22.06.2021 13:44
1
Před nějakou dobou mi došla SMS od mBank, že tam mám asi nějaké neaktuální údaje a mám se přihlásit do IB a aktualizovat je... Nikdy mi taková sms ani jiná žádost od žádné jiné banky, kde mám účty, nepřišla...

Říkám ok, podívám se na to až budu mít čas. Jednou jsem se teda přihlásil do IB mBank konečně (ten účet už nepoužívám nějakou dobu a nikdy nebyl můj primární) a ve vzkazech mi ihned na první straně sdělovali:


Zkontrolujte, prosíme, co nejdříve své údaje v mBank
Platná od 17. 6. 2021 do 5. 8. 2021
Vážená klientko, vážený kliente,

s ohledem na naše zákonné povinnosti, ale i vaši bezpečnost, vás chceme požádat o kontrolu vašich osobních údajů. Pozornost věnujte především údajům u svých identifikačních dokumentů (většinou občanský průkaz).

Jak na to? Stačí kliknout na odkaz níže a zvolit možnost Upravit u údajů, které nejsou nadále platné.

Kontrolu, prosíme, proveďte v co nejbližším možném termínu, nejpozději však do 05.08.2021.


Opět, nikdy mě žádná jiná banka tímto neobtěžovala. Rychle jsem to proletěl a všechny údaje seděly až na číslo občanky kterou mám "novou" (asi už 3 roky, mBank účet mám už asi tak 8 let, takže tam měli starou občanku číslo). Kromě toho tam bylo dost polí, které osobně považuju za "šmírovací" - "spousta" osobních info do kterých bance nic moc není, ale tam bylo defaultně "Nevyplněno", říkám ok asi jen možnost pro nějaké voyery pokud chtějí takové info sdělovat. Vyhrabal jsem občanku že napíšu jen její nové číslo a hotovo...A Ejhle... Problém.... Pokud chci změnit jen číslo občanky, tak abych mohl tu změnu potvrdit v jejich dementním formuláři, tak najednou to po mě chce tunu nových věcí - "prosím vyplňte "to a to" aby se mohl formulář uložit" - o tom předtím nebyla ani řeč... Chtějí po mě i zdroj peněz najednou - do toho jim nic není a další věci... Ale ok doplnil jsem... A ejhle- úprava která se zdála předtím snadná a jednoduchá (prostě změním jen tu jednu neaktuální položku - číslo OP) se ukazuje složitější - najednou po mě chtějí v dalším nepředpokládaném kroku i scan občanky - lol... Skenner nemám a fotit teď občanku fakt nebudu + nejspíš i po tomto kroku naskočí další nečekaný krok a věc kterou budu muset nově udělat... Tak stupidní formulář jsem neviděl.

S mbankou už mám i jiné trošku horší zkušenosti, jejich IB bylo děláno dementem - i jsem jim to tam už jednou volal :-), když jsem nemohl najít nějakou featuru která je v jiných IB jasně nalezitelná... Odmítli mi taky jednou (víckrát defakto) poslat peníze na jeden cizí účet že to je kvůli mé bezpečnosti (lol) a celkově s nima už nejsem nijak moc spokojený a najednou po mě nepředpokládaně a předem neoznámeně chtějí tunu dalších údajů a kroků, které drze maskují za prostou a jednoduchou změnu jednoho údaje...

Pár otázek:

1) Co to proboha je? To je nějaká AML, FATCA nebo já nevím co zpřísnění bank. pravidel? Proč to po mě žádná jiná moje banka nikdy nechtěla a nechce...?

2) Co se stane pokud ty údaje do 5.8.2021 neposkytnu? Účet mi zruší?

3) Předpokládám že - "update" neaktuálních údajů - tedy reálně jen záminka pro poskytnutí tuny dalších údajů - můžu vyřešit i na pobočce s tím, že si tam i udělají scan nové občanky atd. ano?
22.06.2021 14:08
2
Mě tohle přišlo v souvislosti s Ferratum Bank, které jsem kdysi využil. Občanku chtěli pak separátně do mailu. Neodeslal jsem raději nic. Trochu to smrdí. I když ta marketingová doména, na které formulář je, patří té dané společnosti. Zrušit mi tam nemají co, tak čekám co se bude dít. Termín odeslání už uplynul.

Ještě doplním, že mě KB uhání na pobočku kvůli nějakýmu blbýmu dotazníku. Nebyli schopni mi říct čeho se týká. Tak to taky ignoruju.
22.06.2021 14:13
3
Když vymenis obcanku, jses povinnej to nahlasit vsem bankam... Takze to ze te "obtezujou" je spis pro tvoje dobro...
22.06.2021 14:59
4
Tomáš Maňhal : No já ten Mbank účet už taky nepoužívám a asi ani nehodlám (i když mít více účtů je asi lepší než méně, proto bych asi byl radši kdyby mi to nezrušili), mám tam jen 500 kč myslím.
Mě naprosto vytočil ten dementní formulář, jednak nevím proč po mě chtějí tunu nových věcí a "zdroj peněz" taky nechápu a především to že, jak je už u mbanky asi zvykem to UI je fakt šílené... X kroků co po vás budou chtít se tváří jen jako změna jednoho jediného údaje... Otřesný. Můžou to vůbec chtít...? Nemusím jim napřed/potom podepsat, že souhlasím se zpracováním osobních informací nebo něco takového...?

Ta "tajemnost" bank mě taky dojímá s tím, když vás zvou na pobočku nebo vám volají... Geniální je v tomto Moneta (dříve GE money) která relativně pravidelně otravuje s nějakými blbými investičními příležitostmi a fondy... Zavolají oni vám, zeptají se na jméno, vy jim ho řeknete, zeptáte se proč vám volají... Oni vám to odmítnou říci dokud jim neřeknete svoje rodné číslo (pár čísel  z něho), zeptáte se jestli je to něco důležitého, jestli se něco stalo, někdo ukradl kartu, provedl neoprávněně transakci nebo já nevím co, oni řeknou že vám to nemůžou říci... Vy jim řeknete - "Ale vy voláte mě, ne já vám"... Oni vám na to řeknou že jim musíte říci poslední písmena z rodného čísla... Vy jim zavěsíte :-)... Moneta je v tomto zlatá.

Aleš Jiříček : Žádná banka to po mě nikdy nechtěla a to mám v jiných bankách fakt jiné částky než směšných 500 kč jako u  Mbank... Navíc mBank chce zničehonic další údaje...
22.06.2021 15:04
5
Účet nezruší, zablokují kartu. Moje zkušenost, když jsem je poslala do háje, že v době koronaviru se nikam na pobočku nepotáhnu (možnost změny údajů přes IB je asi měsíc, předtím to nebylo). Zajímavé je, že mi blokli jen podnikatelskou kartu, osobní účet běží bez omezení i s kartou. Taky občas nechápu, co vymýšlí za šaškárny a poohlížím se jinde. Počítám, že se o dovolené naštvu a nazdar :)
22.06.2021 15:47
6
Původně odeslal Godot
Tomáš Maňhal : No já ten Mbank účet už taky nepoužívám a asi ani nehodlám (i když mít více účtů je asi lepší než méně, proto bych asi byl radši kdyby mi to nezrušili), mám tam jen 500 kč myslím.
Mě naprosto vytočil ten dementní formulář, jednak nevím proč po mě chtějí tunu nových věcí a "zdroj peněz" taky nechápu a především to že, jak je už u mbanky asi zvykem to UI je fakt šílené... X kroků co po vás budou chtít se tváří jen jako změna jednoho jediného údaje... Otřesný. Můžou to vůbec chtít...? Nemusím jim napřed/potom podepsat, že souhlasím se zpracováním osobních informací nebo něco takového...?

Ta "tajemnost" bank mě taky dojímá s tím, když vás zvou na pobočku nebo vám volají... Geniální je v tomto Moneta (dříve GE money) která relativně pravidelně otravuje s nějakými blbými investičními příležitostmi a fondy... Zavolají oni vám, zeptají se na jméno, vy jim ho řeknete, zeptáte se proč vám volají... Oni vám to odmítnou říci dokud jim neřeknete svoje rodné číslo (pár čísel  z něho), zeptáte se jestli je to něco důležitého, jestli se něco stalo, někdo ukradl kartu, provedl neoprávněně transakci nebo já nevím co, oni řeknou že vám to nemůžou říci... Vy jim řeknete - "Ale vy voláte mě, ne já vám"... Oni vám na to řeknou že jim musíte říci poslední písmena z rodného čísla... Vy jim zavěsíte :-)... Moneta je v tomto zlatá.

Aleš Jiříček : Žádná banka to po mě nikdy nechtěla a to mám v jiných bankách fakt jiné částky než směšných 500 kč jako u  Mbank... Navíc mBank chce zničehonic další údaje...
Banky mohou kdykoliv chtít doplnit informace ohledně dokladů nebo vysvětlení jakékoliv částky. 
I když jde vyloženě o blbost.

To, že chtějí znát datum narození nebo kus rodného čísla nebo adresu je normální pro ověření komunikace po telefonu, pokud tam máte účet, tak stejně tyto údaje znají, takže jim to položit je docela stupidní způsob komunikace.

Pokud vidí, že je doklad neplatný, tak při první osobní návštěvě si to pořeší, jinak samozřejmě uhánějí lidi, aby došlo k nápravě.

Naprosto normální, stačí zavolat a domluvit se.
22.06.2021 16:11
7
Toho infa chtějí hodně, to ano ...ale změnu údajů jsi povinen nahlásit, máš to i ve smlouvě. Pokud to zatím jinde nechtěli, tak se o to asi nezajímali – ale to neznamená, že to hlásit nemusíš. Stejně tak máš nahlásit změnu bydliště a jiných údajů. Ten původ peněz se řeší spíše preventivně, pokud bys třeba žádal o kontokorent, dlouhodobou půjčku apod., viz. nedávná doporučení ČNB, která zpřísnila poskytování půjček (musí se to teď řešit důkladněji, třeba kvůli hazardu). A jo, tu změnu řešíš buď online, nebo na kterékoliv pobočce.
22.06.2021 16:44
8
Původně odeslal notburga
Účet nezruší, zablokují kartu. Moje zkušenost, když jsem je poslala do háje, že v době koronaviru se nikam na pobočku nepotáhnu (možnost změny údajů přes IB je asi měsíc, předtím to nebylo). Zajímavé je, že mi blokli jen podnikatelskou kartu, osobní účet běží bez omezení i s kartou. Taky občas nechápu, co vymýšlí za šaškárny a poohlížím se jinde. Počítám, že se o dovolené naštvu a nazdar :)
A to je přímo taky mBank jo?
22.06.2021 19:06
9
Původně odeslal notburga
Účet nezruší, zablokují kartu. Moje zkušenost, když jsem je poslala do háje, že v době koronaviru se nikam na pobočku nepotáhnu (možnost změny údajů přes IB je asi měsíc, předtím to nebylo). Zajímavé je, že mi blokli jen podnikatelskou kartu, osobní účet běží bez omezení i s kartou. Taky občas nechápu, co vymýšlí za šaškárny a poohlížím se jinde. Počítám, že se o dovolené naštvu a nazdar :)
Týká se to totiž nové legislativy okolo firemních účtů. KB má to stejné, museli jsme vyplňovat 2 dotazníky.
22.06.2021 20:58
10
Původně odeslal Godot
A to je přímo taky mBank jo?
Ano, přesně mBank, jiné banky po mně zatím nechtějí nic.
22.06.2021 21:14
11
Každá banka má něco, mě třeba neustále otravuje Fio Banka a jejich neustále aktualizace, Oznámení o vyhlášení nové dokumentace. Ti co mají účet u Fia vědí o čem mluvím.
Zajímalo by mě zda existuje jediný klient této banky, který má přehled a přesně ví jaká je aktuální dokumentace a co v ní je.
22.06.2021 21:31
12
Tak u FIO to ani já nečtu, ale nechápu co ti na tom vadí, aktuálně na mě svítí nějakých 180 nepřečtených zpráv. Na druhou stranu jsou tyto informace ze zákona povinné a jejich změna pokud by byla k horšímu ti umožňuje bez sankcí odejít. Rozhodně lepší než Komerční banka, která to někde napíše malým písmem a pak někde hledáš ty změny a najdeš 20 stran dokumentu, kde jsou pečlivě zpřeházené odstavce stejně jako u tel. operátorů.
22.06.2021 23:55
13
Mám účty u České spořitelny, AirBanky a Komerčky. Taktéž jsem nedávno dostal novu občanku a od Airbanky mi přišel mail ve stylu: Né že bychom chtěli vyzvídat, jak Vám to na nové občance sluší, pošlete nám však její nové číslo, ať máme veškeré údaje od Vás aktuální. Stačí vše vyplnit v IB. Dále od spořky volali z call centra, že mám nejspíše novou občanku, ať si vše opět aktualizuji v IB. A u komerčky jsem byl asi týden po výměně občanky přímo v bance a ihned si opsali její číslo, neboť už tam měli taktéž avízo, že mám novou. Mají to nastavené, když se OP mění ve standardní lhůtě, když se ztratí a žádá o novou dříve, tak ví prd.
23.06.2021 10:12
14
To s těma občankama taky nechápu. Občanka je od toho, abych prokázal, kdo jsem, a to se snad s novou občankou nemění. Stejně tak, pokud bych se živil prodejem bílého masa, tak jim jako původ peněz uvedu nějakou pohádku. Tak by mě fakt zajímalo, jestli už někdy tohle něčemu fakt pomohlo, kromě toho, že díky zbytečným lejstrům dostanou práci i lidi, co na nějakou tvůrčí činnost nemají.
23.06.2021 11:30
15
Původně odeslal boogey
To s těma občankama taky nechápu. Občanka je od toho, abych prokázal, kdo jsem, a to se snad s novou občankou nemění. Stejně tak, pokud bych se živil prodejem bílého masa, tak jim jako původ peněz uvedu nějakou pohádku. Tak by mě fakt zajímalo, jestli už někdy tohle něčemu fakt pomohlo, kromě toho, že díky zbytečným lejstrům dostanou práci i lidi, co na nějakou tvůrčí činnost nemají.
Nicméně třeba s trvalým pobytem se mění občanka... Ty neověřuješ sebe pro daný úkol, ale pro používání a po celou dobu užívání účtu bys měl být ztotožněn aktuálními údaji. Tak třeba proto?
23.06.2021 11:52
16
ona to banka nedělá jen ze své vůle, tyhle procesy se točí vesměs kolem č. 253/2008 Sb. (tzv. AML anebo zákon proti praní špinavých peněz). Banka je povina ověřit a zaznamenat tvoji totožnost (proto sken občanky), to uchovávat po 10 let, totožnost ověřují opakovaně vždy po nějaké době. Dále banka je povina při určitých obnosech, typech transakcích a jiných podmínkách vyjmenovaných v zákoně provést kontrolu klienta, ta spočívá v ověřování původu peněz (proto se na něj ptají), stejně tak chtějí vědět doklady k transakci, smlouvy a aj. údaje podle síly podezření atd.

Banka při podezřeních posílání notifikace na FÚ a ten podle své úvahy zahajuje poté případné šetření, správní řízení, případně uděluje pokutu za chybné údaje či ignorování výzvy. Banka může také přistoupit k určitém omezení služeb či jinému "nátlaku", to je ale již jen věcí banky. ČNB jen po nich vyžaduje, aby tyhle procesy a rozhodovací stromy měli dokumentované a sama je konzultuje a posvěcuje, bohužel nejsou neveřejné, takže si nemůžeš vybrat banku, která je nejmírnější.

Pročti si ten zákon, zajímá-li tě to konkrétně. Podobným kontrolovám se ale u českých bank nevyhneš. Jeden můj klient je zároveň sponzorem politické strany a CEO je v nějaké politické funkci, takže já jako obchodní partner politicky exponované osoby jsem často v hledáčku a tyhle formuláře mě dostihují pravidelně, i tohle k tomu stačí.
24.06.2021 14:20
17
Původně odeslal Pavel Janků
Nicméně třeba s trvalým pobytem se mění občanka... Ty neověřuješ sebe pro daný úkol, ale pro používání a po celou dobu užívání účtu bys měl být ztotožněn aktuálními údaji. Tak třeba proto?
Ne, to je prostě blbost. I kdybych se odstěhoval na Island, budu to pořád já. Je jedno, kde mám uvedenu další blbost, tzv. "trvalé bydliště". Moje trvalé bydliště se s aktuálním neshoduje už skoro 10 let, takže tenhle údaj je naprosto k ničemu. Tím, že se přestěhuju, nepřijdu o svůj majetek ani dluhy, práva ani povinnosti, takže je prostě debilita řešit furt s někým novou občanku, která se navíc stává čím dál tím bezcennějším kusem plastu.
17.08.2021 19:39
18
U některých bankovních domů, které už umí používat Bankovní Identitu pro přihlašování jejich klientů na portály kvalifikovaných poskytovatelů služeb a Orgány Veřejné Moci, se to všechno načítá ze Správy Základních Registrů. Když budete mít novou občanku, ale ve své bance nebude tento údaj ještě znám, tak se například pomocí Bankovní Identity nikam nepřihlásíte. Rozumím, formulář byl otravný jistě moc, ale pokud budete třeba OSVČ a budete chtít od státu nějakou dotaci, tak bez eIdentity Fyzické osoby můžete být naštvaný, ale to je tak vše. Měli jsme na podpoře hodně lidí, kteří měli novou občanku a najednou jim to přestalo fungovat, protože jejich Banka volala na SZR za použití starého identifikátoru občanky, a tedy takový pokus končí vždy chybou.

Nicméně musím říct, že pokud by po mně chtěl někdo poslat naskenovanou občanku, tak s konverzací či pokusem o vytáhnutí jakýchkoliv osobních údajů končím a dál už ani ťuk. Tím spíše, že tam byl na začátku uvedený nějaký termín, do kterého se to musí všechno vyplnit a odeslat, s pohrůžkou toho, že pak účet přestane být funkční. Klasická phishingová metoda.
17.08.2021 19:56
19
Původně odeslal boogey
Ne, to je prostě blbost. I kdybych se odstěhoval na Island, budu to pořád já. Je jedno, kde mám uvedenu další blbost, tzv. "trvalé bydliště". Moje trvalé bydliště se s aktuálním neshoduje už skoro 10 let, takže tenhle údaj je naprosto k ničemu. Tím, že se přestěhuju, nepřijdu o svůj majetek ani dluhy, práva ani povinnosti, takže je prostě debilita řešit furt s někým novou občanku, která se navíc stává čím dál tím bezcennějším kusem plastu.
A takhle potom začínají ty srdceryvné příběhy typu "O exekuci jsem nevěděl, protože jsem se přestěhoval..." Já trvalé bydliště vnímám jako údaj, kam se mají posílat všechny oficiality, tím se splní nějaká zákonná povinnost a zda si je adresát převezme nebo ne, už je jeho hloupost. Kdo chce proti tomu bojovat, má možnost se nahlásit na úřad.