logo
02.02.2017 14:38
1
Ahoj,

potřeboval bych radu od zkušenějších. Chtěl bych si dávat bokem peníze, cca 4-5 tisíc měsíčně. Na horší časy, případně až budu něco potřebovat.

Jelikož jsem mladej (19) a programátor, tak se o finance vůbec nezajímám, proto bych rád radu.

Zatím mám veškerý úspory na spořícím účtu s úrokem 0,8% a jednou za rok z něj přepošlu 14 000 na stavební spoření, kde tím dosáhnu na plnou státní podporu 2 000 Kč. Peníze ze spořícího účtu mám k dispozici kdykoliv a to stavební spoření dostanu za nějakých 5 let.

Kam byste těch 5 000 navíc měsíčně dali vy, aby z toho bylo víc, než těch 0,8% v bance? Nevadí mi, pokud se peníze uvážou a nebudu je moci vybrat okamžitě, od toho mám ten spořící účet. Určité riziko taky snesu.

Díky

Co se právě děje na Webtrhu?

02.02.2017 14:51
2
Já jedu na životku od Kooperativy (Perspektiva tuším) + stavebko. To životko má výhodu, že vedle základního pojištění na úrazy, nemoci a další události, je možnost peníze spořit a zhodnocovat pomocí investičních fondů. Základ byl 1% a pomocí fondů se některá léta dostala až na necelá 3% zhodnocení. Fondy si můžeš řídit sám, nebo ti s tím pomůže pojišťovna. Samozřejmostí jsou možné výběry, když potřebuješ.
02.02.2017 15:11
3
Ja vim, ze je to k dotazu OT. Ale neni nahodou priznani plne podpory na stavebni sporeni limitovano castkou 20.000 Kc/rok a tim padem na ni nedosahnes, kdyz tam posilas jen 14.000?

Vzdy jsem slychal, ze musis davat min 1.700 mesicne, abys po odecteni nejakeho poplatku dosahl na tu castku 20.000,-
02.02.2017 15:15
4
Tomáš: Kouknu se na to, díky moc!

David: Je to tak. Zbytek mi tam spoří rodiče, tohle já si doposílám sám kvůli té podpoře.
02.02.2017 15:32
5
Já bych to dával do zlata, tuším investiční mince přes 30K, zhodnocení cca 10% +/- za rok.
02.02.2017 15:47
6
investicni roboti zisk 20-30 %
02.02.2017 16:06
7
Investoval bych do nízkonákladových ETF na akciové indexy. Při 5000 Kč za měsíc bych nakoupil pouze 1x - 2x ročně pro minimalizaci poplatků (u brokera a při převodu měn).
02.02.2017 16:06
8
Ideálně investici rozložit:

2k posílat ideálně na dlouhodobé investice (Conseq, Pioner, apod.) - větsinou se nastavuje třeba na 20 let
2k posílat na krátkodobé investice cca kolem 10 let. Např. AXA má super program
1K si odkládat a jednou za 2-3 měsíce koupit investicní zlato/stříbro

Stavebko bych si nechal.
02.02.2017 16:56
9
Já bych se tu o tak důležité věci ani neradil. Radit někomu co s jeho penězma je vždy hrozně lehký.
02.02.2017 17:04
10
nakupuj fyzicke zlato ve slitcich nebo jake koliv, treba ve spercich, dale uz je na tobe kde si to budes hromadit bud schranka v bance (50/50 jistota) nebo si to ukadej nekde jinde.

kdyz spocitam kolik jsem toho mohl nakoupit uz od roku 2000....
02.02.2017 17:34
11
Ve špercích zlato? to jako aby platil práci zlatníka? to je " dobrá" investice, to je základní věc , když investovat do zlata tak určitě ne do šperků:)
02.02.2017 17:47
12
Investice do zlata je podle mého názoru skoro nejhorší co muze byt.
Pokud dotycny ted koupi zlaty slitek tak uz ho nikdy za stejnou cenu neproda, vykupní ceny jsou nekde jinde.

Gram slitku cena 1 336,- výkup 908,- https://ceskamincovna.cz/investicni-...1g-393-3015-d/

Az bude potrebovat dotycny penize tak na gramu uleti +-400,- (nejsem odbornik ale krivka zlata co jsem videl ma ted spise klesajici tendenci) zřejmě nikdo to uz od nej za plnou cenu nekoupi leda tak 80% nebo ještě nižší.

Zlato je dobre jen v tom ze se da snadno prenest, prevest když nekomu hoří u prdele /3-4kg do batohu a trada do světa/


Leda tak investicni zlate mince s malou serii nebo staré dukáty ale tomu zase musíte trošku rozumet... pripadne mit nějaky vztah.
02.02.2017 17:50
13
Jak tu radí @baja. Rozhodl bych se pro Conseq. Sám si k nim posílám cca 3500 měsíčně celkem. 1000 dlouhodobě, 2000 na 5 let, 500 na penzijko (tam bylo zhodnocení 10% za rok). Část mi pak jde na spořák pro nenadálé výdaje. Zhodnocení dobrý. Hlavně nespořit přes životní pojištění, ta pojištovna ty peníze vezme a jde s nima stejně k investičním společnostem. Když se rozhodneš přímo, tak ušetříš jednoho prostředníka (pojišťovnu).
02.02.2017 17:54
14
Naprosto nechápu, jak někdo zhodnocení 10% může vůbec říkat zhodnocení. Spořit 10 let v dnešní době? To snad už ani ne...vždyť nevíte co bude zítra. Je jen pár věcí, co nikdy neztratí hodnotu a raketově stoupá, zkuste třeba pozemky. Lidí je čím dál víc, čím dál víc lidí chce bydlet a planetu nenafouknete. Mě to dělá průměrně 300% ročně.
02.02.2017 18:26
15
Když si budeš spořit na horší časy, tak ty horší časy opravdu dojdou. Není lepší než spořit, radši více vydělat?
02.02.2017 19:00
16
baja, Levin: Díky moc za tip! Jdu si začít o tom něco nastudovávat :).

SyntaxError: Kupovat pozemky asi nebude můj případ. Píšu, že do toho mám možnost dávat 4-5 tisíc měsíčně.

Kubajzlik: Aktuálně si vydělávám dostatek a abych si mohl vydělávat víc, musel bych udělat krok, na který zatím nejsem připravený. Nevidím důvod, proč se nesnažit vydělané peníze aspoň zúročit, aby si udržely hodnotu.
02.02.2017 19:07
17
Tady je případně ještě odkaz se statistikami: https://www.conseq.cz/prices_current.asp?page=9
02.02.2017 19:40
18
Původně odeslal baja
Ideálně investici rozložit:

2k posílat ideálně na dlouhodobé investice (Conseq, Pioner, apod.) - větsinou se nastavuje třeba na 20 let
2k posílat na krátkodobé investice cca kolem 10 let. Např. AXA má super program
1K si odkládat a jednou za 2-3 měsíce koupit investicní zlato/stříbro

Stavebko bych si nechal.
Conseq je naprd mam od nich 3 produkty a za 6 let je zisk za vsehny roky 6-10% takze uple o nicem
02.02.2017 20:45
19
byť bych měl koupit jen malou zahrádku tak jsou to do budoucna dobře uloženy peníze. Jak psal někdo výše, nikdo neví co bude zítra, doba může být hodně turbulentní a pozemky nikdo neodnese a z katastru nevymaže. Zajímavé nabídky jsou v nedobrovol.dražbách a aukcích, realitky... cenově o ničem. Hodně vlastníků investorů teď neprodává, peníze ztrácí cenu jako nikdy, ale nejde to vidět prostýma očima.
03.02.2017 02:51
20
Není stavebko naopak maximálně při posílání 20 000 tisíc se státní podporou místo minimálně? Protože státní podpora je 10 %, maximálně však 2 000 Kč. To by pak logicky menší být ani nemohla. Jinak reálně tam často stačí posílat miň, protože se do toho počítají i úroky.
03.02.2017 06:23
21
Hlavně ne zlato ...
03.02.2017 09:07
22
Původně odeslal grizly007
Ve špercích zlato? to jako aby platil práci zlatníka? to je " dobrá" investice, to je základní věc , když investovat do zlata tak určitě ne do šperků:)
Proc praci zlatnika? Normalni sperky, muze je vykoupit od lidi. Drive se vykupoval gram zlata od 150 do 270,- Dnes se bezne da prodat za 900-1200

---------- Příspěvek doplněn 03.02.2017 v 09:09 ----------

Původně odeslal enzo
Investice do zlata je podle mého názoru skoro nejhorší co muze byt.
Pokud dotycny ted koupi zlaty slitek tak uz ho nikdy za stejnou cenu neproda, vykupní ceny jsou nekde jinde.
To je ovsem podle tebe... :) Nerikam, ze to ma kupovat za ucelem toho aby ted koupil za 1200/g a pak za rok prodal za 980,-/g to je samozrejme nesmysl.

---------- Příspěvek doplněn 03.02.2017 v 09:09 ----------

Původně odeslal beraniste
Hlavně ne zlato ...
obcas s tebou souhlasim, ted ovsem nikoliv. nenabadam, jen doporucuji do ceho nalejvat penize.
03.02.2017 10:34
23
Já souhlasím tak trochu s Enzem. Zlato je komodita a nejčastěji se používá k zajištění či spekulacím. Zlato je zlato, cihla je cihla. Je to něco hmotného co drží hodnotu, člověk si může zaspekulovat na pohybu, ale nic víc to nepřinese. Porovnejte si historicky třeba 100 let dozadu, co by se stalo s investicí do zlata a s investicí ve stejné výši do akcií nebo nemovitostí. Firmy i nemovitosti generují pravidelné zisky a to vám zlato neudělá.
Ale zase pokud bych už nějaké zlato kupoval, tak bych se přikláněl spíš k tomu, co píše Oleg. Se šperky se bude lépe spekulovat, protože mají ještě jinou hodnotu než jen tu tržní za gram zlata.
03.02.2017 10:51
24
Pokud je to jen na odložení, šetření, tak abych asi ani nijak moc nespekuloval, jestli na tom "vyvaříš" nula nula nic v bance nebo nula nula prd jinde a ještě s rizikem.
03.02.2017 10:57
25
Alternativou k zlatu muze byt nakup stribra. Stribro je nedocenene. Nicmene ne ve spercich, tam vzdy bude na aktualnim miste sperk ze zlata. Stribro je dobre nakupovat ve slitcich. Nekupujte virtualni stribro, pokud se nevyznate ve spekulacich a neumite v tom chodit.

Stribro je levnejsi nez zlato nicmene poptavka brzy bude vetsi nez se ted zda. Jednoduse klesa tezba a vzrusta poptavka.
03.02.2017 11:01
26
Ještě jsem někde četl (tady na webtrhu?) o možnosti nákupu akcií ČEZu a podržení jich aspoň tři roky. O tom si myslíte co? Tři roky problém nejsou, rád bych ty peníze "uložil" na asi ješte více, tak pět let.
03.02.2017 11:04
27
Původně odeslal hor
Pokud je to jen na odložení, šetření, tak abych asi ani nijak moc nespekuloval, jestli na tom "vyvaříš" nula nula nic v bance nebo nula nula prd jinde a ještě s rizikem.
Kdezto v bance muzes prijit v globalni krizi i te lokalni o vsechno a cekat az te odskodni z rezerv (do 50k€) vse navic je proste ztraceno, tak ve zlate vzdy mas jistotu, protoze to mas fyzicky u sebe, takze nula nula prd a jeste s rizikem rozhodne nehrozi.

V současnosti však peníze slouží jen jako dočasný krátkodobý uchovatel hodnoty. Proto by asi bylo korektnější nazývat je pouze měnou nebo platidlem. Je třeba podotknout, že peníze (v posunutém významu toho slova) neboli měna nemusí být zdaleka nejlepším způsobem uchování hodnoty, obvykle jím ani nejsou, i když plnohodnotné peníze si tuto vlastnost stále uchovávají. Lidé však obvykle část svého majetku stále dočasně drží ve formě platidla, protože je lze dle ustanovení zákona okamžitě proměnit v libovolný jiný statek, tato vlastnost se nazývá likvidita.

---------- Příspěvek doplněn 03.02.2017 v 11:07 ----------

Původně odeslal Holicz
Ještě jsem někde četl (tady na webtrhu?) o možnosti nákupu akcií ČEZu a podržení jich aspoň tři roky. O tom si myslíte co? Tři roky problém nejsou, rád bych ty peníze "uložil" na asi ješte více, tak pět let.
Taky jsem o tom psal nekolikrat.

akcie ČEZ, Skoda nebo O2, dale pak Amazon nebo Alphabet (GOOGL) - posledni dva
Kód:
(letos)
vloni ucinili dost investici, pristi rok bude dobry vynos i rust cen techto akcii, ostatne jako ČEZ a Skoda
03.02.2017 12:20
28
Původně odeslal Oleg
Proc praci zlatnika? Normalni sperky, muze je vykoupit od lidi. Drive se vykupoval gram zlata od 150 do 270,- Dnes se bezne da prodat za 900-1200[COLOR=Silver]
Tak v tom případě jsem zvědavej jak s 5tisíci měsíčně osloví lidi tak aby od nich vykupoval zlato na to jsou zde už jiní hráči co nabídnou jistě lepší cenu. A když už jsme u tý normálnosti tak normální člověk se snaží prodat šperk i s tou prací zlatníka a nikoliv jen za váhu zlata, to se dělá spíš v zastavárně, kterou ale s 5litry měsíčně neotevře. A vůbec s takovýma penězma jít do zlata je o ničem.
03.02.2017 16:31
29
Tiez odporucam drahe kovy a ak je moznost nakupu za dobre ceny, tak vo forme sperkov.
04.02.2017 11:28
30
Původně odeslal Holicz
Chtěl bych si dávat bokem peníze, cca 4-5 tisíc měsíčně. Na horší časy, případně až budu něco potřebovat.
Zatím mám veškerý úspory na spořícím účtu s úrokem 0,8% a jednou za rok z něj přepošlu 14 000 na stavební spoření, kde tím dosáhnu na plnou státní podporu 2 000 Kč. Peníze ze spořícího účtu mám k dispozici kdykoliv a to stavební spoření dostanu za nějakých 5 let.
Kam byste těch 5 000 navíc měsíčně dali vy, aby z toho bylo víc, než těch 0,8% v bance? Nevadí mi, pokud se peníze uvážou a nebudu je moci vybrat okamžitě, od toho mám ten spořící účet. Určité riziko taky snesu.
Dobrovolné stavební spoření/spořící účty/penzijní připojištění/zvýšení záloh na sociálním a podobné postkomunistické řešení jsou důvodem, proč je český národ tak chudý, rozhodně bych nepokračoval v uvedeném schématu. Máš už v ČR dost velkou expozici jako zaměstnanec, investuj volné prostředky v jiné zemi, kde potenciál k růstu je daleko vyšší. Proč odcházet do důchodu v 65, když můžeš ve 40?

Zační si budovat dlouhodobé akciové portfolio u nízkonákladového brokera (Lynx/Degiro), pravidelné dokupování pozic každý kvartál a reinvestování obdržených dividend, čím dřív začneš, tím líp pro tebe, složené úročení je mocná zbraň, pokud začneš až za deset let, ani se čtyřnásobným pravidelným měsíčným depozitem pravděpodobně nedosáhneš stejných výsledků, jako když začneš už v 19 s 5000 měsíčně. Doporučuji se zaměřit na rostoucí společnosti dlouhodobě vyplácející a zvyšující dividendy. Můžeš se zaměřit na růst kapitálové hodnoty a kvalitnější tituly s nižší dividendou (úspora daňových nákladů), ale vzhledm k věku i na rizkovější tituly s vyšší dividendou a menší tržní kapitalizací pro budování příjmové složky portfolia (vyšší dividendové výnosy jsou sice daňově méně výhodné, ale umožňují rychlejší růst portfolia v začátcích), pokud chceš širší diverzifikaci klidně přidej i vhodný ETF, nebo CEF. Co se týče potenciálního dlouhodobého zhodnocení, viz následující graf :



Pokud o investování a financích obecně moc nevíš, doporučuji si pro začátek přečíst knihu Intelligent Investor od Benjamina Grahama, dále pro pochopení souvisilostí a zjištění, proč vyšší spotřeba nutně nevede ke kvalitnějšímu životu a už vůbec ne k bohatství The Millionaire Next Door a nakonec pro získání nadhledu The Richest Man in Babylon. Konkrétní a odbornou diskuzi a bohatou komunitu najdeš například na SeekingAlpha.com, případně obecné diskuze o finanční nezávislosti na reddit.com/r/financialindependence/ z blogů doporučuji začít klasikou mrmoneymustache.com/blog/

Rozhodně dále doporučuji vyhnout se tradingu a krátkodobým spekulacím, dále nelikvidnímu a nekvalitnímu prostředí Pražské burzy (a všem akciím na ní obchodovaným), dále fondům kolektivního investování v ČR (vysoké náklady a nízký růstový potenciál), rizikovým investičním certifikátům a nelikvidním, často nezajištěným startupovým investicím na fundliftu a podobně.

Původně odeslal Igor
Tiez odporucam drahe kovy a ak je moznost nakupu za dobre ceny, tak vo forme sperkov.
Nákup drahých kovů v tak malém objemu je také nesmysl, pokud chceš daný kov fyzicky vlastnit, případná prodejní cena bude vždy daleko pod tržní cenou na burze. Pokud chceš investovat do kovů, doporučuji koupit akcie těžebních/zpracovatelských společností, ale rozhodně ne samotnou komoditu.