logo
25.06.2020 08:39
1
Hoří jedno auto, zasahuje 6 jednotek a další 2 to budou týden hlídat. Jak asi časem bude vypadat pojistné?

Operační důstojník k události vyslal profesionální jednotky ze stanic Benešov a Říčany a dobrovolnou jednotku obce Čestlice. Vzhledem k dislokaci byla ke spolupráci požádána také jednotka HZS hl. m. Prahy ze stanice HS-4 Chodov. Volající uvedl, že v dílně hoří auto, které je na elektrický pohon, a plameny šlehají zpod vozidla.

Na zdolání požáru hasiči zpočátku nasadili hasicí přístroje a pod kola umístili kluzné klíny, které umožňují snadnější manipulaci s vozidlem. To poté bylo možné za pomoci navijáku vytáhnout ven mimo budovu, kde probíhalo dohašování a ochlazování. Protože šlo o automobil s elektrickým pohonem, vyžádal si velitel zásahu na místo ze stanice Mladá Boleslav speciální kontejner na hašení pneumatik a elektromobilů.

Kvůli zajištění dostatku vody pro plnění kontejneru bylo nutné přivolat další cisternu, se kterou dorazila dobrovolná jednotka obce Říčany. Ta do té doby držela pohotovost na své vlastní zbrojnici, aby byla zachována akceschopnost v případě vzniku další události v hasebním obvodu říčanské stanice. Poplach tak byl vyhlášen dobrovolným hasičům z Mnichovic, kteří převzali zálohu na vlastní zbrojnici.

Jednotky průběžně vozidlo ochlazovaly na volném prostranství. Pak bylo za pomoci jeřábu přemístěno do kontejneru a následně zalito vodou, aby nemohlo dojít k dalšímu nežádoucímu hoření a přitom bylo stále ochlazováno. Takto ponořené musí zůstat několik dní, proto byla na místě stanovena dohlídka v podobě dobrovolné jednotky obce Čestlice a profesionální jednotky ze stanice Říčany. Ráno se na místě znovu sejde velitel zásahu se zástupci firmy, aby se společně dohodli na dalším postupu.

Co se právě děje na Webtrhu?

25.06.2020 09:39
2
Pokud říkáte A, musíte taky dodat B. Nebylo to úplně elektro auto, že? Taky jistě víte, že krátce po příjezdu hasičů už u auta nebylo žádné plamenné hoření. „Auto hořelo v přední části, přitom trakční akumulátor je u vozu BMW 330e umístěn v části zadní. V přední části je 5V baterie, kterou mají všechny spalovací vozy.“

Přečtěte si: https://elektrickevozy.cz/clanky/v-p...-to-vsak-nebyl
25.06.2020 09:44
3
Pokrok nezastavíš i kdyby se jednalo o slepou vývojovou větev. Tyto problémy se také vyřeší :) Stejně jako se vyřešil nákup paliva u spalovacích motorů stavbou benzínových stanic. Úplně si dokáži představit, že časem budou připraveny ochlazovací kontejnery všude po ČR a když se něco takového stane, tak to hasiči uhasí a převezou do nejbližšího kontejneru.
25.06.2020 09:50
4
Kdyby auto na spalovací motory neměly tu trubku vzadu, která odvádí škodlivé látky do ovzduší tak by to měly elektrovozy těžké.
25.06.2020 09:59
5
Tak co láďo? VelkyVont ti dodal fakta a to už ti do tvého přesvědčení úplně nešmakuje co? :D
25.06.2020 10:06
6
na tohle ještě musí nějaké technologie k hašení a řešení těhle situací vzniknout. Alkalické baterie mohou zahořit nebo vybouchnout i po nějaké době, vadí jim porušení, teplota může pozvolně narůstat až do kritického momentu.

I tenhle hybrid má baterii s kapacitou asi 12 kWh, to není málo, může dojít k jejímu poškození (mechanickému, tepelnému) či zkratování a následnému zahoření či výbuchu, proto se všechny alkalické baterie musí i několik dní ochlazovat (třeba ponořené do vody), aby se to vyloučilo. Ve Škoda Auto pracují na elektro autech, ty testovací vozy mají poměrně hodně odkryté baterie a všude termokamery, aby spozorovaly případnou zvyšující se teplotu. Narozdíl od benzínu mají baterie nějaký náběh než udělají problém.

Stejný postup se dělá při poškození/vzplanutí elektro ještěrek, baterií v DC. U řady průmyslových bateriových strojů je možné baterie poměrně snadno oddělit od zbytku a řešit samostatně, u aut to zatím nejde či to hasiči neumí. Třeba tohle je cesta.

Benzínové/naftové auto uhasím, ověřím, že není nikde otevřeným plamen a je to v suchu. Baterie ale obsahují tisíce malých článků schovaných uvnitř a stačí, když jeden bude vadný a spustí řetězovou reakci. U poškozeného auta/stroje si hasiči/výrobce/provozovatel nemůže být jistý, jestli fungují řádně interní bezpečnostní mechanismy, takže se to pro jistotu na spousty hodin utápí ve vodě, aby došlo k ochlazení.
25.06.2020 12:43
7
Původně odeslal Doctore97
Tak co láďo? VelkyVont ti dodal fakta a to už ti do tvého přesvědčení úplně nešmakuje co? :D
Nevím z čeho usuzuješ nějaké přesvědčení a co mi šmakuje či nešmakuje. Můžeš to napsat ještě jednou a srozumitelně.

Pokud tedy chceš říci, že kdyby ohlašovatel požáru neoznačil automobil s hybridní technologií za elektromobil, tak by k němu vyjeli jen amatéři z Říčan a náklady by byli jen mizivé proti stávajícím. Tak promiň a přečti zde jako hoří skutečný elektrobus https://moravskoslezsky.denik.cz/poz...-20190615.html

Bohužel nemáme v Ostravě tak velký kontejner, kam by se busy umístili.

---------- Příspěvek doplněn 25.06.2020 v 12:54 ----------

Původně odeslal VelkyVont
Pokud říkáte A, musíte taky dodat B. Nebylo to úplně elektro auto, že? Taky jistě víte, že krátce po příjezdu hasičů už u auta nebylo žádné plamenné hoření. „Auto hořelo v přední části, přitom trakční akumulátor je u vozu BMW 330e umístěn v části zadní. V přední části je 5V baterie, kterou mají všechny spalovací vozy.“

Přečtěte si: https://elektrickevozy.cz/clanky/v-p...-to-vsak-nebyl
Pokud jsem se někoho dotkl omlouvám se, ale vycházel jsem ze zprávy hasičů a chtěl jsem pouze poukázat kolik jednotek je třeba a projevení těchto nákladů v pojištění. Pokud zase v tebou odkazovaném článku berou událost poněkud hystericky, či na úrovni šíření poplašné zprávy nevím co k tomu říci. Jinak tam zase lžou o tom, že žádný požár elektroauta ( elektroautobus snad lze řadit mezi auta ne?) u nás nikdy nebyl, tak by to taky měli opravit ne?
25.06.2020 13:36
8
Jak babka na vesnici ... "Vidíte? Já jsem Vám to říkala že ty elektrický auta jsou zlo ... a ty 5G sítě taky."
25.06.2020 14:01
9
netusim proc jsi musel tema nazvat zrovna "neco pro milovniky elektroaut"... A pak prijit s informaci, kterou vsichni leta vi, jako kdyby snad milovnici elektroaut si nebyli vedomi ruznych uskali, ktere to ma...

Jestli jsi chtel diskutovat o tom co to asi udela s pojistenim, tak jsi asi nemusel zvolit tenhle ton...
25.06.2020 14:25
10
tebe se snad ten dle tvého ton nějak dotkl? Nechci vyvolávat nějakou polemiku, kdy by jsi zase chtěl nějaké tvrdé data a nebo abych nic nepsal, ale myslíš, že elektroauta více kupují lidé srdcem nebo rozumem?
25.06.2020 14:44
11
Ne, ja elektroauta vnimam jako experiment, nikdo nevi jestli to bude nebo nebude unosne a pouzitelne, nikdo nevi s cim se prijde do budoucna v technologii baterii apod. Soucasnej stav mi prijde ciste experimentalni a vztah k tomu nemam, spis nechapu proc se diskuse musi okamzite zacinat takovym jakoby vysmivanim, proc se nemuze vest vic neutralne. Snad necekas ze skutecny milovnik elektromobility si to nevezme jako takove "kopnuti" nebo "jako babka na vesnici" :) ostatne podivej se na odpovedi cos na to dostal...
25.06.2020 15:06
12
Promiň, ale v názvu ani odpovědích nevidím nic špatného. Je vidět, že tady je to na mnohem větší úrovni než na podobné diskuzi na Idnes. Máš pravdu, že to jako rýpnutí, kopnutí je příliš, bylo míněno, ale je všeobecně známo, že příznivci elektromobilů a Škodovek, jsou jedni z nejzarputilejších obhájců své pravdy a hlavně v tom elektru to B taky nikdo většinou neřekne, jelikož se to nehodí a hlavně v dost otázkách to ani nemá odpověď.
25.06.2020 15:13
13
No v pohode, je to tvoje diskuse :) kdyz chces s nekym diskutovat o necem, tak zacinat rypanim je takovy neprakticky, okamzite toho druheho uvedes do ofenzivy a tezko se s nim pak normalne mluvi...

K tematu - ja na to zatim koukam z dalky... Technicky, emisema (hlavne hluku, co2 neresim) mi to prijde jako skvela alternativa zvlast do mest... Ale problemu kolem toho je a bude treba jeste vyresit dost... Ty baterky to je proste problem, ale uznavam, ze se nevyresi, kdyz se to nezacne tlacit do mainstreamu, protoze jen tohle nastartuje tu vlnu vyvoje, ktera to potencialne vyresi... Nemyslim si ze souacsnej stav bude udrzitelnej, myslim si ze se neco musi posunout a zmenit aby to mohlo fungovat a nahradit spalovaky :) A soucasnej stav je jen mezikrok k tomu vysledku... Doufam.
25.06.2020 20:46
14
k smíchu jsou všechna alektroauta a jejich majitelé, kteří si naivně myslí jak šetří přírodu :D

než se auto vyrobí, vyrobí se tolik škodlivin co asi nevyprodukuje normální auto
výroba elektřiny opět z uhelných elektráren ...

zelená hlupost jen kvete
26.06.2020 08:44
15
Původně odeslal colbi
než se auto vyrobí, vyrobí se tolik škodlivin co asi nevyprodukuje normální auto
výroba elektřiny opět z uhelných elektráren ...
zdroj? a idealne zdroj vcetne dat ktera pocitaj se znecistenim behem provozu kdy zapocitas distribuci tekuteho palive do kazdy mozny vesnice.
26.06.2020 08:53
16
colbi: z toho co jsem cetl je eletroauto co do ekologicke zateze dneska zhruba srovnatelne nebo spise pomalu lepsi s tim jak se pomalu prechazi vice k obnovitelnym zdrojum elektriny, takze tvuj pohled je minimalne trochu outdated.

Outdated je i pohled, ze to tak jako dneska bude vzdycky - prece ty technologie jdou neustale kupredu, zatimco u spalovaku neni kam jit, u elektroaut je v podstate porad co zlepsovat a kam jit, takze pohled ze kdyz to dneska neni o moc ekologistejsi, tak to nebude ekologictejsi nikdy je minimalne dost kratkozrakej, ve svetle tvyho prispevku, ktery se tomu snazi vysmivat spis uplne k smichu :)

Treba nikdy ty baterky nevyresime a treba nikdy nevyresime jak nejak rozumne prejit na obnovitelny zdroje elektriky, ale zatim to vypada ze se tam pomalu dostavame, takze by snad stacilo jen dodat, ze hloupost odpurcu snah o zelenou energii jen kvete :)
26.06.2020 09:39
17
paradoxní je, že čím více bude přírodních zdrojů energie (solarní, vodní, větrné), tím více bude potřeba uhelných a plynových elektráren na regulaci sítě nebo naopak nákup obrovských bateriových komplexů. To je z bláta do louže, resp. se tím docílí skoro pravého opaku než propagátoři obnovitelných zdrojů prezentují. Pěkný přehled je v https://oenergetice.cz/akumulace-ene...mulace-energie od V. Wagnera.

Uhelné eletrárny dnes nejsou tak špatné, jak se o nich smýšlí. Všechny povinně obsahují různé filtry na pevné částice, na dusík, na rtuť. Nákady na přidání nových filtrů jdou sice do stovek milionů, ale dají se udělat relativně flexibilně a centrálně, naopak u spalovacích motorů se musí počítat s životností 20 let, po kterou s motorem a emisemi moc neudělá, nelze u něj mít tak účinné filtry jak u eletráren. U aut je znečištějí rozprostřeno na velkém území, u elektráren je zase jen v okolí eletráren, zatím to bez spalování moc neumíme. To jsou moje zárověry např. ze souhrnné zprávy o stavu ovduší v Evropě https://www.eea.europa.eu//publicati...in-europe-2019

Nedávno třeba tesla vydala souhrnou zprávu o dopadu na životní prostředí, tam lze podtextově vidět, že nelze generalizovat, že jeden typ auta je nákladnější (dopadem na okolní prostředí) na výrobu než jiný, ale záleží na samotné výrobě, kolik materiálu a dílů na jakou vzdálenost se musí přenášet, jaká technologie se používá pro výrobu jednotlivých části atd. Ve zprávě https://www.tesla.com/ns_videos/2019...act-report.pdf lze zároveň vidět výrazný propad spotřeby vody a energií při výrobě za poslední rok a obrovský potenciál k recyklaci surovin.
26.06.2020 09:46
18
Většina kritiků ten odpor staví na domněnkách, že lidé jezdí minimálně třikrát týdně s celou rodinou do Chorvatska na dovolenou, a v zimě se jako zdroj vytápění používá elektrokotel s parametry jako pro rodinný domek.

A když dojdou argumenty, tak se hodí do placu ona ekologie, kde ale žádný zastánce elektromobilů snad nikde nikdy netvrdil, že by to auto mělo od počátku výroby nulový dopad na životní prostředí. K tomu pár požárů, ceny a dotace, a je jasné, že to musí být ďáblovo dílo.
26.06.2020 12:05
19
No já hlavně nikde neviděl (mohu se samozřejmě mýlit) z čeho ty případné elektroauta budeme nabíjet. Ano existuje studie na výstavbu statisíců nabíjecích míst, ale nikde se nějak nezmiňuje jak bychom vyrobili potřebnou energii. A vzhledem k tomu, že vody máme málo, větrníky hyzdí panoramata, uhlí se má zavřít, z plynu se to nevyplatí, jádro snad chce jenom vláda tak mám opravdu pochybnosti. Navíc stav el. rozvodů v obcích, domácnostech toto opravdu neumožňuje. A skutečná výhoda elektra se projeví hlavně v případě, kdy se auto dobíjí, když se nepoužívá.Naštěstí, ale ten rozvoj nebude tak prudký, jelikož v situaci, kdy je dnes pouze 10% prodaných spalovacích aut kupované soukromými osobami a vozový park dále stárne, mám dost pochyby, že se ještě skutečné elektromobility Prostě normální pracující na elektro mít nikdy nebude a já nevidím důvod proč si kupovat 2x dražší auto s dvojnásobnou pojistkou. K tomu abych mohl parkovat na modré zoně a neplatil silniční daň mi to za to opravdu nestojí.
26.06.2020 12:12
20
no já spíš chci vidět dobíjecí stanice u paneláků :D
už tam vidím na jedné ulici desítky až stovky kabelů a dobíjecích stanic.
Kam ty stanice chcete dávat když už teď není místo. je to jen holý nesmysl z mozku zelené bandy

---------- Příspěvek doplněn 26.06.2020 v 12:16 ----------

Původně odeslal Aleš Jiříček
colbi: z toho co jsem cetl je eletroauto co do ekologicke zateze dneska zhruba srovnatelne nebo spise pomalu lepsi s tim jak se pomalu prechazi vice k obnovitelnym zdrojum elektriny, takze tvuj pohled je minimalne trochu outdated.

Outdated je i pohled, ze to tak jako dneska bude vzdycky - prece ty technologie jdou neustale kupredu, zatimco u spalovaku neni kam jit, u elektroaut je v podstate porad co zlepsovat a kam jit, takze pohled ze kdyz to dneska neni o moc ekologistejsi, tak to nebude ekologictejsi nikdy je minimalne dost kratkozrakej, ve svetle tvyho prispevku, ktery se tomu snazi vysmivat spis uplne k smichu :)

Treba nikdy ty baterky nevyresime a treba nikdy nevyresime jak nejak rozumne prejit na obnovitelny zdroje elektriky, ale zatim to vypada ze se tam pomalu dostavame, takze by snad stacilo jen dodat, ze hloupost odpurcu snah o zelenou energii jen kvete :)
Jízda čistá, ale co výroba? Kolik CO2 vznikne při výrobě elektromobilů?…
26.06.2020 12:48
21
Původně odeslal TomášX
paradoxní je, že čím více bude přírodních zdrojů energie (solarní, vodní, větrné), tím více bude potřeba uhelných a plynových elektráren na regulaci sítě nebo naopak nákup obrovských bateriových komplexů. To je z bláta do louže, resp. se tím docílí skoro pravého opaku než propagátoři obnovitelných zdrojů prezentují. Pěkný přehled je v https://oenergetice.cz/akumulace-ene...mulace-energie od V. Wagnera.

Uhelné eletrárny dnes nejsou tak špatné, jak se o nich smýšlí. Všechny povinně obsahují různé filtry na pevné částice, na dusík, na rtuť. Nákady na přidání nových filtrů jdou sice do stovek milionů, ale dají se udělat relativně flexibilně a centrálně, naopak u spalovacích motorů se musí počítat s životností 20 let, po kterou s motorem a emisemi moc neudělá, nelze u něj mít tak účinné filtry jak u eletráren. U aut je znečištějí rozprostřeno na velkém území, u elektráren je zase jen v okolí eletráren, zatím to bez spalování moc neumíme. To jsou moje zárověry např. ze souhrnné zprávy o stavu ovduší v Evropě https://www.eea.europa.eu//publicati...in-europe-2019

Nedávno třeba tesla vydala souhrnou zprávu o dopadu na životní prostředí, tam lze podtextově vidět, že nelze generalizovat, že jeden typ auta je nákladnější (dopadem na okolní prostředí) na výrobu než jiný, ale záleží na samotné výrobě, kolik materiálu a dílů na jakou vzdálenost se musí přenášet, jaká technologie se používá pro výrobu jednotlivých části atd. Ve zprávě https://www.tesla.com/ns_videos/2019...act-report.pdf lze zároveň vidět výrazný propad spotřeby vody a energií při výrobě za poslední rok a obrovský potenciál k recyklaci surovin.
Nevím jestli zprávu Tesly brát jako nějaké měřítku. Emise továrny v USA jsou samozřejmě nižší, když mají jádro, solar a vítr ( zde už mají i další problém co se starými vrtulemi). Ale pokud zprávu dočtu až ke kobaltu, kdy všichni v řetězci dodržují kodex o férovosti a odpovědnosti, tak nevím proč Afričané žalují za nelidské podmínky a dětskou práci. Ale samozřejmě z ostatních grafů je zřejmé, že mají proti jiným značkám značný technologický náskok i když ta kvalita v evropských očích nic moc.
26.06.2020 13:47
22
Původně odeslal láďa1979
Nevím jestli zprávu Tesly brát jako nějaké měřítku. Emise továrny v USA jsou samozřejmě nižší, když mají jádro, solar a vítr ( zde už mají i další problém co se starými vrtulemi). Ale pokud zprávu dočtu až ke kobaltu, kdy všichni v řetězci dodržují kodex o férovosti a odpovědnosti, tak nevím proč Afričané žalují za nelidské podmínky a dětskou práci. Ale samozřejmě z ostatních grafů je zřejmé, že mají proti jiným značkám značný technologický náskok i když ta kvalita v evropských očích nic moc.
Samozřejmě, je to jejich studie a chce jí brát s rezervou, už jen nastavení kritérii, způsobu sběru data a s čím to porovnávat tvoří určitý směr, kam jde výsledek. Poukázal jsem jí hlavně z důvodu, že lze vidět poměrně výrazné poklesy během let a značný vývoj v čase, které ale očividně nemá nic společného s tím, že vyrábí elektro auta (třeba spotřeba vody a energii při výrobě), ale s optimalizací výrobních postupů. To rozbíjí jakékoliv argumenty na to, jestli elektro je na výrobu horší nebo lepší než ty fosilní auta. Záleží na továrně a nikoliv na tom, co produkuje.

Potřebná enegie pro elektroauta je velice nízka. Pojďme si to orientačně spočítat. Nejprve bych si nadefinoval pár konstant, spotřebu eletro auta můžeme zaokrouhlit 20 kWh/100 km, počet aut v ČR na 8 000 000, průměrný nájezd auta ročně třeba na 10 000 km.

Najetých km ročně: 8 mio * 10 k = 80 mld
Spotřeba na km: 20 KWh / 100 km = 200Wh/km = 0,0002MWh/km
Celková spotřeba energie: 80 mld km * 0,0002MWh/km = 16TWh

To se bavíme pokud by veškerá auta v ČR byla na elektro, je to 1/6 celkové produkce (ročně se v ČR vyrobí kolem 80TWh energie) a odpovídá to přesně současnému přebytku energie, který náš průmysl má ( = vývoz) nebo skoro to odpovídá roční produkci Temelínu. K tomu by se ušetřilo spousta energie na distribuci fosilních paliv a jejich zpracování.

Hlavní problém nabíjení elektro aut je tedy distribuce v prostoru a v čase, naopak by se tím vyřešila spotřeba energie přes noc, kdy jí teď musíme "vyhazovat". Pokud tedy jde o výrobu energie, i dnes můžeme veškerá auta předělat na elektřinu a problém s výrobou nebude :).

Nejsem zastánce ani propagátoreme elektro aut, zatím k tomu mám neutrální vztah, jen mi vadí argumenty, které jsou jen domněnky.
26.06.2020 14:29
23
10 000km v průměru :) já bych teda dost přidal
v r. 2013 to bylo mezi 10 až 20tis., dal bych spíš těch 15 - 20tis za rok. Takže dáme 15tis.
to už jsi na 24TWh

pak píšeš o spotřebě.
spotřeba za ideálních podmínek a v reálu je obrovský rozdíl. a do těch 8mil počítáš i dodávky,nákladáky? Pokud jo přidej na spotřebě

pak ti musím rozporovat přebytek. zde píšou 13TWh a to bylo v r. 2018
Výroba elektřiny v ČR: Zůstaneme nadále exportní zemí? | Elektřina.cz


Takže by nám chybělo 11TWh :)
Kde je vezmeš když do toho půjde celá evropa a bude obrovská poptávka po energii?
26.06.2020 15:22
24
Původně odeslal TomášX
Samozřejmě, je to jejich studie a chce jí brát s rezervou, už jen nastavení kritérii, způsobu sběru data a s čím to porovnávat tvoří určitý směr, kam jde výsledek. Poukázal jsem jí hlavně z důvodu, že lze vidět poměrně výrazné poklesy během let a značný vývoj v čase, které ale očividně nemá nic společného s tím, že vyrábí elektro auta (třeba spotřeba vody a energii při výrobě), ale s optimalizací výrobních postupů. To rozbíjí jakékoliv argumenty na to, jestli elektro je na výrobu horší nebo lepší než ty fosilní auta. Záleží na továrně a nikoliv na tom, co produkuje.

Potřebná enegie pro elektroauta je velice nízka. Pojďme si to orientačně spočítat. Nejprve bych si nadefinoval pár konstant, spotřebu eletro auta můžeme zaokrouhlit 20 kWh/100 km, počet aut v ČR na 8 000 000, průměrný nájezd auta ročně třeba na 10 000 km.

Najetých km ročně: 8 mio * 10 k = 80 mld
Spotřeba na km: 20 KWh / 100 km = 200Wh/km = 0,0002MWh/km
Celková spotřeba energie: 80 mld km * 0,0002MWh/km = 16TWh

To se bavíme pokud by veškerá auta v ČR byla na elektro, je to 1/6 celkové produkce (ročně se v ČR vyrobí kolem 80TWh energie) a odpovídá to přesně současnému přebytku energie, který náš průmysl má ( = vývoz) nebo skoro to odpovídá roční produkci Temelínu. K tomu by se ušetřilo spousta energie na distribuci fosilních paliv a jejich zpracování.

Hlavní problém nabíjení elektro aut je tedy distribuce v prostoru a v čase, naopak by se tím vyřešila spotřeba energie přes noc, kdy jí teď musíme "vyhazovat". Pokud tedy jde o výrobu energie, i dnes můžeme veškerá auta předělat na elektřinu a problém s výrobou nebude :).

Nejsem zastánce ani propagátoreme elektro aut, zatím k tomu mám neutrální vztah, jen mi vadí argumenty, které jsou jen domněnky.
OK, vycházel jsem třeba z tohoto https://oenergetice.cz/cista-mobilit...-by-si-vyzadal

A tu se třeba nepočítá s omezování uhelných zdrojů.
26.06.2020 15:44
25
Původně odeslal colbi
10 000km v průměru :) já bych teda dost přidal
v r. 2013 to bylo mezi 10 až 20tis., dal bych spíš těch 15 - 20tis za rok. Takže dáme 15tis.
to už jsi na 24TWh

pak píšeš o spotřebě.
spotřeba za ideálních podmínek a v reálu je obrovský rozdíl. a do těch 8mil počítáš i dodávky,nákladáky? Pokud jo přidej na spotřebě

pak ti musím rozporovat přebytek. zde píšou 13TWh a to bylo v r. 2018
Výroba elektřiny v ČR: Zůstaneme nadále exportní zemí? | Elektřina.cz


Takže by nám chybělo 11TWh :)
Kde je vezmeš když do toho půjde celá evropa a bude obrovská poptávka po energii?
No vidíš, o těhle připomínkách se dá už bavit.

Jestli 15 nebo 20 tis roční nájezd už je asi jedno, koukám, že v ČR se uvádí 15.

Bral jsem pouze osobní automobily. Tesla má změřenou spotřebu 13 - 15 KWh/100km, 20KWh jsem dal pro rezervu a ostatní výrobci na tom budou asi hůře, ADAC uvádí třeba 21 pro německý trh.

Pořád se ale bavíme o 100 % elektro osobních aut, které tedy zvednou naší spotřebu energie o 1/5 proti současnosti. V ČR jsem četl odhady, že v 2034 může být 20 % aut na elektro, součásná výroba energie nám tedy dostačuje na dalších 15 let bez problémů, pak bude docházet k nárustům a je čas se na to připravit.

Výrazným snížením spotřeby benzínu a nafty ale se také ušetří nějaká energie, netuším, kde získat informace o tom, kolik jí bude, ale pár watů by to mohlo být.