Foto: Shutterstock
Z celoevropského průzkumu E-shopper Barometer společnosti Direct Parcel Distribution vyplývá, že pravidelný český internetový zákazník ročně uskuteční v průměru 36 online nákupů. Evropský průměr činí 40 nákupů. Za Velkou Británii, která žebříčku dominuje, Češi zaostávají o třetinu. Ve srovnání s ostatními evropskými zákazníky však Češi mají vyšší nároky na přepravce a zajímají se především o flexibilitu a přesnost doručení.
Více než český zákazník nakupuje i polský, který ročně v průměru udělá 46 online nákupů. Irský zákazník pak ročně nakoupí 43krát a Rakousko provede průměrně 39 online nákupů.
Spokojenost s internetovými nákupy se mezi Čechy a dalšími Evropany příliš neliší. Poslední objednávku za jednoduchou označilo 79 procent českých spotřebitelů, což je proti evropskému průměru jen o procento méně.
Češi na internetu nakupují nejčastěji na počítači. Mobilní telefon, který naopak více k nákupu online využívá průměrný evropský zákazník, skončil na druhém místě. Nejméně pak Češi nakupují přes tablet.
V případě doručení objednávek mají Češi mnohonásobně vyšší očekávání než jiní Evropané. Chtějí, aby se doručovatel přizpůsobil jejich potřebám, o doručování chtějí mít informace v reálném čase. Vyžadují přesnost a čas doručení si chtějí předem zvolit.
Český zákazník vyhledává reference na sociálních sítích, nechává si také radit od rodiny a přátel. Stejně jako ostatní evropští zákazníci jsou nedůvěřiví k doporučením youtuberů a blogerů.
ČR patří k zemím s největším počtem internetových obchodů, kterých je kolem 40 tisíc. Počet e-shopů loni meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi loni v internetových obchodech nakoupil zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018. Očekává se, že prodej e-shopů bude růst přibližně o 20 procent a přiblíží se hranici 190 miliard korun.
Dále čtěte:
Spotřebitelské ceny v srpnu zpomalily růst
Další rekordní nárůst nakažených koronavirem v Česku
Zdroj: ČTK