Elektrická nákladní auta budou brzy schopna konkurovat vozům s naftovým motorem díky rychlému vývoji bateriových technologií. Jediným větším problémem, který se musí ještě vyřešit, je nabíjení. Po odstranění této překážky by však podle studie Švédského environmentálního institutu nemělo nic stát v cestě nástupu těchto vozidel.
Ekologizace dopravního sektoru, který se na celosvětové produkci emisí CO2 podílí zhruba čtvrtinou, je klíčová pro dosažení klimatických cílů. O rychlém nástupu nákladních aut na elektrický pohon se dost pochybovalo, přičemž jako hlavní důvod se uváděli vysoké náklady, zejména v souvislosti s těžkými bateriemi potřebnými při dálkové přepravě. Podle výzkumníků ze SEI však technologie v této oblasti postupují rychle.
Bateriové technologie jsou podle výzkumníků ze SEI velmi blízko k bodu zlomu, za kterým už elektrická nákladní auta budou ekonomicky konkurenceschopné. Studie, která hodnotila mimo jiné hmotnost baterií, ukázala, že klíčovým bude dostupné a rychlé nabíjení, což umožní, aby baterie do nákladních aut mohly být relativně malé a lehké. Vlády i soukromý sektor by se podle SEI měly zaměřit na zlepšení dostupnosti nabíjecí infrastruktury.
Nákladní vozidla na elektrický pohon by tak mohla hrát významnou roli při redukci emisí v těžké nákladní dopravě. Nedávné výzkumy ukázaly, že elektrická nákladní auta patří do skupiny 55 čistých technologií, které by měly Evropské unii pomoci splnit její cíl dosáhnout do roku 2050 klimatickou neutralitu.
Dále čtěte:
EU představila plán pro rozvoj ekologické produkce
Německo vyplatí odškodné provozovatelům jaderných elektráren
Zdroj: Reuters; SEI