Pamatuješ si rok 2010? Já jo. Tou dobou totiž spustili Instagram a to mi úplně změnilo život. A nejen ten můj. Lidí, jejichž životy se závratně změnily, je už přes 1 miliardu. Upřímně řečeno, někteří z nich jsou sakra dobří. Jedná se o úspěšné značky se kterými je těžké soutěžit.
A přesto se pečlivě snažíš (jako my všichni). Přidáváš jeden super příspěvek za druhým, z tvého všedního života se stal hashtag, působíš v nejedné skupině, kde uživatelé bojují proti novému algoritmu Instagramu zvyšováním své popularity a vzájemným sdílením komentářů (tzv. pod), zkoušíš vylepšovat a měnit strategie a trávíš 24 hodin denně online, ale žádné úsilí ti nepřináší očekávané výsledky.
Neznamená to, že se málo snažíš. Pravděpodobnější je, že děláš něco špatně. A nejspíš si to ani neuvědomuješ.
Následující článek se proto zaměřuje na nejčastější chyby a poskytuje snadný a přehledný action plán nápravy.
Ready?
Jdem na to!
CHYBA Č. 1: POUŽÍVÁŠ VŠECHNY HASHTAGY
Ještě pár let zpátky každý mohl vkládat neomezený počet hashtagů. Dalo se vložit klidně 30, 50 nebo i 60 klíčových slov do jediného postu. Navíc se daly dodatečně do navazujících komentářů přidávat další a tím příspěvek pravidelně aktualizovat.
Od té doby se ale mnohé změnilo. Jistě víš, že teď můžeš přidat maximálně 30 hashtagů a i to je mnohdy zbytečně moc.
Klíčová slova jsou super nástrojem pro publicitu a dostupnost tvých postů maximálnímu množství fanoušků, ale nevěnuj jim zbytečně moc pozornosti. Sám Instagram přiznal, že místo hledání ideálních klíčových slov je důležitější se zaměřit hlavně na obchodní plány a cíle samotné. Prioritu u nich teď získává zajímavý a hodnotný obsah, ne hashtagy.
Použít všech 30 hashtagů NAJEDNOU v každém příspěvku je zbytečné a nutně neznamená, že se tvé posty budou lépe zobrazovat v prohlížečích a produkovat lajky a followery. De facto ti můžou způsobit více škody než užitku a o sledovanost můžeš naopak přijít.
Bacha taky na kopírování stejných klíčových slov pořád dokola. Spousta lidí si předem hledá vhodné tagy a pak je nekonečně kopíruje. Díky tomu ale může Instagram takové posty vyhodnotit jako spam a přestat zobrazovat tvé příspěvky, tzv. shadowbanning.
Použití vágních a nic neříkajících hastagů vyjde nastejno, jako je úplně vynechat. Nikdo si tě nevšimne.
A na závěr, pokud použiješ klíčová slova, která neodpovídají zobrazené fotce, sledovanost ti nenaroste zrovna tak.
Snadná náprava: nevkládej dokola stejné #. Použij třeba čtyři až deset. Vyhni se obecným nic neříkajícím slovům a použij delší klíčová slova tzv. long-tail hashtags, které jsou zaměřené třeba na konkrétní lokalitu. A co je nejdůležitější, klíčová slova musí odpovídat publikovanému obsahu.
CHYBA Č. 2: HRAJEŠ PODVODNOU HRU S BOTY (UI, KTERÁ POVODNĚ MĚNÍ STATISTIKY)
Když se nám nedaří, snadno podlehneme dojmu, že je třeba si podvodem trošku přilepšit a oklamat systém.
S rychlým růstem popularity Instagramu je stále těžší přirozeně zvyšovat svou sledovanost. Podobně jako Facebook začíná platforma motivovat uživatele k investici reálných peněz do své publicity. Koneckonců, právě na tomto principu sociální sítě vydělávají.
Na první pohled se zdá, že zakoupení bota je skvělou zkratkou, jak oklamat systém. Pro začátečníky je to zatraceně levná sranda: třeba za pouhých 200 Kč na stovkomatu získáš tisíce nových fanoušků během pár sekund. To může pořádně zalichotit egu, stát se mrknutím oka z nuly hrdinou, „from zero to hero„.
Ale stojí to za to?
Jistě, můžeš si koupit lajky, followery a falešnou sledovanost, ale buďme upřímní: Nikdy nebudeš schopný tohle publikum přeměnit na reálné prodeje.
