logo
28.11.2015 12:21
1


Zdravím,

už delší dobu mě mrzí neinformovanost nejen klientů, ale často i samotných grafiků, kteří vnímají logo jako pouhý nehodnotný obrázek, jenž je hotov za 5 minut a nemá hodnotu vyšší, nežli lístek do kina. Proto bych rád v této oblasti provedl osvětu.

Začalo to jako vidina krátkého informačního e-booku s maximálně 20 stranami. Pak jsem se rozepsal a zjistil, že toto téma zestručnit nejde. A když už něco sepsat, tak pořádně. Věnoval jsem tedy knize více jak 200 hodin a ladil po všech ohledech jak z hlediska obsahu, tak zpracování. Finální kniha má 155 stran, které obsahují: 100 A4 čistého textu, 130 obrázků a nespočet hodnotných informací.

To vše zdarma, protože zdarma se věci šíří rychleji a snáze a tudíž by měla kniha informovat širší publikum, nežli v případě placené knihy.

Kniha je cílena:
1) Na grafiky a začínající i pokročilé logotvůrce. S trochou nadsázky a štěstí by kniha mohla napomoct zvýšit úroveň tuzemských log, která je často nízká.
2) Na klienty, kteří často nevědí, jak logo vzniká a co vše za ním stojí. Pro ty, kteří za logo nechtějí platit více než pár stovek, jelikož nerozumí ani hodnotě loga, ani náročnosti tvorby.
3) Na kohokoli jiného, kdo chce nahlédnout "pod pokličku" logotvůrcům.

Budu doufat, že vás kniha zaujme a velmi ocením, budete-li ji šířit dále.

Knihu můžete stáhnout z mého blogu: http://graficketipy.cz/logotvorba/

Logům zdar!

Tomáš V.

PS. Pardon za duplicitu v Marketingu a děkuji za její odstranění. Téma jsem založil dvakrát proto, protože loga úzce souvisí i s marketingem a jde-li o běžné podnikatele řešící marketing, nechodí se koukat do sekce designu a naopak designeři často nechodí do sekce marketingu. Nevadí, snad se i tak kniha dostane k co nejvíce lidem.



Co se právě děje na Webtrhu?

28.11.2015 12:29
2
Ahoj vypadá to jako dobrý počin :-) nějaký odkaz na download?
28.11.2015 12:32
3
Ježiš, já jsem blbej. :) Samozřejmě jsem měl předpřipravený text, ale odkaz už ne. Zde je: http://graficketipy.cz/logotvorba/

Díky za postřeh, odkaz jsem přidal i do úvodního příspěvku.
28.11.2015 12:54
4
Jevi se to jako kvalitni publikace. Dekuji za ni, ihned stahuji. Verim v lehci jednani s klienty :)
28.11.2015 12:59
5
Rádo se stalo, já děkuji za stáhnutí. Ano, jak říkám, jde mi hlavně o tu osvětu. Zkrátka mít na netu něco zdarma a snadno dostupného, na co může třeba designer ukázat prstem, když klient něčemu nerozumí anebo si myslí, že logo není důležité (pak se nabízí otázka, proč ho vůbec poptává :)).

Snažil jsem se tam shrnout vše podstatné a podat pádné argumenty o významu loga atd. Snad to lidem pomůže, ať už grafikům anebo klientům.
28.11.2015 13:09
6
Logům a grafice se vůbec nevěnuji, ale zaujal mě screen, tak jsem knihu také stáhl a prozatím letmo prolistoval. Líbí se mi zpracování, dal jste si záležet ;) S dovolením bych nasdílel svým kolegům na síti :)
28.11.2015 13:17
7
Díky, sdílení ocením. :) Ano, po dopsání jsem si říkal, že už to bude rychlovka, že to zkrátka "nějak" nasázím a bude. Ale nakonec jsem věnoval další 3 týdny grafické stránce a nelituji, protože sám vím, že mou pozornost si lépe udrží kniha protkaná obrázky, než kniha textová. Snad se zalíbí i ostatním.
28.11.2015 15:27
8
Není to moje parketa, ale určitě si to přečtu. Vypadá to zajímavě.
28.11.2015 15:33
9
Listuju a je to dobře napsaný, nemyslím si, že je to pro pokročilý grafiky, ale začátečník ocení velmi. Každopádně klobouk dolů.

Strana 23 - Moc nesouhlasím, jako příklad udávám alzu. Hnusný logo od začátku a přitom samotná firma je top. Takových brandů je víc a je potřeba se na to dívat i z pohledu cílovky. Troufám si říct, že když ne většina, tak nadpoloviční určitě, jsou lidi, kteří nemají grafický cítění a proto by si vybrali třeba obchod s nižší cenou, nebo hezčí prodavačkou, nidky nevíš, občas žasnu jakej nevkus je všude kolem a jak ho konzumenti berou za svůj.
28.11.2015 16:35
10
Díky.

Je mi jasný, že ne se vším budou všichni souhlasit. Také jsem, při pročítání asi tuctu zahraničních knih o logách občas kroutil hlavou, že nesouhlasím. S tím jsem se smířil a jak jsem psal na začátku knihy, nechci, aby lidi vše brali jako dogma a že odklonění se od těch "best practice" může být někdy naopak dobrá věc.

Taky jde o to, že u každého mého argumentu mě napadl i protiargument a příklad, který ukazuje, že to tak být nemusí. Ale to by byla jinak kniha dvakrát tak delší, jelikož bych za každým odstavcem psal "Ikdyž, třeba taková *firma* naopak *něco*". :) Takže jsem to raději nechal takto otevřené a budu doufat, že to lidi nebudou brát úplně doslovně.

Alza má sice logo jak z roku 1950, ale zastiňuje jej jejich Alzák, kterému dávají ve vizuální komunikaci přednost. Tam už nejde ani o to logo, ale spíš o celkový branding. Popravdě tu a tam úplně zapomenu, jak logo alzy vypadá. :) Ale ano, v tomto případě jim horší logo neškodí. Obecně pokud jde o firmy s delší tradicí (takže tak 5+ let v dnešní době) a mají kvalitní byznys, tak lidi už asi moc logo řešit nebudou. Nicméně s tvými argumenty souhlasím.

Spíše jsem tu knihu psal pro ty, kteří logo teprve hledají, anebo mají rok dva špatné logo a hledají redesign. Protože jsem se setkal s mnoha začínajícíma byznysama, co měli logo otřesné. Naopak zajímavé logo mě vždy (ikdyž jsem ještě loga netvořil a vlastně se ani nepohyboval v designu) dokáže zaujmout a přinejmenším se podívám, o koho jde. A pak buďto produkt / službu využiju, anebo nikoli. Naopak vidím-li tragické logo, zděsím se a nevěřím, že firma poskytne kvalitní služby - leda bych na ni viděl hromadu kvalitních recenzí a dostal jsem doporučení od přátel.
28.11.2015 17:52
11
Jelikož mě vše okolo loga vždy zajímalo a rád je i tvořím, určitě s čtením této publikace začnu ještě dnes a poučím se z mnohých chyb, kterých se určitě dopouštím. Díky :)
28.11.2015 21:32
12
docela se divim ze se nikde neresi golden ratio
28.11.2015 21:42
13
naitmere > Golden ratio jsem v knize neřešil. Ale zmínil jsem zlatý obdélník - u Kompozice na straně 104. Ona je to sice krásná věc a třeba u montáží s ním pracuji často, ale u log - což jsem psal i v knize - ne vždy ta dokonalost matematická předčí dokonalost intuitivní. Často je logo zkrátka daleko příjemnější na pohled, když je laděno ručně, než když je přesně napasováno do nějakého zlatého poměru. Dřív jsem geometričnost proporcí a kompozice řešil hodně, ale dospěl jsem k závěru, že intuitivním laděním se dospěje k ještě estetičtějším výsledkům.

Původně odeslal Michal Kubátko
Jelikož mě vše okolo loga vždy zajímalo a rád je i tvořím, určitě s čtením této publikace začnu ještě dnes a poučím se z mnohých chyb, kterých se určitě dopouštím. Díky :)
Rádo se stalo, snad tě kniha obohatí. :)
03.08.2016 16:01
14
Zdravíčko po delší době. Nevím, zda to někdo využije, každopádně jsem převedl knihu o logotvorbě do online jednostránkové verze s interaktivním rozcestníkem, aby se ni dalo lépe odkazovat. Takže pokud odteď budete potřebovat klientovi vysvětlit, proč logo nestojí 100 Kč, tak nemusíte říkat "stáhněte si tohle pdf a nalistujte na stranu 19 na kapitolu Důležitost kvalitního loga", ale místo toho jen tu kapitolu prokliknete v rozcestníku a zkopírujete přímej link. Případně jsem ty anchory nazval intuitivně, takže stačí na konec odkazu přidat #dulezitost a jste tam. :)

Jinak exportoval jsem to do HTML z InDesignu a pak strávil asi 5 hodin laděním kódu. Kdyby cokoli nešlo / blblo, anebo se vám nezdálo, dejte vědět, mrknu na to.

Vstup do světa logotvorby – online
03.08.2016 16:20
15
lVlorf3us: nevim jestli jsi tu knihu psal ty sam, ale kazdopadne kdokoliv ji psal by se mel naucit mnohem lepe pouzivat zvyraznovani tucnym pismem nebo kurzivou, protoze tohle je fakt zvyraznovaci orgie...
K obsahu se nevyjadruji, protoze jsem nemel cas to procist, tohle ber jen jako pripominku, nic ve zlem
03.08.2016 19:53
16
Ano, psal jsem ji já. Po téměř 14.000 staženích jsi první, kdo zmínil zvýrazňování. Ano, je toho tam hodně, ale má to svůj důvod – zpřehledňuje to text a napomáhá snadnějšímo skenování a hlavně vypíchne to podstatné. Sám si připadám klaustrofobicky, když narazím na článek, kde žádné zvýraznění není, anebo jednou za 5 odstavců a já třeba jako laik nevím, na co se zaměřit a co si z toho odnést. Toto je psáno především pro začátečníky, anebo zcela pro laiky mimo design, kteří chtějí jen nahlédnout, jak se loga tvoří. A právě proto je myslím i pro ně lepší, když zvýrazním, co myslím, že by měli vnímat jako nejdůležitější. Ale beru tvůj názor. Jen jak říkám, dostal jsem spoustu feedbacku a na tohle si zatím nikdo nestěžoval. :)
03.08.2016 20:15
17
V pohode on to neni zadny velky problem a treba to u tehle publikace opravdu ma smysl, me to prijde nicmene excesivni :D
20.08.2016 15:44
18
Citát z knihy:
Než začneme tvořit, musíme klienta a jeho byznys pochopit. Vídám
poptávky: „Vytvořte mi prosím logo pro *název firmy*. Předem
děkuji za návrhy.“ – takhle to nefunguje.
Kde jsem to jen viděl? :)
20.08.2016 16:33
19
> Kvalitní logo posiluje důvěryhodnost. Lidé soudí knihu podle obalu. Používá-li firma špatné logo, zákazníci usoudí, že budou špatné i služby.
(citát z knihy)

Například FIO banka. Myslel jsem si, že mají tak hnusné logo proto, že je to nějaká garážová firma. Dle toho, že dosud neumřeli, tak se začínám domnívat, že to logo mají schválně - proto, aby od nich nikdo nic moc závratného nečekal a nepožadoval, ne?

P.S. Fio jsem nedávno začal používat. Nejvíc se mi na ní líbí to, že přes ni mí oblíbení dodavatelé (např. hosting) mají peníze za minutu.
(a tak, když mne v pátek večer napadne nějaká blbost, tak mám za 5 minut koupenou doménu a hosting a začínám nahazovat skripty)
20.08.2016 18:41
20
Původně odeslal crs
Citát z knihy:

Kde jsem to jen viděl? :)
Také si nemohu vzpomenout. :) Začílano to na Metr, nebo Wetr, nebo tak. :)

Původně odeslal boolk
Například FIO banka. Myslel jsem si, že mají tak hnusné logo proto, že je to nějaká garážová firma. Dle toho, že dosud neumřeli, tak se začínám domnívat, že to logo mají schválně - proto, aby od nich nikdo nic moc závratného nečekal a nepožadoval, ne?
To je trochu jiná situace. Tady už nejde o logo, ale o branding a (dost drahý) marketing, který kvalitu / nekvalitu loga přebíjí. Přiznám se, že ač to logo vídám často, musel jsem si ho vygooglit a připomenout, protože ho prostě v jejich reklamách prakticky nevidím a proto jsem si ho nezapamatoval (takže z hlediska loga palec dolů, ale jak říkám, u nich má přednost značka / reklamy).

Já to bral čistě z pohledu toho, že člověk přijde na web, anebo uvidí to logo někde na letáku a aniž by o té firmě něco věděl, tak automaticky začne podvědomě soudit, o čem ta firma je, zda je důvěryhodná atd.. Což v tomhle případě ani nejde, protože to je zkrátka přebito tím vším okolo a hlavně – kvalitními službami, jak sám píšeš. Pokud je firma kvalitní, slabší logo se jim dá prominout. :) Ale tohle už je za hranicí samotných log, to už jsem do knihy nerozepisoval. Alza je taky úspěšná a logo mají děsné.. protože tam zase strhne pozornost Alzák.