Kupte si prémiovou propagaci a toto místo bude vaše.
Zobrazují se odpovědi 1 až 9 z 9

Scroll Hijacking - trend nebo noční můra?

  1. Zdravím.
    U jednoho ze svých projektů chce klient mít jednostránkový design (všechny sekce stránky na jedno načtení; každá sekce zabírá celý prostor okna) plus scroll hijacking.
    Kontext - projekt má být prezentace jedné organizace a jednotlivé sekce mají popisovat co jsou zač, jakou mají minulost, jakou mají organizační strukturu apod.
    Ještě jsem scroll hijacking neimplementoval, tak se chci zeptat na jeho případná uskalí a jak ho lze skloubit s responsivním designem.
    Stačí jen trocha googlování a vynoří se články typu "Scroll Hijacking is the UX nightmare" a to z mnoha různých zdrojů.
    1) Je to tak? Co si o scroll hijackingu myslíte vy?
    2) Jakou na scroll jacking používáte knihovnu, kterou byste mi doporučili?
    3) A pak mě zajímá ještě jedna věc - pokud ke konceptu "každá sekce na jednu stránku/v jednom prostoru okna" přistoupím, jak se pak řeší případ, kdy se (třeba vzhledem k velikosti okna) obsah sekce do okna nevejde. Jaký je pak nejlepší postup? Nechat nakunutou sekci scrollovat normálně a po dosažení konce přescrollovat na další sekci? (Nepřinese to další problémy?) Přidat scrollbar? Schovat přesahující část?

    Díky

  2. Co se právě děje na Webtrhu?
  3. Citace Původně odeslal crs Zobrazit příspěvek
    Zdravím.
    U jednoho ze svých projektů chce klient mít jednostránkový design (všechny sekce stránky na jedno načtení; každá sekce zabírá celý prostor okna) plus scroll hijacking.
    Kontext - projekt má být prezentace jedné organizace a jednotlivé sekce mají popisovat co jsou zač, jakou mají minulost, jakou mají organizační strukturu apod.
    Ještě jsem scroll hijacking neimplementoval, tak se chci zeptat na jeho případná uskalí a jak ho lze skloubit s responsivním designem.
    Stačí jen trocha googlování a vynoří se články typu "Scroll Hijacking is the UX nightmare" a to z mnoha různých zdrojů.
    1) Je to tak? Co si o scroll hijackingu myslíte vy?
    2) Jakou na scroll jacking používáte knihovnu, kterou byste mi doporučili?
    3) A pak mě zajímá ještě jedna věc - pokud ke konceptu "každá sekce na jednu stránku/v jednom prostoru okna" přistoupím, jak se pak řeší případ, kdy se (třeba vzhledem k velikosti okna) obsah sekce do okna nevejde. Jaký je pak nejlepší postup? Nechat nakunutou sekci scrollovat normálně a po dosažení konce přescrollovat na další sekci? (Nepřinese to další problémy?) Přidat scrollbar? Schovat přesahující část?

    Díky
    Jako spousta věcí je i "scroll hijacking" velmi rozporuplný. Někdo ti řekne, že je to průser, někdo si to zase bude pochvalovat. Ale tak je to se vším, viz. frameworky. Mně osobně se to líbí, tedy pokud těch sekcí není třeba 10 a nejsou vyplněny kupou textu. Jestliže se jedná o nějakou stylovku, například web studia, freelancera, a vše na sebe graficky navazuje, tak v tomhle případě říkám ano.

    Pokud budeš tento web stavět na této funkcionalitě, dej si pozor na dané pluginy. Zkoušel jsem na to pár pluginů, nebyl jsem s nimi ale spokojen. Tedy až na jeden, ale ten neměl podporu v IE (i v nejnovějších verzích), takže jsem od toho upustil. Nicméně, zkoušel jsem to tak rok, možná rok a půl dozadu. Třeba už je to vychytané. Každopádně, je potřeba, aby se všechen obsah vlezl na daný slide (100vh div), jinak to stojí za houby.

  4. Předpokládám že mluvíš o tom, když na webu nefunguje klasické scrollování, ale skáčeš stránka po stránce - může to být efektivní, je to rozhodně jiné a myslím že naprostou většinu normálních uživatelů to nezajímá, takže se k tomu budou stavět neutrálně. Někoho to může otrávit, někoho nadchnout - spíš bych ale řekl, že zde nedostaneš žádné silné reakce - tyhle weby jsou tu už dlouho a osobně na nich nic rozporuplného nevidím, maximálně když jsou nevhodně použité. Je to pochopitelně vyhraněné specifickým typům webů, kde vytváříš jistou slideshow a chceš mít nad tím absolutní kontrolu.

    Takže pokud máš pocit, že budeš mít víc obsahu, než se ti vejde např. na mobilu, tak buď musíš extra obsah schovat do rozbalovacích oken, dalších podstránek či extra stránek v rámci jedné souvislé prezentace - pokud je tohle problém, apeloval bych na zákaznika, že musíte promyslet obsah a jaké sdělení vlastně chcete předávat, protože v ideálním případě to prostě má hezky rychle následovat po sobě, trochu jako reklamní spot.

    Tohle rozumně funguje jen s malým množstvím obsahu a myslím že pro mobily se toho často zbavují, než aby vymýšleli odlišný obsah. Rozhodně bych nekombinoval s klasickým scrollováním, kde můžeš uživatele snadno zmást a otrávit, když se web začne chovat dvěma různými způsoby.

