Německá automobilka BMW plánuje příští rok představit omezenou sérii SUV řady X5 na vodíkový pohon. Zatímco většina automobilového průmyslu se zaměřuje na vývoj baterií elektrických aut ve snaze vyhovět přísným emisním limitům, BMW sází na rozšíření vodíkového pohonu.
Auta s vodíkovým pohonem vylučují pouze vodu a nabízí delší dojezd než elektromobily. V cestě této technologii stojí zatím jen slabá infrastruktura čerpacích stanic. BMW však ve vývoji technologie palivových článků nepolevuje.
BMW pracuje ve spolupráci se společností Toyota na technologii palivových článků od roku 2013. Společnost využívá čas do vystavení potřebné infrastruktury a udržitelné výroby vodíku k vývoji dostupných vodíkových palivových systémů.
Vodíkový vůz řady X5 by měl údaje dorazit na trh v druhé polovině roku v omezené produkci. Automobil bude mít dvě nádrže na vodík vyztužené karbonovými vlákny, které dohromady uvezou 6 kg vodíku. Dojezd tohoto vozidla by se měl přiblížit klasickým spalovacím motorům.
V prosinci minulého roku představila Toyota svůj automobil na vodíkové palivové články Mirai. Aktuální model je tak druhou generací vodíkového automobilu s dojezdem 650 kilometrů a výkonem 182 koní. Tankování tohoto auta nezabere více než pět minut.
O vodíkový pohon mají některé trhy velký zájem jako o ekologickou a praktičtější variantu k elektromobilům. Auta na vodík už vyvinula japonská Honda či jihokorejský Hyundai. Britská automobilka Jaguar Land Rover, která od roku 2008 spadá pod indickou skupinu Tata Motors, letos uvedla, že počítá s přechodem k autům na vodík a že investuje do jejich vývoje.
Dále čtěte:
Největší výrobce čipů čelil výpadku elektřiny
Další možný důvod, proč se Tesla rozhodla nepřijímat bitcoiny
Foto: caradvice.com