Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Návod: Postup pro vytváření microsites s malými náklady

coder
verified
rating uzivatele
(26 hodnocení)
24. 6. 2008 14:08:30
Ahoj,
kamarád, který provozuje e-shop mě poprosil, jestli bych mu nesepsal, jaké všechny kroky jsou potřeba při vytváření microsites, které by podporovaly jeho ehsop. S co nejnižšími finančními náklady, časové náklady mohou být relativně vyšší.
Rozhodl jsem se to dát i sem, byl bych rád, kdyby jste k tomu napsali případně další nápady, případně přípomínkovali kroky, které popisuji já.
---
1. Vytipování okruhů a produktů eshopu, ke kterým se vyplatí udělat microsite.
Vytipování probíhá tak, že si ručně připravím relativně široký seznam frází, o kterých si myslím, že by mohly mít smysl.
S každou frází provedu následující:
  • Vyhodnotím vyhledávanost (na Seznamu) fráze - počet vyhledávanosti, který považovat za dostatečný, závisí na ceně produktů (a tudíž marži), které tato fráze označuje. Obecně se však nevyplatí zabývat frázemi, které mají méně jak tak 150 / den v přesné shodě.
  • Vyhodnotím konkurenci na Seznamu na toto spojení. To může být pro začátečníka velký problém. Vyplatí se proklikat weby na 1. stránce a kouknout se na jejich PR, SR a celkově zhodnotit, jak jsou kvalitně optimalizovány. Ze zkušenosti vím, že se dá dosáhnout cca SR 30 bez výrazného většího úsilí (bude popsáno níže). Pokud je fráze, kterou jsem si vybral široká s vysokým počtem vyhledávání, můžu si dovolit pustit se i do konkurenčnějšího prostředí a soustředit se na postranní fráze.
  • Pokud usoudím, že vyhledávanost i konkurence je vhodná pro vytvoření webu, který bude úspěšně konkurovat, tuto frázi si dám stranou. Fráze, které nevyhovují, vyškrtám.
2. Vytvoření designu
Nejlepší by bylo mít pro každou oblast, pro kterou chci vytvořit microsite, nechat udělat vlastní grafický návrh, ale mohlo by se to poměrně prodražit. Proto doporučuji nechat si navrhnout 1 univerzální grafický návrh pro tuto oblast (problém je, pokud je eshop zaměřen všeobecně - poté je dobré připravit grafické návrhy pro každou odlišnou oblast), který bude splňovat představy.
3. Doména
Pro každou vybranou frázi se podívám, zda existuje nějaká vhodná doména. Ideálně CZ, případně i generické - v pořadí COM, NET, (INFO, EU, ORG, BIZ), která buď danou frázi přímo obsahuje nebo je jí alespoň vystihuje. Pro vyhledání volné domény se dá využít například nástroj na http://www.webhosting-c4.cz/overeni-domeny
Pokud naleznu vhodnou doménu, registruju si jí. Pokud k dané oblasti žádnou doménu nenaleznu, umístím tento web na subdoménu eshopu.
4. Webhosting
Předpokládám vytvoření velkého množství (20+) microsites, proto samostatný hosting pro každou z nich by se zbytečně prodražil, proto umístím na hosting, který umožňuje tzv. reseller programy - resp. umožňuje využívat hosting pro co nejvíce domén za jednotnou cenu.
Takové hostingy jsou například hostmonster.com, hostingsolutions.cz a další.
5. Obsah
Hlavní náplní stránky je nalákat návštěvníky na vlastní eshop. Tito návštěvníci by se tam však němeli dostat mylným proklikem, ale protože je nabídka zaujme. Je proto potřeba postupovat odlišně od klasickým MFA webů!
Obsah bych rozdělil na alespoň 5 podstránek, pokud je to možné. Důležitý je popis zboží - zatím obecně. Na konci každého textu nějaký "call for action" - například odkaz s obrázky a cenou, který by vedl na eshop. Podobnou nabídku bych umístil do pravé části stránky.