Představ si tenhle scénář v kterékoli skutečné ekonomice. Nelegálně a rychle můžeš nezákonně generovat peníze. Na začátku to vypadá, že máš plnou peněženku a spoustu cash, ale postupem času dojde nutně k inflaci, ke znehodnocení měny. Fake lajky, followeři a statistiky sledovanosti nezvýší hodnotu „měny“. Naopak můžou snížit tvou oblíbenost a ohrozit nákupní chování tvé cílové skupiny.
Je to laciné vítězství, které nakonec způsobí víc škody než užitku.
Sledovanost je marnivé měřítko. Co potřebuješ doopravdy je reálná a poctivá angažovanost lidí, kteří se zajímají o tvůj produkt či službu, kvalitní reference, osobní doporučení mezi známymi fanoušků a ocenění vysoké kvality. Jak tohle získat? Starou známou interakcí. Získání pozornosti na Instagramu vyžaduje zpočátku její věnování ostatním. To je jediný způsob, jak můžeš poctivě získávat sledující.
Snadná náprava: Na boty jednoduše zapomeň. Chovej se tak, jako bys o nich nikdy neslyšel, jako by neexistovaly. Jako by to byla tvá nejhorší, nejděsivější ex, nech je za sebou a nikdy se neohlížej zpátky.
CHYBA Č. 3: JE S TEBOU NUDA
Sorry, ale musím ti to říct narovinu. Kdy jsi naposledy zariskoval na Instagramu? Postnul něco originálního a naprosto neobvyklého? Prohlásil něco vtipného a vyzývavého? Sdílel aktuality nebo vytvořil osobitý hashtag?
#ToJsmeSiMohliMyslet
Nikdo se o tebe nikdy nebude zajímat, pokud nemáš co předvést nebo něco zajímavého na srdci. Na Instagramu platí přesně tohle pořadí.
Smysluplná fotka pro Instagram musí vyvolat emoce. Smysluplný popisek musí vyprovokovat reakci. A právě kombinace obojího vytváří smysluplný Insta post.
Mrkni třeba na tenhle post H&M:
Je to aktuální? JASNĚ.
Je to kreativnější než většina průměrných fotek #LatteArt? ANO.
Má to cool popisek? JO.
Je příspěvek zábavný? EVIDENTNĚ.
Je tvorba roztomilých videosekvencí fotek s přidáním stručných funny popisků a CTA (tlačítko vyzyvající k reakci) v zápatí totálně revoluční nápad? ANI NÁHODOU
Protože na Instagramu nemusíš vynalézat nová kreativní řešení, aby si tě všimli. Stačí být jen TROŠKU kreativnější než ostatní.
Snadná náprava: Začni přemýšlet outside the box. Hledej kreativitu. Koukni, jaký obsah tvoří konkurence a zamysli se, jak přeměnit ‘nudné’ v ‘zajímavé’.
CHYBA Č. 4: VYBÍRÁŠ SI NESPRÁVNÉ INFLUENCERY
OK, už jsi slyšel o influencer marketingu a chceš to taky zkusit. Jdeš do toho a ono nic. Žádní nový sledující, reference ani nákupy.
Zní to nepříjemně podvědomě, že?
Influencer marketing je oříšek. Neznamená to, že nefunguje. Funguje. Ale musíš ho dělat správně.
Spousta lidí si mylně myslí, že veškerou práci v téhle oblasti má influencer zvládnout sám. Koneckonců, dostal vzorek zdarma nebo dokonce zaplaceno. Tak očekávají návratnost investice (ROI).
Pokud se ale tvé investice do influencerů nijak nevrací, nejspíš za tím stojí špatný výběr lidí. V podstatě vybíráš influencery, kteří možná ani skutečnými influencery nejsou.
Pamatuješ si chybu #2 kterou dělá většina uživatelů? Dneska je nákup followerů, lajků a sledujících snazší, než kdy jindy. S touhle praktikou se podvádění značek stává též snadnějším.
Možná znáš tenhle super článek o tom, jak MediaKix vytvořil dva totálně fake „influencery“ a přes noc získal několik placených kontraktů se značkami.
A nastává otázka: Čí je to chyba? Těch, kteří podvádí kvůli úspěchu (fake it to make it) nebo těch, kteří neudělali naležitý research?
*podivné ticho*
Při výběru správného influencera si dej bacha, aby nebyl falešný.
Jediným způsobem, jak ho prověřit, je pečlivé pročtení komentářů na influencerově účtu a sledování zajímavých a smysluplných interakcí s fanoušky.
Níže najdeš příklad falešné sledovanosti bez zpětných vazeb: falešná influencerka @Calibeachgirl310
Spousta bezcenných, prázdných a nic neříkajících obecných komentů, které neodkazují na nic konkrétního. Navíc si „slavná influencerka“ nedělá hlavu s jakoukoli zpětnou vazbou či reakcí na příspěvky.
Příklad upřímné sledovanosti níže: Skutečný influencer @StyleLobster
Narozdíl od předchozího příkladu můžeš vidět dialog influencera s fanoušky. Navíc, pokud se správně podíváš, zobrazené komentáře odkazují přímo na konkrétní publikovanou fotku a působí realisticky.
Autentická sledovanost, vztah mezi influencerem a fanoušky a důvěra patří mezi zásadní faktory, podle kterých se vybírá influencer ke spolupráci, ne čísla!
Snadná náprava: Není všechno zlato, co se třpytí. Nenech se oblbnout statistikami a čísly. Podívej se pořádně a do hloubky na influencerovu kvalifikaci a zvaž, jestli je fake nebo ne, dřív než mu zaplatíš.
CHYBA Č. 5: ZAMĚŘUJEŠ SE NA NESPRÁVNÉ KPI (KLÍČOVÉ UKAZATELE VÝKONNOSTI)
Protože se to přímo týká předchozího bodu, nebudeme se tomuto tématu věnovat zbytečně dlouho.
Denně na Icinosquare posloucháme fanoušky doslova POSEDLÉ počtem fanoušků. „Jak jich můžu mít víc?“ „Kde najdu další?“ „Proč nepřibývají?“
Doufám, že během čtení tohoto článku souhlasíš, že pouhé číslo by nikdy nemělo být středem tvé pozornosti, ale musíš se zaměřit na kvalitu svých vztahů s publikem. Každou sekundu se kvantita na Instagramu stává pomíjivější a na první místo musíš dosadit kvalitní interakci s followery. Ta musí být tvým nejdůležitějším KPI vůbec.
Snadná náprava: Přestaň s posedlostí čísly. Zaměř se radši na budování autentických a dlouhotrvajících vztahů. Jde o opravdovou sledovanost, ne o počet sledujících.
CHYBA Č. 6: MÁŠ ZBYTEČNĚ MOC STRATEGIÍ
Pro malé značky (často spravované jednotlivci) končí úporná snaha dělat všechno najednou rozčarováním, že vlastně neudělaly vůbec nic.
Marnit úsilí na všechny strany až do vyčerpání (sto krát nic umořilo osla) je past, do které se padá snadno. Proto musíš mít JEDNU konkrétní strategii a zůstat u ní.
Pokud je tvým cílem zaujmout nové fanoušky, zaměř se jen na získávání fanoušků a postav na tom svůj plán.
Pokud chceš hlavně přivést pozornost z Instagramu do eshopu nebo kamenného obchodu, pracuj na tom na sto procent.
Dalším cílem, kterému je třeba se věnovat naplno může být rozšíření povědomí o obchodní značce. Udělej to.
Pokud tvým cílem je zlepšení vizuální stránky feedu, vrhni se na to.
Ale nikdy nezkoušej mnoho strategií najednou. Vyber si jednu: Rozviň ji, uveď do praxe, sleduj výsledky a teprve, když se nedostaví, zkus taktiku změnit.
Snadná náprava: Neskákej do Insta marketingu po hlavě. Nejdřív si v klidu promysli své cíle, ať víš, co děláš. Strategii musíš připravit předem.
CHYBA Č. 7: ZAMĚŘUJEŠ SE JEN NA INSTAGRAM
Instagram je všude, o tom není pochyb. Ale tvá značka musí být mnohem dál a přesáhnout velikost IG.
Instagram je pouze jednou z částí kompletního marketingu tvé značky, které chceš aktivně sdílet se zákazníky. Každé jednotlivé sociální médium, které použiješ (Facebook, Twitter, Snapchat) by mělo nabízet určitý odlišnýzážitek při zachování konzistentní brand vize.
Hned jak tohle pochopíš, dokážeš najít UNIKÁTNÍ úhel pohledu pro Instagram místo publikování stejných postů napříč různými platformami.
***
A to je všecko! List 7 instagramových omylů, kterých se dopouští malé firmy online, aniž by si to uvědomovaly, je u konce. Samozřejmě, možných chyb existuje spousta, tohle jsou jen ty nejčastější.