Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Pomůže vám zvýšit prodej marketplace?

Máte svůj vlastní e-shop a považujete za zbytečné prodávat své zboží jinde? Pak ale myslete na to, že na marketplace se nachází tisíce a tisíce potenciálních zákazníků, které jste ještě neoslovili a možná ani nikdy neoslovíte.

Co je úkolem marketplace?

Ti největší marketplaces mívají roční obrat přesahující miliardy eur. Denně je navštíví miliony zákazníků s jediným cílem – nakoupit za co nejvýhodnější cenu. Marketplace zákazníkovi zprostředkovává nákup zboží a pomáhá mu se v nabídce zorientovat. Na marketplace zákazník najde jakékoliv zboží, které si usmyslí. Vše je přehledně řazeno do kategorií a podkategorií, vybírat mohou lidé i podle ceny, značky nebo oblíbenosti.

Jak to funguje?

Každý obchodník má na marketplace zařízenou vlastní administraci, v níž si spravuje své produkty nebo nabízené služby. Jakmile zákazník učiní objednávku, je okamžitě odeslána obchodníkovi, který si obvykle zajišťuje logistiku produktů sám.

Některé obchodníky ovšem od prodeje zboží na marketplace odrazuje například to, že se musí jejich e-shop s marketplace propojit a to buď pomocí produktového feedu, jenž je zapotřebí mít na e-shopu připravený, anebo pomocí napojení přes API. Při tomto způsobu se veškeré objednávky automaticky přenášejí do systému, kde mohou být odbaveny společně s objednávkami, které má obchodník na vlastním e-shopu. Jakmile se u objednávky změní stav, musí se následně zanést také do systému marketplace.

Odradit od markeplace může některé i platba provizí. Většinou se neplatí za to, že se můžete na marketplace takzvaně přidat, ale placení provizí už vás nemine. Každý marketplace má ovšem jiný způsob vyplácení provizí i jiné procento z prodeje. Obvykle se ale pohybuje mezi 7 až 30 %, záleží na tom, jaké zboží vy jakožto obchodník prodáváte. Nejnižší sazbu obvykle mívají například čtečky elektronických knih, IT komponenty, mobilní telefony, notebooky, tablety či parfémy. Nejvyšší sazba se týká softwaru, módy, zahradnického vybavení, hraček nebo třeba tiskových služeb.

EAN – jak ho získat a proč ho vůbec potřebujete?

Dále je rovněž zapotřebí, aby mělo každé zboží, které na marketplace prodáváte, vlastní EAN. EAN je zkratkou pro European Article Number neboli Mezinárodní číslo obchodní položky. EAN se lepí na každý výrobek v podobě čárového kódu. Přes tento čárový kód dochází k propojení s databází, odkud se přebírá cena a název produktu. EAN nejčastějí mívá osm, dvanáct, třináct nebo čtrnáct znaků.

EAN není však tak úplně jednoduché získat. Máte několik možností. Tou první z nich je, že se obrátíte na mezinárodní neziskovou společnost GS1, která čísla přiděluje. Musíte však platit pravidelné poplatky za přidělená čísla. Nebo můžete kontaktovat Barcodes, kdy je vám EAN přidělen za jednorázový poplatek. Čím více čísel si koupíte, tím je pochopitelně budete mít levnější.

Výhody versus nevýhody

Prodej zboží na marketplace má proto několik výhod, ale také nevýhod. Je na vašem zvážení, jestli se vám prodej na marketplace vyplatí, či nikoliv.

Výhody markeplaces:

  • Zvýšíte povědomí o své firmě a značce
  • Zvýšíte si obrat a přilákáte nové zákazníky
  • Můžete prodávat online, pokud máte jen kamennou pobočku
  • Ušetříte náklady za vlastní marketing
  • Také můžete ušetřit náklady za vlastní e-shop

Nevýhody marketplaces:

  • Čekají vás pravidelné poplatky za provoz a za provizi
  • Náročnější administrace a nahrání zboží a služeb do systému
  • Některé marketplaces vyžadují další poplatky bez ohledu na to, jestli něco prodáte, či nikoliv

Pokud nemáte téměř žádné zákazníky, pravděpodobně nemáte prodejem svého zboží na marketplace co ztratit. Jestliže se vám ale takzvaně kšefty hýbou i na vlastním e-shopu, pak si musíte dobře spočítat, zdali se vám vyplatí investovat do správy marketplace a zanechávat provizi provozovatelům marketplace. Také musíte počítat s určitou časovou náročností.

Rada na závěr

Na marketplace je možné zboží prodávat za cenu, za kterou sami chcete. Může být nižší, stejná nebo vyšší, za jakou zboží nebo služby prodáváte i ve své prodejně nebo e-shopu. Při tvorbě ceny ale berte v úvahu i výše zmíněné poplatky plus provizi z každé prodané položky.


Vydáno
4. 10. 2022
Kategorie
Tagy