Zadejte hledaný výraz...

Domény s diakritikou, ANO či NE

claymes
verified
rating uzivatele
(11 hodnocení)
22. 11. 2007 11:21:58
Ve vedlejším vlákně se rozjela docela zajímavá diskuse o doménách s diakritikou. Já osobně jsem proti. Podle mě by zavedení podpory domén s diakritikou (IDN) přineslo víc škody než užitku.
PROTI
1) Zmatení uživatele. Existuje už slušná řádka běžných uživatelů, která se naučila, že se v doménovém jméně diakritika nepíše (mj. i proto můžeme být svědky kampaní typu Aktuálně.cz a ne Aktualne.cz, protože většina uživatelů už ví. A ti co neví, tak hodně často stejně přistupují přes vyhledávač, který za ně tento problém vcelku slušně řeší.)
2)Boj se spekulanty se rozhoří v plné síle. Dovedu si představit situaci, jak je majitel nějaké lukrativní domény např. hracky.cz (nic lepšího mě teď nenapadlo) štěstím bez sebe, že peníze (třeba nemalé), které vynaložil na nákup domény, protože byla svého času jedinečná a unikátní bude muset vynakládat znova, aby od spekulanta koupil doménu hračky.cz
Ani případná ochranná lhůta pro majitele domén bez diakritiky by kvůli povaze češtiny moc nepomohla, přinejmenším by byla problematická. Vznkaly by nejrůznější bojůvky:) typu Čepl vs. Cepl, Vláďa vs vláda.. atd.
PRO (alespoň některé)
a) registrátoři (pěkně si namastí kapsu)
b) spekulanti (pěkně si namastí kapsu)
Osobně proti spekulaci nic nemám, podle mě je naprosto legitimní (třeba pěkné euto.cz a jiné futures:)), ale spíš se bojím toho, že ta spekulace s IDN bude parazitovat na jménu již zaběhlého webu. Z toho, že by případné spory měly řešit soudy mi vstávají vlasy hrůzou.
Budu rád, když napíšete, jak situaci vidíte vy, jestli jste pro a nebo proti doménám s diakritikou a proč.
PS: Byl to trochu delší přípěvek, tak jsem ho napsal s diakritikou;) aby se lépe četl.
22. 11. 2007 11:21:58
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28835
Pette
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
22. 11. 2007 11:23:46
Povazujem domeny s diakritikou za uplnu hlupost.
22. 11. 2007 11:23:46
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28834
Souhlas, hloupost. p.s. domena aktuálně.cz je lepsim prikladem :) staci obcas slyset v TV NOVA ve zpravach kdo prinesl zpravu a rikaji to s diakritikou tecka cz
22. 11. 2007 11:28:15
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28833
JanoF
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
22. 11. 2007 11:59:44
hehe, rusko by v takom pripade mohlo mat domeny s azbukov :) samozrejme ze blbost a ti co to navrhli, tak potrebuju prachy a natom by sa urcite nabalili :)
22. 11. 2007 11:59:44
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28832
Dan
verified
rating uzivatele
(16 hodnocení)
22. 11. 2007 12:04:15
Názvy domén s diaktritikou považuji za maximální hloupost.
22. 11. 2007 12:04:15
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28831
baz
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
22. 11. 2007 12:31:42
Doufam ze IDN domeny nebudou nikdy povolene, povazuju to za zbytecnost.
22. 11. 2007 12:31:42
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28830
Diakritika v doménových jménech má smysl z několika důvodů:
- Přibližuje užívání internetu přirozenému jazyku. Čeština používá diakritiku, lidé jsou zvyklí hledat s diakritikou, všechny internetové technologie, s nimiž přijde běžný uživatel do styku, umějí pracovat s diakritikou - až na .cz domény.
- Zjednodušuje práci s internetem a přibližuje sjednocení hledání a navigace. Uživatel má v prohlížeči dvě pole, kam může napsat, co hledá.
Pole hledání: Může použít diakritiku, pokud hledá slovní spojení i pokud hledá konkrétní stránky (naviguje).
Navigační pole: Může použít diakritiku, pokud hledá slovní spojení, nesmí použít diakritiku, pokud naviguje.
= zmatek.
- Používají ji úspěšně tři ze čtyř našich sousedů - Německo, Rakousko a Polsko.
Jano, překvápko: www.рбк.com, www.日本語.jp, www.打折.cn
Nevýhody:
- Dojde k dočasnému marketingovému zmatení mezi variantami s diakritikou a variantami bez ní, které se ale samo vyčistí.
- Otevře se potenciálně možnost k homografnímu spoofingu (najdi rozdíl: раураІ.com vs paypal.com). Pokud se ovšem povolí jen konkrétní (české) znaky, spoofingu se zabrání hned od začátku.
Místo jednovětých výkřiků obsahujících "hloupost" byste také mohli uvést nějaké argumenty. ;)
22. 11. 2007 13:08:33
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28829
Dan
verified
rating uzivatele
(16 hodnocení)
22. 11. 2007 13:30:23
Retal:
OK, tak mé dva hlavné argumenty proti:
1) ačkoliv se považuji za počítačově vzdělaného, vůbec nevím, jak ty dva odkazy na Japonsko a Čínu SÁM napsat do navigace. Také nevím, jak by si název domény bezešlemovací-růčovičky.cz zadával SÁM do navigace můj americký partner. Z těch tří odkazů se mi správně zobrazuje pouze ten z azbukou. Poslední dva nezvládá ani FF2, ani MSIE6.
2) Další náklady. U bezešlemovacích-růčoviček.cz máme těch možných variant fakt hodně. Já v tom vidím pouze prostor pro spekulanty a nic jiného. A když už by se IDN měly zavést, tak ať vlastník bezdiakritické domény vlastní automaticky všechny "diakritické" domény.
To je jen můj osobní názor vlastníka domén.
22. 11. 2007 13:30:23
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28828
Přijde mi zajímavé, jak se většina argumentů o IDN v ČR stočí k nějakým "spekulantům". Proč se nebavíme o tom, co to přinese pro běžného uživatele, pro firmy, startupy, marketing a ekonomiku?
22. 11. 2007 13:35:07
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28827
Tomáš
verified
rating uzivatele
(39 hodnocení)
22. 11. 2007 13:37:16
nie pretoze to moze poskodit uz beziace domeny ktore by mohli prist o klik a naopak niekto by sa na tom mohol bez prace nabalit
22. 11. 2007 13:37:16
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28826
Dan
verified
rating uzivatele
(16 hodnocení)
22. 11. 2007 13:38:27
A ještě malý komentář k tvým argumentům;)
Napsal Retal;20989
- Přibližuje užívání internetu přirozenému jazyku. Čeština používá diakritiku, lidé jsou zvyklí hledat s diakritikou, všechny internetové technologie, s nimiž přijde běžný uživatel do styku, umějí pracovat s diakritikou - až na .cz domény.
Ano, lidé jsou zvyklí hledat s diakritikou, stejně tak jsou zvyklí zadávat URL bez diakritiky. To, že všechny internetové technologie umí pracovat s diakritikou je super, ale to, že cz doména to neumí, vůbec nepovažuju za důvod k "rychle to napravit".
Napsal Retal;20989
Zjednodušuje práci s internetem a přibližuje sjednocení hledání a navigace. Uživatel má v prohlížeči dvě pole, kam může napsat, co hledá.
Pole hledání: Může použít diakritiku, pokud hledá slovní spojení i pokud hledá konkrétní stránky (naviguje).
Navigační pole: Může použít diakritiku, pokud hledá slovní spojení, nesmí použít diakritiku, pokud naviguje.
= zmatek.
Já se na to dívám právě naopak - pro mne to výrazně ztěžuje práci s Internetem. Fakt nevím, jak ručně zadávat japonské a čínské znaky. Čili z pohledu zahraničí je to podle mne výrazná komplikace práce.
Napsal Retal;20989
- Používají ji úspěšně tři ze čtyř našich sousedů - Německo, Rakousko a Polsko.
To pro mne není žádný argument. Co je to úspěšně?
Napsal Retal;20989
Jano, překvápko: www.рбк.com, www.日本語.jp, www.打折.cn
Kromě první URL nevidím ani ve FF2, který považuji za moderní prohlížeč, správné znaky. Jen čtverečky. Ty se mi fakt těžko zadávají. V MSIE6 se po kliknutí nic nestane, jen 404 (přiznávám, že to je archaický prohlížeč, ale stále ho používá většina národa).
22. 11. 2007 13:38:27
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28825
Dan
verified
rating uzivatele
(16 hodnocení)
22. 11. 2007 13:40:50
Napsal Retal;20992
Proč se nebavíme o tom, co to přinese pro běžného uživatele, pro firmy, startupy, marketing a ekonomiku?
A co to těmto subjektům přinese? Podle mne kromě zmatení nic.
22. 11. 2007 13:40:50
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28824
Máš pravdu, že IDN se těžko zadávají cizincům, nicméně to není argument proti jejich zavedení, ale pro jejich nasazení pouze pro služby, které oslovují a obsluhují téměř výhradně tuzemské návštěvníky.
Máš taky pravdu, že IE6 s nimi neumí v továrním nastavení zacházet. IE7 a všechny ostatní prohlížeče ale už ano. To, že je nevidíš, znamená, že ti v operačním systému chybí daná znaková sada (v tomto případě východoasijské znaky) - a opět to není argument proti nim. Stránky, jejichž název nevidíš, obsahují opět text v oněch znacích. Pokud tedy nemáš nainstalovanou danou znakovou sadu, stránka stejně není pro tebe. Snad mi rozumíš. :)
Když budeš chtít americkému kolegovi poslat odkaz na žluťoučký-kůň.cz, pošleš mu odkaz "žluťoučký-kůň.cz" a jeho prohlížeč už to pochopí. Pokud ještě používá IE6, přeložíš mu to do punycode - xn--luouk-k-z2a6lsyxjlexh.cz, a je to.
22. 11. 2007 13:47:30
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28823
Dan
verified
rating uzivatele
(16 hodnocení)
22. 11. 2007 13:58:18
Napsal Retal;20997
Máš pravdu, že IDN se těžko zadávají cizincům, nicméně to není argument proti jejich zavedení, ale pro jejich nasazení pouze pro služby, které oslovují a obsluhují téměř výhradně tuzemské návštěvníky..
No já jsem prostě proti IDN obecně, ne jen u nás. České znaky se těžce zadávají cizincům, stejně tak jako se japonské znaky nebo azbuka (což je mnohem příbuznější jazyk) zadává těžce mně. Čili podle mne to protiargument je.
Napsal Retal;20997
Máš taky pravdu, že IE6 s nimi neumí v továrním nastavení zacházet. IE7 a všechny ostatní prohlížeče ale už ano. To, že je nevidíš, znamená, že ti v operačním systému chybí daná znaková sada (v tomto případě východoasijské znaky) - a opět to není argument proti nim. Stránky, jejichž název nevidíš, obsahují opět text v oněch znacích. Pokud tedy nemáš nainstalovanou danou znakovou sadu, stránka stejně není pro tebe. Snad mi rozumíš. :)
Jojo, rozumím. Ale i tak - je spousta webů v jazycích, kterým vůbec nerozumím. Příjdu na ně a hledám anglickou, německou nebo ruskou vlaječku a překliknu se do jazyka, který ovládám. Čili přestože danou znakovou sadu nemám nainstalovanou, může pro mne daný web být zajímavý. Ale s IDN se na něj prostě nedostanu, protože nezvládnu sám napsat jeho URL.
Napsal Retal;20997
Když budeš chtít americkému kolegovi poslat odkaz na žluťoučký-kůň.cz, pošleš mu odkaz "žluťoučký-kůň.cz" a jeho prohlížeč už to pochopí. Pokud ještě používá IE6, přeložíš mu to do punycode - xn--luouk-k-z2a6lsyxjlexh.cz, a je to.
Jo, když člověk bude mít odkaz, bude to bezproblémové. Ale co vizitky, televizní nebo rozhlasová reklama - spousta možností, kdy odkaz nemáš a musíš url napsat sám.
22. 11. 2007 13:58:18
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28822
jabo
verified
rating uzivatele
22. 11. 2007 14:06:18
jednoznačně proti, nenapadá mě jediný rozumný důvod, proč to zavádět, naopak důvodů proti je nespočet!!!
22. 11. 2007 14:06:18
https://webtrh.cz/diskuse/domeny-s-diakritikou-ano-ci-ne/#reply28821
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit