Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

"PR články" – nepřítel vztahů s veřejností

Luděk Kvapil
verified
rating uzivatele
14. 3. 2014 11:37:28
Celkem mi leze krkem, jak se každý reklamní blábol nazývá PR článek. PR má být zkratkou pro vztahy s veřejností. Přesto si firmy často myslí, že dobré vztahy s veřejností navážou, když všude budou omílat trapné reklamní fráze, kterým stejně nikdo nevěří.
Jak tak sleduju, tak obory PR a marketing mají špatné PR. Myslím, že je to tím, že každý negramot si myslí, že může dělat "PR a marketing". Ve výsledku se termíny zprofanovaly a ztratily svůj význam.
Jak vnímáte vy "PR články"? Co je pro vás skutečné PR a co je jen reklamní blábol?
14. 3. 2014 11:37:28
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005432
Vít Michalek
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
14. 3. 2014 11:44:27
Soukromě: blaboly, které ani nečtu (pokud to je označeno jako PR)
Pracovně: pokud se jedná o obor, přečti s je jen abych byl informovaný.
14. 3. 2014 11:44:27
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005431
Martin Hajna
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
14. 3. 2014 11:56:10
Je to trh z reklamou a ten je na ČR trhu malým šílenstvím.
Od té doby co každý chce publikovat nebo napsat PR článek do 500 Kč už je to celkem mrtvolné odvětví mezi malými firmami.
14. 3. 2014 11:56:10
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005430
Luděk Kvapil
verified
rating uzivatele
14. 3. 2014 12:00:56
Napsal Vít Michalek;1067389
Soukromě: blaboly, které ani nečtu (pokud to je označeno jako PR)
Pracovně: pokud se jedná o obor, přečti s je jen abych byl informovaný.
Já to právě také nečtu... Pokud rozkliknu článek a pořád se tam píše o báječném skvělém produktu úžasné firmy BlaBla, tak to jen prolétnu očima a jdu pryč. Nepamatuju se, že bych někdy takovému článku věnoval pozornost. Prostě reklamní blábol... Přesto právě takové chujoviny chtějí zákazníci a já vůbec nechápu proč. Podle mě to totiž nikdo "dobrovolně" nečte.
14. 3. 2014 12:00:56
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005429
_Nightmare_
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
14. 3. 2014 12:16:58
No PR se musi umet a je to trochu komplexnejsi zalezitost. Je totiz zapotrebi si uvedomit, ze muzete napsat sebelepsi clanek, ale pokud nebude dostatecne "videt" (= nedokazete ho dostat do opravdu velkych medii typu Blesk atd.), tak je to tak trochu ztrata casu. To uz ale neni ani tak o psani, jako spis o kontaktech (znamostech), ktere jsem driv taky nemel a nebylo jednoduche se k nim dostat. Ted uz kazdopadne delam PR clanku min nez driv, protoze podobne veci si muzou dovolit jen "velci hraci".
14. 3. 2014 12:16:58
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005428
Napsal siva01;1067399
Já to právě také nečtu... Pokud rozkliknu článek a pořád se tam píše o báječném skvělém produktu úžasné firmy BlaBla, tak to jen prolétnu očima a jdu pryč. Nepamatuju se, že bych někdy takovému článku věnoval pozornost. Prostě reklamní blábol... Přesto právě takové chujoviny chtějí zákazníci a já vůbec nechápu proč. Podle mě to totiž nikdo "dobrovolně" nečte.
Jenze misto "podle mne" je lepsi resit realitu cisel. Dobry reklamni clanek, dobre delane PR (a to opravdu neni nejaky clanek nekde) ma skvele efekty. Dobre PR je takove, kdy ho vyda sama redakce za svuj obsah. To, ze vy napisete text, nebo pro nekoho nechate text udelat, ten nekde vypublikujete, to je vse, jenom ne PR jako takove.
14. 3. 2014 12:24:09
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005427
Luděk Kvapil
verified
rating uzivatele
14. 3. 2014 12:39:48
Napsal Radek O.;1067410
Jenze misto "podle mne" je lepsi resit realitu cisel. Dobry reklamni clanek, dobre delane PR (a to opravdu neni nejaky clanek nekde) ma skvele efekty. Dobre PR je takove, kdy ho vyda sama redakce za svuj obsah. To, ze vy napisete text, nebo pro nekoho nechate text udelat, ten nekde vypublikujete, to je vse, jenom ne PR jako takove.
Já vím, co je to PR, ale "PR článek" je takový odborný termín, který právě nikdo za svůj článek vydávat nebude. Zkuste se někdy podívat, co lidi publikují jako "PR články". Smysl této diskuze je právě poukázat na to, že ony "PR články" vlastně nejsou žádné PR.
14. 3. 2014 12:39:48
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005426
ze to ma pracovni nazev PR clanek nicemu nevadi, je to takovy terminus technicus. Nicmene i placene PR clanky (napr. koupene na novinkach) psany primo nami mivaji svuj efekt. Jen je treba se nad tim zamyslet a mit od toho splnitelne cile.
14. 3. 2014 12:42:55
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005425
Martin Hajna
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
14. 3. 2014 13:00:51
Napsal siva01;1067419
Já vím, co je to PR, ale "PR článek" je takový odborný termín, který právě nikdo za svůj článek vydávat nebude. Zkuste se někdy podívat, co lidi publikují jako "PR články". Smysl této diskuze je právě poukázat na to, že ony "PR články" vlastně nejsou žádné PR.
Hledáte řešení v komunitě, kde většinu článků píšou lidé, kteří jim a prezentovanému zboží nebo službě vůbec nerozumí a publikují je na webech, které nejsou relevantní.
Základní požadavek je cena a výsledky odpovídají. Zkuste se tady někomu zmínit o PR článku za 10 000 Kč a 99% poptávajících Vám ani neodpoví. Nečekejte, že tady dostanete nějaké rozumné rozhřešení.
14. 3. 2014 13:00:51
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005424
Dála Musil
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
14. 3. 2014 13:21:53
Webtržnické PR články nemají s reálným PR opravdu nic společného.
14. 3. 2014 13:21:53
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005423
Luděk Kvapil
verified
rating uzivatele
14. 3. 2014 13:44:12
Napsal rouballik;1067426
Hledáte řešení v komunitě, kde většinu článků píšou lidé, kteří jim a prezentovanému zboží nebo službě vůbec nerozumí a publikují je na webech, které nejsou relevantní.
Základní požadavek je cena a výsledky odpovídají. Zkuste se tady někomu zmínit o PR článku za 10 000 Kč a 99% poptávajících Vám ani neodpoví. Nečekejte, že tady dostanete nějaké rozumné rozhřešení.
Já tu ani tak nečekám rozhřešení. Vlastně dělám PR. Mám za to, že je nutné trh edukovat, aby si lidi uvědomili, co je skutečný marketing a PR a co je jen pochybná imitace. Někde se s tou edukací trhu začít musí a zde je celkem slušný zásah cílové skupiny ;)
---------- Příspěvek doplněn 14.03.2014 v 13:47 ----------
Napsal Radek O.;1067421
ze to ma pracovni nazev PR clanek nicemu nevadi, je to takovy terminus technicus. Nicmene i placene PR clanky (napr. koupene na novinkach) psany primo nami mivaji svuj efekt. Jen je treba se nad tim zamyslet a mit od toho splnitelne cile.
Novinky.cz mají dobré články. Tam bych ty placené články doopravdy považoval za PR. Je to vesměs článek o nějakém tématu a "jen tak mimochodem" je tam citována nějaká firma. Tak to má být.
Takové ty nesmyslné "PR články" jsou třeba na PressWeb.cz. Tváří se to jako tiskové zprávy, ale jsou to jen žvásty.
14. 3. 2014 13:44:12
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005422
on.la
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
14. 3. 2014 14:00:57
Napsal siva01;1067437
J
Tak zrovna Novinky.cz mají většinu PR článků neoznačených. V jedné z největších agentur jsem pár let pracoval a právě na Novinkách jsme publikovali celkem dost, často i na míru. Jde opravdu o užší vztah s novinářem, o dárečky atd., které samozřejmě každý očekává, někdo se nechá pozvat každý měsíc na dobrý oběd, jinému je dárek za 10 tisíc málo, je to individuální a většinou to odráží sílu média, případně konkrétního novináře.
Jinak to tak asi nevypadá, ale většina článků o nějakých produktech či službách je minimálně do určité míry PR, jen pro běžné oko nerozeznatelné. Jde o to znát publikační plán (ten je třeba na rok dopředu), na základě něj tlačit produkty klienta PR agentury, za kterého kope (a on platí krvavé peníze :) a vědět, kdy je zmínit např. vyjádřením v článku, popřípadě rovnou konkrétním produktem či jeho fotkou.
Opravdu PR je trochu komplexnější záležitost, ale zase to není nic světoborného, doporučil bych většině zdejších samozvaných píáristů se nechat na chvíli v nějaké lepší agentuře zaměstnat, aby věděli, o čem to je, třeba by pak dost změnili pohled na věc (minimálně tím, že kvaliitní agentura či pracovník se podbízet cenou nemusí).
14. 3. 2014 14:00:57
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005421
Luděk Kvapil
verified
rating uzivatele
14. 3. 2014 14:18:53
Napsal on.la;1067444
Tak zrovna Novinky.cz mají většinu PR článků neoznačených. V jedné z největších agentur jsem pár let pracoval a právě na Novinkách jsme publikovali celkem dost, často i na míru. Jde opravdu o užší vztah s novinářem, o dárečky atd., které samozřejmě každý očekává, někdo se nechá pozvat každý měsíc na dobrý oběd, jinému je dárek za 10 tisíc málo, je to individuální a většinou to odráží sílu média, případně konkrétního novináře.
Jinak to tak asi nevypadá, ale většina článků o nějakých produktech či službách je minimálně do určité míry PR, jen pro běžné oko nerozeznatelné. Jde o to znát publikační plán (ten je třeba na rok dopředu), na základě něj tlačit produkty klienta PR agentury, za kterého kope (a on platí krvavé peníze :) a vědět, kdy je zmínit např. vyjádřením v článku, popřípadě rovnou konkrétním produktem či jeho fotkou.
Opravdu PR je trochu komplexnější záležitost, ale zase to není nic světoborného, doporučil bych většině zdejších samozvaných píáristů se nechat na chvíli v nějaké lepší agentuře zaměstnat, aby věděli, o čem to je, třeba by pak dost změnili pohled na věc (minimálně tím, že kvaliitní agentura či pracovník se podbízet cenou nemusí).
Také jsem si všiml, že často neuvádí článek jako reklamu. To je sice už za hranou, ale dá se to akceptovat, pokud to není příliš "tvrdé". Když je něco zcela viditelně reklamní blábol, tak už jsou lidi v takové "obranné pozici" a prostě tomu předem nevěří. Budování vztahů s novináři k PR patří. Občas je to teda dost za hranou, protože by se zase nemělo uplácet, ale spíše stavět na "unikátních informacích" a tak... Ono to uplácení je dlouhodobě také naprd, ikdyž mi je jasné, že někteří lidé na to slyší.
Třeba vím, že někteří lidé i tady z Webtrhu mají "ochočené" novináře, kteří píšou na jejich zadání, přestože to kolikrát není tak úplně pravda. To už je problém toho novináře, že není skeptický. Asi se nejedná přímo o úplatky, ale spíše o takové to pochlebování, společné chlastačky a jiná "přáteská setkání" :p. Nakonec co si budeme vykládat... Takto to v obchodu chodí. Co tak sleduju obchoďáky, tak zcela běžně chodí pařit s kolegy z jiných firem, kteří je pak oslovují, když jejich zaměstnavatel náhodou něco potřebuje.
14. 3. 2014 14:18:53
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005420
_Nightmare_
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
14. 3. 2014 14:24:24
on.la: tak ja se obavam, ze by je zadna lepsi agentura nezamestnala. :) Ale jinak to samozrejme neni spatny napad, jenze ja bych rekl, ze vetsina lidi co tu nabizi "profesionalni copywriting od 100 Kc" atd. se tim vlastne ani zivit nechce - jinak receno, nechteji v tom oboru udelat karieru, jen jim to proste prijde lepsi, nez chodit nekam na brigadu.
---------- Příspěvek doplněn 14.03.2014 v 14:26 ----------
siva01: dobry PR clanek by v idealnim pripade nemel byt zarazen v rubrice typu "komercni clanky" nebo takto oznacen... to ten clanek pak dost "zabiji".
14. 3. 2014 14:24:24
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005419
on.la
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
14. 3. 2014 14:32:54
Napsal _Nightmare_;1067458
ono to bylo myšleno trochu ironicky :) A jinak platí, že nejlepší PR článek je ten, který čtenáři" sežerou" a pak nakoupí, nebo se podle něj řídí. Takových je málo, většina agentur stejně dělá jen nějaké tipy v Chvilce pro tebe nebo Rytmu života. Ty chlastačky atp. k tomu patří, ale to asi všude, já taky strávil spoustu odpolední a večerů s různými partnery, když už jsem jel sám za sebe, ono v neformálním prostředí se dá řešit (a vyřešit) spousta věcí, co by za kulatým stolem byla neprůstřelná. Tak to prostě je a každý soudný člověk to ví - jen se o tom nemluví. A ano, bohužel PR v klasické podobě je (aspoň v ČR) hodně degradované, vyhrávají ti, kdo mají víc kontaktů na různých místech a novináři si to pak umí obhájit, což ale třeba v případě Novinek fakt problém evidentně nebyl, mně to přijde jako jedna velká PR rubrika :) A zdaleka nejde jen o web, ale i o print a televizi, ta vždy platila za nejvíc, třeba dostat se do Sama doma nebo Dobrého rána - klient se rozplýval, a agentura taky, protože si za to mohla naúčtovat nejvíc :)
14. 3. 2014 14:32:54
https://webtrh.cz/diskuse/pr-clanky-nepritel-vztahu-s-verejnosti/#reply1005418
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit