Stovkomat.cz: dnes 20% sleva na všechny PR články [345 nabídek, stovky recenzí]
Zobrazují se odpovědi 1 až 17 z 17

Grafiky na zakázku a její další použití klientem

  1. Ahoj, mám dotaz na zdejší grafiky profesionály. Nicméně zapojit se může každý, když to bude k věci. Mám sítotiskovou dílnu - potisk textilu. Mimo potisku dělám i klientu grafikům převážně ve spolupráci s externími grafiky. S nikým neřeším smlouvy, není to potřeba. Vždy bylo vše OK, ale...

    Názorný příklad: Klient u mne zadá grafiku na trika, grafika je OK, zaplacená, trika vyrobená, zaplacená. Klient dostává i data ke grafice. Nemám problém pokud se klient zeptá jestli jí může použít třeba i na hrnky (když já je nedělám) nebo na další prodejní produkty k podobnému účelu. Trochu problém už ale mám, když grafiku vidím na jeho webu a nebo na obalu knížky, atd ... Prostě úplně na jiných produktech než byla domluva. To, že by klient neměl do grafiky zasahovat a nějak jí měnit, vypouštět její prvky atd, to neřeším, to je pro mne jasná věc. Spíš než o právní povahu věci mi jde o vaší běžnou praxi a jakési etické cítění, co by si měl a neměl slušný klient dovolit.

    Díky za názory.

  2. Co se právě děje na Webtrhu?
    Michal Depeyrac poptává: Návrh tituální stránky E-knihy
    Baloo poptává: Focení - produktové fotky - spodní prádlo
    Jirka Martinec poptává: Vytvoření loga z fotky
  3. 7 písmen...smlouva. Neexistuje něco jako spolehnutí na slušnost klienta :-)

  4. Riešil by som to zmluvou, kde presne popíšeš, na čo všetko sa grafika môže použiť.

  5. Citace Původně odeslal Tomáš Maňhal Zobrazit příspěvek
    7 písmen...smlouva. Neexistuje něco jako spolehnutí na slušnost klienta :-)
    Nejde o smlouvu, ale co je v běžné praxi košér a co už je přes čáru.
    Pokud dostaneš ode mne zadání s grafikou na triko. Budeš mít problém, když jí použiju i na jiné produkty podobného charakteru?
    Budeš mít problém, když tu grafiku použiju třeba na web? Jde mi o jak to máš ty třeba. Tak jsem to myslel. To, že si to pak dáme nebo nedáme do smlouvy je věc druhá.

  6. Citace Původně odeslal Zbyněk Šubert Zobrazit příspěvek
    Nejde o smlouvu

    Tak co tu potom riesis?

  7. Citace Původně odeslal node Zobrazit příspěvek
    Tak co tu potom riesis?
    Zeptám se klidně jinak. Dáváte si jako grafici do smlouvy podmínky jestli zpracovaná grafika smí být použita jenom na triko, případně specifikujete další možné produkty a nebo je vám to úplně jedno? Jde mi o názory ostatních jak se ke svojí práci staví. Jestli to nějak vymezují a nebo ne. Jestli to mají ošetřeno smluvně a nebo to klientovi sdělí před započetím práce a nebo mají jiné páky není podstatné.

    Na jedné straně jsou klienti, kteří jsou schopní zakoupenou grafiku rozebrat a poskládat z ní něco nového pod dojmem, že je jejich a můžou si s ní dělat, co chtějí.
    Na stranu druhé jsou grafici, spíše agentury, které nedají z ruky ani data, aby si klienta udrželi a mohli ho dáíl vysávat.
    A jelikož si myslím, že lidé tady jsou někde mezi a nejsou tyhle dva extrémy, tak mne zajímá jak to mají.
    Já to mám tak, že pokud klient data použije v nezměněné podobě na podobný výrobek ke svojí propagaci, tak je to OK. Jakmile ho použije jinak i byť nemění kompozici díla, tak už to problém je. Například, když to použije na www stránky a nebo to použije do knihy na obal, atd ...

  8. Citace Původně odeslal Zbyněk Šubert Zobrazit příspěvek
    Zeptám se klidně jinak. Dáváte si jako grafici do smlouvy podmínky jestli zpracovaná grafika smí být použita jenom na triko, případně specifikujete další možné produkty a nebo je vám to úplně jedno? Jde mi o názory ostatních jak se ke svojí práci staví. Jestli to nějak vymezují a nebo ne. Jestli to mají ošetřeno smluvně a nebo to klientovi sdělí před započetím práce a nebo mají jiné páky není podstatné.

    Na jedné straně jsou klienti, kteří jsou schopní zakoupenou grafiku rozebrat a poskládat z ní něco nového pod dojmem, že je jejich a můžou si s ní dělat, co chtějí.
    Na stranu druhé jsou grafici, spíše agentury, které nedají z ruky ani data, aby si klienta udrželi a mohli ho dáíl vysávat.
    A jelikož si myslím, že lidé tady jsou někde mezi a nejsou tyhle dva extrémy, tak mne zajímá jak to mají.
    Já to mám tak, že pokud klient data použije v nezměněné podobě na podobný výrobek ke svojí propagaci, tak je to OK. Jakmile ho použije jinak i byť nemění kompozici díla, tak už to problém je. Například, když to použije na www stránky a nebo to použije do knihy na obal, atd ...
    Promiň, ale to co píšeš nedává smysl. Respektive máš hezkou představu o etiketě v branži, ale pokud to nemáš černé na bílém a s podpisy, tak je to jenom představa a těžko ji budeš prosazovat v případě rozporů ;-)

  9. Citace Původně odeslal Tomáš Maňhal Zobrazit příspěvek
    Promiň, ale to co píšeš nedává smysl. Respektive máš hezkou představu o etiketě v branži, ale pokud to nemáš černé na bílém a s podpisy, tak je to jenom představa a těžko ji budeš prosazovat v případě rozporů ;-)
    Tomáši, ale já se ptám jak to máš ty, když pro někoho tvoříš? Specifikuješ užití grafiky? Pokud to klient ví předem, tak pak přeci nemusí být ani spor, ne? Neřeším tu spor, ale to jak se k tomu staví tvůrci grafiky, co jim vadí a co ne v rámci naložení s jejich dílem.

  10. Citace Původně odeslal Zbyněk Šubert Zobrazit příspěvek
    Tomáši, ale já se ptám jak to máš ty, když pro někoho tvoříš? Specifikuješ užití grafiky? Pokud to klient ví předem, tak pak přeci nemusí být ani spor, ne? Neřeším tu spor, ale to jak se k tomu staví tvůrci grafiky, co jim vadí a co ne v rámci naložení s jejich dílem.
    Samozřejmě že to řeším, ve smlouvě je jasně vymezená doba a konkrétní použití, pokud jde o tvorbu na zakázku k jasně danému účelu :-) Však se podle toho dělá i dokumentace ke konkrétnímu využití, kde jsou popsané postupy pro využití právě pro ten domluvený účel a žádný jiný.

  11. Citace Původně odeslal Tomáš Maňhal Zobrazit příspěvek
    Samozřejmě že to řeším, ve smlouvě je jasně vymezená doba a konkrétní použití, pokud jde o tvorbu na zakázku k jasně danému účelu :-) Však se podle toho dělá i dokumentace ke konkrétnímu využití, kde jsou popsané postupy pro využití právě pro ten domluvený účel a žádný jiný.
    Super, to jsem chtěl vědět. Protože já to opravdu za 10 let řešit nemusel. Udělala se grafika dle zadání, vše zaplacené, vyrobené všichni spokojení. Nikdy vlastně ani klienti nechtěli data, jen trika, ale poslední dobou se právě objevují klienti jednak, co data chtějí a stejně tak i ti, kteří grafiku chtějí použivat jinak. Proto se na to ptám a děkuju.

  12. Dobrý den.
    Specifikovat užití grafiky mi přijde blbé. U takového grafika bych si nic dělat nenechal. Můj názor.

  13. Nejsem grafik, mojí specializací je PHPko. Možná jsem mimo já, ale pokud si zaplatím grafiku na tričko a bude součástí dohody to, že dostanu "data" od té grafiky tak mi selský rozum říká, že to použít mohu i jinde. Pokud bych "data" od grafiky nedostal, nebo by to bylo specifikováno ve smlouvě, tak není co řešit.

  14. Citace Původně odeslal Kakaku Zobrazit příspěvek
    Nejsem grafik, mojí specializací je PHPko. Možná jsem mimo já, ale pokud si zaplatím grafiku na tričko a bude součástí dohody to, že dostanu "data" od té grafiky tak mi selský rozum říká, že to použít mohu i jinde. Pokud bych "data" od grafiky nedostal, nebo by to bylo specifikováno ve smlouvě, tak není co řešit.
    Nejsi mimo, oni v tom nemají jasno ani profíci. Grafika je pořád autorské dílo, ale nechci tady řešit autorský zákon. Spíš v téhle diskusi chci přijít na to, jak to běžným lidem - klientům prezentovat tak, aby to pochopili a bylo jim to trochu jasné. Ano, na jednu stranu mají nárok na grafiku, když ji zaplatili a dostali data, ale na stranu druhou názorný příklad: firma https://hrachovina.cz/ u mne poptávala firemní trika s grafikou, popsali si cca jak to chtějí a trika se jim vyrobily, klient spokojený. Pak, že jestli bych jim nemohl poslat i grafiku v elektronické podobě. Ano, zaplatili za ní, tak jsem jí poslal. A pak se podívám na jejich web a ona grafika je použita jako logo firmy. Je to to auto, s nákladem, hory, stromy. Stejně pak ho mají i v patičce emailu a další elektronické prezentaci. Grafika byla na triko a ne jako logo, které takhle vůbec nemůže vypadat a já vypadám jako blb (pakliže se někdo zeptá, kdo vám to dělal), který neví, co je logo ... Ano, jak píše Tomáš řeší to smlouva, ale v mém světě nějak smlouva není moc in a já smlouvu na práci nepotřebuju, protože vždy všechno lidi platí a stačí mi objednávka na mail, případně záloha.

    Když si necháváte dělat kuchyň na zakázku, tak taky nedostáváte výrobní výkres a stejně tak klient nedostane grafiku, ale jenom trika ... :)

    Pakliže bych byl grafické studio, reklamka a chtěl si uvázat klienta na doživotí, tak s ním asi budu sepisovat smlouvy a každou vymezovat na dané použití, ale pořád mi je to proti srsti ...

    ---------- Příspěvek doplněn 19.02.2017 v 13:58 ----------

    Citace Původně odeslal Peta8 Zobrazit příspěvek
    Dobrý den.
    Specifikovat užití grafiky mi přijde blbé. U takového grafika bych si nic dělat nenechal. Můj názor.
    No, mně to přijde taky a proto to nedělám, ale pak se stane to, co popisuju o příspěvěk výše s firmou Hrachovina, ale dávám jí jen jako příklad, nemám potřebu to s nima víc řešit, ale chtěl bych se do budoucna tomu vyhnout. A díky za názor.

  15. Zbyňku, myslím, že ve většině případů se jedná vyloženě o neznalost této problematiky klientů, oni si možná neuvědomují, že dělají něco, co by neměli. Ty když objednáváš dopravu, tak si taky dopředu nenastuduješ všechny zákony týkající se dopravy, nemůžeš předpokládat, že oni znají autorský zákon a problematiku kolem. Když si koupím umělecký šperk, tak mne nenapadne, že si na něj nemůžu namotat provázek a už vůbec ne, že bych jej nemohla za rok již nosit, ani jej nosit mimo ČR. Tak to ber, že spousta to tak má, když si kupuje obrázek, prostě je to možná ani nenapadne. Upřímně (prosím neuraz se) je to podle mne tvá chyba, pokud to přímo klientům konkrétně nespecifikuješ.
    Prevencí je rozhodně jasná specifikace (klidně e-mailem, nikdo neříká, že musíš mít smlouvy, když nechceš) dopředu, na co se vztahuje licence k obrázku s nějakým povídáním, jak postupovat třeba, kdyby chtěli to a to navíc, nebo něco změnit apod. Podat to uživatelsky přívětivě, posat logo, že by mělo mít určité náležitosti, že by to bylo pro ně dobré z toho a toho důvodu, aby bylo zpracované jinak apod. Takový odstavec pak kopírovat každému klientovi. Věřím, že by se předešlo mnoha popisovaným případům...

  16. Citace Původně odeslal Táňa Svobodová Zobrazit příspěvek
    Zbyňku, myslím, že ve většině případů se jedná vyloženě o neznalost této problematiky klientů, oni si možná neuvědomují, že dělají něco, co by neměli. Ty když objednáváš dopravu, tak si taky dopředu nenastuduješ všechny zákony týkající se dopravy, nemůžeš předpokládat, že oni znají autorský zákon a problematiku kolem. Když si koupím umělecký šperk, tak mne nenapadne, že si na něj nemůžu namotat provázek a už vůbec ne, že bych jej nemohla za rok již nosit, ani jej nosit mimo ČR. Tak to ber, že spousta to tak má, když si kupuje obrázek, prostě je to možná ani nenapadne. Upřímně (prosím neuraz se) je to podle mne tvá chyba, pokud to přímo klientům konkrétně nespecifikuješ.
    Prevencí je rozhodně jasná specifikace (klidně e-mailem, nikdo neříká, že musíš mít smlouvy, když nechceš) dopředu, na co se vztahuje licence k obrázku s nějakým povídáním, jak postupovat třeba, kdyby chtěli to a to navíc, nebo něco změnit apod. Podat to uživatelsky přívětivě, posat logo, že by mělo mít určité náležitosti, že by to bylo pro ně dobré z toho a toho důvodu, aby bylo zpracované jinak apod. Takový odstavec pak kopírovat každému klientovi. Věřím, že by se předešlo mnoha popisovaným případům...
    Ano, přesně, smlouvu řešit nechci (zatím), nepotřeboval jsem jí doposud a toto téma rozevírám jednak proto, že právě řeším jak přívětivě to klientům napsat (předem do mailu) a také proto, že v této problematice mají zmatek jak klienti, tak i samotní tvůrci. Diskutuji a tvořím si na to názor. Děkuji i za tvůj.

    Ono v praxi, třeba nastane to, že dělám trika i s grafikou pro kapelu a kapela by grafiku ráda i na přebal desky, ale to řekne až vidí grafiku na triku a nebo je už i hotová celá zakázka :) Spolupráce je často na osobní bázi a mávat smlouvou a autorským zákonem a prodávat licence na užití grafiky je v tomto ohledu špatná cesta :) .. na stranu druhou se ale chci pod tu grafiku podepsat, což už je trochu horší, když jí někdo zprasí špatnou kompozicí na obalu desky, pokud dám z ruky i otevřená data. Nejsem grafické studio, abych měl čas dělat lidem návrhy vizitek, webů, atd ... ale zase pokud se jim grafika líbí, proč jí nepustit dál, k radost zákazníka ...Škoda, že do diskuse se zapojuje málo lidí. Ptal jsem se na toto i v reálu grafiků a opravdu každý má k tomu jiný postoj. A i když je to možná pro hodně lidí naivní, tak to, že hraju v podnikání fér a s osobním zápalem mne nenutí dělat smlouvy a nebo další bububu :)

    A pokud to někdo nepochopil, tak nepotřebuji se krýt smlouvou, ale hledám obsah a formu jak na to klienty předem upozornit, jak přispět k tomu, aby to pochopili. To je jestli domluvu poruší v této diskusi neřeším :)

  17. Tak si připrav manuál... nějakej univerzální - např. že grafika tvořená na zakázku třeba na ty trika je vytvořená tak, aby seděla přímo na trika a chce-li ji klient použít i jinde, problém s tím nemáš, nicméně doporučuješ prokonzultování ohledně úprav - které pak rád uděláš. Slušní a případně rozumnější lidi si to vysvětlit nechají a obrátí se na tebe, ignorant ignorantem beztak zůstane - bez smlouvy.

    P.S. Zajímalo by mě, zdali ti klient platí "jen" za návrh a výrobu trik. Teoreticky koupí návrh a výrobu (potisk) triček = dostane trička a za grafický podklady k dalšímu užití než mezi jím a tebou (i k těm hrnkům) bys měl dostat asi něco navrch, ne? Jsou to dvě odlišný věci, ...

  18. Zdravím som grafik a zo skúsenosti viem, že ak ľuďom tlačíš napr. trička tak dáta ani grafiku im dať nemusíš. Ak by nejaký klient namietal, tak mi ľudsky povedz, že mu to pošleš ale len pod jasnými podmienkami. Tieto podmienky vždy rieš mailom, nakoľko mu poskytneš "licenciu" na použitie. Taktiež tam zahrň, že bez tvojho súhlasú nemôže byť táto grafika použitá nikde. Samozrejme, ale tiež ozrejmi, že takmer všetko schváliš.. len to potrebuješ vidieť, aby ti spokojní klienti nerobili zlé meno. :)

    Funguje to podobne aj s logami firiem, ktoré chceš použiť v napr. článku, nikdy sa môjmu blogerovi nestalo, že by mu povedali nie. Len to chceli vedieť, inak by ako sami povedal nahlasovali každú stránku.

Hostujeme u Server powered by TELE3