Zadejte hledaný výraz...

DPH rádce – od začátku

Petr Jeník
verified
rating uzivatele
(71 hodnocení)
20. 12. 2009 22:15:13
Takže abych zamezil zmatkům, pokusím se postupně a polopaticky vysvětlit DPH v souvislosti s adsense od 1.ledna 2010
Nejdřív nutný úvod:
Platit nic nebudeme - bude nás to stát jen čas a nějaký to popírování! Takže žádný strachy
Proč tedy musí být každý provozovatel adsense registrovný k DPH?
Zjednotušeně řečeno: Od 1.ledna vstupuje v platnost novela zákona, která říká, že plátce DPH ze země v EU musí odvádět DPH ze služeb, které mu poskytl někdo jiný, kdo podniká také v EU.
Tzn. google Ireland, který nás Čechy vyplácí, bude muset platit DPH v Irsku.
My tady u nás, budeme muset dávat každý čtvrt rok takzvanné souhrnné hlášení, ve kterém finančáku řekneme, kolik ten google má za ty naše výdělky zaplatit.
Abychom toto souhrnné hlášení mohli podávat, musíme být plátci DPH, což pro nás znamená vyběhat si živnostenské listy a všechno s tím spojené.
Zítra napíšu, co musí udělat pro registraci ti, kdo už podnikají a nejsou plátci DPH a co ti, kdo ještě vůbec nepodnikají. (kam se zaregistrovat, kolik to stojí, co si s sebou vzít na úřady...)
Pak Vám ukážu, jak účtovat to DPH, jak platit pojistné, jak daň z příjmů, vysvětlím pár dalších pojmů.... no prostě všechno aby i ta největší lama s pár MFA webama věděla, co ho od novýho roku čeká.
Prosím nepište nic do tohoto vlákna, ať to tu zůstane přehledný. Případné dotazy prosím do PM. Budu to tu podle Vašich dotazů doplňovat.
Jen se opět připomínám - dělám to grátis ve svém volném čase - všichni víte, co znamená to zelené tlačítko se znaménkem plus vlevo dole :)
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 09:13 ----------
Takže jak jsem slíbil, napíšu postup, jak se stát živnostníkem a zároveň plátcem DPH.
Nejprve pro STUDENTY, kteří ještě nemají ani živnost:
1 - návštěva živnostenského úřadu
s sebou: 1000,- Kč a občanku
vyplníte žádost o registraci živnosti. Formulář dostnete přímo na místě a tu tisícovnku zaplatíte taky přímo na místě.
budete žádat o založení živnosti volné a to s názvem Prozování internetového portálu - přesný název je:
"Poskytování software, poradenství v oblasti informačních technologií, zpracování dat, hostingové a související činnosti a webové portály "
(můžete si nechat zapsat i jiné živnosti - je to za jednu cenu - můžete si zažádat o Reklamu a marketing, maloobchod, velkoobchod.... no všechno, co by se Vám mohlo hodit - dostanete seznam a stačí tam zaškrtnou všechno možný)
2 - v den registrace (pokud neuvedete jinak) se z Vás stává živnostník.
3 - úřednice Vám řekne, že Vám pošle výpis živnostenského rejstříku (dříve živnostenský list) domů. Doporučuji se s ní domluvit, že se pro něj zastavíte osobně. Je to rychlejší.
4 - úřednice Vám nabídne, že za Vás vyřídí přihlášení na sociálku, zdrávku i finančák. (ŽÚ funguje jako centrální registrační míst) - slušně to odmítněte - ty úřednice vždycky na něco zapomenou a začli by Vám chodit dopisi s modrým pruhem, že chtějí ty úřady něco doložit a měli byste ještě více lítání.
2 - návštěva finančního úřadu
s sebou - IČ (identifikační číslo - dříve IČO - to Vám přidělil ŽÚ) a občanku
registrovat se budete k dani z příjmů a k DPH
navštívíte Oddělení registrace
Dostanete jeden formulář na registraci různých daní (včetně daně z příjmů) - ten je jednoduchý - vyplníte ho a odevzdáte
Dostanete druhý formulář - registrace k DPH
Tam musíte vyplnit předpokládané obraty, tedy příjmy (klidně si něco vymyslete - je to úplně jedno)
Uveďte, že žádáte o registraci dobrovloně a jako důvod uveďte, že je to požadavek obchodních parnterů (mohli byste napsat, že je to zákonná registrace a jako důvod uvést vývoz služeb a zdlouhavě úřednici vysvětlovat adsense, ale to je zbytečné a navíc se tím vystavujete riziku, že by mohlo nějakou aktivní úřednici začít zajímat, zda vám záknná povinnost nevznikla dříve)
Dále na tom formuláři zaškrtněte, že chcete být čtvrtleními (nikoli měsíčními) plátci
FÚ Vám přidělí DIČ ve tvaru CZ+rodné číslo bez lomítka - to jste od této chvíle povinni uvádět na každém vámi vystaveném dokladu.
Během týdne Vám domů přijde Osvědčení o registraci na němž bude vepsaná daň z příjmů a DPH - je to velmi důležitý doklad, takže si ho někam založte a neztraťte ho
3 - návštěva sociálky (OSSZ - okresní zpráva sociálního zabezpečení, popř. PSSZ - Pražská ....)
s sebou - občanku, potvrzení o studiu
Zde se musíte zaregistrovat jako OSVČ - osoba samostatně výdělečně činná. Při registraci musíte uvést, že jste student, což doložíte potvrzením o studiu. V takovém případě za Vás platí pojistné stát a Vy tedy nemáte povinnost platit zálohy.
4 - návštěva zdravotní pojšťovny
zopakujete si totéž, jako na OSSZ
----------------------------------------------
postup pro zaměstnance, kteří mají adsense jako vedlejší zdroj příjmů:
Je to stejné jako u studentů - pouze s sebou nebudete nosit potvrzení o studiu, ale pracovní smlouvu.
Všude budete (na sociálce a na zdrávce) budete zaškrtávat, že samostatná výdělečná činnost je pro Vás vedlejším zdrojem příjmů. Tím se vyhnete povinnosti platit měsíční zálohy a pojistné budete odvádět jednou za rok a to ze skutečného výdělku.(to vysvětlím později)
-------------------------------------
Tentýž postup platí pro důchodce, invalidní důchodce, ženy na mateřské (prostě pro každého, za koho platí pojistné stát) s sebou vždy pouze doklad, který to plátcovství státu dokazuje.
---------------------------
Pro již podnikající
Sociálku, zdrávku a daň z příjmů už znáte.
Budete tedy registrovat pouze DPH - postup je podobný jako u studentů. Jen s pár změnami.
S sebou kromě občanky ještě Osvědčení o registraci
Na registraci DPH dostnete zláštní formulář:
Tam musíte vyplnit nikoli předpokládané obraty, ale skuečné obraty v posledním kalendářním roce, obraty za posledních 12 měsíců a předpokládaný obrat v následujícím roce
Uveďte, že žádáte o registraci dobrovloně a jako důvod uveďte, že je to požadavek obchodních parnterů (mohli byste napsat, že je to zákonná registrace a jako důvod uvést vývoz služeb a zdlouhavě úřednici vysvětlovat adsense, ale to je zbytečné a navíc se tím vystavujete riziku, že by mohlo nějakou aktivní úřednici začít zajímat, zda vám záknná povinnost nevznikla dříve)
Dále na tom formuláři zaškrtněte, že chcete být čtvrtleními (nikoli měsíčními) plátci
DIČ už máte od doby, co jste registrovaní k dani z příjmů. Od této chvíle jste povinni jej uvádět na každém vámi vystaveném dokladu. (DPH se vztahuje na všechny obory podnikání které provozujete!! není proto možné provozovat krámek a tam plátcem nebýt a web s adsense a tam plátce být.)
Během týdne Vám domů přijde nové Osvědčení o registraci na němž bude vepsaná daň z příjmů a DPH - je to velmi důležitý doklad, takže si ho někam založte a neztraťte ho.
Sociálce a zdrávce nic hlásit nemusíte. Těm je do Vašeho plátcovství DPH úplný kulový.
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 09:15 ----------
Příště (asi dnes večer) budu pokračovat v tom, kolik budete kde platit a proč. (sociální, zdravotní, daň z příjmů.... DPH zatím vynechám - o něm bude zvlášní kapitola zase příště)
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 12:50 ----------
Odpověď na dotaz:
Již podnikající, ale ne celý rok. Co uvést při registraci k DPH jako obraty?
V tomto případě se uvádějí předpokládané obraty.
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 13:01 ----------
Zajímavý dotaz jiné diskuse:
a můžu vlastnit stránky jako nepodnikatel a inkasovat z nich jako podnikatel za reklamy? já žádnej hosting, domenény a podobný věci do účta vůbec nedávám. prakticky beru náklady jen můj čas. něco jako když si dám billboard na barák.
Ne - nešlo to nikdy. Jen se o tom nemluvilo. Každý, kdo má na svých stránkách adsense musí mít (vždy musel mít) ŽL.
Nyní je to ještě komplikovanější. Každý z nás, kdo má na stránkách adsense, musí být kromě živnostníka i plátcem DPH. Důvod je jasný. Od 1.1. musí ČR dostát svým závazkům vůči EU a zavést povinnost pro každého poskytovaltele služeb do zahraničí oznamovací povinnost o tom, kolik služeb svému odběrateli z jiné země v EU dodal a to proto, aby se zamezilo daňovým únikům. Do této chvíle bylo totiž v podstatě nekontrolovatelné, kolik peněz jsme my vydělali a kolik tedy má za nás google zaplatit na DPH. Nyní to budeme muset bonzovat a k tomu musíme být plátci DPH. (o tom už jsem psal nahoře)
U billboardu na vlastním plotě je to jiné. Tu službu neposkytuješ firmě z jiného členksého státu EU. Poskytuješ jí tuzemské firmě. Tyto příjmy jsou považovány buď za nájemné, nebo za příležitostné příjmy, ke kterým ŽL mít nemusíš. Platíš z toho jen daň z příjmů.
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 14:50 ----------
Takže mám nějaký ten čas, tak budu pokračovat:
Co Vás čeká jako živnostníky, mající na webu adsense, popř různé affily, etarget... a to z hlediska daně z příjmů a pojistného soc. a zdr.
Důležité je říci, že nepovedet účetnictví (dříve podvojné účetnictví) ale pouze daňovou evidenci (dříve jednoduché účetnictví) - účetnictví je povinne vést pouze ten, kdo má obrat více než 25 mega.
Pro studenty, důchodce, žena na mateřské... (prostě všechny za něž platí pojistné na sociálku a zdrávku stát)
Žádné zálohy nikam odvádět nebudete. Ani ty minimální na soc a zdr. To za Vás platí stát.
K dani z příjmů:
na konci roku pouze sečete všechny své příjmy (ceny bez DPH) a tento součet zapíšete do daňového přiznání.
Výdaje si budete s největší pravděpodobností počítat procentem z příjmů (můžete pochopitelně použít účtenky o nákupu počítače, placení hostingu.... ale pro jednoduchost je lepší využít paušálních výdajů)
V tomto případě si do výdajů dáte 60% z příjmů.
Pokud tedy budete mít příjmy za rok 200 tisíc, jako výdaje uvedete 120 tisíc -
80 tisíc tvoří základ daně - tu si vypočítáte dle aktuálních sazem - nyní je to 15%, ale do konce příštího roku se to může změnit.
Daň je tedy 12000 tisíc - od této daně odečtete na daňovém přiznání slevu na dani. (ta je teď více než 20 tisíc)
výsledný odvod daně je tedy 0,-
Daňvoé přiznání odevzdáte do konce března následujícího roku. (za rok 2010 tedy do konce března 2011)
Do 8.dubna 2011 (resp. 30.dubna v případě sociálky) musíte odevzdat přehled o příjmech a výdajích na sociálku a zdrávku.
Příjmy máte tedy 200 tisíc, výdaje 120 tisíc - zisk tedy 80 tisíc.
Z toho si vypočítáte sociální a zdravotní pojistné.
Vyměřovacím základem pro obě pojistné je 50% ze zisku
v našem případě 40 tisíc.
Odvod na zdravotku je 13,5% ze základu: tedy 5400,- Kč
Odvod na sociálku je 29,2% ze základu: tedy 11680,- Kč
Z příjmů 200 tisíc z adsense tedy odvádíme dohormady 17080,- Kč
Zjednodušeně řečeno: odvádím cca 8%
Pro zaměstnance, kteří mají adsense jako vedlejšák:
sociálka a zdrávka je stejná. Minimální pojistné za Vás neplatí stát, ale platí ho zaměstnavatel, takže taky žádný zálohy
co se týká příjmů a výdajů z podnikání, je to stejný jako u studentů.
Rozdíl je pouze v tom, že na daňovém přiznání jsou tyto příjmy společně s příjmy ze závyslé činnosti. (zaměstnání)
Musíte udělat několik věcí:
1 - někdy na začátku roku vás nechá zaměstnavatel podepsat "prohlášení k dani" - ten růžovej papír, co podepisujete každý rok - tam se zaškrtává, zda chcete, aby Vám zaměstnavatel udělal roční vyúčtování daně. V roce 2010 (za rok 2009) tam ještě zaškrtnete že jo. V roce následujícím tam ale už musíte zaškrtnout, že si vyúčtování uděláte sami.)
2 - od zaměstnavatele dostanete "potvrzení o příjmech ze závyslé činnosti a funčních požitků" - tam jsou napsané všechny Vaše příjmy a odvody na soc a zdr poj. i uplatněné slevy na dani, popř. vyplacené daňové bonusy.
3 - všechny tyto údaje uvedete do daňového přiznání společně s příjmy a výdaji z podnikání (popsáno výše)
4 - základ daně tvoří součet příjmů ze zaměstnání a zisku z podnikání. Ze základu se odečítají slevy na dani. Protož slevy na dani vám ve vejplatách každý měsíc uplatňuje zaměstnavatel (je to napsané na tom potvrzení o příjmech), vyjde Vám s největší pravděpodobností nějaký ten dopatek. (podle toho, kolik berete - pokud jsou vaše celkové příjmy z práce a z webů nižší než cca 250 tisíc ročně, nebudete doplácet nic)
Pokračování zítra :)
Sypu si popel na hlavu - kdosi (omlouvám se, že si nepamatuji nick) mě upozornil na chybičku - výdaje procentem nejsou 50, ale 60% (bývalo 50% a stále mi to zůstalo v hlavě) - příklad jsem předělal - výsledek je ale stejný.
Takže ještě jedno upřesnění - psal jsem, že při registraci k DPH, již stávajících podnikatelů se uvádějí skutečné obraty za rok, čtvrtletí a měsíc - opravil jsem to na obraty z poslední kalendářní rok, za 12 předchozích měsíců a předpokládané obraty na další rok
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 08:24 ----------
Další dotaz:
ZDravim, mel bych takovy dotaz. Ucet AdSense mam napsany na sebe (fyzicka osoba) od ledna budu mit zalozenou firmu, takze kvuli AdSense budu asi muest byt platce DPH, ale musim u AdSense nejak menit prijemce? Nebo mi to muze stale chodit na ucet soukr. a ja bych jen vystavoval faktury?
Nemusíte nikde nic přehlašovat ani měnit příjemce. Ty peníze Vám mohou i nadále chodit na Váš soukromý účet. Fakturu vystavovat žádnou nebudete. Pro účely daňové evidence bohatě postačí vytisknuté vyúčtování z adsense, které Vám poslouží jako daňový doklad.
20. 12. 2009 22:15:13
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424421
Michal
verified
rating uzivatele
(46 hodnocení)
20. 12. 2009 22:22:31
P.S. mozem do tohto vlakna pisat ako sa maju zariadit Slovaci?
20. 12. 2009 22:22:31
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424420
pro přehlednost oddělji - Malej Jarda
22. 12. 2009 08:26:08
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424419
Petr Jeník
verified
rating uzivatele
(71 hodnocení)
22. 12. 2009 08:47:31
Takže se omlouvám, že dnes nic nenapíšu. Nechci to uspěchat a pak se desetkrát omlouvat za změny.
Zítra v devět ráno mám schůzku se špičkovým daňovým poradcem, který se zabývá především obchodem se zahraničím, proberem to komplet a já Vám předám opravdu ověřené informace. (bude mě to stát litrovku domácího kalvádosu, kterej mám moc rád a kterýho už mám málo a novej bude až v březnu, takže si pro mě koukejte připravit nějaký odměny :) )
ABY ŘEČ NESTÁLA, VYSVĚTLÍM PODROBNĚ, PROČ BUDOU VŠICHNI, KDO MAJÍ NA STRÁNKÁCH ADSESNE, POVINNI SE REGISTROVAT K DPH
Čerpám ze stránek Česká daňová správa, které jsou spravované Ministerstvem financí.
Co srozumitelného jazyka přeložím odstavce, které se nás týkají
3.2. Povinnost registrace při poskytnutí služby do jiného členského státu
Povinná registrace pro účely DPH se rozšiřuje na všechny osoby povinné k dani, které poskytují služby, na které se vztahuje základní pravidlo pro stanovení místa plnění pro osoby povinné k dani (pravidlo podle § 9 odst. 1 zákona), do jiného členského státu, pokud je z těchto služeb povinen přiznat a zaplatit daň jejich příjemce.
Vysvětlení:
My jsme poskytovatelé služby - googlu poskytujeme prostor na svých webových stránkách a on nám za to platí. Google je příjemce a je povinnen zaplatit daň.
Jestliže osoba povinná k dani se sídlem nebo místem podnikání v tuzemsku, které zatím nevznikla povinnost se registrovat k DPH, poskytne takovou službu do jiného členského státu, stává se plátcem daně (§ 94 odst. 11 zákona) a je povinna do 15 dnů podat přihlášku k registraci (§ 95 odst. 6 zákona).
Vysvětlení:
Je to celkem jasné. Do 15.1. bude muset každý z nás navštívit FÚ a postupovat tak, jak jsem psal výše.
Tato povinnost registrace pro účely DPH v tuzemsku se nevztahuje na osoby povinné k dani, které do jiného členského státu poskytují pouze služby, u nichž se stanoví místo plnění podle zvláštních pravidel, anebo služby, které jsou v daném jiném členském státě osvobozeny od daně.
Vysvětlení:
Tento odstavec může být matoucí, ovšem není :)
místo plnění podle zvláštních pravidel se na nás nevztahuje.
Zvláštní pravidla pro místo plnění jsou tato:
První skupina zahrnuje výjimky pro daný typ služby bez ohledu na statut příjemce služby, tj. místo plnění se stanoví pro všechny osoby stejně. Patří sem například:
*
služba vztahující se k nemovitosti (§ 10 zákona, beze změn, viz bod 1.3.1.);
*
přeprava osob (§ 10a, beze změn, viz bod 1.3.2.);
*
služby v oblasti kultury a obdobné (§ 10b zákona, pro rok 2010 beze změny, viz bod 1.3.3.);
*
stravovací služba (§ 10c zákona, změny viz bod 1.3.4.);
*
krátkodobý nájem dopravního prostředku (§ 10d zákona, změny viz bod 1.3.5.);
Ve druhé skupině jsou výjimky u daného typu služeb omezené pouze na služby poskytované osobám nepovinným k dani:
*
dlouhodobý nájem dopravního prostředku (§ 10j zákona, viz bod 1.3.5.);
*
služby zprostředkovatele (§ 10e zákona, viz bod 1.3.6.);
*
přeprava zboží (§ 10f zákona, viz bod 1.3.7.);
*
služby související s přepravou zboží, služby oceňování movité věci a práce na movité věci (§ 10g zákona, viz bod 1.3.8.);
*
právní a některé další služby poskytované do třetích zemí (§ 10h zákona, beze změn, viz bod 1.3.9.);
*
elektronicky poskytované služby, telekomunikační služby a služby vysílání (§ 10h a 10i zákona, viz bod 1.3.10.).
Vysvětlení:
Poskytovalele adsense tady nikde nenajdete. Možná Vás mate poslední bod, kde je napsáno elektronicky poskytované služby - to jsme sice my, ale o kouse výše jsem tučně vyznačil pojem: osobám nepovinným k dani - google je osoba povinná k dani - proto se ani tento bod na nás nevztahuje.
2.1. K jakým změnám došlo v aplikaci reverse charge mechanismu?
Reverse charge mechanismus se uplatňuje v případě poskytnutí zdanitelné přeshraniční služby mezi osobami povinnými k dani, kdy místo zdanění služby připadá na členský stát, ve kterém má sídlo, místo podnikání, případně provozovnu příjemce služby, ve kterém ale současně poskytovatel služby není usazený. V praxi to znamená, že v takovém případě službu nezdaní podle obecně platných pravidel poskytovatel služby, ale že daň z této služby přizná ve svém daňovém přiznání příjemce služby a poskytovatel služby tak není povinen se ve státě zdanění služby zaregistrovat pro účely DPH.
Vysvětlení:
Použiji další odstavec z české daňové správy:
2.6. V kterých případech lze považovat za splněnou podmínku, že provozovna se neúčastní příslušného poskytnutí přeshraniční služby?
Tato podmínka je splněna vždy, jestliže se do příslušného poskytnutí služby nezapojuje personální ani materiální vybavení této provozovny. Podmínka neúčasti této provozovny na poskytnutí služby se má za splněnou rovněž v případě, kdy tato provozovna, kterou poskytovatel služby má v členském státě zdanění, poskytuje pouze určitou administrativní podporu, např. při vystavení dokladu, vymáhání dlužné částky, apod.
Vysvětlení:
Google sice má v Irsku své sídlo i provozovnu, ale ta slouží jen jako administravitvní sídlo za účelem vystavování dokladů pro Evropu.
Důkazem tohe je, že sám google ve své nápovědě o principu reverse charge hovoří.
Cituji z nápovědy google:
V takovém případě platby hradí Google Ireland, společnost registrovaná podle zákonů Irska. V souladu s podmínkami vaší smlouvy se společností Google podléhají poskytované služby mechanismu reverse charge, kdy DPH musí být v souladu s článkem 196 směrnice Rady č. 2006/112/ES vyúčtována příjemcem, tedy společností Google Ireland. Pokud máte další dotazy, obraťte se na svého místního daňového poradce.
(odkaz na nápovědu: http://adsense.google.com/support/bin/answer.py?hlrm=en&answer=64176)
Doufám, že to bylo dost srozumitelné a začínáte věřit tomu, že si necucám to co tady píšu z prstů :)
Mechanismus reverse charge vysvětlím zítra.
Nebojte, není to žádná velká pakárna. V principu to znamená, že nic platit nebudeme. Naopak. Na tomto mechanismu jen vyděláme. (všem, kdo nedělají nic jiného než adsense, bude finančák ještě vracet - k tomu se dostanu zítra)
Malá poznámka na závěr:
Všichni víte, co znamená to zelené plus vlevo dole :)
(dělám to sice v rámci samostudia, ale alespoň tu reputaci si myslím zasloužím :) )
22. 12. 2009 08:47:31
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424418
Další oddělovník - malej Jarda
22. 12. 2009 13:38:45
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424417
Petr Jeník
verified
rating uzivatele
(71 hodnocení)
22. 12. 2009 13:45:47
Takže ještě se pro jistotu vrátím k pojistnému v případě, že za Vás platí pojistné stát (studenti, matky na mateřské, důchodci) nebo jste zaměstnaní. (na základě dotazu v PM)
Zdravotní pojištění - první rok nebudete platit žádné zálohy - zaplatíte na konci roku (v dubnu následujícího roku) pouze z toho, co jste si opravdu vydělali. (popsáno výše)
Následující rok: zálohy platit budete a to podle toho, kolik jste si vydělali v loňském roce (každý měsíc v podstatě jednu dvanástinu toho, co jste zaplatili za minulý rok)
Sociální pojištění - je sice stanovená minimální záloha i pro vedlejší činnost (či pro OSVČ, za něž platí pojisté stát), ale je také dané to, že při nízkém zisku, tyto zálohy platit nemusíte: Pro rok 2009 bylo tímto nízkým ziskem myšleno: 56532,- Kč (přeloženo do MFÁ slangu - kdo dostal od googlu v roce 2009 méně než cca 140 tisíc - zisk po odečtení nákladů je 56 tisíc - nemusí v roce 2010 platit zálohy)
22. 12. 2009 13:45:47
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424416
další oddělovač - malej Jarda
22. 12. 2009 15:10:47
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424415
Petr Jeník
verified
rating uzivatele
(71 hodnocení)
22. 12. 2009 15:18:50
Kdesi tady byla celkem zajímavá otázka, kterou mi pak někdo (promiń že si nepamatuju nicky) poslal do PM
Pohoda nabízí možnost vytisknutí přiznání k DPH - http://www.stormware.cz/pohoda/danova-evidence.aspx
Stačí tedy jednou za 1/4 roku vytisknout papír z pohody a ten donést na finančák? Resp. vezme finančák i doklady vytiskuté (např. z pohody, ale umí to i jiné programy) z vlastního SW a nebo je pak potřeba vyplňovat podle toho další formuláře?
Byrokracie je to jediný co mě od DPH ještě odrazuje a účetnictví kvuli těm pár položkám nechci řešit účetním - pokud by to dokázal SW.
Je víc prográmků grátis, který umějí to co Pohoda. Sám jsem jí ještě nezkoušel, ale předpokládám, že by měla umět všechno, co potřebujeme.
Je ale potřeba si pohlídat aktuálnost toho programu - třeba právě u formuláře na DPH je nutné odnést na FÚ ten správný formulář - pro letošní rok je to tuším vzor 15, pro rok následující (2010) to pak bude vzor 16
Tím jsem odpověděl i na dotaz, zda je možné odnést vytisknuté přiznání. ANO - dělá to tak 99% plátců.
Je možné si stáhnout i excelácké daňové přiznání třeba ze stránek business.center.cz - tohle přiznání poslouží úplně stejně. Stačí vyplnit příjmy, výdaje, nacionály a vytisknout.
K samotnému přiznání a účtování se dostanu ale později a když na mě budete hodný, tak pro Vás, bandu MFÁčkařů, udělám i nějakou online aplikaci, kam jen zadáte příjmy z adsense, příjmy bez DPH odjinud a výdaje bez DPH a celý přiznání se Vám vytiskne samo.
To ale až mezi svátkama. Teď na to nemám moc času.
22. 12. 2009 15:18:50
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424414
oddělovač - Malej Jarda
23. 12. 2009 11:32:56
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424413
Petr Jeník
verified
rating uzivatele
(71 hodnocení)
23. 12. 2009 11:34:49
Hromadí se mi dotazy, jak to, že se může uplatňovat výdaje 60% z příjmů a zákon o daních z příjmů přitom v paragrafu 7 říká, že pouze 50%.
Je to opravdu 60%
Vysvětlení:
Ještě v loňském roce to tak bylo. Paragaf 7 však změnil zákon 289/2009 Sb. - Druhá část, článek 3, písmena a) a b)
která říkají:
Neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu, může uplatnit výdaje
a)
80 % z příjmů podle odstavce 1 písm. a) a písm. b) z příjmů ze živností řemeslných,
b)
60 % z příjmů podle odstavce 1 písm. b), s výjimkou příjmů ze živností řemeslných, a odstavce 1 písm. c) nebo z příjmů podle odstavce 2 písm. a), s výjimkou příjmů podle odstavce 6, anebo z příjmů podle odstavce 2 písm. b) až d).
Porovnání výdajů procentem najdete třeba tady:
http://www.resultconsulting.cz/view.php?cisloclanku=2009111701
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 12:32 ----------
TAKŽE TEĎ SI DÁM MINIMÁLNĚ DVA DNY VORAZ - O VÁNOCÍCH SE BUDU VĚNOVAT SVÉ SKUTEČNÉ RODINĚ A NE TÉ VIRTUÁLNÍ, PLNÉ MFáčkařů z WEBTRHU :)
V pátek nebo v sobotu Vám osvětlím, jak přesně účtovat to DPH, co si můžete dávat do výdajů a kam co uvést do daňových přiznání.
Jako vánoční dárek Vám předem opakuji. Nebojte, platit z adsense nic nebudete. Naopak, finančák Vám bude ještě vracet a bude to rozhodně víc, než vyděláváte prodejem odkazů v patičkách svých webů.
Přeju hezké a klidné Vánoce
23. 12. 2009 11:34:49
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424412
oddělovač
25. 12. 2009 10:36:31
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424411
Petr Jeník
verified
rating uzivatele
(71 hodnocení)
25. 12. 2009 10:51:40
Množí se tu topiky, ve kterých "odborníci" spekulují na tím, zda se opravdu registrovat k DPH a zda se musí platit daně z adsense. Můj názor je jednoznačný:
Tyhle vlákna mě už začínají celkem rozčilovat. Lidé, kteří nechtějí platit daně, vymýšlejí, jak se tomu vyhnout a nutně se o to musí podělit s dalšími lidmi a ty pak totálně matou.
Na adsense prostě živnost být musí. Je to podnikání jako každé jiné. Není to příležitostný příjem.
Navíc od nového roku bude muset být každý, kdo má na stránkách adsense, plátcem DPH.
Spekulujte jak chcete, myslete si co chcete, klidně se neregistrujte ani k dani z příjmů ani k DPH, nedělejte si ani živnosťáky ovšem tím se vystavujete hodně velkému riziku.
Do teď to bylo v podstatě nekontrolovatelné ale od nového roku po Vás finančák půjde jak slepice po flusu a co Vás čeká? Neporávněné podnikání, krácení daně, pokuty, doměrky daně, zákaz činnosti.
Máte moc pěkné vyhlídky a za Vaše milné výklady zákonů vás budou mít všichni ti, co Vám věří hodně rádi.
Všechno co zde píšu, je podložené zákony a konzultované s několika lidmi se kterými už léta spolupracuji. S výborným daňovým poradcem, s metodikem finančního úřadu pro DPH a s vedoucí oddělení registrace FÚ. Deset let se věnuji účetnictví. Opírám se o dále o výklady zákonů na České daňové správě.
Prošel jsem celou řadou daňových kontrol od místích šetření až po hloubkové kontroly firem s obraty v řádech desítek milionů a můj největší daňový "průšvih" byl, že mi finančák doměřil 79,- Kč na DPH za zaúčtování paragonu na koupi "informační brožury" do daňově uznatelných nákladů, kterou po povodních v roce 2002 prodávali dobrovolníci a výtěžek z prodeje šel na rekonstrukci zatopeného Karlínského divadla.
Tak se klidně neregistrujte. Je mi to úplně ukradený.
Řeknu Vám ale ještě něco:
Pracovníci registrů FÚ mají kromě papírování i jinou povinnost. Musejí aktivně vyhledávat firmy či různá sdružení, která vykazují činnost a následně je kontrolují, zda jsou, nebo nejsou registrovaní k příslušným daním. Dělají to tak, že například hledají v inzertních novinách a když narazí na firmu kterou neznají, prověří si jí a pak posílají dopisy s modrým pruhem a následně se sankcemi.
A víte co budou dělat od Nového roku až ustoupí nápor těch, kteří se budou nově registrovat k DPH? Budou aktivně vyhledávat na internetu stránky, kde je umístěné adsense, prověří majitele domény a toho pak prolustrují, zda je, či není plátcem DPH a hádejte co bude dál.
Jsem zvědavej, jak se budete tvářit, až bude úředníkům na FÚ úplně ukradené, že Vám nějakej Pepík z webtrhu poradil, že se vlastně nic danit nemusí.
25. 12. 2009 10:51:40
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424410
oddělovač
25. 12. 2009 11:53:43
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424409
Petr Jeník
verified
rating uzivatele
(71 hodnocení)
25. 12. 2009 12:03:24
Tak se mi opět množí dotazy a tak raději odpovím tady:
Dotaz:
Musím se registrovat k DPH, když sice od 1.1. nebudu zobrazovat adsense, ale v lednu nebo v únoru mi přijde platba?
Odpověď:
Ne. Peníze vydělaný v roce 2009 sice přijdou až v lednu nebo v únoru, ale samotné zdanitelné plnění proběhlo v roce 2009, kdy novela zákona ještě nebyla (není) v platnosti. Samotné přijetí platby tedy není důvodem k registraci k DPH.
Povinnost registrovat se k DPH budou mít jen ti, kdo budou googlu poskytovat svou službu po novém roce. Některé výklady zákona hovoří o tom, že tato povinnost vzniká už při samotném nasazení kódů adsense na stránky a některé výklady o tom, že povinnost se registrovat vznikne až po prnvím kliknutí na reklamu.
Nechci s těmito názory polemizovat a který z nich je správný jsem ani nezjišťoval protože je to celkem jedno. Tak jako tak na některý z inzerátů někdo klikne a je celkem lhostejné, zda to bude vteřinu po půlnoci nebo za týden.
Pokud se chcete registraci DPH vyhnout, doporučuji kódy adsense ze stránek sundat ještě před silvestrem.
Opakuji ale ještě jednou. Samotné DPH z adsense nás stát nic nebude. To DPH bude platit google. My si navíc budeme dávat do daňově uznatelných výdajů třeba platby za internet, za telefon, za nákup počítače.... (všechno co nám pomáhá k dosažení příjmů) a z toho nám bude finančák DPH ještě vracet.
Bude nás to stát akorát trochu papírování. Já osobně se plátcem stanu a rád.
Tím ovšem nechci nikomu radit. To rozhodnutí je na Vás.
25. 12. 2009 12:03:24
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424408
odděluji pro přehlednost
25. 12. 2009 13:55:32
https://webtrh.cz/diskuse/dph-radce-od-zacatku/#reply424407
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit