Můžeš být influencer, marketér, podnikatel nebo prostě jen člověk, který chce co nejvíce vylepšit svůj profil na Instagramu. Buď můžeš své sledující zapojovat klasickým způsobem osobní interakce se svými sledujícími, což ale zabere čas. Nebo můžeš zkusit i jiné cesty.
Engagement neboli zaujetí je svatým grálem instagramových marketérů a influencerů. Už i nejmenší podniky nebo naopak filmové hvězdy se snaží najít nejlepší způsob, jak dosáhnout toho, aby lidé co nejvíce označovali, komentovali, sdíleli.
4, 2 miliardy fotek a 50 miliard sdílených postů každý den, to je vlak, do kterého chceš naskočit!
Jak na to? Předně musíš vědět, že je více různých druhů zaujetí (engagement). A co že to je? Je to míra interakce a zapojení lidí do obsahu, který postuješ, jak moc sdílí, komentují nebo lajkují. Když chceš vědět, jak si vedeš, můžeš zkusit Instagram Engagement Checker.
PÁR DŮLEŽITÝCH PARAMETRŮ, KTERÉ CHARAKTERIZUJÍ ENGAGEMENT
1. SLEDUJÍCÍ
Ač se to na první pohled může zdát zvláštní, vysoký počet sledujících nemusí být nejdůležitější. Dokládají to četné úspěchy menších influencerů třeba s 2000 sledujících. Důležité je své sledující znát, kdo jsou a co je zajímá. Pokud chceš vyhodnotit způsob, jak získáváš sledující, můžeš pomocí vhodných nástrojů zjistit, co je k tobě přilákalo a proč tě sledují.
2. LAJKY
Nejjednodušší forma zaujetí, kterou můžeš získat. Napoví ti, jak populární příspěvky vkládáš. Není to zrovna hluboká míra zaujetí, ale může poskytnout dobrý základ pro hodnocení síly příspěvku.
3. KOMENTÁŘE
Zatímco lajky ti ukážou kvantitativně, jak si post vedl, komentáře ti blíž objasní, proč si vedl dobře či ne. Komentáře jsou ta nejcennější forma zapojení, ukazují loajalitu k tvé značce. Tím, že se nad ním zamýšlí, ukazuje vysokou míru zapojení s obsahem, který vkládáš. To je mnohem více než lajk nebo emoji, měj to na paměti při zvažování připomínek k míře zaujetí.
4. SDÍLENÍ / REPOSTOVÁNÍ
Komentáře jsou ukazatelem zájmu o tvůj obsah a sdílení/repostování pak ukazuje to, jak jsou lidé ochotní být spojení s tvým obsahem, značkou. Každé sdílení je vlastně miniaturní reklamou a je proto velmi cenné, proto se snaž ho podporovat co nejvíce.
9 TIPŮ, JAK POSÍLIT ENGAGEMENT RATE NA INSTAGRAMU V ROCE 2020
1. BUĎ KONZISTENTNÍ
Největší výzvou sociálních sítí je publikum nejen získat, ale také si udržet. K udržení publika ti pomůže jednak pravidelnost v postování jednotlivých příspěvků, ale také zapojení publika do nich, je důležité vytvořit si se svým publikem vztah.
Pro vytváření kvalitního pravidelně publikovaného obsahu je dobré si vkládání obsahu plánovat. Ideálním pomocníkem může být v takové chvíli kalendář sociálních médií.
2. POUŽÍVEJ HASHTAGY
Hashtagy jsou stavebním kamenem Instagramu. Je to základní způsob, jak třídit a filtrovat obsah. V jednom příspěvku můžeš použít i desítky hashtagů. Musíš ale dávat pozor na jejich cílení. V případě spamování uživatelů, kteří nemají o tvé téma nebo produkty zájem, se můžeš dočkat shadowbanu ze strany Instagramu. Správně nastavené hashtagy naopak pomohou tvým budoucím sledujícím najít témata, která je zajímají. Se správným nastavením hashtagů ti mohou pomoci i specialisté nebo různé nástroje.
3. DRŽ SE JEDNOHO FILTRU
Instagram cílí hlavně na vizuální stránku, proto jsou filtry velmi oblíbené. 60 % nejúspěšnějších značek na Instagramu používá jeden filtr. Zkus tedy vystřídat několik filtrů a najít ten, který tobě a tvé značce bude sedět nejlépe. Když budeš používat stálý filtr, zákazníci tvou značku snáz poznají a se s ní identifikují. Společnost Canva, která se grafickým designem zabývá, zjistila, že nejpoužívanějším filtrem v U. S. A. i ve světě je Clarendon. Další studie zjistily, že důležitou roli hraje jas, který dokáže přilákat sledující.
