Je možné stanovení odměny podle výkonu pro agenturu, která se mi stará o PPC?

24.03.2017 21:25
1
Zdravim zajimalo by me jak motivujete agenturu k vykonu. Nyni mi agentura dela ppc a vzdy pak vyuctuje hodiny. Chtel bych jim stanovit vykon. Jake metriky a kolik procent?

Takhle?
10% Trzby z prodaneho zbozi minus naklady z penezenky?

Jak to mate vy nastavene? Diky
24.03.2017 21:34
2
Snílku. Pošlou tě do zádale. Za výkon dneska nikdo nedělá.
24.03.2017 22:19
3
To je akoby ste povedali. Za nový web som ochotný zaplatiť 10% z tržby obj. minus náklady na hosting a reklamu.
25.03.2017 01:41
4
10% Trzby z prodaneho zbozi minus naklady z penezenky?
To by snad ještě dopláceli, ne? :-)
25.03.2017 01:54
5
Agentury nikdy nepojedou na výkon. Freelanceři jsou ale jiná liga a není to neobvyklé, že dělají za provizi z výdělků. Dokonce i taková kapacita, jako je Peťa Větrovská, dělá nebo dělala za takové prémie z výkonu. Samozřejmě si ale dobře spočítá, jestli se to vyplatí jako hodinovka, ne-li více ;-)
25.03.2017 06:42
6
Původně odeslal Martin Kejzlar
10% Trzby z prodaneho zbozi minus naklady z penezenky?
To by snad ještě dopláceli, ne? :-)
Dobre, tak iný príklad.
Pacient hovorí lekárovi. Pane doktore, zaplatím vám, až keď ma vyliečite.:-) Inak ste naprd doktor.

Ale vážne, neviem odkiaľ sa zobrala myšlienka medzi ľuďmi, aby PPC špecialista mal byť ohodnotený inak ako fixne.
25.03.2017 08:19
7
PPC specialistu jsem chvíli dělal a neměl bych problém s placením za reálný výkon. Ale v takovém případě bych si hodně vybíral samotný e-shop nebo službou, kterou bych měl propagovat. Předpokládám, že většinu nabídek bych odmítl a agentura udělá to samé. Nabídku přijmou jenom v případě, že jsou si skoro jistí, že se jim to vyplatí. To znamená, že hodinový fix pro vás bude ve většině případů zajímavější :)

Osobně bych se spíše domluvil na nějakých bonusech přímo pro toho člověka (ne pro celou agenturu), který daný web spravuje. Napsat mu do mailu, že za takové a takové výsledky bude mít od vás nějakou odměnu (nemusí to být nutně peníze).
25.03.2017 10:26
8
i freelancers se do výkonu poutí málokdy, a to z jednoho prostého důvodu, je tam příliš proměnných, které nemají v ruce, a které závisí jen na tom, jak svůj byz vedete, jaký máte např shop atd..
25.03.2017 10:28
9
Na vykon jedou vetsinou afiliajtaci. Ja vykon u agentur dlouho pozadoval, ale postupne jsem od toho ustoupil s tim, ze jim davam jasna KPI co musi plnit. Vykon jsem odstranil proto, ze agentura v urcitych cinnostech potrebuje to, aby druha strana fungovala. Neni problem pro cloveka co dela PPC privest z PPC lidi, ale pokud je to eshop se spatnou reputaci, pokud neni konkurenceschopny, pokud nema kvalitni web, tak proste tu konverznost jen tezko ovlivni. A pokud bude placeny za obrat/objednavky, tak proste bude mit smulu.
Idealni jsou kombinace, kdy se poskytne nejaky rozumny zaklad v takove mire, aby ten clovek/firma mela zajem na tom pracovat a k tomu pak "bonusy" dle splnenych cilu. Tim budou motivovani makat, aby meli co nejlepsi vysledky, ale zaroven budou i z casti chraneni tim, jakou obchodni strategii zvoli provozovatel.
28.03.2017 08:34
10
Myslím, že je skoro zbytečné, řešit to na fóru, je potřeba vyřešit to s konkrétní agenturou. Odměna za výkon vůbec není tak neobvyklá (nebo nereálná) jak tu několikrát zaznělo, někdo to dělá hodně, někdo občas a někoho k tomu nikdy nepřemluvíte.

Co je dobré je udělat si nějakou projekci dopředu. Musí to být win-win a pokud to má být důvodem motivace agentury, musí tam být potenciál sáhnout si na částku, která opravdu motivuje. Tj. logicky víc (ideálně výrazně víc), než by byl stanovený paušál. V reálném světě ppcčkař při výkonové spolupráci v prvních měsících často tratí (nesáhne si na to, co by si měl, kdyby si domluvil fix), protože se kampaně rozjíždí a všechno je potřeba otestovat. Ale v dlouhodobém horizontu by mělo být cílem růst kampaní a tedy i růst odměny. V dalších měsících se pak ppcčkař "zahojí". Tohle je zároveň největší riziko pro ppcčkaře - dobrý ppcčkař si to umí spočítat a odhadne, jestli výkon, který potřebuje pro svoji dobrou odměnu udělá nebo ne. A když se přesto v odhadu sekne, tak ví, že si zaslouží menší odměnu. Ale potřebuje mít nějakou jistotu, že se ze strany klienta vůbec přes ty horší měsíce dostane k těm lepším, že ta spolupráce má nějakou minimální délku trvání. V silnějí sezónních oborech je pro ppcčkaře ještě riziko, že třičtvrtě roku maká a pak se nedočká sezóny, kdy má přijít ta hlavní odměna.

Kromě toho je potřeba počítat s ošetřením potenciálních problémů, které narušují vstupy do vzorce pro výpočet odměny. Ono když půl měsíce nejde web, tak při výkonnostní odměně je to fakt problém - protože ten ppcčkař výkon podal, ale nejsou např. tržby, tudíž ani procenta z tržeb, tudíž ani odměna. Půl měsíce výpadek webu je samozřejmě extrém, ale reálně se děje, že nejde měření, klient nedobije kredit, rozbije se feed pro kampaně, klient na webu poruší publikační pravidla pro cílovou stránku a dojde k pozastavení reklam, atd. To všechno jsou rizika, za která by neměl ppcčkař nést odpovědnost ve svojí odměně.

A při nastavování modelu odměny je dobré si představit, co se stane, když se dostane na vějakou vysokou částku. Třeba 5x tolik, co by byl domluvený paušál. I v tuhle chvíli by to mělo být pro obě strany win-win (sice zaplatíte obrovskou odměnu, ale taky královsky vyděláváte), takže byste neměli začít vymýšlet změnu modelu odměny, protože platíte nějak moc. Pokud se to stane, v tu chvíli je to maxmálně demotivující a je to konec smyslu výkonovky. Pokud je to kvůli špatně vymyšlenému vzorečku na začátku, který s něčím nepočítal, špatně nastavil cíle nebo způsob motivace, je to velká škoda.

Ono se sice mluví o motivaci v souvislosti s výkonnostní odměnou, ale většina zadavatelů to poptává proto, aby ušetřili, resp. aby si zajistili určitou garanci v situaci, kdy kampaně jdou špatně. Ale jestli chcete jistotu, motivační ohodnocení nedělejte, dejte si do smlouvy nějaké podmínky, to stačí. Když motivačně, tak to musí opravdu motivovat, riziko, že budu bez odměny vs potenciál mít o pár tisíc víc než by byl paušál / hodinovka nikoho nemotivuje.
28.03.2017 08:58
11
K té druhé půlce příspěvku...Tady bych se tě Petro s dovolením zeptal, jak v takové spolupráci pokračovat dál.
Řekněme, že PPCčkař první půlrok nedostává nic nebo nízkou odměnu, protože kampaň se tvoří a ladí. Pak se to celé přehoupne do plusu a eshop i PPCčkař dalších půlrok vydělává. Jenže z mého pohledu je s funkční kampaní mnohem méně práce než na počátku a tak se budu logicky bránit, platit další rok podíl ze zisku za "relativně" málo práce.
Jak potom nastavit spolupráci, aby byla košer pro obě strany?

Díky.
28.03.2017 09:03
12
Původně odeslal marat
K té druhé půlce příspěvku...Tady bych se tě Petro s dovolením zeptal, jak v takové spolupráci pokračovat dál.
Řekněme, že PPCčkař první půlrok nedostává nic nebo nízkou odměnu, protože kampaň se tvoří a ladí. Pak se to celé přehoupne do plusu a eshop i PPCčkař dalších půlrok vydělává. Jenže z mého pohledu je s funkční kampaní mnohem méně práce než na počátku a tak se budu logicky bránit, platit další rok podíl ze zisku za "relativně" málo práce.
Jak potom nastavit spolupráci, aby byla košer pro obě strany?

Díky.
Je to jako s investorem. Ten vam treba na startu da "par penez" diky kterym vyrostete a za to mu slibite treba podil na zisku. Jenze na pocatku byla investice mala a po rozjezdu jsou ta % uz pomerne velka a mohou nasobne prevysit tu investici a to nekonecne dlouho. Zacnete pak premyslet, ze uz ma penize zpet, ze uz jeho prinos v tomto okamziku neni, nebo to vezmete tak, ze diky nemu mate to co mate, takze i kdyz uz je jeho prinos mensi/zadny, tak to neresite a davate mu to.

Pokud si zvolim vykonnostni model, mel bych si to v hlave srovnat s tim, ze dnes mu dam treba 5% ze 100, ale treba za rok to bude 5% z 100 000. Porad je to stejnych 5 % jenom uz z jine castky. Jenze bez neje byste tech 99 900 nemel. Nicmene v praxi to byva ve vztahu tohoto typu tak, ze jakmile je ta suma "moc velka" tak se vyvola jednani o novych podminkach, protoze je to byznys.

Nekdy nastavujeme model degresivne, tzn. v pocatku, kdy jsou treba obraty ze sluzby male je vykonnostni odmena % velmi vysoka, treba 20-30 % s tim, ze si stanovime nejaka pasma a % z nich, tak aby byl motivovany delat, rust a zaroven aby si v pocatku vydelal.
28.03.2017 09:10
13
...
28.03.2017 10:12
14
Původně odeslal marat
K té druhé půlce příspěvku...Tady bych se tě Petro s dovolením zeptal, jak v takové spolupráci pokračovat dál.
Řekněme, že PPCčkař první půlrok nedostává nic nebo nízkou odměnu, protože kampaň se tvoří a ladí. Pak se to celé přehoupne do plusu a eshop i PPCčkař dalších půlrok vydělává. Jenže z mého pohledu je s funkční kampaní mnohem méně práce než na počátku a tak se budu logicky bránit, platit další rok podíl ze zisku za "relativně" málo práce.
Jak potom nastavit spolupráci, aby byla košer pro obě strany?

Díky.
Nevím :-) V tu chvíli už je pozdě to řešit, protože jedna nebo druhá strana pravděpodobně nebude spokojená a i když se spolupráce třeba udrží, bude to frustrující. Třeba ten klesající objem práce - i když si nemyslím, že to tak je, u větších klientů té práce je pořád hromada a roste to, u menších možná na, ale tam nevidím moc důvod dělat to výkonově (není tam dostatečná ta pozitivní motivace a nemusí tam být dost dat na to, aby se tam dala dělat nějaká rozsáhlejší optimlaizační práce). Ale i kdyby, pokud si na začátku klient myslí, že objem práce bude klesat, tak s tím má vstoupit už do diskuse o výkonové odměně. PPCčkař to buď potvrdí a dohoda se tomu přizpůsobí nebo ne a třeba k žádné dohodě nedojde.

Co chci hlavně asi říct je, že dohodnout (dobře) výkonnostní odměnu je násobně náročnější než dohodnout se na paušálu nebo hodinovce. Ne, že by s návrhem taky nešlo souhlasit na první dobrou, ale má to daleko víc věcí, které to mohou do budoucna zkomplikovat a potrápit jednu ze stran. Výkonovka se obvykle dohaduje dost dlouho, což je možná častější důvod, proč není tak běžně používaná - obě strany chtějí už radši dělat ty kampaně než se dohadovat.
29.03.2017 07:38
15
Původně odeslal marat
Jenže z mého pohledu je s funkční kampaní mnohem méně práce než na počátku
To záleží na sortimentu zboží a velikosti eshopu. U jednoho klienta výkonovku máme, fakturovaná částka se během roku zdesetinásobila, ovšem na práci to vyrostlo podobně náročným způsobem.

Nejčastěji vidím poptávání výkonové odměny u naprosto marných eshopů, kteří prostě nemají koule přiznat si, že ten jejich eshop je špatný a před spouštěním reklamy je potřeba nasypat peníze do jeho optimalizace.
29.03.2017 08:41
16
Diky vsem za reakce!
29.03.2017 11:08
17
Původně odeslal Gabonator
Dobre, tak iný príklad.
Pacient hovorí lekárovi. Pane doktore, zaplatím vám, až keď ma vyliečite.:-) Inak ste naprd doktor.
Celkom sranda je, ze v Azii to takto niekde funguje :D
30.03.2017 09:55
18
Já bych s tím v podstatě neměl problém, ALE musel bych mít pod kontrolou celý proces. Protože můžu udělat skvělou PPC kampaň, ale web bude uživatelsky nepřívětivý, nebo nebude fungovat, nebo bude prodejce prudérní a zákazník nebude mít z toho dobrý pocit... Prostě existuje spousta důvodů, jak zkazit dobrou PPC kampaň.