Zadejte hledaný výraz...

7 zlatých pravidel: Naučte se správně jednat s klienty

Pustili jste se do podnikání, ale dosud vás nikdo nenaučil, jak správně jednat se svými zákazníky a partnery? V tom případě je na čase se to naučit. Protože když nebudete s klienty jednat podle doporučovaných zásad a ověřených pravidel, nikdy se vám nebude dařit tak, jak chcete.

Zákazníka stejně jako vašeho partnera je nutné si předcházet. Proč? Protože jedině tak docílíte harmonického a vyváženého vztahu, který může mít mnohaleté trvání. V opačném případě všechny rychle odradíte a klienti budou ubývat, stejně jako s vámi nikdo nebude chtít spolupracovat. Jak tedy na to?

1. Za každých okolností buďte zdvořilí

Když jde všechno hladce a bez problémů, není problém rozdávat úsměvy a milá slova, ale jakmile něco začne drhnout, často se uchýlíme k neutrálnímu výrazu (v tom lepším případě) či k mračení (v tom horším). Jakmile se ocitneme ve stresu, možná začínáme být více či méně útoční. To si ale nemůžete v podnikání dovolit. Nesmíte na sobě dávat najevo, že jste naštvaní nebo rozhození.

2. Nikdy neříkejte víc, než je nezbytně nutné

Zákazník by neměl vědět víc, než potřebuje. To platí i o vašich partnerech a zejména v souvislosti s vaším soukromím. Nebudujte si příliš důvěrné vztahy, mohlo by se vám to jednoho dne vymstít. Pokud máte nějaké problémy ve firmě, zákazník o nich nesmí vědět. Jestli o nich řeknete svému partnerovi, je čistě na vás, ale pokud se ho také týkají, samozřejmě by je znát měl. Vždy si nejprve dvakrát promyslete, jestli něco řeknete, nebo raději budete mlčet. Stejný postup uplatňujte tehdy, když se vám nebude líbit, jak s vámi zákazník nebo partner jedná. Nemusíte jim oplácet stejnou mincí. Někdy je lepší mlčet a jen poslouchat.

3. Buďte empatičtí

Musíte se naučit předvídat a umět se vcítit do kůže vašich klientů a partnerů. Z počátku se to může zdát velmi těžké, ale brzy se to jistě naučíte. Důležité je umět naslouchat přáním a pocitům druhých. Zajímejte se o to, co druzí potřebují, a co naopak nechtějí. Pak budete vědět, na čem jste a bude se vám s lidmi lépe komunikovat.

4. Tolerance především

Tak jako jistě chcete, aby někdo toleroval vás, je zapotřebí, abyste tolerovali i vy druhé. Zákazník nebo váš partner zrovna nemusejí mít svůj den, vy také nejste vždycky jen šťastní a spokojení. Využijte své empatie a tolerance a buďte vstřícní a ochotní. Uvidíte, že jak se chováte vy k druhým, tak se budou (většinou) chovat i oni k vám.

5. Nelžete

Říká se, že někdy je lepší milosrdná lež než krutá pravda. Ovšem toto platí jen někdy. Zejména ve vztahu k vašim klientům se vám může lež mnohonásobně vymstít. Lhát se přeci nemá a jakmile se jednou uchýlíte ke lži, zalžete i podruhé.

6. Odpovídejte co nejrychleji

Když vám klient napíše e-mail či esemesku nebo vám zavolá, reagujte co nejrychleji. Samozřejmě mu nemusíte odpovídat ihned, ale je dobré mu odpovědět do dvaceti čtyř hodin.

7. Berte život s humorem a nadsázkou

Že se to v byznysu nevyplácí? Ale ano, neměli byste se brát příliš vážně. Někdy je lepší vtipkovat, než se rozčilovat. Někdy je lepší se na všechno podívat s nadhledem, než zabředávat do problémů čím dál hlouběji. Neexistuje nic, pro co byste nenašli řešení. Kdykoliv se vám nějaká situace bude zdát bezvýchodná, odpočiňte si, vezměte si čas jen sami pro sebe a pořádně se nad vším zamyslete. Staré dobré přísloví říká, že když nejde o život, jde o… Však víte.


Vydáno
27. 3. 2022
Kategorie
Tagy