V textu se samozřejmě musí vyskytovat fráze, na kterou se snažíme optimalizovat. Četnost této fráze by měla být tak 5%, abychom se vyhnuli případným problémům (pokud ne teď, tak v budoucnu).
Text co nejvíce členíme do odstavců, píšeme přehledně, používáme typy nadpisů (h1, ...), používáme obrázky (ať už ilustrační tak i obrázky nabízených produktů).
Vhodné ilustrační obrázky lze sehnat v mikrofotobankách buď velmi levně nebo dokonce zdarma. Například: http://www.shutterstock.com/, http://www.sxc.hu/
Další možností je nabízet prodej propagovaných produktů přímo na té microsite. Je potřeba vyzkoušet, co bude výhodnější - pro zákazníka je to rozhodně rychlejší (není potřeba se proklikávat složitější objednávkou na koncovém eshopu). Může být ale problém s propojením přehledu a vyřizování objednávek na cílovém eshopu.
Technické zpracování: Buď je možné takového jednoduché stránky sám vytvořit v php - pro takovéto microsites není potřebná nějaká extra znalost programování. Další možností je využít nějaký systém - třeba Wordpress.
6. Registrace do katalogů
První krok, jak získat první zpětné odkazy. Je to velmi otravná a zdlouhavá činnost, proto je lepší ji někomu přenechat za poplatek. Například na LinkBuilder.cz je možné nechat si registrovat web do 60 CZ katalogů za 549,- Kč - reklama :)
7. Výměna odkazů
Počkám, až se projeví registrace do katalogů, aby web dostal nějaké ranky - resp. čekám na SRank. V mezičase postupně (!) přidávám na nový web odkazy ze svých stávajících webů.
Až bude SR cca něco pod 20, což by mělo být dosažitelné, tak začnu vyměnovat odkazy s jinými weby (s podobnými ranky). Tuto výměnu můžu také někomu přenechat nebo si zařizovat sám. K tomu je i vhodná sekce na webtrhu (http://webtrh.cz/f33).
Výměna je nejčastěji reciproční - tudíž já odkáži na určitý web a z něho je odkázáno na mne. Lepší variantou je výměna, že já odkáži na určitý web a z jiného je odkázáno na mne. U velkého počtu stránek se dá vymyslet různé způsoby, jak nejlépe prolinkovat.
Nejlépe je vyměňovat odkazy s tematickými příbuznými weby. Seznam na to však zatím nebere ohled, Google snad ano.
Na rychlé zvýšení SR jsou dobré sitewide odkazy.
8. Nákup zpětných odkazů
Je možné si koupit odkazy z jiných webů.
Pro takovéto microsites je však potřeba zvážit jejich užitečnost - jestli mi přinesou více než zaplatím a jestli není kupovat odkazy spíše pro cílový eshop.
Cena je možná vidět ve zmiňovaných vláknech. O cenotvorbě napsal FranzJosef1 dobré shrnutí.
9. Vyhodnocení návštěvnosti, míry prokliku a konverzí
Na všechny microsites umístím kód Google Analytics. Pro sledování prokliku a konverzí se dá využít tuším jejich nástroj - zde však nemám zatím zkušenosti.
Pokud zjistím žalostné výsledky, zkusím přeskupit web, napsat vhodnější texty, využít více obrázků, zjednodušit kroky objednávky. Případně zkopíruju rozvržení prvků z jiné, úspěšnější microsite.
Náklady:
- multihosting: 2000 / rok
- grafický návrh + nakódování šablony: 4000,-
- doména: 300,- Kč / rok / doména
- registrace do katalogů: 550,- Kč / doména
Ostatní náklady jsou časové.
---
Souhlasíte s výše napsaným? Jaké další kroky byste doporučili?
Nevěděl jsem, do jaké sekce tohle téma umístit (tematicky pokrývá více sekcí), tak jsem dal do pokecu, pokud by bylo vhodnější jinde, prosím o přesunutí.
