Co se týče využívání vozů na alternativní pohon, jsou české firmy stále zdrženlivé a upřednostňují vozy na benzin a naftu. Zhruba čtyřmi procenty jsou zastoupeny vozy na alternativní pohon ve vozovém parku tuzemských firem. 14 procent firem má alespoň jedno auto s alternativními technologiemi. Česko se tak nachází výrazně pod evropským průměrem, který činí 34 procent. Nákup těchto vozů brzdí vysoké ceny a slabá nabídka dobíjecích stanic. Podle statistik je v ČR z celkového počtu 8,1 milionu aut zhruba 200 tisíc vozů na ekologický pohon.
Podle odborníků je jedním z hlavních důvodů nízkého zastoupení těchto vozů vysoká pořizovací cena. Elektromobily jsou zhruba dvakrát dražší než vozy se spalovacím motorem. Dalším faktorem je také nízká nabídka dobíjecích stanic pro elektromobily a délka jejich nabíjení. Vozy na stlačený zemní plyn zase mají omezené možnosti parkování, protože nemohou vjíždět do většiny podzemních garáží.
České firmy tak nadále preferují auta s klasickým spalovacím motorem. Auta na naftu tvoří 54 procent vozů firem, na benzin 42 procent. V podílu ekologických aut tak české firmy zaostávají například za Tureckem a Ruskem. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval využívají tuzemské firmy z alternativních pohonů nejvíce dva typy – hybridy typu full hybrid a stlačený zemní plyn (CNG).
České firmy v evropském žebříčku zaostávají
Podle Tomáše Kadeřábka, konzultanta společnosti Arval, jsou nejméně zaváděným typem pohonu plug-in hybridní vozy. V evropském žebříčku, týkající se právě těchto vozů, je Česko na konci a překonávají ho státy jako Polsko, Rusko nebo Turecko. Bateriové elektromobily se pak objevují ve čtyřech procentech firemních flotil. V poslední době sice zájem firem mírně roste, přesto je však Česko hluboko pod evropským průměrem, který je čtyřikrát vyšší.
Alternativní pohony jsou podle mnoha odborníků směr, kterým se bude automobilový průmysl ubírat. Některé státy EU zavádějí zvýhodnění, která mají vyvážit vysoké pořizovací náklady těchto aut. Firmy tak například získají snazší přístup do měst s nízkoemisními zónami nebo přednost při zadávání veřejných zakázek. Ekologická auta v Česku jsou zvýhodňována například sníženou či nulovou sazbou mýta či silniční daně.
Národní akční plán čisté mobility má rozšíření vozů s ekologickým pohonem jako jednu z priorit. Stát se chce zaměřit především na elektromobily. Do roku 2030 by chtěl jejich počet rozšířit na stovky tisíc, v případě pozitivního vývoje až na půl milionu. V současnosti je v Česku zaregistrováno okolo 3 tisíc elektromobilů, na plynový nebo hybridní pohon pak zhruba 200 tisíc aut.
Dále čtěte:
Uber chce mít do roku 2040 jen elektromobily
Obce v CHKO dostanou peníze na snížení světelného smogu
Zdroj: arval.cz