Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Uživil by se na trati Praha – Brno – Ostrava rychlovlak typu TGV (300 km/h)?

Když už se to tu tak rozběhlo..
Myslíte si, že by se v ČR uživil rychlovlak ala TGV (tedy dejme tomu kolem 300km/hod) na trati Praha - Brno - Ostrava?
Tedy v Praha - Brno reálně za cca 60min, a Praha - Ostrava za 90min?
Myslíte si, že by lidi byli ochotni za takový spoj zaplatit, protože určitě existuje předpoklad, že by takový spoj byl výrazně dražší.
Osobně si myslím, že ne, ale tak bylo by to hezký :)
23. 2. 2015 13:16:47
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093443
luksoft
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
23. 2. 2015 13:38:42
Napsal mytrix;1170827
Když už se to tu tak rozběhlo..
Myslíte si, že by se v ČR uživil rychlovlak ala TGV (tedy dejme tomu kolem 300km/hod) na trati Praha - Brno - Ostrava?
Tedy v Praha - Brno reálně za cca 60min, a Praha - Ostrava za 90min?
Myslíte si, že by lidi byli ochotni za takový spoj zaplatit, protože určitě existuje předpoklad, že by takový spoj byl výrazně dražší.
Osobně si myslím, že ne, ale tak bylo by to hezký :)
Ano, uživil. Ty dvě tratě by nebyly jen pro spojení zmiňovaných třech měst, ale zkrátily by i cestovní dobu Berlín - Vídeň/Bratislava/Budapešť, Vídeň - Varšava => trať by byla přínosem řádově pro desítky milionů lidí...
Proč by měl být spoj výrazně dražší? K tomu není důvod. Prakticky veškerá hromadná doprava je dotovaná, takže je to jen o nastavení dotace. A dotace na jednoho cestujícího by byla mnohem nižší, než dotace na vlak/bus z "Horní do Dolní", kde by se občas vyplatilo dotovat obyčejný taxík.
Ty tratě jsou samozřejmě už dlouhá léta na papíře, ale za posledních 60 let se postavila jediná nová trať o délce pár kilometrů na letiště Mošnov. Dřív budeme létat na Měsíc na dovolenou, než bude spuštěna první VRTka v ČR.
23. 2. 2015 13:38:42
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093442
Napsal luksoft;1170834
Ano, uživil. Ty dvě tratě by nebyly jen pro spojení zmiňovaných třech měst, ale zkrátily by i cestovní dobu Berlín - Vídeň/Bratislava/Budapešť, Vídeň - Varšava => trať by byla přínosem řádově pro desítky milionů lidí...
Proč by měl být spoj výrazně dražší? K tomu není důvod. Prakticky veškerá hromadná doprava je dotovaná, takže je to jen o nastavení dotace. A dotace na jednoho cestujícího by byla mnohem nižší, než dotace na vlak/bus z "Horní do Dolní", kde by se občas vyplatilo dotovat obyčejný taxík.
Ty tratě jsou samozřejmě už dlouhá léta na papíře, ale za posledních 60 let se postavila jediná nová trať o délce pár kilometrů na letiště Mošnov. Dřív budeme létat na Měsíc na dovolenou, než bude spuštěna první VRTka v ČR.
Jak muze nekdo na podnikatelskem foru resit byznys s tim, ze bude dotovany a je jedno, ze soucasny stav takove dopravy na dotacich stoji. Pokud si na sebe ta doprava neni schopna vydelat, nemela by se delat. Nevidim jediny duvod, aby se na neci jizdenku skladali jini lide.
23. 2. 2015 13:43:30
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093441
luksoft
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
23. 2. 2015 14:26:32
Napsal Radek O.;1170838
Jak muze nekdo na podnikatelskem foru resit byznys s tim, ze bude dotovany a je jedno, ze soucasny stav takove dopravy na dotacich stoji. Pokud si na sebe ta doprava neni schopna vydelat, nemela by se delat. Nevidim jediny duvod, aby se na neci jizdenku skladali jini lide.
Já žádný byznys neřeším, žádný svůj vlak nemám a ani se ho nechystám koupit. Pouze popisuji stav tak jak je. U nás i na západě je drtivá většina hromadné dopravy přímo i nepřímo dotována. Na rozdíl od vás nevynáším soudy zda je to tak správně nebo ne. Máme demokracii a většina lidí si hold dotování dopravy přeje. Samozřejmě můžete jít do politiky a nabídnout lidem, že zrušíte veškeré dotace na dopravu - zruší se všechny vlaky až na několik výjimek na koridoru, metro v Praze, tramvaje a jiná mhd, místní autobusy atd. Třeba budete mít úspěch.
23. 2. 2015 14:26:32
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093440
Mates
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
23. 2. 2015 15:39:29
Napsal luksoft;1170870
Já žádný byznys neřeším, žádný svůj vlak nemám a ani se ho nechystám koupit. Pouze popisuji stav tak jak je. U nás i na západě je drtivá většina hromadné dopravy přímo i nepřímo dotována. Na rozdíl od vás nevynáším soudy zda je to tak správně nebo ne. Máme demokracii a většina lidí si hold dotování dopravy přeje. Samozřejmě můžete jít do politiky a nabídnout lidem, že zrušíte veškeré dotace na dopravu - zruší se všechny vlaky až na několik výjimek na koridoru, metro v Praze, tramvaje a jiná mhd, místní autobusy atd. Třeba budete mít úspěch.
Koleje vlastní SŽDC. Vlaky dopravci. O dotacích by to bylo na velice dlouho.
Znamená to postavit vysokorychlostní železnici - s tím že SŽDC má co dělat, aby udržela současný stav dopravní cesty a jejich majetku, nevěřím, že by na to sehnala peníze. Neřešíme soupravy a další náklady s tím spojené.
Tranzitní dopravu to nijak zvlášť nezjednoduší, na trase Praha -Ostrava, je jen 164 km úsek, kde by se vysokorychlostní železnice dala na trase Praha - Wien využít. V praxi to znamená, že přijedete EC z Berlína/Hamburku, v Praze přesednete na vysokorychlostní spoj, který předjede EC, vystoupíte v České Třebové, kde si na to EC zase počkáte....
Jen pro zajímavost, Praha - Ostrava je 356 tarifních km, což je odhadem +- stejná trasa jako Paris - Dijon, kde jezdí TGV.. Pro zajímavost, cena jízdenky do druhé třídy na zítra na náhodný spoj stojí 1846 Kč.
Pro zákazníky je drahá jízdenka i za 295 Kč, takže se osobně obávám, že tento projekt by v našich končinách byl nereálný.
23. 2. 2015 15:39:29
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093439
Napsal luksoft;1170870
Já žádný byznys neřeším, žádný svůj vlak nemám a ani se ho nechystám koupit. Pouze popisuji stav tak jak je. U nás i na západě je drtivá většina hromadné dopravy přímo i nepřímo dotována. Na rozdíl od vás nevynáším soudy zda je to tak správně nebo ne. Máme demokracii a většina lidí si hold dotování dopravy přeje. Samozřejmě můžete jít do politiky a nabídnout lidem, že zrušíte veškeré dotace na dopravu - zruší se všechny vlaky až na několik výjimek na koridoru, metro v Praze, tramvaje a jiná mhd, místní autobusy atd. Třeba budete mít úspěch.
Vybrat od lidi 1 korunu, aby pak lidem zpětně vrátili 70 halířů, protože 30 si vezme aparát kolem je nesmyslné, ať je demokracie nebo diktatura. To, že je navíc v řadě zemí v EU dotována doprava neznamená, že je to tak správně. Ne vše, co dělá většina je dobře. Raději bych byl, kdyby mi z výplaty zbylo více a mohl se rozhodnout, za co ty své peníze utratím.
Na vašem příspěvku mi ovšem nejvíce vadilo to automatické zapojení dotací. Projekt by stál desítky miliard, provoz miliardy a jen tak od boku a hned na počátku řekneme "no co, to co bude v mínusu zaplatíme z dotací". Není lepší hledat model, který by byl ekonomicky soběstačný a pokud není, tak zvážit, zda má smysl?
23. 2. 2015 16:07:50
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093438
Napsal pokryvkm;1170918
Jen pro zajímavost, Praha - Ostrava je 356 tarifních km, což je odhadem +- stejná trasa jako Paris - Dijon, kde jezdí TGV.. Pro zajímavost, cena jízdenky do druhé třídy na zítra na náhodný spoj stojí 1846 Kč.
Pro zákazníky je drahá jízdenka i za 295 Kč, takže se osobně obávám, že tento projekt by v našich končinách byl nereálný.
To je přesně to, na co narážím. Ačkoliv u nás již teď lidi na ceny vlaků nadávají, tak právě z Francie, Španělska vím, že ty ceny mohou být ještě podstatně vyšší. Taková trať by se stejně musela stavět na zelené louce a ty náklady by byly astronomické. Takže proto jsem tak kladl dotaz, zda cestující byli ochotni zaplatit třebas (teď hrubě hádám) 800-1000Kč za Prahu - Brno, když by cestu zvládli za hodinu. Na druhou stranu k tomu všemu, ten krátký čas by možná přilákal i řidiče, co to normálně jezdí autem.
Jinak co se týče toho projektu, tak to mi taky nějak uniká význam. Investují miliardy do úpravy stávající tratě, aby se ve výsledku dojezdový čas zkrátil o 15 minut. Novou plánovanou trať projektují na maximálku 230km/hod, takže reálně tak 200. Mi přijde takové dost nekoncepční..
23. 2. 2015 17:17:29
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093437
Fido123
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
23. 2. 2015 17:20:15
Napsal Radek O.;1170942
Není lepší hledat model, který by byl ekonomicky soběstačný a pokud není, tak zvážit, zda má smysl?
Není. V řadě odvětví se bez dotací prostě fungovat (a konkurovat) nedá. A mám se zřeknout nějakého podnikatelského záměru jenom proto, že bych snad měl pobírat dotace, proč? Takové jsou zákony a pravidla a na podnikateli je, aby s těmito faktory kalkuloval a ne aby nad nimi filozofoval.
23. 2. 2015 17:20:15
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093436
luksoft
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
23. 2. 2015 17:24:48
Napsal pokryvkm;1170918
Koleje vlastní SŽDC. Vlaky dopravci. O dotacích by to bylo na velice dlouho.
Znamená to postavit vysokorychlostní železnici - s tím že SŽDC má co dělat, aby udržela současný stav dopravní cesty a jejich majetku, nevěřím, že by na to sehnala peníze. Neřešíme soupravy a další náklady s tím spojené.
SŽDC pracuje dost neefektivně. Investuje miliardy do naprosto neefektivních staveb. Příkladem jsou bezbariérová nástupiště za stovky milionů v nevýznamných stanicích kde projede několik motoráků za den... Stejně tak udržuje armádu výpravčích a dalšího personálu na stejně bezvýznamných tratích, kteří by se dali levně nahradit dálkovým řízením. ČD je stejně neefektivní. Viz třeba tendr na automaty, které by nahradily pokladní - návratnost prý dva roky (dle samotných ČD). Nakonec po letech se tendr zrušil...
Je tedy lepší peníze dávat na udržení skanzenu nebo investovat do VRT, která bude řádově víc efektivní?
Co se týče souprav, soukromí dopravci dokážou často levně koupit repasované soupravy. To je další bod efektivnosti. Už dnes by se daly ušetřit stovky milionů ročně výběrovými řízeními, ale pořád to jaksi nejde...
Napsal pokryvkm;1170918
Tranzitní dopravu to nijak zvlášť nezjednoduší, na trase Praha -Ostrava, je jen 164 km úsek, kde by se vysokorychlostní železnice dala na trase Praha - Wien využít. V praxi to znamená, že přijedete EC z Berlína/Hamburku, v Praze přesednete na vysokorychlostní spoj, který předjede EC, vystoupíte v České Třebové, kde si na to EC zase počkáte....
Pokud se bavíme o RS1 tak ta vede cca Praha - Jihlava - Brno - Vyškov - Přerov (Olomouc) - Ostrava. Přes Českou Třebovou vůbec nevede.
Existuje několik modelů VRT podle toho, zda po ní mohou jezdit i klasické nebo nákladní vlaky nebo jen vysokorychlostní soupravy. I to EC by mohlo po VRT.
Napsal pokryvkm;1170918
Jen pro zajímavost, Praha - Ostrava je 356 tarifních km, což je odhadem +- stejná trasa jako Paris - Dijon, kde jezdí TGV.. Pro zajímavost, cena jízdenky do druhé třídy na zítra na náhodný spoj stojí 1846 Kč.
Pro zákazníky je drahá jízdenka i za 295 Kč, takže se osobně obávám, že tento projekt by v našich končinách byl nereálný.
Železniční tarif je smutná kapitola sama pro sebe v celé Evropě. Jsou tisíce výjimek, zvýhodnění, akčních nabídek... Pokud si koupíte mezinárodní jízdenku na pár kilometrů z Německa co ČR, zaplatíte třeba i několik desítek korun za 1 km cesty. Se skutečnými náklady to ale nemá nic společného, je to politika...
23. 2. 2015 17:24:48
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093435
Napsal Fido123;1170966
Není. V řadě odvětví se bez dotací prostě fungovat (a konkurovat) nedá. A mám se zřeknout nějakého podnikatelského záměru jenom proto, že bych snad měl pobírat dotace, proč? Takové jsou zákony a pravidla a na podnikateli je, aby s těmito faktory kalkuloval a ne aby nad nimi filozofoval.
Jsou státy, které dotace nemají a ty obory tam fungují. Samožejmě pokud je trh takový (EU), že v daném oboru mají dotace všichni, tak bez nich by se vám fungovalo dost špatně, ale otázkou je, zda jsou dotace jako takové na místě. Proč je vůbec mít, proč vybrat nejdříve peníze a pak z nich vrátit jen část zpět, proč je v te ekonomice nenechat rovnou? Ano, ceny vybraných produktů stoupnou, ale lidem a firmám zbude více peněz.
A když vidím dnes obsazenost vlaků, tak dělat hyper tratě pro pár lidí je dobré? A ještě to dělat s automatikou dotací? Ale možná vás baví platit daně nad rámec potřebného, aby se k vám pár drobků dostalo zpět.
Škoda, že mi nechcete posílat peníze, z každé koruny bych vám vrátil 50-70 % zpět. Udělal bych si velkou reklamu, jak jsem vám dal ze svého dotace, vypadal bych jako lidumil a postavil byste si u firmy velkou ceduli, že jste si ji postavil díky mé dotaci...
samozřejmě respektuji to, že tento princip se vám zamlouvá.
23. 2. 2015 17:27:36
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093434
Fido123
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
23. 2. 2015 17:40:37
Napsal Radek O.;1170970
Jsou státy, které dotace nemají a ty obory tam fungují. Samožejmě pokud je trh takový (EU), že v daném oboru mají dotace všichni, tak bez nich by se vám fungovalo dost špatně, ale otázkou je, zda jsou dotace jako takové na místě. Proč je vůbec mít, proč vybrat nejdříve peníze a pak z nich vrátit jen část zpět, proč je v te ekonomice nenechat rovnou? Ano, ceny vybraných produktů stoupnou, ale lidem a firmám zbude více peněz.
A když vidím dnes obsazenost vlaků, tak dělat hyper tratě pro pár lidí je dobré? A ještě to dělat s automatikou dotací? Ale možná vás baví platit daně nad rámec potřebného, aby se k vám pár drobků dostalo zpět.
Škoda, že mi nechcete posílat peníze, z každé koruny bych vám vrátil 50-70 % zpět. Udělal bych si velkou reklamu, jak jsem vám dal ze svého dotace, vypadal bych jako lidumil a postavil byste si u firmy velkou ceduli, že jste si ji postavil díky mé dotaci...
samozřejmě respektuji to, že tento princip se vám zamlouvá.
Musíte mít Radku nějaký špatný den, obykle jsou Vaše příspěvky věcné a nepodsouváte lidem myšlenky, které nikdy nevyslovili. Sranda je, že v zásadě si o dotacích myslím to samé, co Vy. No snad Vám tato indicie a opětovné přečtení mého příspěvku pomůže jej pochopit.
23. 2. 2015 17:40:37
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093433
luksoft
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
23. 2. 2015 17:45:09
Napsal Radek O.;1170942
Vybrat od lidi 1 korunu, aby pak lidem zpětně vrátili 70 halířů, protože 30 si vezme aparát kolem je nesmyslné, ať je demokracie nebo diktatura. To, že je navíc v řadě zemí v EU dotována doprava neznamená, že je to tak správně. Ne vše, co dělá většina je dobře. Raději bych byl, kdyby mi z výplaty zbylo více a mohl se rozhodnout, za co ty své peníze utratím.
Na vašem příspěvku mi ovšem nejvíce vadilo to automatické zapojení dotací. Projekt by stál desítky miliard, provoz miliardy a jen tak od boku a hned na počátku řekneme "no co, to co bude v mínusu zaplatíme z dotací". Není lepší hledat model, který by byl ekonomicky soběstačný a pokud není, tak zvážit, zda má smysl?
Já jsem samozřejmě pro hledání efektivních řešení. Ale samotná dotace na tuto trať se může vrátit jinde. Jednak se můžou zrušit jiné dotované vlakové a autobusové spoje, ušetří se část kapacity silnic, pomoci to může i zaměstnanosti (lidé z třeba z Jihlavy budou za cca 30 minut v Praze nebo v Brně a mohou tak dojíždět za prací). Chce to propočítat... I když samozřejmě i studie může být úmyslně i neúmyslně nepřesná.
Znáte tedy nějaký ekonomicky soběstačný model pro financování dopravní infrastruktury? Nejenom železnice, ale i dálnic nebo silnic 1. 2. nebo 3. třídy nebo třeba chodníků či cyklostezek? Napadá mě jen zavést komplexní satelitní mýto a to nevím jak by se lidem líbilo...
23. 2. 2015 17:45:09
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093432
qwertr
verified
rating uzivatele
(7 hodnocení)
23. 2. 2015 18:05:39
Len tak som si preletel ako to vyzera s MHD v Prahe. Trzby su 4 mld Kc a dotacie 10 Mld. Teraz si zoberte, ze zrazu by dotacia nebola. Kolko ludi by bolo ochotnych dat za jednorazovy listok 100 Kc a rocnu elektricenku 10,5k az nejakych 13,5k Kc. Ako by vyzerala ta doprava v Prahe ? Vobec by sa dalo hovorit o doprave alebo len o obrovskom parkovisku, na ktore by sa cesty zmenili ?
23. 2. 2015 18:05:39
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093431
Napsal luksoft;1170978
Já jsem samozřejmě pro hledání efektivních řešení. Ale samotná dotace na tuto trať se může vrátit jinde. Jednak se můžou zrušit jiné dotované vlakové a autobusové spoje, ušetří se část kapacity silnic, pomoci to může i zaměstnanosti (lidé z třeba z Jihlavy budou za cca 30 minut v Praze nebo v Brně a mohou tak dojíždět za prací). Chce to propočítat... I když samozřejmě i studie může být úmyslně i neúmyslně nepřesná.
Znáte tedy nějaký ekonomicky soběstačný model pro financování dopravní infrastruktury? Nejenom železnice, ale i dálnic nebo silnic 1. 2. nebo 3. třídy nebo třeba chodníků či cyklostezek? Napadá mě jen zavést komplexní satelitní mýto a to nevím jak by se lidem líbilo...
Aby se dalo něco počítat, musel byste mít nějaká data. Bohužel nikdo neumí říci, zda by ti lidé z JIhlavy do Prahy jezdili, kdyby tam byli ne za 1 hodinu, ale za 30 minut. Možná pár ano, ale davy to nebudou. Stejně tak by měla nová trať přinést nové cestující, kteří do té doby jezdili jinak, než stávajícími vlaky, což si nemyslím, že budou tak velká čísla.
Co se týká silnic, tam si myslím, že dotace na provoz automobilů nejsou. Nebo vám někdo platí za to, že využijete auto a pojedete po silnici? Ano, stát vybudoval silnici, udržuje ji, ale neplatí za to, že po ni jezdíte. Navíc je to např. o tom, že rakouská obdoba ŘSD je schopna za rok vybrat tak, že pokryje náklady na údržbu, proč to u nás nejde?
Jel jsem tento pátek do košic a zpět. Cestou tam dotovaný vlak a ve vlaku pro pár stovek cestujících bylo tak 30-50 pasažérů. Cestou zpět to bylo o něco lepší. Nevím kolik mohla stát ta cesta v nákladech, ale musela to být neskutečná díra. A nikomu to nevadí.
Prostě dělat hurá akce ve stylu "no vždyť to někdo zaplatí" je pro mne nepřijatelné.
23. 2. 2015 18:32:30
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093430
Technicky je to nemožný, nejsou na to koleje, nejsou na to úseky (krom místama Praha-Pardubice-Choceň).
Aktuální vlaky umí i 230 km/h, ale prostě to není kde rozjet a když je, tak by za chvíli byla polovina vlaků v poli.
23. 2. 2015 19:15:03
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/#reply1093429
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit