logo
18.06.2019 17:35
1
Ahoj!

Jsem nově plátcem DPH a narazili jsme na následující problém:

- pokud vystavíme fakturu, musíme nutně odvést státu DPH
- pokud ale zákazník z nějakého důvodu nezaplatí, nejenže jsme pracovali za 0 Kč, ale ještě jsme ze svého do státní poklady odvedli to DPH
- prý se to dá nějak zpětně nárokovat, ale je to prý komplikované

Můj dotaz je, jak se tomuhle vyvarovat. Všimla jsem si, že některé firmy nejprve vystavují cosi, co má v hlavičce nápis "není daňový doklad" a až po zaplacení částky pošlou zákazníkovi dokument nadepsaný faktura / daňový doklad. Vždycky jsem si říkala, proč se tohle děje. Je možné, že se tím řeší právě tento problém s odvodem DPH státu ještě před proplacením faktury?

Díky za komentáře.

K.

Co se právě děje na Webtrhu?

18.06.2019 17:44
2
Vyhledej si pojem zalohova faktura
18.06.2019 17:45
3
Vystavíte zálohovou fakturu a po zaplacení vystavíte dd
18.06.2019 17:49
4
Ok, díky za nasměrování. K čemu jsou ty doklady "není daňový doklad"? Vystavuje je řada firem. Je to nějaká forma zálohové faktury? Slovo "faktura" ani "záloha" na nich není.
18.06.2019 17:55
5
Původně odeslal Kristýna A.
Ok, díky za nasměrování. K čemu jsou ty doklady "není daňový doklad"? Vystavuje je řada firem. Je to nějaká forma zálohové faktury? Slovo "faktura" ani "záloha" na nich není.
je to proste jen kus neucetniho papiru vyzyvajici protistranu k platbe ... danovy doklad se vystavi az po prijeti platby. Je to presne k tomu co resite - ochrana pred platbou DPH pred tim nez zakaznik zaplati, jestli vubec.
18.06.2019 17:58
6
Kazdy si to resi po svem, pisou se tam ruzne veci. Idealni je zalohova faktura a k ni po platbe danovy doklad. A na zalohove fakture ani nemusi byt napsano "neni danovy doklad"
18.06.2019 18:09
7
Původně odeslal intehos
Kazdy si to resi po svem, pisou se tam ruzne veci. Idealni je zalohova faktura a k ni po platbe danovy doklad. A na zalohove fakture ani nemusi byt napsano "neni danovy doklad"
uplne nesouhlasim - zalohova faktura je uz totiz termin pro ucetni doklad, takze za me nejlepsi reseni je posilat "vyzvu k uhrade" ktera ucetne neni nic :D

zalezi ovsem zakaznik od zakaznika - napriklad statni sektor a korporaty to zrovna nemaj moc radi
18.06.2019 18:14
8
Původně odeslal gransy
uplne nesouhlasim - zalohova faktura je uz totiz termin pro ucetni doklad, takze za me nejlepsi reseni je posilat "vyzvu k uhrade" ktera ucetne neni nic :D

zalezi ovsem zakaznik od zakaznika - napriklad statni sektor a korporaty to zrovna nemaj moc radi
Jasny, ale podstata je ta, ze ze zalohovky neodvadi dph. A zalohovka je dneska asi nejpouzivanejsi nastroj, vyzva k platbe uz je takova "nehezka" forma, jak nekoho pozadat o zaplaceni. Je jasny, ze kdyz tech dokladu budes mit stovky denne, tak uz to muze znamenat nejakou administrativni zatez.
18.06.2019 18:20
9
Původně odeslal intehos
Jasny, ale podstata je ta, ze ze zalohovky neodvadi dph. A zalohovka je dneska asi nejpouzivanejsi nastroj, vyzva k platbe uz je takova "nehezka" forma, jak nekoho pozadat o zaplaceni. Je jasny, ze kdyz tech dokladu budes mit stovky denne, tak uz to muze znamenat nejakou administrativni zatez.
jo ten argument beru - my prave mame tech dokladu stovky denne, takze jedeme na vyzvy :D
18.06.2019 18:28
10
No nevím ale výzva má také ss který se spáruje s platbou a vystaví se dd, takže zátěž je naprosto stejná jako u zálohovky :D
18.06.2019 18:33
11
Původně odeslal jirhol
No nevím ale výzva má také ss který se spáruje s platbou a vystaví se dd, takže zátěž je naprosto stejná jako u zálohovky :D
zalohovka byt neni danovy doklad, tak je ucetni doklad ... tedy by mel byt veden v ucetnictvi mezi zalohovyma fakturama :)
vyzva k uhrade je jen kus bezcennyho papiru vyzyvajici protistranu k uhrade

v tom vidim docela velky rozdil v zatezi ... samozrejme je otazka, kdo to jak to dela :)
18.06.2019 18:36
12
No nevím api mě vystaví zalohovku, banka online ji spáruje s platbou a vystaví mi dd, pokilud nedojde k platbě nic se ze zalohovkou neděje, takže výzva je pro mě větší zátěž neboť bych ji musel oproti záloze definovat v účetním programu :D
18.06.2019 18:46
13
Vrátí se mi zboží zpět, vystavím storno doklad s totožnými položkami, jen se zápornou cenou a je to.
18.06.2019 18:59
14
Původně odeslal gransy
zalohovka byt neni danovy doklad, tak je ucetni doklad ... tedy by mel byt veden v ucetnictvi mezi zalohovyma fakturama :)
vyzva k uhrade je jen kus bezcennyho papiru vyzyvajici protistranu k uhrade

v tom vidim docela velky rozdil v zatezi ... samozrejme je otazka, kdo to jak to dela :)
Tak jsem se ze zvědavosti podíval na doklady, které jste mi poslali při obnovení domény.
Nejprve posíláte výzvu k úhradě s určitým variabilním symbolem. Po připsání částky na účet, posíláte plnohodnotnou Fakturu - daňový doklad, s tím samým variabilním symbolem. Takže se platba páruje přímo s touto fakturou. To je jednoduché elegantní řešení, eliminuje to nutnost zpracovávat zálohové faktury, platba se páruje přímo s daňovým dokladem a to se mi jako účetnímu líbí:)
Akorát je nutnost poslat Fakturu - daňový doklad ten samý den, kdy obdržíte platbu, což si určitě dokážete ohlídat.
18.06.2019 19:06
15
Původně odeslal Poool
Tak jsem se ze zvědavosti podíval na doklady, které jste mi poslali při obnovení domény.
Nejprve posíláte výzvu k úhradě s určitým variabilním symbolem. Po připsání částky na účet, posíláte plnohodnotnou Fakturu - daňový doklad, s tím samým variabilním symbolem. Takže se platba páruje přímo s touto fakturou. To je jednoduché elegantní řešení, eliminuje to nutnost zpracovávat zálohové faktury, platba se páruje přímo s daňovým dokladem a to se mi jako účetnímu líbí:)
Akorát je nutnost poslat Fakturu - daňový doklad ten samý den, kdy obdržíte platbu, což si určitě dokážete ohlídat.
ta nutnost fakt neni - zakon rika do 14ti dnu od obdrzeni platby. Nutnost je spise mit datum korespondujici s tou platbou. Kvuli tomu ze faktury vystavujeme pak pres API ve Flexibee a nemame nyni reseny jejich opravy, tak nejdrive posleme mail ze bude vystavena faktura na ty a ty kontakty, at si to zakaznik zkontroluje - fakturu vystavujeme az 5 dni po platbe finalne.

Ale jinak presne tak :)
18.06.2019 19:10
16
Původně odeslal Poool
Tak jsem se ze zvědavosti podíval na doklady, které jste mi poslali při obnovení domény.
Nejprve posíláte výzvu k úhradě s určitým variabilním symbolem. Po připsání částky na účet, posíláte plnohodnotnou Fakturu - daňový doklad, s tím samým variabilním symbolem. Takže se platba páruje přímo s touto fakturou. To je jednoduché elegantní řešení, eliminuje to nutnost zpracovávat zálohové faktury, platba se páruje přímo s daňovým dokladem a to se mi jako účetnímu líbí:)
Akorát je nutnost poslat Fakturu - daňový doklad ten samý den, kdy obdržíte platbu, což si určitě dokážete ohlídat.
Vážně je tam ta povinnost vystavit fakturu ten samý den? To by mohlo přinést problémy. Jinak se mi to řešení velmi zamlouvá.
18.06.2019 19:19
17
Původně odeslal Kristýna A.
Vážně je tam ta povinnost vystavit fakturu ten samý den? To by mohlo přinést problémy. Jinak se mi to řešení velmi zamlouvá.
Gransy mě opravil, viz jeho příspěvek výše. Na faktuře (daňovém dokladu) musí být především datum korespondující s datem připsání platby.
18.06.2019 19:22
18
Původně odeslal Poool
Gransy mě opravil, viz jeho příspěvek výše. Na faktuře musí být především datum korespondující s datem připsání platby.
Jo, už to vidím. Díky.

Které datum na faktuře má odpovídat datu platby? Datum vystavení nebo DUZP?
18.06.2019 19:54
19
DUZP a musíte vystavit do 15 dnů od přijetí platby.
18.06.2019 21:04
20
Co dodáváte službu nebo zboží ?
18.06.2019 21:08
21
Službu (vývoj software).
18.06.2019 21:36
22
Původně odeslal Kristýna A.
Službu (vývoj software).
Tak pokud dodáváte SW musíte si vyinkasovat zálohu a až pak pracovat. Pokud dodáte svoji službu bez penez tak datum DUZP je datum dodání a musíte odvést DPH bez ohledu na to zda máte peníze.
18.06.2019 21:56
23
Původně odeslal Z.Jurak
Tak pokud dodáváte SW musíte si vyinkasovat zálohu a až pak pracovat. Pokud dodáte svoji službu bez penez tak datum DUZP je datum dodání a musíte odvést DPH bez ohledu na to zda máte peníze.
Do záloh se žádnému novému klientovi moc nechce. Nestává se často, že by někdo nezaplatil, ale občas se najde člověk, který podnikání zabalí dřív než se stačíme srovnat a tihle obvykle přestanou komunikovat a peníze nikde. S přechodem na plátce DPH má nezaplacení ještě větší dopad na výslednou ztrátu.

Jen taková jedna "filosofická"... když klient nezaplatí, software mu nepředáme, nemůže ho používat. Vývoj proběhl, ale klient software nemůže používat. Takže jsme software vlastně "nedodali" (?) a DUZP tedy neexistuje?
18.06.2019 22:01
24
Původně odeslal Kristýna A.
Do záloh se žádnému novému klientovi moc nechce. Nestává se často, že by někdo nezaplatil, ale občas se najde člověk, který podnikání zabalí dřív než se stačíme srovnat a tihle obvykle přestanou komunikovat a peníze nikde. S přechodem na plátce DPH má nezaplacení ještě větší dopad na výslednou ztrátu.

Jen taková jedna "filosofická"... když klient nezaplatí, software mu nepředáme, nemůže ho používat. Vývoj proběhl, ale klient software nemůže používat. Takže jsme software vlastně "nedodali" (?) a DUZP tedy neexistuje?
pokud nepredáte tak ano není plnění.
18.06.2019 23:28
25
Zalohova faktura neboli profaktura. Datum plnění až s datem zaplacení.