Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Kde sehnat statistický vzorek?

Jakub Stacho
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
1. 7. 2009 01:04:40
Pro jeden projekt bych jako součást marketingové analýzy rád udělal průzkum určité cílové skupiny. Dotazník mám podrobně a všestranně zpracovaný, problémem je však ta cílová skupina, kterou mám definovanou především ročním příjmem nad XXX tisíc.
  • Jak sehnat vzorek 10-20 lidí určité skupiny?
  • Nebo existuje agentura, která to sama zpracuje, a budu mít jistotu, že si to nevycucali z prstu?
Nebyl by samozřejmě problém udělat anketu na Webtrhu. Potřebuju ale aspoň nějakou jistotu, že mi to nevyplní středoškoláci, kterým jde jen o tu pětistovku, kterou dostanou za vyplnění...
  • S tím se pojí další můj dotaz, a sice kolik peněz dát respondentovi za vyplnění a jestli vůbec...
Jak tohle řeší profesionálové? Děkuji za každou odpověď.
1. 7. 2009 01:04:40
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328855
Petr Soukup
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
1. 7. 2009 01:59:05
Agentur na to jsou mraky. Jde ovšem o to, kolik do toho chceš vložit.
U nás to děláme tak, že strkáme dostazníky přímo do eshopu (jako netmonitor). Zeptáš se na co chceš a na konci nenápadně zjistíš údaje o respondentovi, podle kterých to pak vyfiltruješ. Je celkem jedno, pokud tam někdo o platu lhal, protože při dostatečném množství se to úplně ztratí.
1. 7. 2009 01:59:05
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328854
Jakub Stacho
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
1. 7. 2009 02:43:50
Díky. Mám na to vyhrazeno max 10k včetně zpracování výstupu.
Nad tou netmonitorovou metodou jsem taky přemýšlel. Problém je, že mě zajímá asi horních 5 %, a nejsem si jistý, jestli bych na nějakém svém webu tímhle způsobem „nasbíral“ dostatečný počet boháčů, kteří by byli ochotni to vyplnit...
Jak velké procento u tebe ty dotazníky vyplňuje? Jen pro představu...
1. 7. 2009 02:43:50
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328853
Pavel Kubas
verified
rating uzivatele
(40 hodnocení)
1. 7. 2009 08:51:08
Předpokládám, že jde o kvalitativní výzkum (proč a jak), protože na kvantitativní (kdo, jak často, kolik) bys musel mít vzorek minimálně 100 lidí, jinak ty výsledky jsou k ničemu (statistická chyba).
Za kvalitativní výzkum se klidně 500 respondentovi platí, záleží o co jde, jakým způsobem je to dělané (viz metody kvalitativního výzkumu) ... podle mě ti na to u libovolné agentury 10k stačit nebude.
Nehledáš spíš otázky obecnějšího charakteru (spotřební a mediální chování, životní styl)? Protože pak by bylo jednodušší udělat výtah z dat MML ... nevím, jak se tam pohybují ceny, ale mělo by to vyjít levněji, než samostatný výzkum.
Upozornění: autor příspěvku je spojen s agenturou zmíněnou v odkazech.
1. 7. 2009 08:51:08
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328852
Tato problematika je mnohem komplexnější.
Nejprve k rozdílu mezi kvanti a kvali výzkumem. Kvalitativní šetření zkoumá konkrétní jev, může mít malý vzorek, ale jeho závěry jsou jen těžko (většinou nemožné) automaticky zobecnitelné na celou cílovou skupinu, ze které byl vybrán vzorek. Můžeme pouze říci (v tvém případě), že výsledky šetření se vztahují pouze na zvolený vzorek. Na druhou stranu je toto šetření velmi intenzivní, je skvělé pro něco, co ještě neznáme, často se používá jako předvýzkum ke kvantitativnímu šetření.
V tomto případě ale připadá v úvahu spíše kvantitativní výzkum. Jeho závěry jsou totiž snáze zobecnitelné pro celou cílovou skupinu. Jednou z nejoblíbenějších technik je právě dotazník, ale velmi výrazně varuji před možnými zkresleními, pokud ho sestavoval neodborník (třeba jen tím, jak jsou otázky rozloženy v rámci dotazníku).
Klíčovým faktorem je ale právě výběr respondentů. Pokud chceme, aby byly výsledky opravdu relevantní (zároveň validní a reliabilní), je třeba postupovat velmi opatrně. Použiješ-li Netmonitor, budeš sledovat pouze chování návštěvníků daných stránek. Výsledky tak lze zobecnit jen pro dané návštěvníky. Zkreslení může pramenit z preferencí uživatelů (proč na dané stránky přišli, co hledali, co je motivovalo, aby vyplnili dotazník, ...). Záleží na tom, jak máš definovanou cílovou skupinu - lze to takto udělat při sledování chování návštěvníků stránek. (Př.: proč uživatelé přijdou a nenakupují - je na těchto stránkách něco špatně?)
Pokud ale potřebuješ chování všech lidí s daným příjmem (nebo i chování všech lidí s daným příjmem s potenciálním zájmem o produkt apod.), je tato možnost nedostačující.
Organizace takového výzkumu je velmi zdlouhavá a nákladná. Stanovení vzorku je závislé na dalších požadavcích, které vyplynou z tématu, metody, techniky..., př. jaký to bude výběr: náhodný, kvótní, kombinovaný apod. Nesmíme zapomínat na zkreslení názorů již třeba tím, že šetření provedeme rozdáním dotazníku někde v Praze na ulici - výsledky jsou opět zobecnitelné jen na Pražany s daným příjmem. A názory Pražanů s daným příjmem se mohou lišit od názorů lidí z venkova s daným příjmem.
Zajištění návratnosti (a správnosti odpovědí) je velmi těžké. Pro správnost odpovědí je lepší rozhovor (ty samé otázky, akorát je klade tazatel, někde v klidu), ale to je neúměrně nákladné pro tvé potřeby.
Myslím, že nejlepší řešení (i když ne zcela ideální) je oslovit agenturu, která provádí panelová šetření (za předpokladu, že potřebuješ zjistit chování celé cílové skupiny, ne jen třeba návštěvníků dané stránky). Panel je soubor stálých respondentů, s kterými agentura spolupracuje. Za určitou odměnu jim posílá různé dotazníky pro různé výzkumy, i dlouhodobé.
Omlouvám se za takové rozepsání, je těžké něco, co člověk studuje 5 let, vtěsnat do takového malého prostoru:-) Pokud bych mohla ještě nějak pomoci a poradit, piš do PM nebo na michaela@ceskytext.cz. Co nevím, to zkusím dohledat, pokud ti to pomůže.
1. 7. 2009 10:26:08
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328851
WuShin
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
1. 7. 2009 12:58:50
Ano...Je vidět, že to studuješ. Tohle je sociologisticko statistická teorie...Souhlasím s odstavcem o výběru respondentů.
Pro tvůj účel se bude hodit metoda focus groups a sématická analýza (zalov na google).
ALE. V ČR to nikdo správně neumí, jelikož je tu výzkumný trh sto let za opicemi a minimální poptávka po těchto službách.
Kdo by ti mohl pomoct je největší agentura v ČR GFK, ale upozorňuju tě, že se skupinou o 20 lidech se s výzkumem nedostaneš pod 80K.
Je tu ale alternativa. Podívej se na www.prosebe.cz s zamysli se, jak by se to dalo pro tvoje účely využít...Jaroslav Cír je otevřený novým spoluprácím.
Napsal ceskytext;314162
Tato problematika je mnohem komplexnější.
...
Omlouvám se za takové rozepsání, je těžké něco, co člověk studuje 5 let, vtěsnat do takového malého prostoru:-) Pokud bych mohla ještě nějak pomoci a poradit, piš do PM nebo na michaela@ceskytext.cz. Co nevím, to zkusím dohledat, pokud ti to pomůže.
1. 7. 2009 12:58:50
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328850
Napsal WuShin;314262
Pro tvůj účel se bude hodit metoda focus groups a sématická analýza
Záleží na tom, co je cílem výzkumu - FG lze použít třeba pro kvali analýzu toho, co si o daném výrobku, produktu lidé mohou myslet (ne co si myslí lidé všeobecně). Takový brainstorming s externími členy týmu. Sémantická analýza jako kvanti metoda se mi zdá pro tyto účely nevhodná. Je zaměřená na text, nikoliv na přímého zákazníka (př. jak je v textech popisován daný produkt, v jakých souvislostech je zmiňován, jaké jsou vztahy mezi výrobci a spotřebiteli apod.).
Myslím, že právě vzhledem k náročnosti, ceně i výsledku je nejpřijatelnější takové řešení, které poskytne možnost oslovit cílovou skupinu s co nejméně základními rušivými vlivy (bydliště, věk apod.) a s co nejmenšími starostmi s návratností dotazníků, důvěryhodnosti respondentů apod.
1. 7. 2009 13:44:28
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328849
Pavel Kubas
verified
rating uzivatele
(40 hodnocení)
1. 7. 2009 13:57:36
Napsal WuShin;314262
Pro tvůj účel se bude hodit metoda focus groups a sématická analýza (zalov na google).
ALE. V ČR to nikdo správně neumí, jelikož je tu výzkumný trh sto let za opicemi a minimální poptávka po těchto službách.
Kdo by ti mohl pomoct je největší agentura v ČR GFK, ale upozorňuju tě, že se skupinou o 20 lidech se s výzkumem nedostaneš pod 80K.
Netvrdil bych, že fokusky tu nikdo neumí, my je děláme taky (já osobně ale ne) a řekl bych, že na velmi dobré úrovni.
Stejně když je rozpočet 10k, tak jsou to úvahy v teoretické rovině.
Navíc já jsem z Tracyho příspěvku nepochopil, jestli mu jde o kvantitu, nebo o kvalitu. Neřekl, co chce zjistit.
Doporučil bych počkat na jeho vyjádření, než se zde strhne diskuze co použít. ;)
1. 7. 2009 13:57:36
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328848
Jakub Stacho
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
1. 7. 2009 14:17:02
Děkuji vám za vaše odpovědi.
Jde mi o kvalitativní výzkum. Omlouvám se, že to nebylo z úvodního příspěvku jasné. V podstatě takové finální doladění produktu a nějaký základ pro vytvoření typických persón.
Jak to ale teď vidím, tak jsem s rozpočtem 10k asi úplně mimo, takže budu muset vymyslet něco jiného...
1. 7. 2009 14:17:02
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328847
On dotazník je typicky kvantitativní technika:-) Z toho jsem vycházela.
Problém je, že motivovat cílovou skupinu k nějaké takové aktivitě bude náročné. Třeba by ale s tím šlo něco udělat... Ale na to je příliš málo informací.
1. 7. 2009 14:54:37
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328846
Cube
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
1. 7. 2009 23:54:09
Napsal tracy;314326
Děkuji vám za vaše odpovědi.
Jde mi o kvalitativní výzkum. Omlouvám se, že to nebylo z úvodního příspěvku jasné. V podstatě takové finální doladění produktu a nějaký základ pro vytvoření typických persón.
Jak to ale teď vidím, tak jsem s rozpočtem 10k asi úplně mimo, takže budu muset vymyslet něco jiného...
Zaskoč do kuloárů poslanecké sněmovny a máš celkem slušný reprezentativní vzorek:D
1. 7. 2009 23:54:09
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328845
Napsal tracy;314326
V podstatě takové finální doladění produktu.
Začněte to prodávat a rozdávejte zákazníkům dotazník za cashback, nebo ještě lépe slevu na další nákup.
Budete mít nejpřesnější cílovou skupinu.
Žádné doladění není finální, tak z toho rovnou udělejte proces.
4. 7. 2009 05:04:56
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328844
Pracuju léta v marketingové agentuře a za 10k to určitě neseženeš. Jestli nemůžeš navýšit rozpočet, tak to udělej jak píše retal. Cílová skupina bude ideální a pokud dáš lidem nějakou slevu nebo něco co je zaujme, tak ti to vyplní, možná i pravdivě :) Nedělej ten dotazník moc dlouhej, nikoho nebaví strávit u toho víc než 10 minut, možná ani to ne. Důležité otázky dej na začátek, na konci už je větší riziko, že ti to respondenti jen tak zaškrtaj, aby to dorazili.
5. 7. 2009 21:10:59
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328843
Petr Soukup
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
7. 7. 2009 00:35:47
Napsal Retal;315850
Začněte to prodávat a rozdávejte zákazníkům dotazník za cashback, nebo ještě lépe slevu na další nákup.
Budete mít nejpřesnější cílovou skupinu.
Žádné doladění není finální, tak z toho rovnou udělejte proces.
To je přece nesmysl. Co když v začátku chytne špatnou část cílovky a pak bude upřesňovat marketing zcela chybě na ní, místo aby se zaměřil třeba na nějakou větší?
Jasně, že to tak trochu půjde, ale určitě nedosáhne toho, co Tracy původně zamýšlel
7. 7. 2009 00:35:47
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328842
Jak můžeš "chytnout špatnou část cílovky"?
Když si to zákazník koupil, patří podle definice do cílové skupiny.
Klidně se ho v dotazníku můžou zeptat na roční příjem a podle toho odpovědi třídit.
Hledáš problém tam, kde žádný není.
7. 7. 2009 04:12:35
https://webtrh.cz/diskuse/kde-sehnat-statisticky-vzorek/#reply328841
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit