Podle hrubého odhadu by ztráty Českých drah (ČD) z letošních tržeb mohly dosáhnout až pěti miliard korun. Mluvčí společnosti Radek Joklík uvedl, že jde zejména o výpadky příjmů z jízdného. Kvůli podzimní vlně pandemie koronaviru ČD zrušily desítky spojů. Obsazenost fungujících vlaků je navíc nízká.
Nejcitelnější je výpadek tržeb z jízdného. Poptávka během podzimu padla o pětinu až čtvrtinu oproti normálu. ČD kvůli tomu zrušila na jaře i na podzim desítky spojů.
Podniku se podařilo snížit některé náklady, na částečné pokrytí ztrát to však zdaleka nestačí. ČD tak upravily svůj dřívější odhad ze začátku podzimu, kdy očekávaly letošní ztrátu kolem tří miliard korun.
Ředitel společnosti Ivan Bednárik uvedl pro Hospodářské noviny, že firmu zřejmě čeká propouštění zaměstnanců. V personálních nákladech je podle něj možné uspořit deset až dvacet procent. Nechtěl však mluvit předčasně o konkrétních číslech, jelikož je to v současnosti předmětem jednání.
Ve ztrátě skončí zřejmě i dceřiné společnosti státního podniku, mezi nimi také nákladní ČD Cargo, které je jinak tahounem státního dopravce. V předchozích letech podnik hospodařil se ziskem, loni šlo o 1,3 miliardy korun.
Letošní ztrátu drah příliš nesníží ani plánovaná podpora státu. Ministerstvo dopravy chce rozdělit 400 milionů korun mezi dopravce za linky, které si u nich objednává. Většinu z těchto peněz by měly dostat právě České dráhy.
Vedle toho chce stát komerčním dopravcům odpustit dvě třetiny z letošních poplatků za užívání železnice. V případě Českých drah by to znamenalo slevu kolem 80 až 90 milionů korun.
Velké ztráty evidují i ostatní dopravci, často v řádech vyšších stovek milionů korun. Leo Express nyní vyzval stát k větší podpoře dopravců, dosavadní je podle firmy nedostatečná. Dopravci navíc očekávají, že situace se bude s dalším zpřísněním vládních omezení dále zhoršovat.
Dále čtěte:
V Česku letos zanikne nejvíce firem v historii
Na změny, které přinese brexit, se musí připravit firmy i občané
Zdroj: ČT24; ČTK; Hospodářské noviny