  5. Pokud máš na mysli 1 scroll = 1 "stránka/sekce", tak třeba Tesla to má skrze celým webem a přijde mi to celkem v pohodě.

    Můžeš se i inspirovat, jak je to řešeno v závislosti na výšce/šířce okna.

    Model 3 | Tesla

  6. Scroll Hijacking z pohledu UX jde tvrdě proti tomu jak uživatel předpokládá, že se stránka bude chovat. Tobě jako UX designérovi jde především o to, aby používání produktu, bylo pro zákazníka intuitivní a nemátlo ho. Je to tedy zbytečné házení si klacků pod nohy a nedoporučoval bych to žádnému komerčnímu projektu, který navštěvují tisíce lidí.

    Využití však dle mého má a to u kreativních prezentací. Mluvím o portfoliích designérů, architektů, web ateliéru, divadla a všude, kde chceš nabídnou takový ten extra kreativní feel z webu. Tohle jsou weby, které nenavštěvuje moc lidí, zpravidla neprodávají žádný konkrétní produkt a jde jim čistě o prezentaci.

    Myslím, že pod to spadá parallax a například horizontální scroll. Viděl jsem weby, které to využívají efektivně např. scrolluješ normálně vertikálně až na sekci X, dejme tomu na reference, které jsou full-width a pokračují mimo obrazovku. Když budeš scrollovat dolů, tak se ti budou horizontálně posouvat ty reference až na konec, kde stránka opět začně scrollovat vertikálně k další sekci. Pak jsou zase weby, které jsou scroll hijackingem přeplácané, je tam milion interakcí/animací a ještě jako bonus máš javascriptem předělaný pohyb scrollování. To je pak otřes takový web procházet.

    Takže je to jako se vším. Lze to použít, ale musí se u toho přemýšlet a uvažovat nad tím jaký je cíl webu a kdo je cílovka. Osobně bych nad tím vůbec nepřemýšlel u e-shopů, blogů, zpravodajských portálů a prostě všude, kde nechceš zmást uživatele od kterého chceš konverzi.

    ---------- Příspěvek doplněn 02.07.2019 v 22:08 ----------

    Citace Původně odeslal KupSiWeb.cz Zobrazit příspěvek
    Pokud máš na mysli 1 scroll = 1 "stránka/sekce", tak třeba Tesla to má skrze celým webem a přijde mi to celkem v pohodě.

    Můžeš se i inspirovat, jak je to řešeno v závislosti na výšce/šířce okna.

    Model 3 | Tesla
    U té Tesly nevím jestli je to zrovna ideální řešení, ale naprosto chápu pointu Designéra. Bezesporu budou mít renomovené specialisty, kteří ví co dělají.

    Elon Musk je vizionář, Tesla je inovační produkt a celý brand chce působit tak trošku futuristicky, když to přeženu. Pro ten scroll na jednotlivé sekce, tam mám pochopení, ale totálně mě irituje, když má takový web nějaký low-tier produkt.
    Naposledy upravil streetcz : 03.07.2019 v 09:12

  7. Tesla je zrovna ideální příklad, kde to pro mobily vypínají, protože by to prostě reálně nešlo.

  8. @KupSiWeb: Díky za příklad. Vidím ale, že taky není dokonale vyladěný. Např. pro malá okna jsou některé obrázky ořezány a odkazy na stránky nalevo (které kvituji kladně) přepisují pro určitou šířku okna text v něm. Zajímavé také je, že přes řízení scrollování po „stránkách“ je možné (přes scrollbar nebo klávesy PgUp, PgDn) se dostat 'na rozhraní' mezi dvěma těmito stránkami. A při přizpůsobování šířky okna prohlížeče (při jeho roztahování na širší/užší) se divoce přesypává celý obsah - probliknou tam všechny okolní sekce a CPU v tu chvíli pracuje na 100 %.
    ---
    4) Jak jsem psal, stránka je typově prezentace jedné organizace - je to trochu nudné a byrokratické (píše o své organizační struktuře, členech, různé konference atp...). Hodí se přeskakování po stránkách a scroll jacking pro ni?
    5) Líbí se mi možnost přeskakování po stránkách od určité šířky okna vypnout. Máte zkušenosti s tím, jak to udělat snadno? (tj. bez nějaké obtížné a těžko vyladitelné manipulace v JavaScriptu, apod.)?

    Díky moc za odpovědi.

  9. Jak jsem psal (streetcz to trochu dramatizuje), tenhle způsob prezentace je vhodný pro něco ala powerpoint prezentace, kdy to má odsýpat a očekává se, že si tím člověk projde poměrně rychle, od toho je i ten formát, na jednotlivých stránkách nebývá mnoho obsahu, protože se nepočítá s tím, že člověk bude něco dlouze pročítat. Takže si troufám tvrdit, že se klient shlédl v něčem, co se mu líbí, ale co by neměl chtít. Takže odpověď na otázku 4 - spíše ne, ale záleží na tom, jak je připravený obsah. Upřímně, prezentační weby firem a organizací se obvykle nedělají za účelem zvýšit ziskovost, což bude asi i tento případ, proto klient víc řeší nějaký wow efekt, než jak má obsah oslovovat návštěvníky.

    V konkrétním řešení se nevyznám, ale určitě bys měl být schopen něco vygooglit, co bude mít responzivní chování vyřešené a rovnou ti dovolí to vypnout od určitého rozměru.

  10. Neznášam taký štýl stránok. Takú stránku navštívim raz a naposledy.

Hostujeme u Server powered by TELE3