Velkoobchodní prodej spotřebního zboží, jak stanovit cenu, jaké je % zisku z prodeje?

28.03.2016 21:34
1
Ahoj všem,

na svém e-shopu prodávám kosmetické produkty konečným zákazníkům. Objednávám ale z USA jednu značku, která je dostupná jen u mě na e-shopu a poslední dobou se množí dotazy obchodníků, zda bych jim nechtěla zboží od této značky dodávat velkoobchodně.

Jelikož s velkoobchodním prodejem nemám žádné zkušenosti, ráda bych se zeptala zkušenějších! :-)
Jak stanovit velkoobchodní cenu, popř. jaké je procento zisku z prodeje velkoobchodního zboží? Máte nějaké speciální podmínky dohodnuté s výrobcem?

Jde mi o to, že když zboží objednávám z USA, má nákupní cena je 50 % jeho prodejní ceny (PC je stejná jak v USA, tak tady v ČR). Když ale k mé nákupní ceně připočtu dopravu zboží do ČR, DPH a clo, vychází mi to, že jsem zhruba na 30 % zisku z každého prodaného kusu. Jenomže 30 % zisku mám i u zboží od jiných značek, které nakupuji od českých distributorů. Tudíž mi tady moc nehraje kalkulace ceny. Když bych obchodníkům prodávala zboží za takové ceny, aby oni měli 30 % zisku, tak jsem na nule :-D


Děkuji za reakce a přeji hezký den :-)
28.03.2016 22:16
2
Možné řešení - podle výše uvedené kalkulace je potřeba zdražit výrobek konečným spotřebitelům, nebo si ubrat část marže. Poslední prodejce by měl mít marži 20-30%.
28.03.2016 23:27
3
Já bych to vzal z druhého konce a řešil primárně ten velkoobchod. Vy, jakožto dovozce uvádíte kosmetický přípravek do oběhu na evropský trh, což s sebou nese nějakou administrativní zátěž. Dle Zákona o ochraně veřejného zdraví 258/2000 Sb. a související evropské směrnici ES 1223/2009 máte povinnost notifikace odpovědné osoby (Vás) a daného přípravku do mezinárodního systému CPNP (dříve to byl národní IS KOPR).

Dále je s tím spojena povinnost držet dokumentaci přípravku, jeho přesné složení a hlavně před uvedením na trh nechat vypracovat zprávu o bezpečnosti kosmetického přípravku, což Vám dává značnou konkurenční výhodu. Dle výše uvedené směrnice je totiž nutné, aby notifikaci do CPNP provedl každý dovozce s výjimkou těch, kteří to koupí od Vás, jakožto již notifikované osoby.

Je více než pravděpodobné, že Vám bude velkoobchodní odběr dělat větší obrat než vlastní maloobchod, cenu bych tedy stanovoval jako součet nákup + doprava + clo + dph + (laboratorní zpráva o bezpečnosti / předpokládaný počet ks) + náklady na přelepky složení a označení výrobku dle předpisů + nějaká odpovídající marže. Poté bych buďto určil doporučenou MOC jako tuto VO + cca 15-20%, nebo nechal cenu určit trh, tedy doporučenou neuvádět, ale poté by měla být vaše maloobchodní prodejní vyšší, než medián těch cen.

Vyhnul bych se pak v každém případě i jakýchkoliv "akcí" a tento benefit poskytoval spíše velkoobchodně, ať si nalákají zákazníky raději ti koncoví prodejci. Obecně ale spíše není vhodné věnovat se současně VO i MO činnosti, pokud to nelze dostatečně dobře odlišit. V zájmu vybudování nějaké sítě prodejců je lepší vždy VO prodej upřednostnit.

Ve zkratce bych šel tedy spíše cestou zvýšení současné MO ceny, aby pokud takuvou cenu nasadí oni prodejci, nebyla jim Vaše nabídka konkurencí :)

EDIT: Nejsem si jistý jak je to u kosmetiky, ale u části chemických přípravků je nezbytná notifikace i nové šarže, tedy čím více budete odebírat, tím častěji budete muset upravovat údaje v CPNP, případně nechat i vypracovat novou zprávu o bezpečnosti. Nezapomeňte tedy případně do určení VO ceny promítnout i tento fakt. Stejně tak se nedá když nejste výrobce vyhnout třeba změně složení, což bude zase obnášet získání nové dokumentace, výrobu nových označení, atd..
29.03.2016 06:16
4
Pokud se výrobek už někde v EU prodává, tak registraci řešit nemusí.

Jinak k dotazu.
Já byl v úplně stejné pozici a to jsem měl větší prostor pro tvorbu ceny. Děsně jsem to řešil a pak jsem prodal VO jenom několik desítek kusů.....prodejci to vyzkoušeli a jeden udělal velkou objednávku u výrobce. Tím získal mnohem lepší VO ceny a teď prodává všem ostatním. Paradox je, že jeho VO jsou mnohem vyšší než moje a jeho odběratelé tak moc nevydělají. Ale to je tady asi normální. Dokáže to prodat, zatímco já ne. Taky od něj prodejci dostanou všechny propagační materiály, profi foto atd. Na to já nemám peníze ani čas.

Záleží, jak se vám zboží prodává. Pokud dobře, tak bych nakoupil ve velkém nebo minimálně zjistil u amíka, kolik by dal cenu. Pak můžete počítat dál. Ale první cenu bych dal vysoko, protože každý chce slevu.
29.03.2016 09:01
5
Původně odeslal marat
Pokud se výrobek už někde v EU prodává, tak registraci řešit nemusí.
Musí - viz. Ano, čl. 4 odst. 5 nařízení (ES) č. 1223/2009 stanoví, že u dováženého kosmetického přípravku je každý dovozce osobou odpovědnou za konkrétní kosmetický přípravek, který uvádí na trh.
29.03.2016 09:24
6
Pokud na trhu Eu uvedeny je, tak uz dalsi dovozce nic na trh neuvadi.
29.03.2016 09:54
7
Původně odeslal marat
Pokud se výrobek už někde v EU prodává, tak registraci řešit nemusí.

Jinak k dotazu.
Já byl v úplně stejné pozici a to jsem měl větší prostor pro tvorbu ceny. Děsně jsem to řešil a pak jsem prodal VO jenom několik desítek kusů.....prodejci to vyzkoušeli a jeden udělal velkou objednávku u výrobce. Tím získal mnohem lepší VO ceny a teď prodává všem ostatním. Paradox je, že jeho VO jsou mnohem vyšší než moje a jeho odběratelé tak moc nevydělají. Ale to je tady asi normální. Dokáže to prodat, zatímco já ne. Taky od něj prodejci dostanou všechny propagační materiály, profi foto atd. Na to já nemám peníze ani čas.

Záleží, jak se vám zboží prodává. Pokud dobře, tak bych nakoupil ve velkém nebo minimálně zjistil u amíka, kolik by dal cenu. Pak můžete počítat dál. Ale první cenu bych dal vysoko, protože každý chce slevu.

To, že tě jiný prodejce obešel, je naprosto normální. Ale dá se tomu bránit tím, že si třeba zajistíš výhradní zastoupení. http://www.financniblog.cz/co-to-je-...ni-zastoupeni/ je dobré si všimnout toho, že je tam popisované, že potom takový distributor má i další "povinnosti" jako např. tu distribuci letáků, fotek a propagace - což ten tvůj distributor začal dělat. To pak plyne z toho zastoupení.

Prostě si myslím, že není možné dělat (zvlášť tuto) věc na půl cesty. Nemůžu začít jen velkoobchodně přeprodávat zboží a myslet si, že mě nikdo neobejde nebo nebudou problémy.

1. Buď být maloobchodníkem a nikomu nic nepřeprodávat.
2. Nebo být velkoobchodníkem a přeprodávat zboží, v tom případě si ale pojistit dodavatele např. výhradním zastoupením. V tom případě ale musím počítat s tím, že z toho budou plynout i další "povinnosti".

Prostě ti radím, ať si v tom nejdřív uděláš jasno. Čím chceš být? A podle mě ne, nemůžeš být zároveň maloobchodníkem a i velkoobchodníkem, který nějak pokoutně prodává zboží i jiným maloobchodníkům.


A až poté, co se rozhodnu mezi těmito dvěma cestami, tak teprve řešit jak nastavit marži.
29.03.2016 10:06
8
Původně odeslal marat
Pokud na trhu Eu uvedeny je, tak uz dalsi dovozce nic na trh neuvadi.
Nemate uplne pravdu, import do EU neni jen o tom, zda produkt je na trhu uveden nebo neni.
31.03.2016 10:12
9
Nedalo mi to a oslovil jsem Hygienickou stanici hl. m. Prahy. Dovolím si tedy pro případné další osoby dovážející kosmetické výrobky z třetích zemí toto téma ještě dodatečně doplnit. Jak jsem psal výše, z pohledu zákona jste dovozcem i v případě, že už někdo jiný v EU takové zboží již prodává, v čemž mě později utvrdil i Radek O. Dle vyjádření dozorového orgánu níže, povinnost notifikace do CPNP zcela jednoznačně i tak máte:

Vážený pane,
k Vašemu dotazu ohledně notifikace kosmetického přípravku (dále „KP“) dováženého z USA sdělujeme následující.

Pokud dovážíte KP přímo z USA, jste dovozcem (= odpovědnou osobou) ve smyslu čl. 2 odst. 1 písm. i) resp. čl. 4 odst. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1223/2009 (dále „nařízení“). Jelikož jde o první vstup na území EU, tedy dovoz ze třetí země, jste povinen splnit požadavky dle čl. 5 nařízení – Povinnosti odpovědné osoby. Tím se na Vás vztahuje oznamovací povinnost dle čl. 13 nařízení. Kromě toho jste povinen prokázat bezpečnost KP v souladu s čl. 3 ve spojení s čl. 10 a přílohou I uvedeného nařízení, tj. zajistit posouzení bezpečnosti KP a vypracování zprávy o bezpečnosti. Rovněž musí být dovážené KP před uvedením na trh označeny v souladu s ustanovením čl. 19 nařízení. Ke KP musí být k dispozici doklad o dodržení zásad správné výrobní praxe při jejich výrobě dle čl. 8 nařízení.

V případě, že byste odebíral KP původem z USA přes německého dodavatele, pak budete v postavení distributora ve smyslu čl. 2 odst. 1 písm. e) nařízení, jste tedy povinen splnit požadavky dle čl. 6 nařízení – Povinnosti distributorů. Jedná se o označování KP z hlediska jazykových požadavků a z toho plynoucí oznamovací povinnost dle čl. 13 odst. 3 nařízení (je-li přeložena jakákoli část z označení výrobků za účelem dodržení vnitrostátního práva – opatření KP etiketou s českým překladem).

Pouze v případě, že by Vám německý dodavatel KP notifikoval pro český trh a zajistil označování v českém jazyce, se Vás oznamovací povinnost netýká.


S pozdravem
RNDr. Věra Bělíková
odborný rada oddělení PBU