Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

České dráhy hromadně šrotují vozy pro lokálky

petrx
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
24. 9. 2013 18:07:50
http://www.blisty.cz/art/70221.html
Státem vlastněné České dráhy začaly s hromadným šrotováním přípojných vozů Btax (řada 010), které po všech "optimalizacích", "racionalizacích", "zvyšování komfortu" a jiných formách likvidace železnice zůstaly jako "nepotřebné" odloženy v počtu přes 100 kusů (nejen) na šrotišti v České Třebové.
Za zisku směšné částky za šrot se tak zbaví vozů, na jejichž znovupořízení v takovém počtu nemají a už nikdy mít nebudou. Prodej někomu jinému ČD odmítají, je tlačeno na šrotování za každou cenu. Je tak ničen de facto veřejný majetek a případné budoucí oživení zájmu o využití lokálních tratí tak bude ještě více neproveditelné než dnes.
Kolik to přinese a jaké hodnoty se zničí?
Má být sešrotováno 98 vozů. Jeden vůz váží cca 15 tun. Celkově se tedy jedná o cca 1500 tun "šrotu", za který mohou ČD vyinkasovat zřejmě ne víc než 7 500 000 Kč. Pokud by tyto vozy chtěl někdo vyrobit nově, jakkoliv je to dnes podle nových norem nemožné, stály by stovky miliónů až jednotky miliard Kč. Pro srovnání nedávná výměna generálního ředitele ČD stála na odstupném 12 000 000 Kč (tj. 24 měsíčních platů po 500 000 Kč).
ČD vozy neprodají, za každou cenu se musí zničit
Aby si ČD nepěstovaly konkurenci, tak prodávají ne hned tak něco a ne hned tak někomu. U hnacích vozidel je v prodejní smlouvě uvedeno, že nesmí být používána na celostátních a regionálních tratích SŽDC (a pak, že je to prý jiná firma) a že nesmí být vrácena formou exportu do ČR (a to ani prostřednictvím třetí osoby). Přípojný vůz by jim snad nevadil, kdyby jej ale ČD prodaly. Pokud si takové vozidlo chcete koupit, nejdříve zaplatíte částku převyšující 10 000 Kč za odhad znalcem, kterého si musíte vybrat ze seznamu předloženého ČD, a teprve po tomto odhadu vám ČD sdělí, kolik si k odhadu přirazí a kolik finálně za vozidlo od vás vůbec budou chtít. Když se vám cena nebude líbit, máte smůlu, peníze za odhad vám už nikdo nevrátí. Koupili byste si v obchodě rohlík, pokud byste nejdřív museli zaplatit za to, aby vám řekli, kolik stojí? A pohlídat si, aby vám vozidlo během procedury odkupu někdo v depu nevyraboval, to je další kapitola sama pro sebe. Toto vše však "nemusíme" řešit, protože není nic na prodej. Další možností je obrátit se na firmu, které ČD prodaly vozidla k sešrotování. Přece by pro ně bylo výhodné prodat vozidlo za více Kč/kg, než je koupili, ne? Ale ČD si toto pohlídaly, kovošrot je smluvně vázán vozidla zničit, pod trestem vysoké pokuty je nesmí prodat dál.
Zabíjení konkurence na železnici
O tržním prostředí a volné konkurenci na železnici si můžeme nechat jen zdát, realita byla připravena tak, aby z obou krajních možností - tj. plně unitární nebo plně liberalizované železnice - obsahovala to nejhorší a vznikl tak dnešní sám sebe likvidující a veřejnými prostředky mrhající hybrid. Nová vozidla stojí nepředstavitelné peníze a stará neseženete. Není tak možno ukázat, že lze dopravu na železnici provozovat lépe a efektivněji než ČD, se kterými politické reprezentace všech krajů před několika lety uzavřely desetileté smlouvy na výhradní objednávání osobní dopravy se zdůvodněním vytvoření stabilního ekonomického prostředí pro ČD pro (údajné) zvyšování komfortu a (drahou a neefektivní) modernizaci vozidel.
24. 9. 2013 18:07:50
https://webtrh.cz/diskuse/ceske-drahy-hromadne-srotuji-vozy-pro-lokalky/#reply948300
luksoft
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
24. 9. 2013 20:46:18
To je hrozný článek. Vozy 010 opravdu už nepatří na koleje, ale do šrotu. Může zůstat pár kusů pro nostalgické jízdy, ale ne proto, aby zajišťovaly ZDO. Ostatní informace z článku jsou také nesmysly. Vozidla se dají sehnat kdekoliv jinde. Jak aktuálně ukazuje například Arriva (starší motoráky z Německa), regiojet (ojetiny z Rakouska), GWTR (soupravy z Polska a Slovenska) a další soukromí dopravci. Objednat si nová vozidla také už dnes není žádný technický problém, pouze ekonomický.
24. 9. 2013 20:46:18
https://webtrh.cz/diskuse/ceske-drahy-hromadne-srotuji-vozy-pro-lokalky/#reply948299
Registrace
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
24. 9. 2013 21:12:50
A co jinýho by se s tím mělo dělat? Nechat to někde stát by stálo akorát další prachy (držet to provozuschopný). Je to neprodejný (kdo by to asi tak kupoval)? A jezdit s tím už by dnes bylo akorát za trest (osmdesátý léta jsou už dávno pryč).
Jeden nechat do muzea, zbytek sešrotovat.
24. 9. 2013 21:12:50
https://webtrh.cz/diskuse/ceske-drahy-hromadne-srotuji-vozy-pro-lokalky/#reply948298
dusivk
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
24. 9. 2013 21:56:17
Napsal Registrace;1002490
Jeden nechat do muzea, zbytek sešrotovat.
Tři, zapoměl si na filmaře ;)
24. 9. 2013 21:56:17
https://webtrh.cz/diskuse/ceske-drahy-hromadne-srotuji-vozy-pro-lokalky/#reply948297
Akorát nechápu, proč takové téma se vůbec dává na webtrh? To chce petr ukázat jak se podníka offline?
24. 9. 2013 21:57:43
https://webtrh.cz/diskuse/ceske-drahy-hromadne-srotuji-vozy-pro-lokalky/#reply948296
petrx
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
24. 9. 2013 22:45:22
ano
24. 9. 2013 22:45:22
https://webtrh.cz/diskuse/ceske-drahy-hromadne-srotuji-vozy-pro-lokalky/#reply948295
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit