Evropská komise v úterý otevřela vyšetřování Google, který je divizí koncernu Alphabet, kvůli jeho praktikám v oblasti digitální reklamy. EK přezkoumá, zda společnost nedává přednost vlastnímu byznysu a neznevýhodňuje konkurenty, inzerenty a online vydavatele.
EK především přezkoumá, zda Google nenarušuje hospodářskou soutěž tím, že by omezil přístup třetích stran k datům uživatelů pro reklamní účely na webových stránkách a v aplikacích, přičemž si tato data rezervuje pro vlastní použití.
Pokud komise najde důkazy o protiprávním jednání, může udělit pokutu, která by mohla dosáhnout až 10 procent globálních ročních výnosů společnosti.
Google uvedl, že bude konstruktivně spolupracovat s Evropskou komisí. „Tisíce evropských podniků používají naše reklamní produkty k oslovení nových zákazníků a k financování jejich webových stránek každý den,“ uvádí se v prohlášení. „Vybírají si je, protože jsou konkurenceschopní a efektivní.“ Google dále uvádí, že mnoho z největších inzerentů používá k nákupu reklam více než čtyři platformy. Jeho technologie jsou navíc interoperabilní se 700 konkurenčními reklamními platformami a 80 konkurenčními publikačními platformami.
Online reklama v minulém roce vygenerovala Googlu tržby v objemu 147 miliard USD (3,2 bilionu korun), což je více než kolik vygenerovala jakákoli jiná společnost v tomto odvětví na světě. Na celkových tržbách a zisku měla zásadní podíl právě reklama na jeho nástrojích, včetně vyhledávače, YouTube nebo Gmail.