logo
09.05.2021 17:30
1
Zdravím,

Pohrávám se s myšlenkou:

Aktuálně jsem OSVČ podnikající na paušál mám hlavní příjem - zamecnictvi, která se blíží k maximálnímu obratu, abych se musel přihlásit k DPH.

Rad bych nabral jednou za čas brigádníky a napadla me následující varianta:

- Mám možnost na zakázku, kde je měsíční fakturace cca 90 tisíc po dobu 1 roku, která bude vyplacena na účet a poté peníze převedeny do pokladny, kde s nimi budu hospodařit.

Chtěl jsem Založit sro jako neplatce DPH nebýt zde zaměstnaný - vložit do nej své 2 auta. Jezdím denně cca 450-500km po zakázkách, sporadicky si na DPP napsat sám sobě smlouvu za uklizeni kanceláře a tady ty drobnosti do 10 tisíc. Účel podnikání by samozřejmě nebyl psány jako zamecnicke práce ale dejme tomu - stavební - zemní práce popr jako pracovní agentura.

Vozidlo bych poskytoval výhradně na cesty do prace ze sídla firmy, jelikož bych neřešil jestli brigadnik nebo ja jezdí na spotřebu, tak by me netrapilo i kdyby každý den tankoval plnou nádrž.

Jelikož jsem si dával do hlavy, kolik je reálná možnost protankovat za měsíc na phm a dle mých odhadů to vychází na dvě auta při denním ježdění 450-500km cca 55-63 tisíc jako náklady, které budu mít fyzicky v ruce (lístky z tankování)

+- par tisíc za mé uklizeni atd na DPP smlouvu.

Z toho +- každý měsíc brigadnici 10-20 tisíc bud na živnost nebo na dpp
+ účetní
+ pojištění vozidel


Lze tedy podnikat za účelem, kdy sice mám měsíční příjem 90 tisíc ale náklady budou 50-60 tisíc phm měsíčně, dpp smlouvy na brigadnika nebo faktura od zivnostnika a pak jen drobnosti? Mohu jako jednatel využívat vozidla k účelu podnikání? (Zdůvodnil bych tak vysoký nájezd z důvodu obchodních schůzek). Nechtěl bych se totiž dostat do potyčky s finančním úřadem, držím se hesla, ze stačí když kape, nemusí téct. Proto me netrápí, ze nebudu vydělávat tolik peněz alespoň pro začátek. Navíc hlavní příjem mi přichází z OSVČ.
09.05.2021 18:07
2
Tak jak to píšeš nevyděláš vůbec nic, spíše budeš generovat jen ztrátu. Navíc pořád ti hrozí, že budeš brán jako podnikání ve stejném oboru jako OSVČ a tudíž obcházení zákona. Navíc při tak vysokém nájezdu bude požadované docela podrobné prokázání obchodních schůzek. Ale samozřejmě kontrola nemusí přijít.
09.05.2021 18:22
3
Právě zaměření firmy by bylo - nákup a prodej nebo montážní práce, pokud by to nevyhovovalo, muže se to předělat na něco, co by vyhovovalo zákonům. Člověk, který by proplacel faktury, neřeší jestli to zauctuje jako výdaj za marketing 90 tisíc nebo jako 90 tisíc za montáž v tomto ohledu je vstřícný.

S tím autem mám jediné obavy, cestování je přes půl republiky tam i zpět na určité místo zakázky jen nevím jestli ja jako nezaměstnany - pouze jako jednatel mohu kontrolovat práci - resp. Každý den jezdit stejnou štreku Jako ten brigadnik, akorát ja bez nároku na mzdu.
09.05.2021 18:47
4
o tom zda je to stejný obor nerozhoduje živnostenský list, ale fakturovaná práce. Na druhou stranu tvému odběrateli nemůže být jedno jak to zaúčtuje ani co mu vyfakturuješ, jelikož to musí být v v rámci dosažení a udržení příjmů. Už jenom jak to píšeš, že brigádník pojede přes půl republiky a ty jako jednatel po něm taky nezní ti to na první pohled divně? I mě to přijde dost divoké, ale proč ne. Z praxe ti FÚ řekne, že jste jeli jedním autem a napsali to na dvě a jak to budeš prokazovat? Nebo snad opravdu myslíš vážně, že byste jeli 2 auty? Samozřejmě jako jednatel nepobírající odměnu můžeš jezdit kontrolovat, ale toto opravdu na první pohled smrdí.
09.05.2021 20:18
5
Nepomohlo by kdyby měl brigadnik sepsanou smlouvu na DPP včetně cestovních náhrad? Který by nemusel prokazovat své každodenní ježdění lístky ale nechal by to dle vyhlášky stanovenou cenou za amortizaci pro rok 2021?
Sepisoval by vlastně klasicky svou knihu jízd a jezdil svým osobním autem (klidně mým, které by tím pádem nebylo ve firmě). Otázka jestli by to porad mohlo byt legálně. Ja bych mu tedy vyplácel mzdu do 10 tisíc na DPP, poté cestovní náhrady na jizdu z místa sídla firmy na místo pracoviště, které je vzdálené 220km jedním směrem, takže těch 440km za den. Dle kalkulačky to vychází při 440 km a průměrné spotřebě 5,9 cca na cestovních náhradach 58 tisíc a člověk by se vyhl lepení lístku a skladování po dobu několika let. Pokud to chápu správně.
09.05.2021 20:36
6
Motáš hodně věcí dohromady. Pokud by dělal na DPP a jezdil firemním autem musíš vézt knihu jízd a schovávat účty v rámci účetnictví. Pokud by jezdil svým vlastním autem, musíš si s ním dohodnout cestovní náhrady, tj. sazba za 1 km + palivo v prokázané nebo vyhlašované ceně a mělo by tam být i stravné. A opravdu nechce se mi věřit, že by ti někdo uvěřil, že někdo stráví 5-6 hodin v autě za 10 tis. měsíčně.
Podívej celé to je blbost, nechci ti do toho mluvit, ale pokud se blížíš limitu, dá se očekávat, že letos jdou ceny všeho dost nahoru, takže asi budeš muset i ty účtovat více a stejně do toho spadneš, takže nevím proč se tomu za každou cenu bránit. Navíc nevím jestli tvá činnost nepatří mezi přenesenou povinnost, takže o co by potom šlo a anvíc bys si odečetl DPH na vstupech. Promiň jsem zaujatý a dlouholetý odpůrce tohoto českého paskvilu s limitem na plátcovství DPH.:)

Prostě to ani s platbou za km ani s autem ve firmě nevychází, budeš mít při tomto nápadu tak akorát 20-30 tis. měsíčně ztrátu i kdyby jsi neměl kontrolu.
09.05.2021 22:57
7
Vlozte sem prosim odkaz, ze osvc nemuze podnikat ve stejnem oboru jako firma, ve ktere je spolecnikem/jednatelem. Nasel jsem akorat odkazy na par. 136 ve zrusenem Obchodnim zakoniku. Diky.
10.05.2021 02:39
8
Původně odeslal PavelLorenc
Vlozte sem prosim odkaz, ze osvc nemuze podnikat ve stejnem oboru jako firma, ve ktere je spolecnikem/jednatelem. Nasel jsem akorat odkazy na par. 136 ve zrusenem Obchodnim zakoniku. Diky.
Spolupráce s.r.o. a OSVČ – Jak začít podnikat

Je možné podnikat s SRO ve stejném oboru jako OSVČ, to problém není.
Přelévání nákladů a příjmů mezi SRO a OSVČ za účelem snížení / vyhnutí se DPH problém samozřejmě už je.
10.05.2021 06:56
9
Nejaky kvalitnejsi odkaz by nebyl? Tohle je nejaky neozdrojovany clanek v blogu...
10.05.2021 09:00
10
Původně odeslal PavelLorenc
Vlozte sem prosim odkaz, ze osvc nemuze podnikat ve stejnem oboru jako firma, ve ktere je spolecnikem/jednatelem. Nasel jsem akorat odkazy na par. 136 ve zrusenem Obchodnim zakoniku. Diky.
Tohle celé má dvě roviny možného porušení zákona. První je obcházení Zákona o DPH vyhnutím se limutu (umělé rozložení části příjmů na společnost).

Druhá rovina je to na co se ptáš, Zákon o obchních společnostech (90/2012) a par 199 (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-90#f4589830) to říká jasně:

Neurčí-li společenská smlouva jinak, jednatel nesmí

a) podnikat v předmětu činnosti nebo podnikání společnosti, a to ani ve prospěch jiných osob, ani zprostředkovávat obchody společnosti pro jiného,

b) být členem statutárního orgánu jiné právnické osoby s obdobným předmětem činnosti nebo podnikání nebo osobou v obdobném postavení, ledaže se jedná o koncern, nebo

c) účastnit se na podnikání jiné obchodní korporace jako společník s neomezeným ručením nebo jako ovládající osoba jiné osoby se stejným nebo obdobným předmětem činnosti nebo podnikání.
10.05.2021 09:16
11
Ten zákaz podnikání ve stejné oboru jako mám společnost není absolutní, klidně to můžeš dělat (dělám to tak také), ale je to častý způsob obcházení daňových a jiných zákonů, takže FÚ do toho rádi vrtají.

Při kontrole je pak důležité prokázat, že ani jedna strana není ekonomicky, majetkově a jinak závislá na druhé. Tj. že nepoužíváš firemní věci ve prospěch živnosti. V mém případě si např. jak OSVČ platím vlastní kancelář, extra smlouvu na účetního a daňového poradce, využívám rodinné auto a ne firemní atd. Vyhýbám se i stejným klientů, tj. buď někoho mám přes firmu nebo na OSVČ, nikoliv zároveň.

Dobré je, že nedělám stejné zakázky, ikdyž podle ŽZ to jsou stejné obory. Kontrola z FÚ za posledních 10 let proběhla asi dvakrát, kdy de pídili právě po majetkové provázanosti.
10.05.2021 10:06
12
Tak ono jednatel se snadno zprostí souhlasem společníků, ale já vidím hlavní problém v provázanosti a hlavně v ceně obvyklé a dalším zvýhodnováním třeba v délce splatnosti či neúčtování úroku z prodlení. Takže z praxe nejprve míří dotaz FÚ za jaké ceny a s jakými splatnostmi se prodává/ fakturuje příbuzným/majetkově propojených. Navíc si myslím, že stále platí povinnost dávat do rejstříku smlouvy s propojenými osobami i když to většina nedělá.

Prostě košér je jedině, když stejné podmínky má i někdo kdo přijde z ulice čehož většinou nejde dosáhnout.
10.05.2021 10:31
13
šťourají do toho občas dost, u mě třeba zjišťovali, jestli bych neměl daleko vyšší daňovou povinnost, kdybych vše fakturoval na firmu a platil si mzdu (opravdu to takhle na úřadu počítali). Pokud je pak pouze jeden jednatel, vše je nutné mít s ověřeným podpisem. Ano, problémy s obvyklými podmínkami a žádná pozitivní diskrimaci jsou občas složité, není snadné zjistit, co je obvyklé, natož to pak prokazovat. Za mě je jednodušší se svou sro prostě jako OSVČ nepodnikat a raději věnovat energii tomu, abych zvedl obrat a příjmy společnosti než jak si udělat co nejvyšší náklady virtuálními obchodními cestami (mimochodem jeden z velice častý daňových úniků, takže občas chtějí i kontakty a prokázání, že občas z obchodní cesty vznikne i nějaký ten obchod).
10.05.2021 15:02
14
Původně odeslal PavelLorenc
Nejaky kvalitnejsi odkaz by nebyl? Tohle je nejaky neozdrojovany clanek v blogu...
Opravdu je těžké odkaz rozkliknout a přečíst si 
...Zákon o obchodních korporacích mluví v §199 o zákazu konkurence...
To stačí zkopírovat do googlu a máte odpověď. Co je na tom ,,neozdrojovaného" mi opravdu hlava nebere.