Zadejte hledaný výraz...

Automobilový sektor bude čelit nedostatku čipů nejméně do konce roku

Automobilový sektor se bude podle nejnovějších prognóz potýkat s nedostatkem čipů nejméně do konce tohoto roku. Podle Coface, společnosti poskytující pojištění pohledávek, je problémem zejména fakt, že odvětví automobilů se na celkově spotřebě čipů podílí zhruba jen 10 procenty a automobilky tak nejsou v postavení, kdy by mohly od výrobců žádat upřednostnění.

Najít řešení na problém s nedostatkem čipů je ze strany celého automotive prostředí dost náročné. Pokud se výroba polovodičových součástek nesladí s poptávkou, nedostatek čipů bude nadále limitovat produkci automobilového sektoru. Automobilky tak budou muset přistupovat k selektivním odstávkám některých provozu podle výrobních kapacit.

Celé toto odvětví však zápasí s překážkami na více frontách. Po výrazném zásahu během první vlny pandemie, přišlo prudké oživení, které v kombinaci s nízkou produkcí vstupů a vytíženými přepravními kapacitami vedlo k narušení dodavatelských řetězců a výpadkům napříč výrobami, od kovových dílů přes plasty až textilie. Výsledkem byl i nárůst cen.

Podle Coface lze nyní pozorovat intenzivní jednání napříč dodavatelským řetězcem ohledně navýšení cen výstupů. Očekává se, že potíže odezní docela rychle při růstu cenové hladiny. Největším limitem pak zůstanou právě čipy.

Coface očekává, že rok 2021 bude pro automobilový sektor lepší než rok 2020, a to jak výsledkově, tak i obratem. Již nyní je však jasné, že nedosáhne předkrizové úrovně. Počet vyrobených aut v tomto roce neovlivní poptávka, nýbrž rozhodnutí koncernů, kam alokují omezený počet čipů. Coface odhaduje, že by již během léta měly odeznít komplikace spojené s pandemií, pokud se neobjeví nové mutace s vysokou mírou rezistence vůči očkování. Druhé pololetí tohoto roku by tak mělo být relativně normální.


Dále čtěte:

Nedostatek čipů se rozšiřuje na další odvětví

EU se dohodla na daňových pravidlech pro velké firmy


Vydáno
10. 6. 2021
Tagy