Zadejte hledaný výraz...

Jak moc si necháte grafiku připomínkovat od klienta?

Jakub Konopka
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
28. 1. 2014 20:12:16
Poslední dobou řeším / mám problémy s tímto. Zkrátka by mě zajímalo, jak moc si necháte do grafiky kecat a přes co už vlak nejede :).
Každý grafik/designer se určitě již hodněkrát setkal s tím, že dělat kvalitní weby je jedna věc, ale co chce klient, to je kolikrát věc druhá a naprosto odlišná. Hlavně, pokud už neděláte na sebe, ale ve firmě.. což asi nemusím rozebírat.
U poslední zakázky se mi třeba fakt nevyplatilo, že jsem ulevil na argumentech / obraně svých návrhů a vydal se tou zdánlivě jednodušší cestou, že to udělám tak, jak chce klient. To samozřejmě dopadlo nakonec katastrofálně.
Můžu si za to více méně sám, teď přemýšlím, jak s tím v budoucnu lépe naložit. Jak řešíte vy takové situace, kdy vám do toho klient dosti kecá? Pakliže to je design, pod který se už nepodepíšete, tak do toho prostě nejdete? (to si ale přeci nemůže dovolit každý)
28. 1. 2014 20:12:16
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990873
tomask82
verified
rating uzivatele
(3 hodnocení)
28. 1. 2014 20:25:14
Ahoj, to je asi věčná otázka. Myslím, že záleží na klientovi. Je několik typů - jsou to ti, kteří jsou "dominantní" a opravdu milují, když mohou smést návrhy ze stolu a nakreslit si to sami a ty v podstatě to jen zpracuješ technicky do potřebného formátu. A pak jsou ti, co si nechají poradit a práce s nimi je hledání společné cesty. Takže se snažím poslouchat klienta, zjistit co potřebuje a kdo to je a podle toho upravit komunikaci. Toto samozřejmě může být problém, pokud buduješ portfolio (já už na hezké portfolio dávno rezignoval:)), na druhou stranu je to tvé portfolio a záleží na tobě, co si tam dáš - vybereš si ty své kvalitní práce.
Myslím, že aplikovat jednu strategii znamená přijít o jednu skupinu, což se může projevit na úbytku financí. Doporučuji v některých případech prostě zatnout zuby a těšit se na jiné klienty:-)
28. 1. 2014 20:25:14
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990872
Jakub Konopka
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
28. 1. 2014 21:15:42
Napsal tomask82;1050127
Myslím, že aplikovat jednu strategii znamená přijít o jednu skupinu, což se může projevit na úbytku financí. Doporučuji v některých případech prostě zatnout zuby a těšit se na jiné klienty:-)
Dík za odpověď, je to asi tak no. Všem se nezavděčíš. Nic lepšího než zatnout zuby mě právě nenapadá bohužel. Někteří jsou v pohodě, u jiných to děláme společně a taky to jde. Jindy - jako právě teď - se to prostě ale nevydaří no.
Já naštěstí moc portfolio už řešit nemusím. Je to spíš můj vnitřní boj za něco, co považuji kvalitní práce :) Navíc hlavně jde ale o to, že si nemůžu dovolit odmítnout či nedodělat zakázku, na které pak ještě staví polovina mojí firmy, takže to prostě dodělávám.
28. 1. 2014 21:15:42
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990871
Michals
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
28. 1. 2014 21:30:30
Taky jsem se s tím párkrát setkal. Pokud se mi něco vyloženě příčí, tak tu práci nevezmu. Naposled jsem klientovi udělal návrh a nelíbil se mu. Poslal mi adresu stránky webu který se mu líbí a chtěl by, aby jeho web vypadal stejně. Byly to stránky asi 10 let staré a grafické zpracování bylo otřesné, ale jemu se to líbilo. Tak jsem mu vysvětlil ať se nezlobí, ale že něco takového tvořit nebudu. Slušně jsme se rozloučili a prý si to nechá vytvořit u někoho jiného. Nicméně k mému ůdivu se asi za tři týdny ozval a poprosil mě, jestli bych mu teda nevytvořil web dle mého stylu a návrhu. K oboustranné spokojenosti jsme se domluvili, vybrali zlatou střední cestu a zakázku realizovali.
28. 1. 2014 21:30:30
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990870
Klient nemá NIKDY pravdu, v designu to platí jako málokde.
Pokud tě klient bere jen jako robotníka, kterej zpracuje jakýkoli jeho přání, zkus to jinak. Ber třeba zálohy předem (min. 50 %) a hlavně se prodávej jako někdo, kdo ví, co dělá a pokud si klient myslí, že to ví líp, měl by hledat jinde. Pokud děláš kvalitní designy, brzo se do takovýho stádia dostaneš automaticky.
28. 1. 2014 21:31:16
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990869
108
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
28. 1. 2014 22:55:25
Napsal vodička;1050144
Klient nemá NIKDY pravdu, v designu to platí jako málokde.
Pokud tě klient bere jen jako robotníka, kterej zpracuje jakýkoli jeho přání, zkus to jinak. Ber třeba zálohy předem (min. 50 %) a hlavně se prodávej jako někdo, kdo ví, co dělá a pokud si klient myslí, že to ví líp, měl by hledat jinde. Pokud děláš kvalitní designy, brzo se do takovýho stádia dostaneš automaticky.
Ale vždyť ten klient si tě platí. Ty prostě musíš dělat co on chce. Já bych teda někdy chtěl být v roli někoho kdo si bude platit grafika a ten mi bude diktovat co a jak... :DDDD
28. 1. 2014 22:55:25
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990868
Jakub Konopka
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
28. 1. 2014 23:10:58
Napsal 108;1050172
Ale vždyť ten klient si tě platí. Ty prostě musíš dělat co on chce. Já bych teda někdy chtěl být v roli někoho kdo si bude platit grafika a ten mi bude diktovat co a jak... :DDDD
já to vidím asi dost podobně jako vodička, já bych měl být ten, kdo ví co dělá a ne klient - konec konců proto jde za mnou. To že máš oči, ti ještě nedává právo hodnotit grafiku, nedej bože design. Jdeš za mnou, protože chceš web, kterej ti bude fungovat dobře v danném kontextu, např. aby ti lidi nakupovali v eshopu, a ne aby se ti líbil.
To je ale právě to, s čím furt bojuju a občas ještě nedokážu klientovi vysvětlit, že "líbí se mi" je dost subjektivní a nemusí se zrovna ztotožnovat s jeho klienty. Určitě mu výsledné řešení musí ale vyhovovat.. a to je to, kde se vyžadujou pak třeba ty ústupky :)
28. 1. 2014 23:10:58
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990867
Ty jsi grafik, ty víš (měl by jsi vědět) co je to nejlepší a měl by si zvládnout o tom zákazníka přesvědčit :)
Že zákazník má s tím problémy/nerozumí tomu? To mi příjde jako normální, taky když jdu k doktorovi, tak se někdy vyptávám a pochybuji :)
28. 1. 2014 23:18:28
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990866
Pravidla by měl určovat vždy zaměstnavatel (platící), pokud si nenechá poradit dobře mu potom tak. Tobě to nic neudělá a pokud z toho vznikne paskvil nepodepíšeš se pod to. Ale pokud máš tolik zakázek, že si můžeš vybírat komu grafiku uděláš a komu ne...
28. 1. 2014 23:44:40
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990865
Repik
verified
rating uzivatele
(10 hodnocení)
29. 1. 2014 00:53:00
Klient si může nechat poradit, ale volba je na něm. Jasně, každému z nás (grafiků) by se líbilo, aby klient hltal každé naše slovo a vycítil naší představu a zcela se s ní ztotožnil. Ale copak chceme pracovat pro stádo tupých ovcí, které automaticky poslechnou a kývnou jen proto, že pán je grafik? Pan grafik také není neomylný, nebo...?
29. 1. 2014 00:53:00
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990864
Pokud připomínky nemají vliv na použitelnost webu a nechce do designu zakomponovat štěňátka, blikající nadpisy a podobné věci, které návštěvníka ihned odeženou, tak vycházíme vstříc. Vzhledem k tomu, že se pak většinou staráme i o propagaci, tak nepustíme ven web, který budou návštěvníci nenávidět, i za cenu že o zakázku přijdeme.
Druhá věc, která klientovi jednoduše neprojde je, že nám celou dobu vývoje schvaluje jak to má vypadat a když je vše připraveno ke spuštění, tak se mu to líbit přestane a chce to komplet předělat.
Sice je pravda, že nás klient platí, ale platí nás za to, abysme mu poradili s něčím, co on neumí. Když bych byl výživovej poradce a klient, který si mě platí, by řekl, že s jídelníčkem souhlasí, jen tam mám přidat k obědu půl kila bůčku a ke svačině bednu kremrolí, tak mu také neřeknu že je to v pohodě.
How a Web Design Goes Straight to Hell - The Oatmeal
http://theoatmeal.com/comics/design_hell
29. 1. 2014 08:39:49
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990863
tomask82
verified
rating uzivatele
(3 hodnocení)
29. 1. 2014 08:52:05
Napsal vodička;1050144
Klient nemá NIKDY pravdu, v designu to platí jako málokde.
Pokud tě klient bere jen jako robotníka, kterej zpracuje jakýkoli jeho přání, zkus to jinak. Ber třeba zálohy předem (min. 50 %) a hlavně se prodávej jako někdo, kdo ví, co dělá a pokud si klient myslí, že to ví líp, měl by hledat jinde. Pokud děláš kvalitní designy, brzo se do takovýho stádia dostaneš automaticky.
Znam tuto praci i z druheho pohledu, kdy funguji jako zadavatel a muzu rici, ze neni nic horsiho nez narazit na nekoho zbytecne sebevedomeho, krery tomu rozumi nejlepe a nenecha si do toho mluvit, protoze ja jsem preci klient a tedy nic nevim. Vysledky byly zcela nefunkcni pro vylepy a velka ztrata casu zbytecnou diskuzi. Neni to preci o tom ze jeden mlci a druhy vi. Klient je platici a on ponese riziko grafikovi prace. Je to fakt jen o oboustranne komunikaci.
29. 1. 2014 08:52:05
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990862
Aveso
verified
rating uzivatele
29. 1. 2014 11:28:08
Strašně hodně záleží na typu klienta. Jsou klienti, kteří o designu ví opravdu houby a neustále se snaží něco připomínkovat (snaží se ukázat, kdo je tady pánem – v oblasti designu je to ovšem spíše na škodu), ale jsou také klienti, kteří mají estetické myšlení. Vždy záleží na komunikaci. Designér by měl být schopen vysvětlit, proč jsou některé klientovy nápady špatné. Současně by ale měl být ochotný připustit, že se mýlí a že by šlo udělat některé věci jinak. Měl by prostě mít zdravé sebevědomí.
Padlo tady taky, jestli si může někdo dovolit klienta odmítnout. Osobně si myslím, že úplně každému se vyplatí odmítnout potencionálně problémového klienta (leda by hodlal utratit opravdu hodně velkou sumu). Starosti, které sebou přináší se nevyrovnají strávenému času, stresu, útlaku ani vydělaným penězům.
29. 1. 2014 11:28:08
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990861
Petr Bílek
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
29. 1. 2014 12:01:20
Teď budu mluvit co se týče webdesignu. Jsou klienti a klienti. Ale taky jsou dodavatelé a dodavatelé. Nestalo se mi extra nic, kde bych měl nějaký problém z konceptem grafiky, jelikož vše řešíme formou tvorby wireframe, který konzultujeme s klientem. My mu říkáme proč by bylo vhodné co a jak udělat, on nám dá své nápady. Poté až přecházíme na tvorbu grafiky. A to už potom většinou není problém. Možná máme štěstí jen na klienty, kteří nám prostě věří.
29. 1. 2014 12:01:20
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990860
Zákazník si grafika najímá a jsou to jeho peníze, ale měl by respektovat, že grafik má "erudici", zkušenosti, cit pro grafiku, vlastní názor, prostě Know-how. Dobrý grafik by měl zkrátka umět vykomunikovat své počínání a předložit jasné argumenty. Někteří klienti si myslí, že grafik je jen nástroj (prodloužená ruka), kterým realizují své "nápady". Takovéto lidi je lepší odmítnout, i když to leckdy nejde (důležitá zakázka, závazek ke zprostředkovateli, motivující odměna, dobrý známý, atd.).
29. 1. 2014 17:58:49
https://webtrh.cz/diskuse/jak-moc-si-nechate-grafiku-pripominkovat-od-klienta/#reply990859
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit