Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Jak využit WHOIS.

ng9
verified
rating uzivatele
9. 3. 2012 19:03:02
Zdravím,
připravuji jeden webový projekt, který má za cíl, přehledně a jednoduše zobrazovat a filtrovat veřejně dostupná data, která se jinak musejí dohledávat na x různých servrech a zobrazuje je v logických provázanostech.
Jednalo by se o komplexní provázanost WHOIS údajů, kde by byla možnost filtrace vlastníků, jejich domén, směrování name serverů, kontaktů atp. vč. historie.
Určitě nehodlám tato data přeprodávat nebo mít placený přístup k datům. Jednalo by se pouze o veřejně dostupný informační kanál. Samozřejmostí by bylo, na žádost konkrétní osoby vyloučit data týkající se právě jí z databáze.
Tímto se chci zeptat co si o tom myslíte? Chvílemi mám dojem, jestli to nezavání "zneužitím" ochrany soukromí - to bych opravdu nerad. Na druhou stranu si říkám, je to veřejně dostupné a jen bych to okořenil o provázanost.
Máte s tím nějaké zkušenosti? Jak dalece mohu WHOIS využívat?
Díky moc za vaše postřehy.
9. 3. 2012 19:03:02
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741516
root
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
9. 3. 2012 20:57:27
Jako majiteli domén se mi to vůbec nelibí.
9. 3. 2012 20:57:27
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741515
ng9
verified
rating uzivatele
9. 3. 2012 21:28:51
Napsal root;769938
Jako majiteli domén se mi to vůbec nelibí.
Právě proto, by byla možnost vyřadit údaje, které by si člověk nepřál, aby se na webu zobrazovaly.
Jinak jsem našel, že na podobném principu funguje např.: http://www.lupa.cz/nastroje/whois/
Člověk, který se točí kolem dění na internetu jistě často hledá WHOIS údaje a věřím tomu, že spousta lidí by vyhledávání v takové databázi využila. Stejně přeci kdokoliv, kdo si koupil doménu ví, že jeho údaje budou viset ve veřejně přístupné databázi WHOIS a kdokoliv si tedy tato data může zjistit - mnou navrhované řešení jen dodává jistý komfort filtrace.
Je tu nějaký právník, který by se k tomuto problému vyjádřil?
9. 3. 2012 21:28:51
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741514
Spis co na to nic.cz a uoou...
9. 3. 2012 21:39:23
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741513
Registrace
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
9. 3. 2012 21:52:22
Napsal ng9;769948
Právě proto, by byla možnost vyřadit údaje, které by si člověk nepřál, aby se na webu zobrazovaly.
Sorry, ale tohle je hovadina. Pokud chceš někde zpracovávat něčí údaje, tak ne že se člověk může na přání nechat vymazat. Naopak - pokud ty chceš zpracovávat něčí údaje, tak on by ti to měl nejdřív sám povolit. To je jedinej správnej přístup - a teď nemyslím dle zákona (i když doufám že to přesně takto zákon vyžaduje, ale zjištěný to nemám), ale prostě dle logiky.
Ano, samozřejmě - kdybys tam měl zpracovávat jen údaje lidí kteří ti k tomu dají svolení, tak by byl takovej projekt nepoužitelnej, protože bys tam měl jen hrstku lidí. A tak je to správný, protože osobní údaje (a to údaje z whois jsou), nejsou data, na kterejch by měl někdo vydělávat, nebo je jen bez svolení dotyčnejch jakkoliv spravovat. Ty údaje mají bejt jen tam, kam je sám ten člověk umístí. Tzn. když podnikáš, tak seš v rejstříku, když máš domény, tak seš ve whois - tzn. pouze na oficiálních místech a je prasárna ty data bez svolení těch lidí tahat a ukládat je do jinejch databází, natož je ještě nějak zpřístupňovat.
---------- Příspěvek doplněn 09.03.2012 v 21:58 ----------
Mimochodem - http://www.nic.cz/page/306/
Tohle je docela jednoznačný - "Registr doménových jmen podléhá právní ochraně podle příslušných ustanovení o ochraně databází. Data, informace ani jakékoliv jejich části nemohou být nad rámec tohoto účelu užití shromažďovány, reprodukovány, ukládány nebo přenášeny, a to v jakékoliv formě, bez předchozího souhlasu sdružení CZ.NIC."
9. 3. 2012 21:52:22
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741512
ng9
verified
rating uzivatele
9. 3. 2012 22:08:23
Ale když budeš číst dále, tak se dočteš, že ...
Shora uvedená omezení se nevztahují na statistické informace poskytované sdružením CZ.NIC za předpokladu, že užitím těchto informací nedojde ke změně jejich obsahu a nebo kontextu, a dále za předpokladu, že při jakémkoliv jejich užití bude odkázáno na sdružení CZ.NIC nebo registr doménových jmen jako na zdroj těchto informací.
Z toho mi vyplývá, že nic.cz umožňuje výpis dále šířit za výše stanovených podmínek. A právě tak tato data zobrazuje nespočet dalších serverů, které mimojiné dělají službu i nic.cz tím, že jim šetří požadavky na db.
9. 3. 2012 22:08:23
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741511
weby
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
9. 3. 2012 22:13:38
Toto už léta provozuje http://www.domaintools.com/ , jim stačí že mají silné právní oddělení a kašlou na jakékoli stížnosti. Druhá možnost je ta že NIC.cz se ani neobtěžuje s tímto opravdu velkým subjektem něco dělat a jen si čas od času kopnou do nějakého čecháčka :-)
9. 3. 2012 22:13:38
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741510
Registrace
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
9. 3. 2012 22:13:54
Napsal ng9;769960
Ale když budeš číst dále, tak se dočteš, že ...
Shora uvedená omezení se nevztahují na statistické informace poskytované sdružením CZ.NIC za předpokladu, že užitím těchto informací nedojde ke změně jejich obsahu a nebo kontextu, a dále za předpokladu, že při jakémkoliv jejich užití bude odkázáno na sdružení CZ.NIC nebo registr doménových jmen jako na zdroj těchto informací.
Z toho mi vyplývá, že nic.cz umožňuje výpis dále šířit za výše stanovených podmínek. A právě tak tato data zobrazuje nespočet dalších serverů, které mimojiné dělají službu i nic.cz tím, že jim šetří požadavky na db.
"Shora uvedená omezení se nevztahují na statistické informace poskytované sdružením CZ.NIC" - statistické údaje přece nejsou údaje z registru ;)
Tohle je prostě jednoznačný - tahání údajů z whois jednoznačně porušuje pravidla.
9. 3. 2012 22:13:54
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741509
ng9
verified
rating uzivatele
9. 3. 2012 22:22:50
Napsal Registrace;769963
"Shora uvedená omezení se nevztahují na statistické informace poskytované sdružením CZ.NIC" - to přece nejsou údaje z registru ;)
Teď už to tam vidím taky, tady mi nezbyde nic jinýho než ti dát zřejmě zapravdu ;).
Když se to tedy nesmí tak moc nerozumím tomu, jak může být tolik webů, které tyto data zobrazují a nejsou to žádné malé weby.
---------- Příspěvek doplněn 09.03.2012 v 22:27 ----------
V podmínkách píší, že bez písemného souhlasu se výše jmenované nesmí. Zkusím se tedy s nimi zkontaktovat, ale předem přepokládám, že se se mnou nikdo moc bavit nebude chtít :).
9. 3. 2012 22:22:50
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741508
Dominique
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
10. 3. 2012 12:59:48
Dnes neni problem dohledat rodne cislo a telefon na vetsinu podnikatelu. Z tohoto duvodu take rodna cisla co nejdrive vymizi i z obcanek.
Na zpracovani osobnich udaju nepotrebujes vubec neci souhlas a uz ne pri zpracovani verejnych osobnich udaju, to je hloupost.
Kontaktuj UOOU a domluv si s jejich pravnim oddelenim registraci o zpracovani osobnich udaju. Tuhle registraci udeli kazdemu, ale zkus vypracovat alespon tristrankovou smernici, kde bude postup jak s udaji budes nakladat, zpracovavat, zverejnovat a resit vznikle spory a kde uvedes postupy reseni (tj. funkcnost tveho systemu). Je to hlavne kvuli tomu, pokud si udaje budes ukladat a jinak zpracovavat.
Na whois a jine prikazy zpracovavajici udaje z jine databaze registraci u UOOU ani nepotrebujes a ridi se to dale autorskym zakonem nebot dodavatele udaju jiz maji registraci uvedenou a dalsi zpracovani a zverejneni maji(meli by mit) uvedeny ve svych obchodnich podminkach, tj. kontaktuj vlastniky databazi. Nabidni protisluzbu, urcite ti vyjdou vstric.
Whois je verejne dostupna sluzba a pokud na ni nevydelavas a je tvuj prijem z jine cinnosti, napr. z reklamy, tak nic neres. Autorsky zakon a take nasledne trestni zakonik resi zneuziti databaze pouze pro obchodni cinnost nebo vykazuje-li zneuziti znacnou skodu. Tezko Vam ale nekdo prokaze znacnou skodu, kdyz si Vami dodane udaje mohla treti osoba zjistit jinak(zdarma) z konzole zadanim prikazu whois.
10. 3. 2012 12:59:48
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741507
ng9
verified
rating uzivatele
10. 3. 2012 14:19:15
Napsal Bluemoon;770057
Dnes neni problem dohledat rodne cislo a telefon na vetsinu podnikatelu....
Díky za reakci. Asi dost záleží na tom, jaká data by se zpracovávala a v jakém rozsahu, to ale těžko odhadnout. Říkám si, spousta serverů, kde se např. obchoduje s doménami, kde se uvádí datum expirace, registrace a podobné údaje se stejně nejříve musí získat z WHOIS, jiná cesta přeci není. To by znamenalo, že každý server, který uvádí tato data (mimo např. majitele, adresy atp. což je kompletní výpis) stejně musí do WHOIS "hrábnout" a zpracovávát tyto údaje - i když jen jejich část a to už bez souhlasu odporuje podmínkám NICu. Na druhou stranu pokud by NIC poskytl souhlas se zpracováváním těchto dat za nějaký poplatek a to např jen formou zpřístupnění databáze, docházelo by tím defakto k prodeji osobních údajů a to mi už nepříjde úplně ok - to by pak znamenalo, že samotný souhlas je jen "projev dobré vůle".
Určitě se zkusím dohodnout s NICem jaké jsou podmínky, jestli je to vůbec možné a dále s UOOU.
Zajímalo by mne, jestli tu už někdo tuto anabázi podnikl a jestli by se podělil se svými zkušenostmi.
Dám vědět co zjistím.
10. 3. 2012 14:19:15
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741506
polakpet
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
10. 3. 2012 14:29:27
Můj názor je, že tenhle problém je až podružný. Protože zákon zdaleka neměří všem stejně. Například Ministerstvo průmyslu a obchodu nabízí veškeré údaje o podnikatelích zdarma v živnostenském rejstříku. A mě pak chodí mrtě nevyžádané pošty. Reakce MPO na mé dotazy, jaké dělají preventivní kroky proti zneužívání údajů v ŽR? Spousta paragrafů a něco, co se dá přeložit jako "zvykejte si".
Dokud zákon neměří stejným metrem a vybraným subjektům naopak ze zákona ukládá povinnost zveřejňovat takové údaje, je to pro mě debata o ničem; a mimochodem bych podobným iniciátorům(včetně MPO, autorů programů na hromadné zjišťování údajů z rejstříků jako je ŽR, autorů podobných WHOIS seznamů, atd.) na potkání lámal hnáty:-)
Význam slova soukromí je poněkud jednoznačný, v praxi 21.století však neaplikovatelný.
---------- Příspěvek doplněn 10.03.2012 v 14:32 ----------
ng9: schválně mi řekni - 1) proč by něco takového mělo existovat?
2) jakým právem bys měl manipulovat s osobními údaji kohkoliv?
3) jaké preventivní kroky zneužití osobních údajů(zejména pro šíření nevyžádané pošty a reklamy) budeš činit?
10. 3. 2012 14:29:27
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741505
weby
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
10. 3. 2012 14:46:18
Napsal polakpet;770077
Můj názor je, že tenhle problém je až podružný. Protože zákon zdaleka neměří všem stejně. Například Ministerstvo průmyslu a obchodu nabízí veškeré údaje o podnikatelích zdarma v živnostenském rejstříku. A mě pak chodí mrtě nevyžádané pošty. Reakce MPO na mé dotazy, jaké dělají preventivní kroky proti zneužívání údajů v ŽR? Spousta paragrafů a něco, co se dá přeložit jako "zvykejte si".
U toho zivnostenskeho rejstriku, tam to bude nejaky VIP pristup. Protoze zmineny projekt ma informace do 24 hodin. Tj ma v databazi nove subjekty. Tento seznam neni mozno nijak ziskat, pres formulare na MPO urcite ne. Takze to bude nejaka bokovka, kterou zatloukaji. MPO nabizi pouze hledani nic vic. Je nemozne aby ty projekty co tyto udaje maji metodou bruteforce projelo kazdy den vsechny kombinace ICO.
10. 3. 2012 14:46:18
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741504
ng9
verified
rating uzivatele
10. 3. 2012 15:01:11
Napsal polakpet;770077
1) proč by něco takového mělo existovat?
Ze stejného důvodu, jako existuje WHOIS databáze, registr živnostníků a společností, SOLUS a jiné organizace. V tomto případě např. registrace propadnutých domén se zbytkovým rankem nebo pro někoho s jiným potenciálem. Možnost zjistit, kdo za jakým projektem stojí (stejně jako firmy), v případě problémů vědět na koho se obrátit, důvodů je mnoho.
Napsal polakpet;770077
2) jakým právem bys měl manipulovat s osobními údaji kohkoliv?
právník nejsem, ale určitě v takovém rozsahu v jakém je to umožněno. Proto se tu o tom bavíme a chci zjistit zda je to možné ze strany NIC a UOOU provozovat.
Napsal polakpet;770077
3) jaké preventivní kroky zneužití osobních údajů(zejména pro šíření nevyžádané pošty a reklamy) budeš činit?
Tady jsme v rozporu jak to oba chápeme. Měli bychom to chápat jako veřejně prospěšnou službu a ne primárně jako zlo, že to někdo může zneužít. Samozřejmě, že se mohou najít tací, kteří se snaží zneužít co jde, ale to přeci s tímhle nemá nic společného. Za jasně definovaných podmínek ke zneužití dojít nemůže a pokud ano, pak má být trestán ten, kdo podmínky porušil přeci, data nelegálně naparsoval a rozesílá spam. S podobnou logikou by se pak mohla přenášet zodpovědnost majitele projektu na providera, který tok dat přenáší nebo v extrémním případě na poskytovatele browseru, který data poskytuje ve srozumitelné podobě a analogicky na cokoliv dalšího.
Samozřejmě všichni jsme citliví na zobrazování osobních dat a sám jsem proti; pokud se však jedná o prospěšnou službu a zákon to umožní, proč ne.
---------- Příspěvek doplněn 10.03.2012 v 15:05 ----------
Ještě doplním, že bezesporu každý znás minimálně jednou si dohledával informace o nějakém klientovi, firmě se kterou se uzavírá smlouva. My všichni vlastně tyto veřejné databáze dnes a denně využíváme, ale sami jsme proti nim?
10. 3. 2012 15:01:11
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741503
Uz samotne hromadne stahovani whois informaci porusuje pravidla registru, jakozto poskytovatele whois informaci.
10. 3. 2012 18:11:22
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vyuzit-whois/#reply741502
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit