logo
20.09.2019 12:55
1
Poskytuji software na internetu za měsíční poplatek. Platby se provádí v eurech. Využívám českou platební bránu. Proces je takový, že zákazník zaplatí v eurech na tu platební bránu a já si jednou měsíčně od nich nechám vyplatit peníze. Platební brána mi pošle eura na můj účet vedený v českých korunách, takže se to převede na CZK. Platba mi přijde od českého sročka.

Funguje to tak, že si zákazník u mě založí uživatelský účet (e-mail a heslo). A pokud chce využívat službu, tak zaplatí měsíční poplatek platební kartou na platební bránu v eurech. Zákazník, když platí měsíční poplatek, tak nevyplňuje nikde adresu ani nic podobného. Takže já nevím jestli mi platí čech, nebo japonec.

Jde mi o to, jestli vlastně poskytuji službu do zahraničí nebo neposkytuji? Já defakto nevím kdo mi platí a je mi to fuk. Mi přijdou od českého sročka (poskytovatel platební brány) akorát eura na účet.

Stačí, když mám podmínkách, že je služba dostupná pouze pro české zákazníky a v případě zjištění, že se nejedná o českého zákazníka tak provedeme vrácení platby a pozastavíme služby?

Doufám, že se mi to povedlo vysvětlit a budu rád za nějaký odborný názor.

Co se právě děje na Webtrhu?

20.09.2019 13:24
2
Původně odeslal over
Jde mi o to, jestli vlastně poskytuji službu do zahraničí nebo neposkytuji? Já defakto nevím kdo mi platí a je mi to fuk.
Ahoj, tobě je to možná fuk, není to ale fuk našemu státu a EU. Říká ti něco DPH a MOSS? Pokud poskytuješ software, ty nejen že musíš identifikovat své zákazníky, ty ale musíš také obstarat dva až tři důkazy o tom, odkud zákazník pochází. Jestli je z EU, nebo mimo EU, jestli je plátcem DPH (VAT) nebo ne.

Tedy kromě toho, že musíš identifikovat odkud zákazník pochází a jaký je jeho status (plátce/neplátce DPH) kvůli správnému zdanění (DPH), také musíš vést evidenci a dva až tři důkazy o tom, odkud zákazník je (MOSS) - jestli mimo EU nebo EU.

Stačí, když mám podmínkách, že je služba dostupná pouze pro české zákazníky a v případě zjištění, že se nejedná o českého zákazníka tak provedeme vrácení platby a pozastavíme služby?
Tady těžko říct, podle mě, pokud už zákazník zaplatí, tak prostě o něm musíš podat důkazy do MOSS a jestli mu pak vrátíš peníze a pozastaviš službu, to podle mě už na to nemá vliv. Nevím, ale řekl bych, že to tak je. Stejně tak to může být se spadnutím do režimu DPH/Idenditikovaná osoba při prodeji služby do zahraničí.

Prodej softwaru/aplikací/miniaplikací se díky těmto podmínkám natolik zkomplikoval, že mnoho "výrobců" softwaru/aplikací prostě přestalo se svou činností. Někteří začali prodávat software jen subjektům s VAT, aby se vyhli MOSS, někteři přestali prodávat software kompletně a začali se věnovat činnostem, které pod MOSS nespadají. :-(

Tohle odvětví patří k jednomu z nejtragičtějších typů podnikaní. Kromě toho, že při prodeji služeb příjdeš o dost peněz, které se strhnou jako poplatek u platební brány a poté při převodu měny v podobě nevýhodného kurzu, pak navíc přichází velmi zatěžující byrokracie v podobě DPH/Idenditikovaná osoba/MOSS, atd. A to nemluvě o tom, že někteří zákonodárci nepochopili jak funguje platební brána a chybně ji zařadili do EET režimu, což musel napravit až ústavní soud.
20.09.2019 14:10
3
Zákazník, když platí měsíční poplatek, tak nevyplňuje nikde adresu ani nic podobného. Takže já nevím jestli mi platí čech, nebo japonec.
a) ano, poskytujes sluzbu do zahranicia AK je zakaznik zo zahranicia
b) tebe osobne to fuk moze byt ale TY sa musis riadit obchodnym zakonnikom krajiny z ktorej je zakaznik takze TY musis vediet odkial je
c) ako pisal phoca, PRED dodanim sluzby sa TY musis stat dobrovolne identifikovanou osobou, ak uz nou nie si, a TY musis riesit MOSS a danove vykazy.

Bohuzuail, to je Europska Unia. Cista byrokracia a socializmus.

POZOR!!!!
Ak je zakaznik z ČR alebo z MIMO EU, tak tieto pucoviny neriesis. Mozes si upravit obchodne podmienky + pridat detekciu krajiny podla IP a nastavit si platobnu branu aby neprijmala platby z krajin EU - mimo ČR. Zkratka musis vyvinut aktivne usilie o to aby si zabranil nakupom z EU(mimo CR), ak sa chces vyhnut tymto byrokratickym salatom.
Najlepsie je to riesit na urovni platobnej brany nakolko tam vedia detekovat krajinu vydania pltbonej karty a vtedy nemusis resit nic ine(tzn lokalitu zakaznika).
21.09.2019 11:33
4
..hele a je to tak, že pokud ten zákazník (plátce DPH) neodvede doma (v EU) DPH v rámci reverse charge, jsi ručitelem za toto DPH a tudíž to teoreticky po tobě můžou po čase chtít?
21.09.2019 16:30
5
Jakou sluzbu poskytujete - pro podnikatele ... nepodnikatele ?

---------- Příspěvek doplněn 21.09.2019 v 16:31 ----------

Původně odeslal rooibosman
..hele a je to tak, že pokud ten zákazník (plátce DPH) neodvede doma (v EU) DPH v rámci reverse charge, jsi ručitelem za toto DPH a tudíž to teoreticky po tobě můžou po čase chtít?
- ne je to problem toho zakaznika - tedy pokud skutecne se jedna o sluzbu poskytnutou pro osobu povinnou k dani a pokud ma v te zemi povinnost odvest.
25.09.2019 18:42
6
over

S tím MOSSem by to mohlo být trochu jinak, nevšiml jsem si novely DPH, platné od 1.1.2019, která může přinést ulehčení v tého oblasti, více zde:
MOSS po 1.1. 2019 (1.4. 2019)
03.01.2020 23:04
7
Ano, pro poskytovatele softwarových služeb v EU existuje byrokracie. Gruzínská vláda všechny tyto záležitosti zjednodušila. Dokonce ani neplatíte daně prvních pár let. Je docela možné přesunout část vaší společnosti do Gruzie a odtud pracovat.