Pokud nemáš v oblibě přímo instagramové filtry, můžeš použít aplikace třetích společností, které také vyžadují různou míru technické zdatnosti.
Čti také: 42 aplikací na Android i iOS: úprava fotografií, videí, tvorba GIFů a animací >>>
4. POSTUJ PRAVIDELNĚ STORIES
Instagram Stories jsou obvykle na 24 hodin, pokud si je neuložíš na profilu pro ty, kdo je nestihli. Pokud je ale používáš jako pro, můžeš udělat i mnohem více. Například při vložení nového příběhu získá tvá profilovka červený kruh okolo, takže upozorní na nový obsah. V případě každodenního postování, udržíš své publikum ve neustálé pozornosti, budou se vracet pravidelně a zvýší ti engagement.
Své příběhy můžeš taky třídit a sdílet pomocí Stories Highlights. Díky třídění podle témat je pro uživatele snazší najít obsah, který je zajímá.
Nezapomeň i zde na hashtagy, stejně jako v běžných postech. Můžeš použít pestřejší a více populární hashtagy, pokud souvisí s obsahem, který postuješ.
TIP: Skvělý nástroj na plánování stories je Storrito. Doporučuji!Díky za tip, podívám se
5. ZÍSKEJ ZPĚTNOU VAZBU ANKETOU, OTÁZKOU ČI NÁLEPKAMI
Ankety jsou skvělý nástroj pro získání zpětné vazby. Můžeš se ptát na oblíbené produkty, obsah, co sledující zajímá a to vše pak můžeš použít pro budoucí příspěvky a získat tak co nejvyšší engagement. Více o tvém publiku ti může pomoci zjistit i Swipe Meter, který můžeš použít například k zjištění oblíbeného produktu, cviku, outfitu.
Nebo naopak můžeš použít i formulaci „Ask Me Anything“ a nechat vstoupit sledující do tvého života, dozvědět se více o tvé značce. Nebo jim můžeš poradit, pokud tě požádají.
6. POZOR NA VYČERPÁNÍ SLEDUJÍCÍCH
Buď zaujatý svou značkou, nadšený do své práce, ale zároveň dávej pozor na to, aby každý tvůj příspěvek nebyl prezentovaný jako „bomba, něco úžasného, co musí nutně ohromit“. Časem se tví sledující vyčerpají a nebudeš je moci překvapit ničím.
Postuj věcné příspěvky, které se týkají tvé značky, produktů. Vkládej cokoliv, co tvé sledující zajímá, pomůže jim v rozhodování a zároveň jim dá pocit, že se zajímáš o to, co je pro ně užitečné.
Pokud máš pocit, že jsou tví sledující vyčerpaní, zkus se zamyslet nad svými pocity, proč už nesleduješ nějakou konkrétní značku, člověka, rušíš odběr novinek. Tvé vlastní pocity ti můžou pomoct přiblížit se pocitům tvého publika.
7. KDYŽ O NĚKOM MLUVÍŠ, OZNAČ HO
Pokud ve svém příspěvku mluvíš o dalším člověku, značce, produktu, určitě je označ. Zvýšíš tím dosah svého příspěvku o jeho sledující.
8. ZKUS DO PŘÍBĚHŮ ZAPOJIT VIDEO
Mediální agentura Zenith předpokládá, že v roce 2020 stráví konzumenti 84 minut sledováním online videí, oproti 67 minutách v roce 2018.
Videa v Instagram Stories jsou velmi populární a velmi užitečný nástroj k představení nových produktů a služeb. Není v podstatě důvod, proč je nevyužít, můžeš volit videa různé délky, formátu. Můžeš videa také předtočit. A pokud chceš zvýšit engagement svých sledujících, musíš je udržet déle na svém účtu, k tomu ti pomohou nejlépe právě videa.
Přečti našeho ultimátního průvodce IGTV pro influencery i značky zde.
9. BUĎ AUTENTICKÝ
Můžeš být inteligentní, zábavný, vtipný, nic se ale nevyrovná autenticitě. K té ti pomůže například to, že nebudeš vždy perfektní, odhalíš svým sledujícím i něco, co se ti zrovna nepovedlo, pikantnosti ze zákulisí tvé značky. Děkuj svým sledujícím za pozornost a důvěru, neboj se nechat je zkusit i jiné značky a produkty. Repostuj příspěvky, kde tě tví sledující označí, mluv s nimi v komentářích, podporuj je.
Unikátní a věrohodný obsah je to, co tvoří důvěru a vztah mezi tebou a sledujícími. Je to také velmi cenná vlastnost influencera, kterou vyhledávají firmy a značky při obsazování postů v marketingu.