Zadejte hledaný výraz...

Auta na vodík získávají pozornost investorů

Kvůli přísnějším emisním normám se automobilový průmysl pomalu odklání od benzinu a nafty k elektromobilitě a dalším alternativním pohonům. Jedním z takových je i vodík, který si získává čím dál větší pozornosti od investorů. Pokud se navíc v budoucnu podaří výrobu a skladování vodíku výrazněji zlevnit, pak i tento druh paliva může hrát důležitou roli do budoucna.

Mezi výhody vodíkových vozidel patří zejména jejich vyšší dojezd a rychlé doplňování paliva. K distribuci vodíku lze navíc využít stávající síť čerpacích stanic. Oproti elektromobilům jsou však vyšší náklady na výrobu a skladování tohoto paliva. Co se týče dojezdu, elektromobily již dohánějí vodík.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák vnímá vodík jako palivo budoucnosti. K jeho rozšíření by však podle něj mělo dojít spíše až od třetí dekády 21. století.

Potřebná infrastruktura a další aspekty se již dlouhodobě testují a vyvíjejí. Vodíkový pohon bude podle Hanáka vhodnější pro větší firemní flotily u komerčních vozidel nebo pro autobusy.

V současné době probíhá rozmach elektromobility – auta poháněná akumulátorem i auta poháněná vodíkem, kde elektřinu vyrábí palivový článek. Zatím není jisté, která technologie bude převládat.

Výkonnost akcií firem soustřeďujících se na vodík je podle Ondřeje Koňáka, portfolio manažera Partners investičních skupiny, srovnatelná s výkonností akcií Tesly.

S vodíkem jako palivem počítá i Česká republika v rámci svého Národního akčního plánu čisté mobility a zabývá se jím i připravovaná Vodíková strategie ČR.

Dále čtěte:

BMW chce v příštím roce představit řadu X5 na vodíkový pohon

Vyšší náklady na opravu aut kvůli složitější technice


Vydáno
26. 5. 2021
Tagy