České dráhy (ČD) podle Evropské komise (EK) porušují antimonopolní pravidla tak, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise zaslala ČD své námitky zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou. Podle českého dopravce není sdělení výhrad rozhodnutím, které by závazně říkalo, že pochybily.
Komise zahájila vyšetřování v roce 2016, když si na ceny údajně určené k likvidaci konkurence stěžovaly firmy Regiojet a Leo Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na trati mezi Prahou a Ostravou, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů.
Pokud společnost nedokáže před komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta do výše deseti procent ročního obratu.
Místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová uvedla, že konkurence v dopravě může tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. V tomto případě se však obává, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže.
Komise dala firmě prostor k vyjádření. Její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. Pokud však České dráhy nedokážou komisi přesvědčit, budou muset zaplatit pokutu.
ČD uvedly, že sdělení výhrad není rozhodnutím, které by závazně říkalo, že společnost pochybila a je povinna uhradit pokutu. Podle ČD jde pouze o indikaci, ve které Komise společnosti sděluje, v čem vidí porušení pravidel.
Předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský uvedl, že ČD si nejsou vědomy, že by z jejich strany došlo k protiprávnímu jednání, o čemž předložily Komisi řadu důkazů.
Antimonopolní pravidla stanovená v unijních smlouvách zakazují dominantním společnostem zneužívat svého silného postavení na trhu. Toho se mohou firmy v některých případech dopustit i stanovováním cen pod úrovní nákladů.
Dále čtěte:
Česká ekonomika podala ve třetím čtvrtletí dobrý výkon, překonala očekávání
Více než čtvrtina firem nemá na odložené splátky
Zdroj: ČTK; ČT24