Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Jak reagujete na současnou krizi?

ChocolateHill
verified
rating uzivatele
11. 4. 2020 12:19:08
Ahoj webtržníci,
je to všude kolem nás. Každého se to dotklo jinak. Někomu business strádá a stojí, někdo se naopak nezastaví (e-shopy se zbožím, u kterého je nyní vyšší poptávka).
Toto vlákno bych rád otevřel zejména pro ty z nás, kteří zažívají výkyv směrem dolů.
Napadlo mě, že bychom si mohli napsat, jak nás to zasáhlo. A pojďme si hlavně předat nápady a přístupy, kterými se s tím snažíme vyrovnat.
A začnu u nás, ať trošku naznačím formát naší případné diskuze :-)
Jsme malá čokoládovna Chocolate Hill z Brna. Někteří nás možná znáte, nechal jsem si tady "zkritizovat" náš nový e-shop. Zaměřujeme se na ruční výrobu čokolád přímo z kakaových bobů, které dovážíme a zpracováváme. Naše produkty patří mezi prémiové s vyšší cenovkou. Takže se nás bohužel netýká mimořádný růst v segmentu trvanlivých potravin. Lidé aktuálně řeší zejména základní potraviny. Mají strach o práci, stojí jim podnikání a jde cítit, že šetří (alespoň tedy na kvalitní čokoládě). Což naprosto chápu a není se čemu divit, taky jsme se začali chovat opatrněji. Velkoobchod, který je pro nás velmi důležitý, prakticky stojí. Na 1.3. jsme plánovali otevření nové kamenné prodejny (do které se hodně zainvestovalo), což jsme nakonec kvůli koronaviru neudělali. Zůstal nám prakticky jen e-shop, který naštěstí funguje a je v mírně podprůměrných číslech. Ale celkově jsme hluboko pod normálem, což je v tomto období pro malou čokoládovnu celkem kritické. Za normálních okolností nám vrcholí sezona. Přes léto máme výrobu pozastavenou, nebo v útlumu, jelikož při vyšších teplotách čokoláda taje a nejsme ji schopni bezpečně dostat k zákazníkům. Aktuálně sotva vyděláme na provoz a uhrazení úvěrů na technologie. Ale rezervy na cca 3 měsíce pravidelného (očekávaného) sezonního výkyvu nevznikají. Spíš ukrajujeme z již vytvořených. Prostě jsme přišli o Velikonoce...
NAŠE KROKY A PŘÍSTUP
Vsadili jsme hlavně na novinky. Vše, co jsme plánovali uvést v příštím půl roce, s vysokým pracovním nasazením dáváme do prodeje. A nebavím se o produktech, které někde objednáme a přeprodáme. Jedná se o vývoj nových produktů vč. technologie.
Do týdne od vyhlášení nouzového stavu jsme sestavili technologii pro výrobu oříškových krémů s naší čokoládou. Kolega, který je strojař, na tom makal 3 dny ve dne v noci. Takže se z toho stalo nejrychlejší vytvoření nové produktové řady naší historie :-)
Náš předpoklad, ze kterého jsme vycházeli: Zůstala nám část koupěschopné poptávky. Máme dost věrných zákazníků, kteří nakupují pravidelně a na novinky pozitivně reagují. Zavedením nových produktů se zvýší průměrná hodnota objednávek. Na číslech se to zatím potvrzuje, ale ještě je brzo hodnotit. Výhodou je, že nyní máme zároveň k dispozici produkt, který lze zasílat i v létě. Sníží se nároky na výši rezerv pro toto období. Budeme určitě muset rozšiřovat o další druhy krémů, aby lidé měli na výběr. Dva druhy jim stačit nebudou.
Zde si trošku pomůžu článkem, který jsem napsal u nás na blogu: NutHillka – už ani v létě se nás nezbavíte. Otevřeně v něm popisuji naši situaci a důvody, proč jsme k výrobě NutHillek (tak se jmenují) přistoupili.
Vedle NutHillky jsme do boje nasadili nové 100% čokolády z kakaových bobů z Tanzanie, které máme úplně nově (asi nejlepší, které jsme ve výrobě kdy měli). Ale to byla novinka plánovaná bez ohledu na okolní podmínky.
Zatím jsme na jiné radikální kroky neměli čas. Zůstala nás asi jen 1/3 a jsme už dost přepracovaní. Zaměstnanci, kteří museli jezdit pomocí MHD, jsme nechali preventivně doma. Ale jelikož jsou novinky venku, výrobně se to stabilizovalo, tak zase vzniká prostor na hledání dalších opatření. Proto i zakládám toto téma, třeba se nám podaří vzájemně inspirovat.
Ještě nějaké body k diskuzi:
  • Přistoupili jste k nějakým nezvyklým marketingovým nástrojům?
  • Jak komunikujete se svými zákazníky? Jste k nim otevření a pobízíte je k "záchranným nákupům"? My to tedy neděláme. Nechceme to hrát na nějaký soucit. Zasažených je hodně a bylo by podle mě nemístné volat po solidaritě.
  • Pozorujete nějaké zajímavé trendy v chování zákazníků?
  • Jak to vnímáte střednědobě? Očekáváte po normalizaci rychlý růst, nebo další propad a agonii?
Docela mě v tomto ohledu zaujal pohled Roberta Němce na téma Revenge spending (kéž by to tak bylo).
Předem děkuji za případnou plodnou diskuzi.
Všem, kdo teď musí trochu bojovat o přežití, přeji hodně sil. A hlavně to zdraví, na něm stejně záleží nejvíc.
11. 4. 2020 12:19:08
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447945
Oleg
verified
rating uzivatele
(53 hodnocení)
11. 4. 2020 12:48:48
Nabizite to treba nejak do hyper/super marketu?
Neplanujete prodat svoji firmu? Prave se poohlizim po nakupu vyrobni firmy.
11. 4. 2020 12:48:48
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447944
ChocolateHill
verified
rating uzivatele
11. 4. 2020 13:05:32
Napsal Oleg;1578805
Nabizite to treba nejak do hyper/super marketu?
Neplanujete prodat svoji firmu? Prave se poohlizim po nakupu vyrobni firmy.
Super/hyper markety neplánujeme. Byla tam nějaká jednání. Ale vždy to skončilo na dvou problémech:
1) Enormní tlak na snižování kvality. Což je pro nás čistě z filozofického hlediska nepřijatelné. Naše výroba je založena na použití opravdu těch nejlepších (tedy i nejdražších surovin). A to není fráze.
2) Nereálně představy o maržích ze strany řetězců + známé podmínky (účasti v akcích, zalistovací poplatky, zpětné odběry atd.)
Tento produkt prostě není určen pro takový trh. Nejnadějněji na tom byla Billa, která se nebojí kvalitu nabízet i za vyšší cenu. Ale zatím jsme tuto oblast dali bokem a soustředíme se na jiný business model.
V tuto chvíli prodej neplánujeme. Nijak nepanikaříme a pracujeme. Věříme, že koronavirus ustojíme. Ale kdybych to chtěl jednou exitovat, určitě tak neučiním v době krize pod cenou ;) Je to pro nás i životní styl a baví nás to, takže to není navíc jen o penězích.
11. 4. 2020 13:05:32
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447943
Oleg
verified
rating uzivatele
(53 hodnocení)
11. 4. 2020 14:10:36
S temi hyper/super rozumim. Je to ovsem vse o cenove politice, kazdopadne pokud na to nen prostor tak super/hyper samozrejme nepripada v uvahu.
Na prodej jsem se jen zeptal. Obcas to nekdo chce prodat, ale boji/stydi se o tom mluvit.
11. 4. 2020 14:10:36
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447942
Přesně pro takové produkty vidím příležitost na online supermarketech typu Rohlík.cz nebo Košík.cz
11. 4. 2020 14:11:04
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447941
Petr
verified
rating uzivatele
(132 hodnocení)
11. 4. 2020 15:19:33
Moc zajímavé výrobky, úplně mám chuť si objednat. U mě to, ale krachuje na tom, že chci kvalitní čokoládu, kvalitní prací prášek, kvalitní pečivo apod. A na každý tento produkt je jiný eshop a každý měsíc dělat nové a nové objednávky z xx obchodů a pak si hlídat co přišlo, co vyzvednout, platit u každé objednávky poštovné apod.... to není nic pro mě. Nejlépe je kdyby to bylo pod jednou střechou všechno.
11. 4. 2020 15:19:33
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447940
My mame dve hospody a takovou pohodu, jako od doby zavreni fakt nepamatuju :D Resp jo, predtim, nez sme otevreli hospody…
Takze za me asi smerovani k exitu, je to fakt o nicem, kdyz se vytrati radost a zisk se pohybuje jen na udrzovaci urovni.
Po skonceni stavu se pokusime neco malo vysoudit od statu a uvidime, co to prinese.
11. 4. 2020 15:34:43
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447939
ChocolateHill
verified
rating uzivatele
11. 4. 2020 15:37:55
Napsal Oleg;1578814
S temi hyper/super rozumim. Je to ovsem vse o cenove politice, kazdopadne pokud na to nen prostor tak super/hyper samozrejme nepripada v uvahu.
Na prodej jsem se jen zeptal. Obcas to nekdo chce prodat, ale boji/stydi se o tom mluvit.
Každý podnik má samozřejmě svoji cenu... Nicméně možná vyvoláváme dojem, že jsme malinkatí. Ale jen naše strojní vybavení má hodnotu několika vyšších jednotek milionů.
On by tam teoreticky prostor byl, ale museli bychom to dělat ještě ve větším. V ČR prakticky není čokoládovna našeho ražení (výroba z výběrových kakaových bobů), která by to do supermarketu mohla dát alespoň při udržení základní rentability. Supermarket neumí odkomunikovat ten příběh, kvalitu a už vůbec neumí obhájit vyšší cenu. Jsou tam "prémiové" čokolády jako Lindt. Ale to je v podstatě jen dobrý marketing pro produkt, který je vyrobený z průměrných kakaových bobů z Pobřeží Slonoviny (ze kterých se dělá skoro 70 % světové produkce). Tam se při hromadné výrobě a úspoře na materiálu marže udělat dají.
---------- Příspěvek doplněn 11.04.2020 v 15:54 ----------
Napsal Karel Benáček;1578815
Přesně pro takové produkty vidím příležitost na online supermarketech typu Rohlík.cz nebo Košík.cz
No tam je to bohužel trošku složitější. Má nás zalistované My Food Market (Sklizeno). A tuto společnost nedávno Rohlík koupil. Ve Sklizenu jsme s naší základní BIO řadou. Rohlík by to tedy mohl mít, mají to fakticky na skladech. Ale nenabízejí nás. Do nedávna nás měl i Košík.cz. Nyní tam svítíme jako nedostupní. Takže buď nás nezvládají dodávat, nebo nás Košík.cz nechce v rámci konkurenčního boje :)
Dalším aktuálním problémem, se kterým se potýkáme, je nedostatek lidí. Dvě třetiny zaměstnanců máme doma. Preventivně, ale i nuceně. Do výroby chodí jen ti, kteří dojíždějí autem a po práci mají domácí karanténu (sváží je manžel jedné ze zaměstnankyň). A není to jen o našem rozhodnutí. V jejich případě jde o starší ročníky. Tyto pracovnice, mezi kterými je i naše vedoucí výroby, mají oprávněně strach o své zdraví. Nechtějí být na směnách s mladšími brigádnicemi, které mají volnější režim a nepatří do rizikových skupin. Fakticky tam tedy ani nemůžeme točit nové neprověřené lidi. Mohli by tam něco "zavléct". Ale už hledáme způsob, jak rozběhnout druhou směnu...
To znamená, že v tuto chvíli operujeme s omezenou produkční kapacitou. Zvolili jsme tedy strategii utlumené výroby, kdy se snažíme prodávat primárně přes e-shop (z něj nám plynou všechny marže). Velkoobchod se nám zastavil. A nyní bychom ho v podstatě ani nedokázali pokrýt. Jsou to jednoduché počty. Když to jde přes distributora, tak má marži cca 25%, za ním je ještě obchodník, který chce 30 až 40 %. Na nás v tomto řetězci zůstanou jednotky korun na výrobní marži. Kdybychom v toto chvíli přešli výhradně na velkoobchod, tak nepřežijeme ani měsíc.
No už aby to bylo pryč a mohli jsme normálně fungovat :-) Je to kompromis za kompromisem.
11. 4. 2020 15:37:55
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447938
Oleg
verified
rating uzivatele
(53 hodnocení)
11. 4. 2020 16:18:30
drzim palce. investovat do stroju nekolik milionu pri vyrobe cokolady je opravdu mazec, ktere to jsou? ja se domnival, ze jde spise o rucni praci, nez vyrobni linky.
11. 4. 2020 16:18:30
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447937
ChocolateHill
verified
rating uzivatele
11. 4. 2020 16:24:36
Napsal Petr Malec;1578821
Moc zajímavé výrobky, úplně mám chuť si objednat. U mě to, ale krachuje na tom, že chci kvalitní čokoládu, kvalitní prací prášek, kvalitní pečivo apod. A na každý tento produkt je jiný eshop a každý měsíc dělat nové a nové objednávky z xx obchodů a pak si hlídat co přišlo, co vyzvednout, platit u každé objednávky poštovné apod.... to není nic pro mě. Nejlépe je kdyby to bylo pod jednou střechou všechno.
Děkuji Petře, jsem rád, že se alespoň líbí :-) Což o to, my bychom rádi pod jednu střechu. Ale čím širší sortiment máme, tím menší je šance, že ho někdo zalistuje v plné šíři. Většina našich zákazníků funguje tak, že si kupují trochu do zásoby. Od 1 000 Kč mají dopravu zdarma. A objednávka nad 1 000 Kč je nejčastější.
Navíc musím upřímně říci, že strašně neradi prodáváme přes distributory. A není to jen o maržích. V kategorii výběrových čokolád je to pro výrobce, kterému záleží zejména na kvalitě, nepříjemné. Distributoři se k tomu zboží neumí úplně chovat, natož prodejci. Už mnohokrát se nám stalo, že si lidé stěžovali na naši čokoládu. A vždy byl scénář podobný. Regál na slunci, přílišné teplo v prodejně, topení v blízkosti... Čokoláda se stokrát přepustila, zbělala a výsledek samozřejmě je: "Čokolády od Chocolate Hill jsou hnusné". Další typický scénář je, že si to obchodník koupí, přecení své síly, postaví to vedle levných čokolád a leží mu to na krámě skoro až do expirace (a nějaký chudák si to koupí). To se zrovna stalo tento týden jedné paní. A samozřejmě se ozvala nám a stěžovala si, protože my jsme na čokoládě "podepsaní". Kvalitní čokoláda se musí umět prodat a se zákazníkem se o ní musí trošku komunikovat. Když si čokoláda tak dlouho poleží, tak samozřejmě neuškodí, ale po roce její existence už chuťově 100% prostě nebude. Ono se to nezdá, ale když je těchto případů více, tak to značku, která je na kvalitě založena, z dlouhodobého hlediska dost poškozuje.
Tím nechci říci, že vše z distribuce je špatně, to vůbec. To, co jsem popsal, jsou jen promile případů. Na vlastním prodeji se nám ale líbí nejvíce skutečnost, že cíleně držíme obrátkovost všech zásob pod 2 měsíci. U některých položek jsou to jen dva týdny. Fungujeme jak dobré pražírny kávy. Jsme čokoládovna, která usiluje o maximální čerstvost. A to jde jedině v případě, kdy máme zboží zcela pod kontrolou a vyrábíme na sklad dle skutečné poptávky. Dobře a bezpečně to balíme, v létě vůbec neposíláme (což neplatí pro některé prodejce). A i naši zákazníci to oceňují a vnímají to jako velký benefit. U čokolády je čerstvost velmi důležitá, ač patří do kategorie trvanlivých potravin. Fakt chutná úplně jinak. Už po čtvrt roce se chová a chutná jinak.
Do budoucna nás láká primárně držet e-shop a udělat podnikové prodejny ve větších městech po celé ČR. V ten moment bude prodej přes distributory už jen okrajový. Ale to je samozřejmě hodně vzdálený sen... Samozřejmě to bude trošku narážet u zákazníků, kteří mají stejné očekávání jako Vy – že nakoupí bez starostí vše na jednom místě. Našim úkolem tedy bude, abychom tu výhodu přímého nákupu od výrobce dobře odkomunikovali a vysvětlili, jaké výhody to má ;-) Prostě aby takový zákazník udělal výjimku a kvalitní čokoládu si pořídil separátně, protože v tom ten smysl uvidí.
---------- Příspěvek doplněn 11.04.2020 v 16:29 ----------
Napsal vodička;1578825
My mame dve hospody a takovou pohodu, jako od doby zavreni fakt nepamatuju :D Resp jo, predtim, nez sme otevreli hospody…
Takze za me asi smerovani k exitu, je to fakt o nicem, kdyz se vytrati radost a zisk se pohybuje jen na udrzovaci urovni.
Po skonceni stavu se pokusime neco malo vysoudit od statu a uvidime, co to prinese.
To je o ničem no :( Restaurační business fakt nezávidím. Tam moc šancí na "boj" není.
My z toho naštěstí ještě tu radost máme. Ale těžko predikovat, co bude za měsíc, dva. Lidi možná ještě nakupují ze setrvačnosti. Ale pokud se budeme držet v tomto režimu ještě dlouho, tak to bude čím dál tím více slábnout (stejně jako celá ekonomika).
---------- Příspěvek doplněn 11.04.2020 v 16:42 ----------
Napsal Oleg;1578834
drzim palce. investovat do stroju nekolik milionu pri vyrobe cokolady je opravdu mazec, ktere to jsou? ja se domnival, ze jde spise o rucni praci, nez vyrobni linky.
Ručně projde rukama každý kakaový bob vč. čokolád při balení. Ale všechno ručně neuděláme, pokud chceme udělat denně více jak 10 čokolád. Ta částka samozřejmě není jej o strojích. Máme kompletně přestavěné celé spodní patro s komerčními prostory jednoho bytového domu pro výrobu, zázemí, sklady vč. té nové prodejny. Čokoládu nemeleme ručně v hmoždířích ;-) Jsou na to velké mlýny se žulovými kameny. A zdaleka to není jen jeden, jsou ve speciální odhlučněné teplotně monitorované boudě. Celá výroba je klimatizovaná vč. skladu. Máme velkou drtičku na boby, která z nich dostává slupky. Je potřeba pražička. Máme moderní bubnovou. Máme velkou chladící pásovou linku (nedáváme to po jedné do ledničky)... Máme několik tzv. tempírek s dávkovači na výrobu tabulek. Technologie na oříšková másla a plno dalších strojů. Takže když vezmu celkové investice do prostorů, stavebních úprav (všechny stroje máme postavené na míru pro daný prostor), tak to docela lítá :-) Děláme to skoro pět let a neustále se investuje a buduje. Co se vydělá, to se hned otočí zpět. Živí nás jiné věci. Toto je skutečně hlavně projekt, který nás naplňuje. Ale samozřejmě nás to jednou může přestat bavit, to člověk nemůže vyloučit. Sice nás to hodně baví, dáváme tomu enormní část našeho volného času, ale intenzita práce je veliká a to si asi časem svoji daň vezme. A už nejsme takoví mladíci jako na začátku...
Začít dělat čokoládu v malém lze s investicí cca 200 tisíc. Ale pokryje se s tím pár obchůdků a kamárádů. 1000+ tabulek denně, to už jsou jiné řády...
11. 4. 2020 16:24:36
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447936
MarvinDela
verified
rating uzivatele
(7 hodnocení)
11. 4. 2020 17:13:08
Nevím no zrovna u čokolád mi přijde divný, že nemáte odbyt na Velikonoce. Asi to chtělo pžipravit náký speciální balíčky, akční ceny a podrtit to newsletterem. My prodáváme dárkové zboží, tak jsme to před měsícem prostě zavřeli a věnuju se investicím atd. se nemá cenu s tim nervovat za chvilku jsou Vánoce .)
11. 4. 2020 17:13:08
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447935
ChocolateHill
verified
rating uzivatele
11. 4. 2020 17:48:19
Napsal MarvinDela;1578840
Nevím no zrovna u čokolád mi přijde divný, že nemáte odbyt na Velikonoce. Asi to chtělo pžipravit náký speciální balíčky, akční ceny a podrtit to newsletterem. My prodáváme dárkové zboží, tak jsme to před měsícem prostě zavřeli a věnuju se investicím atd. se nemá cenu s tim nervovat za chvilku jsou Vánoce .)
Nepsal jsem, že nemáme vůbec odbyt. Jen velkoobchodní prodej prakticky nefunguje (podstatná část). E-shop je spíše pod průměrem (a kolem Velikonoc má být vrchol jarní sezony). Takže ono to pořád nějak funguje. Jen odpadli lidé, kteří by normálně kupovali, ale nyní nemají peníze, nebo mají strach. Což se dalo očekávat. Jak jsem psal výše, jsme navíc na 1/3 personálu. Takže výprodeje nic moc neřeší. Zbavili bychom se rychle zásob a brzo by nebylo co prodávat. Spíš se snažíme, abychom prodali za plnou cenu menší množství zboží, abychom to kapacitně ustáli. Snažíme se lidi motivovat do nákupu našich čokoládových tyčinek. Na ně není třeba tolik lidské práce a dá se v jejich formě prodat více čokolády (u produktů je video z jejich výroby). Ty na gram vycházejí zákazníky o dost levněji oproti tabulkám. Ty jsou v podstatě akční celoročně :-) A neexistuje pro ně na trhu stejně kvalitní alternativa za tak nízkou cenu. To jsou produkty, které nás docela drží a spoléháme na ně.
Jiná strategie nám moc nezbývá. My obecně slevy moc nedáváme. Máme to nastavené docela férově. Jsme v podstatě nejlevnější tzv. Bean to Bar čokoládovna v ČR. Děláme to stejně kvalitně jako přímá konkurence, ale spíš se to snažíme dostat k většímu okruhu lidí. Když bychom maržově pracovali tak, jak to zbytek trhu vyžaduje a dělá, bude většina našich čokolád za 110 - 120 Kč.
My ten luxus, kdy by to šlo zavřít a čekat na Vánoce, bohužel nemáme :-) Technologie je zaúvěrovaná a je potřeba tomu ještě trochu pomoci...
Přeji, ať se daří! Jak píšete, snad alespoň ty Vánoce vyjdou :-)
11. 4. 2020 17:48:19
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447934
lada1979
verified
rating uzivatele
11. 4. 2020 19:32:22
Napsal vodička;1578825
My mame dve hospody a takovou pohodu, jako od doby zavreni fakt nepamatuju :D Resp jo, predtim, nez sme otevreli hospody…
Takze za me asi smerovani k exitu, je to fakt o nicem, kdyz se vytrati radost a zisk se pohybuje jen na udrzovaci urovni.
Po skonceni stavu se pokusime neco malo vysoudit od statu a uvidime, co to prinese.
Chceš říci, že než by jsi využil program antivirus budeš se radši nejistě soudit?
11. 4. 2020 19:32:22
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447933
gostrider
verified
rating uzivatele
(60 hodnocení)
11. 4. 2020 19:34:44
Tak já jsem poprvé neodolal a udělal jsem si u Vás objednávku. Nikdy jsem tolik čokolády neobjednával, tak snad bude chutnat. Na obrázkách vypadá parádně. Držím palce ať Vám firma šlape.
11. 4. 2020 19:34:44
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447932
Napsal láďa1979;1578852
Chceš říci, že než by jsi využil program antivirus budeš se radši nejistě soudit?
K cemu mi bude pujcka s biancosmenkou, kdyz to muzu vsechno vytriskat zadarmo?
Mam zatim tri nazory od pravniku, vesmes se shodujou, ze od castky 50k to dava smysl a sance je, protoze ani zmena toho nouzovyho stavu z podstaty ohrozeni zdravi nic extra nemeni. Stat nas proste zavrel, tak bude calovat, s tim se pocita, jen se o tom nemluvi.
Resim samozrejme znehodnoceny zbozi a uslej zisk, ne vyplaty.
11. 4. 2020 19:47:00
https://webtrh.cz/diskuse/jak-reagujete-na-soucasnou-krizi/#reply1447931
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit