Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Záludná otázka – "drobečkovka" a produkt ve více kategoriích

Jestliže je jeden produkt ve více různých kategoriích a musí být ve více kategoriích... jak to udělat s drobečkovou navigací?
1. možnost... e-shop bude sledovat odkud jsem se proklikal k produktu a podle toho vypíše cestu a když přijdu přes vyhledávač nebo odkaz tak je to jedno a vybere se prostě ta první možná cesta.
2. něco jiného? Třeba něco nekonvenčního?
Co si o tom myslíte?
3. 5. 2014 11:23:04
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020205
laksdklasd
verified
rating uzivatele
3. 5. 2014 12:42:56
Z toho udělej pavouka.
11183
Vyhledávačům se bude líbit, že je stránka vždy stejná (že každému nezobrazuješ jiné menu).
Pro SEO - pokryješ odkazy na všechny relevantní kategorie.
Pro lidi - lehce se proklikají ke všem nadřazeným kategoriím.
//Faktura v soukromé poště.
3. 5. 2014 12:42:56
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020204
Mike Acler
verified
rating uzivatele
(18 hodnocení)
3. 5. 2014 13:05:27
Zařaď to taxonomicky do kategorií, aby to člověk dohledal. Pokud je to ve více kategoriích, nezapoměň na rel=canonical.
Cokoliv jiného nekonvenčního by tady nefungovalo a zbytečně by to mátlo člověka (např. spojování všech kategorií, ve kterých je stránka umístěna, do cílové drobečkovky)
3. 5. 2014 13:05:27
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020203
Zařadit produkt do více kategorií je dobrý nápad, který pomáhá nalezitelnosti.
Snažit se zařazení do více kategorií vyjádřit drobečkovou navigací není dobrý nápad a návštěvníka pouze zmate.
Struktuře, kterou jste zvolil, se říká polyhierarchická taxonomie, a mnohem lépe se vyjadřuje facety neboli vlastnostmi (pojmy uvádím, kdybyste chtěl hledat víc informací).
Místo, abyste přiřadil produkt kategorii a ukazoval, kam patří produkt, ten vztah otočte:
Kategorie jsou vlastnosti produktu; v detailu produktu ukažte, které kategorie k němu patří.
Můžete v popisu produktu například odkázat na kategorie, v nichž návštěvník najde další nabídku. Kdybych zůstal u příkladu sekačky, mohl byste uvést toto:
Podívejte se na další elektrické sekačky nebo na další výrobky značky Bosch.
Můžete ty kategorie také vložit do dalších informací, jako to dělá Amazon.
Viz "Amazon Best Sellers Rank" například zde.
11185
3. 5. 2014 14:13:08
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020202
petrq2
verified
rating uzivatele
4. 5. 2014 09:14:47
"Snažit se zařazení do více kategorií vyjádřit drobečkovou navigací není dobrý nápad a návštěvníka pouze zmate."
No ale to, co je zeleně zatrženo, je právě drobečková navigace, ne? Akorat, ze neni nahore na strance ale uprostred. Na nekterych jinych strankach se stromovou strukturou kategorii a moznosti zarazeni prvku ve vice kategoriich to byva k videni i nahore. Problem je, kdyz i ty kategorie nejsou ciste stromove, ale kdyz i kategorie muze byt ve vic nadrazenych kategoriich, pak uz to takhle udelat nejde (protoze pak uz tech moznych cest je spousta).
4. 5. 2014 09:14:47
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020201
je právě drobečková navigace, ne?
Ne, drobečková navigace je ve svém principu jedna cesta, podle které se uživatel může vrátit zpět, nejčastěji zobrazovaná jako navigace na jednom řádku nad obsahem. Znázornění více kategorií už se jako drobečková navigace označit nedá, protože neslouží stejnému účelu, má sloužit ke specifickému hledání podobných produktů. Proto Martin zmínil, že by tu vůbec neměla být, jelikož ji nahrazuje výpis kategorií, ve kterých produkt je. Řešení amazonu je správné a používá ho i řada velkých českých e-shopů.
6. 5. 2014 15:34:36
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020200
Napsal Jaroslav Bereza;1084313
2. něco jiného? Třeba něco nekonvenčního?
Pro optimální řešení navigace v e-shopu by bylo potřeba znát mnohem víc informací.
Ohledně drobečkové navigace (a výpisu více kategorií) jsem přesvědčený, že v 99% případů není vůbec potřeba. Podle mé zkušenosti ji drtivá většina uživatelů úplně ignoruje.
Například na zbozi.cz už ji nenajdeš - místo ní je tam link na tu nadřazenou kategorii, která dává v daném kontextu největší smysl.
Na store.apple.com drobečkovku taky nenajdeš a jak se tam krásně nakupuje :)
6. 5. 2014 19:12:59
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020199
Napsal Gotty;1085466
Pro optimální řešení navigace v e-shopu by bylo potřeba znát mnohem víc informací.
Třeba co ten e-shop prodává :)
Ty příklady ti ale pokulhávají, zboží a apple store nelze srovnávat s klasickými e-shopy, jsou to úplně jiné věci. Pak bys rovnou mohl začít poměřovat co má či nemá amazon, dává to stejný smysl. Výpis kategorií je užitečný zvlášť u elektroniky, kde je reálné, že uživatel má zájem hledat buď podobné věci od stejného výrobce, podobné věci ve specifické kategorii atd.
7. 5. 2014 16:03:20
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020198
Díky za vaše komentáře a náměty.
Ten problém, který popisuji aktuálně neřeším. Říkal jsem si však, že by bylo dobré v tom mít do budoucna jasno a načerpat nějaké nápady.
To, že styl drobečkovky závisí i na tom co e-shop prodává a na zvycích cílové skupiny je určitě dobrá připomínka.
Líbí se mi vypsání seznamu kategorií někde pod popisem produktu. Viz ukázka z Amazonu. Něco na ten způsob jsem už i párkrát dělal.
Třeba tady je něco trochu podobného. http://www.artedio.cz/zbozi/derma-valecek-titanium/p-5 Je tam tlačítko na rozbalení souvisejících kategorií.
7. 5. 2014 19:27:59
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020197
Napsal Petr Široký;1085776
Třeba co ten e-shop prodává :)
Ty příklady ti ale pokulhávají, zboží a apple store nelze srovnávat s klasickými e-shopy, jsou to úplně jiné věci. Pak bys rovnou mohl začít poměřovat co má či nemá amazon, dává to stejný smysl. Výpis kategorií je užitečný zvlášť u elektroniky, kde je reálné, že uživatel má zájem hledat buď podobné věci od stejného výrobce, podobné věci ve specifické kategorii atd.
Petře, když už píšeš, že mé příklady pokulhávají, nebylo by od věci, napsat v čem.
V čem je Apple eshop úplně jiná věc než "běžný eshop"? Kromě toho, že Apple má smysluplnou navigaci, mě žádný zásadní rozdíl nenapadá. V obou dvou případech řešíš stejnou uživatelskou potřebu - "Chci si něco koupit.".
Ano, uživatel má zájem hledat podobné věci - to je fakt. Na druhou stranu - uživatel ignoruje drobečkovku - to je taky fakt*. Apple si obě dvě věci uvědomuje, proto vždy, když to dává smysl, nabízí kontextově související produkty.
* Pokud si to chcete ověřit na svém eshopu, doporučuji webovou analytiku. Crazy Egg je fajn, A/B test (drobečkovka vs. link na nadřazenou kategorii) je lepší.
8. 5. 2014 01:19:30
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020196
K4M1L
verified
rating uzivatele
(9 hodnocení)
8. 5. 2014 02:13:45
no tak zrovna u Apple asi nebude třeba dělit zboží dle značky, takže by drobečková navigace šla celkem čistě udělat...
8. 5. 2014 02:13:45
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020195
Napsal Gotty;1085928
Petře, když už píšeš, že mé příklady pokulhávají, nebylo by od věci, napsat v čem.
Vždyť jsem to napsal. Základ e-shopu se odvíjí od toho, co prodává, a na jakou cílovku se zaměřuje. Není možné srovnávat výrobku Applu se (pro příklad) středně velkým českým e-shopem. Tím nekritizuji Apple ani nikoho jiného, pouze poukazuji na to, že co funguje pro Apple nemusí fungovat pro onen e-shop a to se nevztahuje jen na drobečkovou navigaci.
Nebavíme se o grafice nebo čemkoliv nepodstatném, ale o obsahu, od kterého se odvíjí cílovka, od které se odvíjí její potřeby a pak se dostaneme k řešení potřeb, mezi které patří například i rozvinutí kategorií v detailu výrobku.
9. 5. 2014 12:20:04
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020194
ps906
verified
rating uzivatele
20. 6. 2014 08:54:46
Drobečková navigace dává stránku do kontextu, říká uživateli, kde se ve struktuře webu zrovna nachází, je to obdoba k active trailu. Proto by měla obsahovat cestu ke stránce nejlépe takovou, po které se tam uživatel dostal. I když je stránka v hierarchii webu na více místech, dal bych do drobečkové navigace jen tu jednu cestu. Pokud šel uživatel přímo na stránku (třeba z vyhledávače) tak tam zobrazím jednu z možných cest (nejlíp tu co dává nejvíc smysl - hlavní kategorii produktu), ale vždycky tu stejnou. Ostatní cesty je dobré na stránce taky zobrazit, ale v jiném prostoru než je určen pro drobečkovou navigaci.
Pokud je v eshopu vždy vidět celý active trail (v podobě rozbalených kategorií v menu), a je v něm zřejmá hierarchie, není podle mě drobečková navigace nutná, protože duplikuje active trail. Uživatel vidí strukturu webu a do nařazených kategorií se dostane i bez drobečkové navigace.
20. 6. 2014 08:54:46
https://webtrh.cz/diskuse/zaludna-otazka-drobeckovka-a-produkt-ve-vice-kategoriich/#reply1020193
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit