Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Podle čeho si zvolit copywritera, aby byl text "kvalitní"

krnac
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
17. 9. 2011 10:04:39
Zakládám zde nové téma, které by nám pomohlo vysvětlit hodnocení kvality článku od copywriteru. Je zde hodně témat které se zabývají diskuzí nad cenou článku, ale nikde jsem neviděl jak tuto cenu určit. Zkuste mi copywriteři podat fundované odpovědi dle čeho si vybrat pisálka, zkuste prosím své odpovědi směrovat ve stylu vysvětlení laikovi. Ještě jedna velice důležitá věc, mě jako člověka který si platí copywritera nezajímají věci typu " článek je dělaný pro vyhledavače " to mě nezajímá chci článek který přečtou lidé jedním dechem a ne dusivým efektem, tak jak to mnoho " profesionálu " dělá, děkuji
PS: jsem ochoten zaplatit za článek to co si pisálek řekne, ale jak jsem psal v jiném tématu, nevidím rozdíl ve článku za 70 a 800, nejsem profík tak bych chtěl trochu poodhalit tajemství textu
Pro představu zde je můj text, nad který jsem strávil 15min, neřekl bych za to ani korunu, prosím tedy o ohodnocení profesionály:
http://www.duchove.com/clanky/novy-zeland/
http://www.duchove.com/clanky/mala-divka/
zde text profesinála:
http://www.duchove.com/clanky/necronomicon-2/
prosím tedy profesionály o poodhalení kvality těchto dvou srovnání, děkuji
17. 9. 2011 10:04:39
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678059
krnac
Položil jsi jednoduchou otázku, na kterou existují pouze složité odpovědi. Skutečný copywriting je do určité míry umění. Dlouhé povídání nepatří do obyčejné webové diskuse, takže tě raději nasměruji na zajímavý seriál o copywritingu (neboj, je určen spíše laikům) od Dalibora Behúna: http://www.proofreading.cz/copywriting-podle-bencivengy-prehled-clanku
17. 9. 2011 10:10:21
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678058
krnac
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
17. 9. 2011 10:14:58
Moc ti děkuji Plaváčku za odkaz, rád si přečtu, ale přeci jen bych chtěl zde odpovědi od profesionálu, jelikož si pisálky chodím vybírat na webtrh, tak abychom zde měli trochu přehled a hlavně vysvětlení, děkuji za pochopení
17. 9. 2011 10:14:58
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678057
krnac
Pokud vybíráš "pisálky", děláš všechno špatně už od základu. Pokud chceš copywritera, musíš si prostě připlatit. Já nevím, jak ti lépe odpovědět.
Ber to takhle - vytvořit kvalitní text, který splní účel, k němuž byl určen, je neuvěřitelná fuška. Za stovku prostě nemůžeš očekávat kvalitu. Protože mám-li napsat nějaký článek, který lidé přečtou, jak ty říkáš jedním dechem, musím na výsledném textu strávit hodiny a hodiny práce. Šmudla, který sesmolí dvě normostrany za půl hodinky, není a nikdy nebude copywriter. Bude jenom "pisálek".
Protože se nejspíš ani nezeptá na naprosto základní věci. Třeba - pro jakou cílovou skupinu je text určen (ženy, muži, staří, mladí, důchodci, bohatí, chudí)? Kde bude text prezentován (na webu, v tištěné formě, v jiné reklamě)? Co má propagovat (produkt, službu, brand)? A tak dále.
Shrnuto a podtrženo - dobrého copywritera poznáš podle toho, že se nejdříve hodně vyptává, pak poměrně dlouho sbírá podklady či dokonce zkušenosti, a až poté píše. Lepší radu, jak oddělit zrno od plev, ti nejspíš nikdo nedá.
P.S. Dobrého copywritera poznáš také podle toho, že se jeho texty "kradou", viz moje zkušenost https://twitter.com/#!/plavacek/status/114602586270736384 :)
17. 9. 2011 10:26:10
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678056
krnac
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
17. 9. 2011 10:28:26
aha, tohle mě zaujalo, to se mě opravdu nikdo neptá ani copywriter za 1000.
17. 9. 2011 10:28:26
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678055
krnac
Pak to není copywriter. Já přeci musím dopředu vědět, koho vlastně mám oslovit. Jinak plýtvám svým a koneckonců i tvým časem. A penězi. Lidé přeci nejsou stejní. Volba cílové skupiny a úprava textu pro její chápání světa je základním předpokladem, bez něhož nemá ani smysl zapínat počítač. Argument, že chceš oslovit "všechny lidi", je nesmyslný ve svém samotném základu. Protože to prostě nejde :)
P.S. A psát texty pro vyhledávače je kravinium non plus ultra :)
17. 9. 2011 10:31:16
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678054
Petr Svetr
verified
rating uzivatele
(12 hodnocení)
17. 9. 2011 10:33:29
Nejsem profesionál, takže bys o mé srovnání asi nestál. Proto jen postřeh, který jsem odhalil po přečtení 5 řádku tvého textu a 5 řádků textu, o kterém říkáš, že je od profíka. Ve tvém textu se se téměř nepoužívá jiné sloveso, než je BÝT, což je tragické. Profík se tomu vyhýbá, jeho styl se mi ovšem nelíbí. Něco není dobře srozumitelné, některá slovní spojení jsou krkolomná. Hodnotit nebudu, nevím jaké bylo zadání, jaký je účel textu.
17. 9. 2011 10:33:29
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678053
Feodaron
O kterém textu, prosím, mluvíš?
P.S. Aha, on asi zakladatel vlákna původní příspěvek upravil, to jsem si nevšiml.
17. 9. 2011 10:35:27
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678052
krnac
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
17. 9. 2011 10:36:12
No vidíš a jsme u toho, takže než si vyberu copywritera měl bych něco o tomto povolání znát a ohodnotit jeho kvalitu na základě dotazů? To snad ne? Hodnotím ho dle čtivosti článku
Třeba tebe hodnotím dle čtivosti a byl bych ochoten ti zaplatit za článek co si řekneš ( samozřejmě v rámci obchodní ) i když se profesionálovi tvůj text nebude líbit a bude ho brát za špatný, takže? Jak dál?
Plaváčku můj první post jsem upravil o přidání odkazů, Feodarone, děkuji, vidíš tohle jsem vůbec neřešil a asi máš pravdu
17. 9. 2011 10:36:12
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678051
grysom
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
17. 9. 2011 10:54:02
Ano, hlavní rozdíl mezi texty od nárazových pisálků a lidí, kteří se psaní věnují pravidelně, je právě v "učesanosti" vyjadřování. Člověk, který píše často se velmi brzo dopracuje do fáze, kdy se v textu minimálně opakuje, používá různá synonyma a obecně je jeho text jaksi plynulejší.
17. 9. 2011 10:54:02
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678050
krnac
Zkusme to takhle, narychlo a prosím o shovívavost, protože nemám moc času. Ale vzal jsem první dva odstavce z tohoto textu http://www.duchove.com/clanky/mala-divka/ a zkusil je lehce copywritersky přepracovat.
Původní text
Tento příběh se udál v sedmdesátých letech na Severu Creat v massachusetts . Rodiče koupili velmi starý dům poblíž starobylého hřbitova. Dům byl obrovský,třípodlažní a bez suterénu. Veranda se táhla přes půl domu. V podkroví byla velká tmavá místnost, která pro nás děti byla velice záhadná. Rodiče nám totiž zakázali do tohoto pokoje vcházet. Tehdy mi bylo okolo dvanácti let. A protože zakázané ovoce nejlépe chutná, nakoukl jsem do pokoje alespoň klíčovou dírkou. Viděl jsem velký krb a nestandardně malé okno.
Navržená úprava
Koupě monumentálního třípodlažního domu v těsné blízkosti zanedbaného hřbitova nebyla tím nejlepším nápadem, jaký mí rodiče kdy měli. Navíc se rozhodli pro Massachusetts. Americký stát, kde se prý usadili první Otcové poutníci. Kdo ví, možná na nedalekém hřbitově někteří z nich i odpočívají. Jenže mí rodiče nebyli dějepisci a tak myslím, že v jejich rozhodování historická význačnost místa nehrála roli. Možná jenom potřebovali změnu.
Rozlehlá a pustá veranda táhnoucí se přes půl domu působila skličujícím dojmem. Sklep chyběl úplně a tak ani nebylo co objevovat. Zato v podkroví se nacházela tajemná místnost. Opatřená bytelným zámkem a zákazem vstupu. Zákaz pro mě, jako dvanáctileté zvídavé dítě, znamenal jasnou výzvu. Zakázané ovoce přeci nejvíc chutná. Zatemnit klíčovou dírku naštěstí rodiče nenapadlo a tak jsem jednou sebral odvahu, jako myška vystoupal po rozvrzaných schodech a potajmu nakoukl, abych odhalil důvod, proč mi byl přístup do podkrovního pokoje zapovězen. Překvapení se nekonalo. Obyčejný velký krb a miniaturní okénko, které jsem dírkou zahlédl, byly věci kromobyčejně nudné. A já netušil, proč právě tahle místnost je místem, kam nesmím. Teď už vím proč. Trýzeň a smrt se přišly připomenout.
17. 9. 2011 11:05:18
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678049
krnac
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
17. 9. 2011 11:17:54
dobré, velice dobré, tvé přepracování dává do textu více tajemna a čtivosti. Krásné, jaká je tvá cena, prosím
17. 9. 2011 11:17:54
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678048
krnac
Ne, není to dobré, je to rychlovka a vyžaduje tak hodinovu korekturu. Abych napsal text fakt dobře, musel bych si navíc provětrat celé téma. Prověřit si, proč právě Massachusetts a proč byl v blízkosti hřbitov (aby to v textu nebyl takzvaný "pahýl"). K čemu byl ten náhrdelník a vůbec :) Všechno musím promyslet, dát do souvislostí, musím se pokusit vystupňovat napětí a v závěru čtenáře překvapit. Dobrou pointou. Je to celé dřina. Jenže tohle už není copywriting, spíše literatura.
K otázce ceny za klasický copywriting - zde je odpověď http://plavacek.posterous.com/jak-psat-pr-clanky-a-nebyt-pritom-za-blbce.
17. 9. 2011 11:26:42
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678047
Michal
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
17. 9. 2011 11:29:56
Napsal krnac;702074
aha, tohle mě zaujalo, to se mě opravdu nikdo neptá ani copywriter za 1000.
U textu se ptam:
- na cilovku
- co se bude propagovat (jaka sluzba, produkt?)
- kde (text pro webovky, clanek - jaky - pro web, tistena media, pokud pro web, chci url, abych se mohl na web podivat, vymyslet temata clanku, udelat si predstavu o tom, kdo web navstevuje, jake tema sem dobre zapadne, apod.)
-pokud jde o nejaky technicky produkt, chci dokumentaci nebo nekoho na mailu (treba z teamu zadavatele), kdo mi pomuze objasnit nektere veci, ktere nepochopim z dokumentace (napriklad fungovani motoru XYZ), popripade pisu zadavateli, at mi objasni nektere veci.
Az tohle mam, pak jdeme davat s klientem dohromady argumenty (napr. u webovek) nebo temata clanku - ja mu vypisu navrhy, pokud k tomu ma nejake pripominky, nechce nektere pouzit, tak to postupne proskrtavame / upravujeme.
Napisu text, zkontroluju ve Wordu, necham par hodin ulezet, pak clanek ctu znova a upravuju (clovek pak vidi vice veci - opakujici se slova, apod.) a delam korekturu. Klienti, pro ktere pisu pravidelne, uz vi, co potrebuji. Pak je spoluprace velice rychla pro obe strany.
A tohle vse do prace za kilo vtesnat nejde.....
Klicova slova -beru spis jako bonus, pokud se je podari zapracovat do clanku. Clanky se snazim napasovat na vybrane tema, ne na vybrana kl. slova.
Novi klienti se ptaji, na co potrebuji tolik infomaci. Pokud je nemam, musim je hledat - a to stoji spoustu casu - pokud je ma zadavatel, tak proc nevyuzit jeho materialy. Navic cilovku a samotny produkt by mel znat (dle meho nazoru) nejlepe clovek, ktery vyrobek /sluzbi prodava / nabizi (technicke detaily + vi, proc je produkt A lepsi nez B u konkurence, ze jeho produkty jsou levnejsi a nebo drazsi, ale kvalitnejsi nez v eshopu o dva kliky vedle - jen to neumi napsat tak, aby tomu porozumnel i laik). Pokud ani tohle nevi, opet travim cas hledanim vyhod / premyslenim nad vyhodami - a to je zase cas navic = penize navic.
Na druhou stranu - vetsina copywriteru jsou byvali / soucasni marketaci / prodejci, takze jsou schopni cilovku odhadnout docela dobre (pokud ne, je lepsi to probrat s klientem)
U vsech tri verzi clanku mi neni jasne, komu jsou urceny - kdo je ma cist? A hlavne - proc by je mel cist? Me treba nezaujal ani jeden.
V textu by se nemela opakovat stale stejna slova, ale uprimne - na netu jsou tisice clanku, ktere se timto pravidlem neridi, ale lide je ctou - jsou totiz zajimave - takze asi tak. U clanku o Necronomiconu bych ja, jako laik, uvital treba detail toho, co kniha opravdu obsahuje (souhrn kapitol a jejich detailnejsi popis, aby me clanek zaujal a rozviril ve mne touho si knihu treba koupit / pujcit - co treba vybrat nejaky pribeh z knihy a hezky jej prevypravet - ale to by autor clanku musel knihu celou precist), klidne nejaky opravdu detailni rozbor knihy, nevim, neco takoveho, co me zaujme, neco noveho, co se dozvim. Clanek mi prijde jako mlaceni prazdne slamy.....
Porovnej treba s timto:
zde (clanek na kontroverzni tema)
zde (promo produktu - podpora eshopu - vsimni si diskuze lidi)
zde (clanek podobneho razeni, co mas ty - podpora eshopu)
zde
Po precteni techto clanku se vzdy neco dozvis. U tech tri clanku tohle postradam. Postradam motivaci je cist. Prijdou mi nezajimave.
17. 9. 2011 11:29:56
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678046
krnac
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
17. 9. 2011 11:45:10
hm, začínám to pomalu chápat a také začínám vnímat více argumenty dobrých copywriteru, jsou to věci které by mě nenapadly a začínám chápat proč si někteří účtují takové a onaké ceny, je vidět že tomu opravdu rozumíte, prosím o názory dalších, protože si myslí že tímto rozborem vašich schopností a věcí co laik ( ten kdo vás platí ) nemá ani páru a proto si vybírá články velice levné, myslím si že toto téma je velice poučné, mockrát děkuji a budu rád když se bude diskuse dále rozvíjet. Ty články jsem nepsal za účelem cílové skupiny, psal jsem to jako příběh a nepřímíšlel nad těmito důležitými faktory, mockrát děkuji
Okdarky, je vidět že tomu také rozumíš, asi bych u tebe také neváhal něco objednat, protože tyto argumenty jsou to pravé co vám přináší zákazníky a né ohraná fráze " píšu velice kvalitní články za tu a tu cenu "
17. 9. 2011 11:45:10
https://webtrh.cz/diskuse/podle-ceho-si-zvolit-copywritera-aby-byl-text-kvalitni/#reply678045
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit