25.06.2021 18:41
1
Přeji hezký podvečer a přejdu rovnou k věci.

Rád si zde čtu různé diskuze, ale ze všeho nejraději mám rád kritiku eshopů. Dotaz, proč můj eshop neprodává, tu jeden čas býval neustále. A nejčastější odpověď se dá shrnout asi takto: mizerná grafika, malé nebo velké fotky, divná barva atd.


Zarazilo mne, že prakticky nikdo se nepozastaví nad tím, že v mnoha eshopech jsou popisky produktů naprosto tragické – pokud tam vůbec jsou.
Přitom k vylepšení textu pouhého popisku stačí opravdu málo…

Otázka do pranice. Je copywriting skutečně mrtvý? Prodává produktové foto, text nebo je lepší oboje zkombinovat?
Děkuji za vaše odpovědi, náměty, podněty pro klidnou diskuzi.
25.06.2021 19:18
2
Ideálně chceš mít samozřejmě jako grafiku, tak i copy. Ale vizuál je to první, co v tobě vyvolá nějaké emoce a přiláká tě blíž. Výlohy si taky všimneš jen na základě toho co tam vidíš a až přijdeš dřív, začneš si všímat detailů, včetně textů. Takže za mě má větší prioritu vizuál, v těsném závěsu texty. Jak se ten poměr bude měnit, nebo se ta propast bude zvětšovat, to určuje pak obor a jeho cílovka.
25.06.2021 19:37
3
Původně odeslal Tomáš Maňhal
Ideálně chceš mít samozřejmě jako grafiku, tak i copy. Ale vizuál je to první, co v tobě vyvolá nějaké emoce a přiláká tě blíž. Výlohy si taky všimneš jen na základě toho co tam vidíš a až přijdeš dřív, začneš si všímat detailů, včetně textů. Takže za mě má větší prioritu vizuál, v těsném závěsu texty. Jak se ten poměr bude měnit, nebo se ta propast bude zvětšovat, to určuje pak obor a jeho cílovka.
Souhlasím. Vizuál + text. Určitě ano. Ale tady na Webtrhu jsem zaslechl věci, že copy už je dávno pasé, což mi přijde jako úplná pitomost. A na základě toho mnoho eshopů textovou stránku věci vyloženě podceňují. Přitom stačí opravdu málo, aby text byl čtivější a přehlednější.
25.06.2021 19:44
4
Oni možná vychází z toho, že málokdo si ty texty čte celé. Ale dobré copy není o tom přinutit lidi číst celé odstavce u produktu, ale o tom usnadnit orientaci v tom textu, aby si tam každý našel co nejrychleji to důležité info. Co třeba nesnáším je situace, kdy někdo používá tučný fonty, ale na úplně nesmyslných frázích a nesouvisejících blocích textu.
25.06.2021 19:53
5
Meta popisek, nadpis, mezinadpis, krátké odstavce, odrážky a hlavně ne trpný rod. Jednoduché a účinné. Ale tohle ti nemusím vysvětlovat :)
25.06.2021 20:47
6
Texty nikdy nebyly a nebudou pase. Jen je potřeba s nimi umět pracovat a dávat zákazníkovi to, co chce ...jo, jsou extrémně líní číst i pár řádků, ale vymyslet to jde. Grafika je asi důležitější, ale když mas k produktu ho*no popis, je krátky a nic neřekne, nebo zní jak od druháka, tak ti to taky nikdo nakoupí. Minimálně pokud jde o nějakou serioznost, tak jsou potřeba opravdu originální texty, ne copy + paste.
25.06.2021 21:03
7
Nejvíc prodává cena :)
25.06.2021 21:05
8
Původně odeslal altman.lukas
Texty nikdy nebyly a nebudou pase. Jen je potřeba s nimi umět pracovat a dávat zákazníkovi to, co chce ...jo, jsou extrémně líní číst i pár řádků, ale vymyslet to jde. Grafika je asi důležitější, ale když mas k produktu ho*no popis, je krátky a nic neřekne, nebo zní jak od druháka, tak ti to taky nikdo nakoupí. Minimálně pokud jde o nějakou serioznost, tak jsou potřeba opravdu originální texty, ne copy + paste.
A přesně to, co popisuješ se všeobecně podceňuje. A jak jsem psal o post nahoře. Není to těžké. Stačí dodržet pár zásad...
25.06.2021 21:43
9
Upřímně nechci se nikoho dotknout a tak se omlouvám předem, ale co si představuješ pod pojmem "shop neprodává" a nebo vliv "copy" na prodej. Pokud v ČR se traduje, že 90% eshopů nemá zisk, resp. neuživí 1 pracovníka na HPP a 50% obratu ecommerce dělá jen 10% eshopů. Z mých zkušeností největším problémem "shop neprodává" je nerealistické očekávání majitelů, které jim někdo podsouvá, neznalost trhu a neznalost ekonomie. Je každý co se nazývá copywriter skutečně copywriter. Za mě a mé zkušenosti s provozováním eshopů je nejdůležitější správná volba sortimentu, jeho šíře, správná struktura aby zákazník na eshopu zboží našel, pravdivá skladová dostupnost a relativně rozumné ceny a schopnost využít slabostí jiných prodejců. Pokud tu Tomáš přirovnává eshop k výloze, tak třeba hypermarkety žádné výlohy většinou nemají. Přiznám se , že popisky většinou taky moc nepoužíváme ono taky proč u obecně známých věcí, foto taky dost často chybí. Je to tak z různých důvodů, jeden je u popisků, že zboží to víceméně nepotřebuje jako třeba "pánské sandály z hadí kůže" s pár pořádnými fotkami a nebo proto, že to jednoduše nejde jako třeba u nafukovacích balonků co jsou ve 30 odstínech, 4 rozměrech a stovkách potisků.

Znám osobně x eshopů i zde byly někdy ke kritice eshopy co mají vše a je vidět, že si s tím majitelé dali opravdu hodně práce a taky neprodávají a u většiny to je stejné, prodávají kvalitní produkt, ale 3x dražší než je nějaký průměr, produkt se většinou moc nekazí, nový se kupuje jen když ho rozbiješ vlastní vinou a nebo ztratíš a jako vrchol je, že jsou neplátci a tím jsou vyloučeni ze ziskového B2B.

Osobně nemám problém nakoupit na eshopu, o kterém tady sice většina, ale v reálu jednotky lidí řeknou, že je tak starý a škaredý, že by si tam nic nekoupili. Mě stačí vědět, že eshop skutečně funguje a u některých věcí, které potřebuji vidět aspoň trochu ucházející fotky. Na rozdíl od super moderních eshopů se sídlem v Rybné a jednatelem s bydlištěm na úřadě. Ono pokud se jedná o ten vizuál eshopů jsem dost často v zahraničí dotazován, co v té České republice blbneme, když oni dobře prodávají i na 20 let starém řešení.

Ono skutečně dost záleží na produktu a u hodně kupujících jen na ceně. U něčeho stačí mít pořádné a nejlépe své foto a u něčeho co zase prodává 100 eshopů více pomůže unikátní popisek, když většina ostatních používá text z feedu od dodavatele i s pravopisnými chybami. Problém copywritingu je spíše v tom, že to je dlouhodobá záležitost a dost majitelů nemá jak dostatečné finance, tak dostatečnou trpělivost a ty reálné výsledky jsou o dost hůře měřitelné než třeba u PPC.
25.06.2021 21:50
10
láďa1979: parádní vhled. Děkuji za názor.

---------- Příspěvek doplněn 25.06.2021 v 21:50 ----------

Původně odeslal hampl.david
Nejvíc prodává cena :)
Myslíš třeba copywriting? Cena za NS? :)
25.06.2021 22:01
11
Původně odeslal ondra007
Myslíš třeba copywriting? Cena za NS? :)
Ubohý pokus o flame, dobrou.
25.06.2021 22:19
12
Původně odeslal hampl.david
Ubohý pokus o flame, dobrou.
To není pokus o flame. To je pouhá odpověď.
Hezké sny.
26.06.2021 03:41
13
Ono co si budeme.. Většina těch textů a to převážně těch dlouhých, je kvůli vyhledávačům.
Lidi si weby prohlíží, lidi nečtou - jsou líní, jak už tu zaznělo.
V době, kdy každá ženská na mateřský a každej student z Webtrhu, ze sebe dělají copywritery, kteří píšou za 800/NS, je těžký poznat, co je správně a co ne.
26.06.2021 07:28
14
Původně odeslal hampl.david
Nejvíc prodává cena :)
Hmm, spíše ne. Apple důkaz (našel bych jich stovky). Ale chápu z čeho vychází tvůj názor. Zkušenost z pohybu kolem tisíců stejných tuzemských krabicových e-commerce, kde se všude prodává stejný produkt. Ano, bude tam prioritní cena.

Nemyslím si, že lze jasně říct co prodává. Je to kombinace všeho okolo produktu.

- Vizuál
- Kvalita produktu (zpracování, jeho fukce,...)
- Kvalitní copy
- Fotky
- Marketing (reklama, komunikace se zákazníkem IRL/soc. media)
- Obchoďáci
- Cena
- Vize/myšlenka produktu/firmy

Budeš-li šetřit v nějakém bodě, projeví se to na kvalitě celku.

Takže
Je copywriting skutečně mrtvý?
. Ne, není. Je to jen jeden z aspektů kvalitního prodktu. Pokud se ptáš jakou váhu má, tak na to odpovědět nedokážu. Takhle nepřemýšlím. Všechno by mělo být kvalitní jako celek.

------

Takhle to v reálném světě funguje. Jedna konkrétní věc neprodává. Prodává celek. Příkladem je náš obor vývoje (webu, designu, appek,...). Kvalita produktu nestačí. Je tu X vývojářů, kteří jsou zkušenější, mají větší knowledge,... ale na druhé straně je prostě méně zkušený vývojář, který ale fakturuje 3-5X. Protože se umí prodat. Svůj produkt/službu jako celek.
26.06.2021 07:37
15
Původně odeslal streetcz
Hmm, spíše ne. Apple důkaz (našel bych jich stovky)...
To není úplně dobrý argument. Když iPhone v Datartu bude za 20 a v ElectroWorldu za 22, kde ho člověk koupí? Apple je obecně drahé zboží, to nepopírám. Ale konkrétní model je prostě všude stejný a já minimálně ve svém okruhu známých neznám člověka co by koupil dražší totožný produkt jinde jenom proto, že se mu tam víc líbil popisek nebo design shopu.
26.06.2021 07:50
16
Původně odeslal hampl.david
To není úplně dobrý argument. Když iPhone v Datartu bude za 20 a v ElectroWorldu za 22, kde ho člověk koupí? Apple je obecně drahé zboží, to nepopírám. Ale konkrétní model je prostě všude stejný a já minimálně ve svém okruhu známých neznám člověka co by koupil dražší totožný produkt jinde jenom proto, že se mu tam víc líbil popisek nebo design shopu.
Je to téma k delší až filozofické debatě, asi bych do toho více nezabrušoval. Ale říct, že prodává pouze cena je dost ambiciózní. Asi bude záležet dost na věku cílovky, vzdělání, příjmu etc. Já ty data prodejů nemám, takže spekuluju (a pochybuji, že někdo globální data má - zahrnující x stovek e-shopů, prodejních míst,....).

Za sebe můžu říct, že ho nekoupím ani v Datartu za 20, ani v ElectroWorldu za 22. Koupím ho na Alze, CZC nebo iStyle a klidně za 24. To jsou přesně ty přístupy, které musíš brát v potaz. Tyhle e-shopy mi nabízí pocit důvěry. A ať klidně existují negativní zkušenosti jednotlivců. To se logicky bude dít u takto velkých e-shopů.

Takže abys z toho mohl vyvodit nějaký závěr, potřebuješ data (které ty ani já nemáme). Takže z pozorování a osobní zkušenosti bych řekl, že cena není vždy hlavní aspekt, který prodává.

---------- Příspěvek doplněn 26.06.2021 v 08:10 ----------

Původně odeslal hampl.david
To není úplně dobrý argument. Když iPhone v Datartu bude za 20 a v ElectroWorldu za 22, kde ho člověk koupí? Apple je obecně drahé zboží, to nepopírám. Ale konkrétní model je prostě všude stejný a já minimálně ve svém okruhu známých neznám člověka co by koupil dražší totožný produkt jinde jenom proto, že se mu tam víc líbil popisek nebo design shopu.
Když to čtu znovu, tak jsem asi nebyl správně pochopen.

Co jsem tím chtěl říct je to, že prostě koupíš iPhone za 24 i přes to, že tu existují stejně kvalitní alternativy (android,..) a třeba za půlku ceny. A proč se to děje? Protože Apple dokáže prodat svůj produkt jako celek. Dokáže uspět ve všech těch zmíněných bodech a přesvědčit zákazníka. Konkurence má třeba jenom tu cenu a výkon. Ale vize tam žádná není, vizuál brandingu chybí, marketing špatnej,... atd.

To je to, co jsem chtěl říci.

Ale rozumím, že to je trošku od tématu. Tady se prostě řeší 20 tisíc stejných krabicových tuzemských eshop-rychle existencí, kde se prodává totožný produkt a v tomto kontextu je položena otázka. Má odpověď teda zní ok, asi cena no. Ale za těch 10 let jsem třeba ještě vůbec nepochopil, proč někdo do tohoto vůbec investuje čas. Jakoby, tam nemáš absolutní šanci na úspěch, nebo nějaký budoucí růst. Nemáš prostě :D
26.06.2021 09:24
17
Původně odeslal hampl.david
Nejvíc prodává cena :)
Tohle tvrzení je samozřejmě nesmysl ...a dost omezené. Cena je důležitá, ale rozhodně není top faktorem, podle něhož se lidé rozhodují. Ono i nízká cena je špatná, pokud to konkurence prodává třeba o 1/3 dráže. Věřím, a vyplývá to třeba z úspěchů Alzy, že jsou lidé ochotni zakoupit i o několik procent dražší produkt výměnou za věrohodnost, dobré služby a zákaznický servis (potvrzeni z praxe). Ale samozřejmě pokud jde o nějaký velký brand, viz. ten zmiňovaný Apple, a tu nižší cenu vytvoří velký a známý prodejce, půjde člověk spíše tam ...ovšem pokud najde nižší cenu na no-name e-shopu, nemyslím si, že jen tak někdo nakoupí.
26.06.2021 10:12
18
Tak já tu otázku položím jinak. Koupíte zboží dráž proto, že daný e-shop má lepší popisek/lepší grafiku? Ne proto, že je skladem, že ho doručí do hodiny, že má tradici, že má doplňkové služby, že s ním máte top zkušenost... Prostě proto, že vás tam zaujal popisek/grafika tak platíte víc?
26.06.2021 10:12
19
Původně odeslal Wladass
Ono co si budeme.. Většina těch textů a to převážně těch dlouhých, je kvůli vyhledávačům.
Lidi si weby prohlíží, lidi nečtou - jsou líní, jak už tu zaznělo.
V době, kdy každá ženská na mateřský a každej student z Webtrhu, ze sebe dělají copywritery, kteří píšou za 800/NS, je těžký poznat, co je správně a co ne.
Tak já jsem především spisovatel. Ke copy jsem se dostal oklikou a vlastně kvůli tomu, že píšu knihy. Dostal jsem nabídku a pracuji jako copy na full time pro jednu firmu. Nicméně máš pravdu. Texty za 500,- jsou velice často mizerné, což przní práci těch, co umí alespoň základy a jsou alespoň dobří...
26.06.2021 11:37
20
Mame dva weby. Oba identicke texty i fotky. Prvni je je hezky a prodava vic. Nasobne, druhy je levnejsi, ma delsi historii, vyssi konverzi a prodava mene. Nasobne.
26.06.2021 11:59
21
Původně odeslal Michal Kubíček
Mame dva weby. Oba identicke texty i fotky. Prvni je je hezky a prodava vic. Nasobne, druhy je levnejsi, ma delsi historii, vyssi konverzi a prodava mene. Nasobne.
Mohl bych se na ty dva weby podívat? Klidně do zprávy.
Děkuji pěkně.
26.06.2021 16:54
22
To je taky dost sporné tvrdit, ze má něco tradici, tak to bude lepší. Když je to eshop, co ani nemá responzivni design, vypada hrozně a nepřehledne a samotné stránky jsou pochybne, byt ten eshop funguje 15 let, tak ne, nenakoupim tam. Prostě bych tomu nevěřil, ať má historii jakou chce. Případně, kdyby to byla nouze, tak na dobírku.

No a pokud vybírám něco, co skutečně potřebuji a je to i dražší, tak ty popisky čtu, i když jsou hrozne. Mně třeba přijde aplikace CZC tragictejsi než jejich popisky, a už jenom proto tam objednávám pouze v případě, kdy to nema Alza.

Ale samozřejmě není rozhodující jenom grafika nebo jenom popisek, stejně jako nestačí nízká cena. Ale pokud si mám vybrat, jestli koupím mobil za 20K na Alze nebo za 18,5K v malém no-name eshopu, který má hrozné stránky a zákaznická podpora je líná, tak ano, rád si ten rozdíl doplatim výměnou za jistotu.

On sice ten eshop taky prodává brandovany výrobek, ale viz. s iPhony se dělá strasnych poje*u a kolikrát prodaji použity jako nový, případně tahají nějaké slozeniny a jen jim dají nové tělo a stovnaji IMEI. Setkal jsem se s tím a vždy to zákazník kupoval jako nové za "lepší cenu".
26.06.2021 23:19
23
Záleží na tom, co se prodává. Píšu to záměrně, protože u nás (autodíly) je fotka až druhořadá u velkého procenta produktů. Popisek je mnohem důležitější, a rozhodně není třeba nějaké super copy. Když je, je to výhoda, ale k tomu, aby člověk prodal, potřebuje zejména technické parametry (na jaké auto to je, jaké průměry, rozměry apod.). Takže na doplňkovou otázku alespoň v našem oboru můžu říct, že svým způsobem ano - Pokud shop A bude mít popisek stručný, ale k věci (a nemusí to být žádné super texty), a shop B bude mít třeba klidně litanie, ale nebude v nic to podstatné, tak prodá A, i když bude dražší.

Předpokládám ale, že u věcí, které člověk kupuje emotivně, bude to rozhodování jiné...

(Nicméně text není jen o tom, jestli nakoupí ten, kdo už na webu je, jak už tu bylo řečeno.)
27.06.2021 06:57
24
Ono nekdo popisky cte? Vse co me zajima jsou specifikace, kdyz neco chci koupit tak v 99% vim co to je a cist si o tom popisky nepotrebuji.

Duvod proc si koupim neco v eshopu x jsou vetsinou tyto:

Libi se mi web(prijemny na oko).
Vyhody(rychle doruceni, delsi zaruka, atd..).
Hodnoceni.
Dobirka.
27.06.2021 11:15
25
Ty moje popisky asi někdo čte a jsem za to dobře placený. Tak nevím...
28.06.2021 06:11
26
Oboje, ale nepředělávám celý web. Prostě když vidím příležitost a je tam dostatečná marže, tak vytvořím texty+foto+video pro konkrétní produkt. Na webu mám rekord investice do jednoho produktu zhruba 60tis. na jiném webu jsem investoval do jednoho článku zhruba 100tis. Vystřelilo to tržby do nebe. Ale kdybych to samé udělal pro produkt, který stojí za nic, tak na tom proteču kalhoty. Kdyby měla být investice 60tis*4000 produků, tak to taky nedává smysl, vždyť by to vyšlo na 240M a nikdy by se to nevrátilo. Takže za mě to podstatné s nejvyšší váhou je samotný produkt a tohle je jen jedna část z 4P. Ale musím říct, že samotný skvělý produkt taky nestačil, ještě než jsem udělal pořádnou prezentaci, tak to taky nefungovalo. Takže texty sami o sobě nic nespasí.