25.11.2021 19:12
1
Ahoj,
jdu si pro rady a názory. Vezmu to trochu obšírněji, ať pochopíte podstatu "problému".
Máme malou čokoládovnu, ve které děláme čokoládu přímo z kakaových bobů. Zaměřujeme se na výběrové odrůdy. Je to v podstatě high-end produkt. A tomu odpovídá i cena. 60g tabulka se blíží 100 Kč. A čestně mohu prohlásit, že skutečně odpovídá použitým surovinám. Dokonce patříme ve srovnání s relevantní konkurenci k těm levnějším.

Jsme manufaktura. Výroba tabulky je zatížena velkým podílem lidské práce. V podstatě platí, že nákladově je půlka suroviny a druhá práce. Je tam moc "zbytečných" pohybů, za které zákazník musí platit. Z hromádky se musí vzít formička, nalít požadované množství čokolády, vyklepat z ní bublinky, umístit na chladící pás, na jeho konci vyklepnout tabulku. Ta se musí ručně zabalit. Následně se musí formička umýt a ručně usušit. A tak to mají naprosto všichni menší výrobci, kteří zpracovávají výběrové boby. Masová výroba samozřejmě jede na automatizovaných linkách za desítky milionů.

Přesto jsme se rozhodli výběrovou čokoládu zpřístupnit většímu počtu konzumentů. A sestrojili jsme speciální stroj, který téměř bez obsluhy z čokolády vyrábí malé tyčinky. Tím jsme odbourali podstatou část lidské práce. A tyčinky tím pádem můžeme prodávat za gram až o 40 % levněji než tabulky. Třeba tabulka BIO čokolády s chilli. 60g je za 89 Kč. Což je 1,48 Kč/g. Největší 500g balení této čokolády ve formě tyčinek je za 430 Kč. A to je 0,86 Kč/g. Jen pro srovnání. V Brně máme konkurenta, který vyrábí čokolády ze stejné kategorie bobů. Ten má 45g tabulky. A gram prodává od 2,11 Kč až do 2,77 Kč. A tak je to i u ostatních. To, že se dostaneme s výrovou čokoládou pod 1 Kč, je v našem oboru celkem nevídané...

V této podobě už děláme celkem hodně druhů čokolád:
https://www.chocolatehill.cz/vazena-cokolada

Největší výhoda je, že cena tyčinek je skutečně tvořena téměř výhradně cenou surovin. Práce je minimální (už asi jen 10 %). Jen odvážení do sáčku a polepení etiketami. Což budeme brzo také automatizovat. A nejlepší je, že na tyčinkách máme stejnou marži jako na tabulkách. A zákazník výrazně nižší cenu. WIN-WIN, řekl bych.

Vypadá to takto...


A teď kde je ten problém...
  1. Vizuálně to není tak atraktivní jako tabulka. Resp. to není pro zákazníka standardní a očekávaná podoba. A jakmile se zákazník musí na něco učit, je to boj s předsudky... Jak byste tento produkt komunikovali? Zdůrazňovali byste hlavně tu cenu? Nebo v tom při svém nezávislém pohledu vidíte i jiné výhody? Ono se to například dobře jí, člověk si jen nasype ze sáčku.
  2. Jak se na to díváte jako potenciální konzumenti? Užijete si čokoládu jen pokud si lámete tabulku, nebo je vám to úplně jedno? :-) A ještě důležitější... Jak tyčinky hodnotíte jako dárkový předmět? Já osobně si myslím, že pro tento účel tabulka vyhraje téměř vždy...
  3. Co si myslíte o tom balení v doypacích? Ještě se chystáme udělat nové atraktivnější etikety. Nebo si myslíte, že bychom měli udělat nějaké krabičky? Dózy? Třeba jako má Mixit? Jde o to, že vše by pravděpodobně cenu zvyšovalo. A já to v tuto chvíli chápu hlavně jako "ekonomický produkt".
Ono to vypadá, že se ptám na jasné věci. Ale už prostě trpíme na firemní slepotu. Zajímá mě, jak to hodnotí ostatní. Natož ostatní e-commerce podnikatelé.

Chci totiž začít připravovat nějakou marketingovou strategii, jak tento specifický produkt dostat do obecného povědomí. Nyní jsme se zaměřovali hlavně na šíři sortimentu a spoléhali jsme na stále zákazníky. Už máme v prodeji všechny druhy čokoláda a je čas to předvést lidem v plné parádě...

Nějaké nezávislé názory a postřehy, než se do toho pustím, by mi moc pomohly.

Předem děkuji za váš čas. A klidně se nebojte kritizovat ;-)

Petr
25.11.2021 19:39
2
Myslím, že by se mělo začít obalem který prodává. Promiň ten sáček nebo co to je vypadá jako obálka s nálepkou. Merci to prostě není. Zase na druhou stranu začíná jít do mody balení bez plastů a jsem docela zděšen jak se třeba puzzle přestaly dávat do sáčku a dokonce se přestalo u spousty výrobků zalepovat obaly lepítky, tak třeba se zkusit svést na této vlně.
25.11.2021 19:48
3
Původně odeslal láďa1979
Myslím, že by se mělo začít obalem který prodává. Promiň ten sáček nebo co to je vypadá jako obálka s nálepkou. Merci to prostě není. Zase na druhou stranu začíná jít do mody balení bez plastů a jsem docela zděšen jak se třeba puzzle přestaly dávat do sáčku a dokonce se přestalo u spousty výrobků zalepovat obaly lepítky, tak třeba se zkusit svést na této vlně.
Díky za reakci. Ale jak jsem psal i v příspěvku... Právě se dokončuje design etiket, které se na doypack budou lepit. Děláme redesign i tabulek. Minulý týden nám zrovna navezli obaly. Takže s atraktivnějším vzhledem se počítá. Nicméně je otázkou, jestli se držet právě těch sáčků, nebo jít do nějakých krabiček, boxů... Jenže to všechno by právě že zvyšovalo cenu a popíralo by to původní záměr (prodat to lidem levněji). A to je asi ten problém, který vnitřně řeším. Jak to lidem prodat, aby akceptovali, že jsou tam ústupky ve tvaru a balení. A pochopili, že čokoláda je přitom v TOP kvalitě.
25.11.2021 20:23
4
A proč to chceš nutně prodávat levněji? Na první pohled tam přece žádný ústupek není, ne? Pořád je to stejná směs, jen má jiný tvar a velikost. To, že investuješ do výroby, abys byl efektivnější a snižoval výrobní náklady je přece benefit pro tebe, nemusíš kvůli tomu nutně snižovat radikálně cenu.

Co se týče produktu a jak ho podat...nevymýšlej start raketoplánu. Použij ten příběh, jak jsi k tomu řešení dospěl a proč jsi ho udělal. Najdi pro ten produkt vhodnou personu. Spoj to s obdobím, kdy ho uvedeš na trh. Oni to z toho vyleze něco jasnějšího. Přece nechceš aby ti tu někdo udělal marketingovou strategii za tebe :-)
25.11.2021 20:31
5
Původně odeslal Tomáš Maňhal
A proč to chceš nutně prodávat levněji? Na první pohled tam přece žádný ústupek není, ne? Pořád je to stejná směs, jen má jiný tvar a velikost. To, že investuješ do výroby, abys byl efektivnější a snižoval výrobní náklady je přece benefit pro tebe, nemusíš kvůli tomu nutně snižovat radikálně cenu.

Co se týče produktu a jak ho podat...nevymýšlej start raketoplánu. Použij ten příběh, jak jsi k tomu řešení dospěl a proč jsi ho udělal. Najdi pro ten produkt vhodnou personu. Spoj to s obdobím, kdy ho uvedeš na trh. Oni to z toho vyleze něco jasnějšího. Přece nechceš aby ti tu někdo udělal marketingovou strategii za tebe :-)
To je hodně zajímavý postřeh s tou cenou. Asi by to šlo prodávat dráž, o tom žádná. My jsme vycházeli z toho, že chceme mít pevně danou marži na jednom prodaném gramu čokolády. Tím je nám v podstatě jedno, jestli prodáme 1 kg v tyčinkách, nebo 1 kg v tabulkách. Přijde mi to fér vůči zákazníkovi a my na tom nic netratíme. Teda pokud neberu v potaz možnost víc vydělat :-) My fakticky vyděláváme na tyčinkách o něco více díky levnější expedici. Když si někdo koupí 500 g balíček, tak se jedná o ekvivalent cca 8 tabulek čokolád. Balíček se hodí do krabice bez nějakého zdržování. Tabulky se musí více zkontrolovat, obalit a ochránit před zlomením. Takže i tak nám to vychází dobře.

To určitě ne. Strategii tady sestavovat od nikoho nechci. Zajímá mě primárně reakce na produkt jako takový. Zbytek je samozřejmě na mně ;-)
25.11.2021 21:52
6
Koukal jsem na web a tam to nabízíš jako váženou čokoládu. A myslím že takhle to máš vymyšleno  přesně tak, jak bych to viděl já. Různé vážené cukrovinky jsou dneska běžně k prodeji v kinech, v Praze je to samý candy store, tak proč to netlačit právě tímhle směrem? Žádné lámání, dělení, matlani rukou jako u tabulek. Sáhneš do sáčku, ukousnes, podáš dítěti... Tabulka je ideální dárek, tohle je perfektní chuťovka pro mlsouny. Nepotřebuju platit za vzhled, když si chci pochutnat sám doma u bedny.
25.11.2021 21:58
7
Ahoj, za mě.. Když kupuji kvalitní čokoládu tak chci, aby nějak vypadala.. Tohle mi přijde, že kupuji nějaké úlomky (zmetky), které bych nikomu nedaroval... Kdybych to bral pro sebe, tak mi je jedno jak to vypadá... Čokoládu vždy ale kupuji pro někoho a tohle bych fakt nikomu nedal... Zkuste tomu vymyslet příběh.. Něco jako.. díky tomu, že produkt vypadá takhle a můžeme ho vyrábět, expedovat takhle, jsme ušetřili 3 litry nafty, 2 stromy, 3 kg plastů.. Cokoliv, co pojede na zelené vlně..
26.11.2021 00:28
8
Vždy poteší vidieť niekoho vyrábať :) palec hore :)
Keďže ste malovýroba, s cenou asi konkurenciu nepodtrhneš...a ako už chalani písali, prémiový produkt sa rozhodne nepredáva v sáčkoch...Pekná nálepka tomu absolútne nijak nepomôže.

1) Prémiový produkt, prémiová cena. 
Páči sa mi príbeh...
Zo sáčku sa možno dobre vyberá, ale čokoláda predsalen nieje osivo pre dobytok :) 
Čokoládu si proste predstavujem ako niečo luxusné a nie ako niečo,  čoho sa môžem lacno a rýchlo nažrať.

2) Záleží od balenia. Ferrero je len guľka, ale je luxusne zabalená. Takže ako darček uprednostním Ferrero pred Orion.

3) Vlastný dizajn krabičiek ideal... niečo čo iný nemajú... Alebo aspoň obal primeraný premiovej čokolade.
26.11.2021 09:07
9
Původně odeslal hampl.david
Koukal jsem na web a tam to nabízíš jako váženou čokoládu. A myslím že takhle to máš vymyšleno  přesně tak, jak bych to viděl já. Různé vážené cukrovinky jsou dneska běžně k prodeji v kinech, v Praze je to samý candy store, tak proč to netlačit právě tímhle směrem? Žádné lámání, dělení, matlani rukou jako u tabulek. Sáhneš do sáčku, ukousnes, podáš dítěti... Tabulka je ideální dárek, tohle je perfektní chuťovka pro mlsouny. Nepotřebuju platit za vzhled, když si chci pochutnat sám doma u bedny.
Ahoj, díky moc. Díky, že chápeš můj prvotní záměr :-) Z hlediska to, že je to celkem pohodlné, jak jíst čokoládu, máš naprostou pravdu. V tom sám vidím, vedle lepší ceny, hlavní přínos. Přesně to s tou tabulkou vlastně píšu i v popisu těchto produktů. Že tabulky nezatracujeme, ale že se více hodí jako dárek. Že jsme to udělali pro lidi, kteří chtějí jíst naší čokoládu pravidelně a už jim nezáleží, zda lámou tabulku, nebo si vezmou tyčinku.

Ale na druhou stranu zde dost lidí píše kritičtěji, což musím vnímat také. Ono to perfektně funguje na naše stálé zákazníky. Ony se ty tyčinky v současné chvíli prodávají velmi dobře. Je tam jasný trend. Člověk přijde, poprvé nakoupí tabulky, ochutná. A podruhé už má v objednávce téměř výhradně tyčinky a občas nějakou tu tabulku, protože je na ní třeba nějaký posyp.

Pro nás bude tedy, jak to tak vidím, největší výzvou lidem vysvětlit všechny ty výhody. On tam je jeden problém. Hezky zabalený produkt, který vypadá bezchybně, jde určitě prodat bez řečí kolem... Jakmile člověk musí moc vysvětlovat, není to úplně ono třeba pro výkonnostní formy marketingu. Musíme na to asi jít od lesa. Bude to chtít, jak zde všichni píšou, předávat ten příběh. Budeme muset nasadit nějaká videa z výroby a volit atraktivní formy vysvětlování, když produkt vypadá na první pohled obyčejně...

Ještě jednou díky. 

---------- Příspěvek doplněn 26.11.2021 v 10:14 ----------

Původně odeslal Martins123
Ahoj, za mě.. Když kupuji kvalitní čokoládu tak chci, aby nějak vypadala.. Tohle mi přijde, že kupuji nějaké úlomky (zmetky), které bych nikomu nedaroval... Kdybych to bral pro sebe, tak mi je jedno jak to vypadá... Čokoládu vždy ale kupuji pro někoho a tohle bych fakt nikomu nedal... Zkuste tomu vymyslet příběh.. Něco jako.. díky tomu, že produkt vypadá takhle a můžeme ho vyrábět, expedovat takhle, jsme ušetřili 3 litry nafty, 2 stromy, 3 kg plastů.. Cokoliv, co pojede na zelené vlně..
Díky za zpětnou vazbu. Jenom trošičku bych si dovolil bránit tento produkt. Asi si nemyslím, že by to vypadalo jako úlomky/zmetky... Na všech místech to celkem jasně vč. videa z výroby komunikujeme, aby lidé pochopili, že to není odpad :-)

Tady právě otázka toho určení. Pokud člověk kupuje čokoládu jen pro někoho, tak souhlasím, že se tento produkt bude těžko uplatňovat. Ono je to primárně určeno pro ty, kdo rádi čokoládu kupují pro sebe a chtějí ji jíst pravidelně. A taky pro ty, kdo chtějí koupit větší množství a ušetřit za jednotku.

Ale naprosto souhlasím s tím, že v této podobě bude těžké z toho dělat dárkový předmět. A bude těžké to vysvětlit někomu, kdo nás vůbec nezná. 

U stávajících zákazníků to funguje výborně. A fakt to kupují na kila v rámci jedné objednávky. Ale noví... To bude prekérka :-) Do dnešního dne jsme to nijak neřešili. Prostě jsme se starali, abychom to všechno vyrobili, udělali receptury. A ono ti tak nějak kupovali sami. Ale jelikož to chceme pustit více do světa, tak jsem tady a ptám se. A jsem rád, už mi to pomohlo myšlenky utřídit.

Každopádně díky. Utvrdilo mě to v tom, že nějaký ten "příběh" bude potřeba připravit. Když ten produkt 100% nevypadá, musí se to prodat pomocí něčeho takového.

---------- Příspěvek doplněn 26.11.2021 v 10:30 ----------

Původně odeslal matusy
Vždy poteší vidieť niekoho vyrábať :) palec hore :)
Keďže ste malovýroba, s cenou asi konkurenciu nepodtrhneš...a ako už chalani písali, prémiový produkt sa rozhodne nepredáva v sáčkoch...Pekná nálepka tomu absolútne nijak nepomôže.

1) Prémiový produkt, prémiová cena. 
Páči sa mi príbeh...
Zo sáčku sa možno dobre vyberá, ale čokoláda predsalen nieje osivo pre dobytok :) 
Čokoládu si proste predstavujem ako niečo luxusné a nie ako niečo,  čoho sa môžem lacno a rýchlo nažrať.

2) Záleží od balenia. Ferrero je len guľka, ale je luxusne zabalená. Takže ako darček uprednostním Ferrero pred Orion.

3) Vlastný dizajn krabičiek ideal... niečo čo iný nemajú... Alebo aspoň obal primeraný premiovej čokolade.
Dobrý den,

děkuji za podporu a věnovaný čas na předání přínosného názoru :-)

Pokud jde o malovýrobu... To sice jsme, ale zrovna díky tyčinkám jsme schopni hodně radikálně navyšovat. Výroba tabulek je dost omezená, tam se nad nějaké počty hnout nedokážeme (ve stávajících prostorech). Tyčinky mají velký průtok. Jsou omezeny jen kapacitou mletí kakaových bobů. Ale tu máme celkem velkou a dokážeme ji, pokud by bylo třeba, navýšit v řádu měsíce dvou. Takže nám boj cenou trochu smysl dává. Ale to se bavím o konkurenci z naší kategorie. Supermarketovým čokoládám nebudeme cenou konkurovat ani z daleka nikdy. Naše suroviny jsou dvakrát dražší, než za co prodávají produkt po všech maržích..

Ad1) To je přesně to místečko, které chci nějak pochopit. A proč se tady ptám... Já jsem si to v hlavě postavil tak (zcela subjektivně), že když chci jíst nějakou čokoládu pravidelně, tak pro mě přestává být důležitý obal a její tvar. Hodnotu pro mě bude mít hlavně její chuť a kolik mě to bude stát. Chci prostě pravidelným zákazníkům dát možnost kupovat si to ve formě, která je pro nás výrazně jednodušší na výrobu. A dát mu za to odměnu. Nižší cenu. Ono to asi i tak funguje. Ale pravdou je, že jen u zákazníka, kterého si vychováme. Nový náhodný "kolemjdoucí" to prostě může vidět jen jako to osivo a odradí ho to :-) Takže to fakt bude o příběhu. Musíme jednoduše a atraktivně lidem vysvětlit záměr. A ona to teda nebude vůbec sranda, když se na to tak koukám...

Ad2) Čokoláda je a bude z podstatné míry dárkový předmět. A souhlasím, že tento produkt bude na dárek těžko aspirovat. Alespoň v této podobě. Napadlo mě, že bychom to mohli dělat třeba i v plechových krabičkách s potiskem. A lidé by si do toho pak tyčinky právě v těch sáčcích dokupovali. A v plechu by to zároveň mohli dávat jako dárek. To by teoreticky mohla být cesta.

Ad3) Jak jsem psal výše. V hlavě mi krystalizuje plechová krabička. Ale není to levná záležitost. A druhů máme hodně. Musela by se udělat nějaká univerzál, na kterou by se někam decentně lepila nálepka, která by příchutě odlišovala... Sranda by mohla být dát na dno instrukce... "Zdá se, že ti tyčinky dochází, utíkej si je na www.chocolatehill.cz přiobjednat" :-D No a kdyby to byl obdarovaný, už by mohly sáčky začít fungovat. Prostě by to byla jen ekonomická cesta doplnění tyčinek do plechové nádoby... Hmmm, to by mohla být cesta.

Díky za příspěvek, pomohlo mi to!
27.11.2021 20:17
10
Balení po tyčinkách, nejlepší poměr kvalita/cena. Pro domácí mlsání....
Do toho nějaké povídaní o eko balení a bio kvalitě a půjde to samo. :)
A jak už bylo řečeno, tak hodně zdůraznit, že se nejedná o zbytky z výroby, ale cestu, jak udělat špičkovou čokoládu dostupnou.
28.11.2021 17:06
11
Původně odeslal BS
Balení po tyčinkách, nejlepší poměr kvalita/cena. Pro domácí mlsání....
Do toho nějaké povídaní o eko balení a bio kvalitě a půjde to samo. :)
A jak už bylo řečeno, tak hodně zdůraznit, že se nejedná o zbytky z výroby, ale cestu, jak udělat špičkovou čokoládu dostupnou.
Děkuji za věcné shrnutí :-) Tak nějak to musíme propagovat. Ale určitě přidáme i atraktivnější balení. I kdyby to měl být jen dodatečný typ balení (určený spíše pro obdarování). Budeme si s tím chvilku lámat hlavu. A určitě sem pak dám výsledek!