Evropská komise ve středu přivítala dohodu mezi Evropským parlamentem a Radou EU o aktualizaci směrnice o pojištění motorových vozidel z roku 2009. Tato směrnice zajišťuje, aby vozidla mohla volně jezdit v Evropské unii při využívání stejného povinného pojištění. Znamená to, že v případě nehody jsou poškozené osoby chráněny prostřednictvím účinných mechanismů odškodnění.
Posílení práv pojištěnců
Eurokomisařka pro finanční stabilitu, finanční služby a unii kapitálových trhů Mairead McGuinnessová v této souvislosti uvedla, že revidovaná směrnice posílí práva občanů jako pojištěnců. A to zejména v případě nehody bez ohledu na to, zda k ní dojde v jejich domovském státě nebo jiné země EU.
Pozměněná směrnice, která se zaměřuje na řízení nepojištěných vozidel, umožňuje přeshraniční kontroly pojištění vozidel. Tyto kontroly by však neměly být diskriminační jako součást pravidelných kontrol a neměly by vyžadovat zastavení vozidla.
Směrnice zajistí, aby všechny členské státy vytvořily orgány, které včas odškodní poškozené strany v případě, že by se příslušná pojišťovna dostala do platební neschopnosti.
Dosud neexistovaly žádná pravidla na úrovni EU, které by zajistily rychlé odškodnění poškozených stran v takových situacích. To se týkalo zejména těch, na které se vztahuje přeshraniční pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Nejednou v takových případech došlo k významnému zpoždění při vyplácení odškodnění poškozeným.
Změny objasňují oblast působnosti směrnice včetně toho, na která vozidla se vztahuje povinné pojištění a jaké by mělo být pojistné krytí. Revidovaná směrnice usnadní volný pohyb osob harmonizací prohlášení o škodných událostech. Když se pojištěnec přestěhoval do jiného členského státu EU, jeho pojistné události pojistitelé motorových vozidel v novém členském státě ne vždy zohledňovali. Harmonizované prohlášení o historii pojistných událostí má zabránit takové diskriminaci.
Revize směrnice se zaměřuje také na nepojištěné řízení vozidla. To tak představuje problém, který ovlivňuje i přeshraniční cestování. Nově tak bude možné provádět kontroly pojištění vozidel registrovaných v jiném členském státě. Rovněž bude možné vyměňovat si údaje, pokud tyto kontroly tvoří součást obecného systému kontrol v tuzemsku, nejsou diskriminační a nevyžadují zastavení vozidla.
Revidování směrnice umožňuje vyloučení vozidel, jako jsou zahradní traktory, skútry, dětská elektrická autíčka, jakož i vyloučení elektrických kol z pojistných povinností. Vyloučeny jsou z platnosti směrnice i vozidla určená výhradně pro motoristický sport.
Dále čtěte:
FORPA – staňte se úspěšným obchodníkem na forexu
Microsoft zřejmě představí novou verzi systému Windows