Firmy v Česku se potýkají s nedostatkem nebo s vyššími cenami vstupního materiálu. Může za to hned několik problémů jako malé množství zpracované ropy, pandemie koronaviru či problémy v dopravě mezi Evropou a Asií. Podle ekonomů by nedostatkem materiálu mohly být ohroženy zejména malé a střední podniky.
Nedostatek materiálu má dopad na všechny oblasti stavebnictví, automobilovou výrobu, potravinářské obaly či farmacii.
V důsledku pandemie koronaviru došlo k poklesu letecké přepravy, což má za následek zpoždění vstupního materiálu i o několik týdnů.
Nedostatek čipů
Nedostatek čipů nadále brzdí automobilový průmysl a prodlužuje dodací lhůty. Čipy však chybí i v oborech, kde se pracuje s elektronikou. Komplikace tak vznikají při výrobě spotřební elektroniky a počítačů, což vede ke zdražování produktů. V automobilovém průmyslu však nedostatek Situace by se měla zlepšit až na přelomu letošního a příštího roku.
Německému Volkswagenu přibývají problémy způsobené tímto nedostatkem. Rovněž se to týká i české automobilky Škoda Auto, která musela v poslední dnech odstavit výrobu na některých linkách. K odstávce došlo například v produkci baterií, které vyrábí v Mladé Boleslavi pro svůj elektrický model Enyaq a své hybridní vozy. Absence čipů zpomalila i produkci převodovek, které se montují ve Vrchlabí.
Nedostatek čipů zhoršily i únorové sněhové bouřky v Texasu, kde tamější velcí výrobci čipů museli odstavit výrobu.
Nedostatek kaučuku
Podle agentury Bloomberg hrozí nedostatek kaučuku, hlavní suroviny pro výrobu pneumatik. Plantáže pro produkci přírodního kaučuku byly totiž zdecimovány nemocí a Čína údajně skupuje zásoby. Velcí výrobci pneumatik tlačili na snížení cen, což se zemědělcům nevyplatilo, takže někteří z nich přešli na výnosnější plodiny. Vznikl tak podobný problém jako u čipů, kde se výrobci čipů přeorientovaly na partnery z jiných odvětví.
Dále čtěte:
Řízení firem přes systémové aplikace může ušetřit spoustu času
ČEZ vybírá dodavatele paliva pro Temelín na dalších deset let
Zdroj: ČTK; ČT24; Bloomberg