24. 6. 2008 14:08:30
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86393
Velmi pekne popisane. Osobne som este nikdy microsites na podporu e-shopu (alebo ineho projektu) nerobil. Preto mi neda a musim sa opytat ci sa to oplati... Ked si zratame naklady (predpokladame 20 mircosites ako bolo spomenute vyssie)
- multihosting: 2000 / rok
- grafický návrh + nakódování šablony: 4000,-
- doména: 300,- Kč / rok / doména => (20x300 = 6000 Kc)
- registrace do katalogů: 550,- Kč / doména => (20x550 = 11 000 Kc)
suma: 23 000 + velmi vela zabyteho casu
Otazka je kolko taketo microsites dokazu priviest skutocnych zakaznikov (konverzny pomer)... A ci sa viac neoplati tych 23 000 Kc investovat do vhodne cielenej reklamy. Casom zacne na tieto stranky posobit faktor utlmu - co v buducnosti znamena mensie odovzdavanie pageranku (klasicka politika niektorych "aka SEO firiem" - hlavne zahranicne, ktore vytvoria 100 malych webov odkazujucich na vas, co web na kratku dobu dostane hore, avsak nie na dlho). Mozno ze len spravne nechapem vyznam microsites, ale osobne mi to nepride ako vhodna investicia... Ja osobne by som asi siel cestou cielenej reklamy. Ak mate niekto s tymto bohatsie skusenosti, podelte sa o ne.... rad by som sa niecomu novemu priucil...
24. 6. 2008 15:01:21
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86392
Moc pěkný shrnutí! Samozřejmě každý má svoje know-how, jak to dělat ještě lépe, rychleji a levněji, ale tohle základní shrnutí je pro začátek dobrý ;)
A 4000,- za design pro microsite je zbytečně moc (pokud bude stejný pro 10 webů, tak samozřejmě ne ;)
24. 6. 2008 15:05:54
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86391
coder
verified
rating uzivatele
(26 hodnocení)
24. 6. 2008 17:16:11
Napsal lam1t0;75114
A ci sa viac neoplati tych 23 000 Kc investovat do vhodne cielenej reklamy. Casom zacne na tieto stranky posobit faktor utlmu - co v buducnosti znamena mensie odovzdavanie pageranku
Napsal lam1t0;75114
osobne mi to nepride ako vhodna investicia... Ja osobne by som asi siel cestou cielenej reklamy.
Takovéto microsites mají výhodu v tom, že je to trvalá reklama, nad kterou má její tvůrce plnou kontrolu. Můžu přímo propagovat zboží a zároveň zvedat pozici ve vyhledávačích koncového eshopu.
Pokud bychom počítali s návštěvností 20-100 UIP / den / web (se kterou se dá asi tak počítat), tak jsme na částce (při kliku v PPC za průměrné 2,- Kč) 40,- až 200,- Kč / web / den x 20 = 800,- Kč - 4000,- Kč / den.
Za rok by tedy náklady na tyto návštěvníky, kdybychom je získavali pomocí PPC, byly 288 000,- až 1 400 000,- Kč.
Samotného mě tyto částky zarazily, ale myslím, že uvažuji správně. Myslím, že se jedná o vhodnější reklamu s dlouhodobějším efektem než PPC, bannerová reklama a jiné.
Pro krátkodobou propagaci existují samozřejmě jiné možnosti.
24. 6. 2008 17:16:11
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86390
veľmi veľmi pekné. Už začínam pokokovať po možnosti eShopu a microsites určite využijem. Ešte by som dodal, že ak chcete eštš ušetriť, tak je dobré si zaobstarať 2-3 písmenkovú doménu a vytvárať subdomény >>> dá sa ušetriť na hostingu ;)
24. 6. 2008 17:22:05
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86389
Napsal coder;75167
Takovéto microsites mají výhodu v tom, že je to trvalá reklama, nad kterou má její tvůrce plnou kontrolu. Můžu přímo propagovat zboží a zároveň zvedat pozici ve vyhledávačích koncového eshopu.
Pokud bychom počítali s návštěvností 20-100 UIP / den / web (se kterou se dá asi tak počítat), tak jsme na částce (při kliku v PPC za průměrné 2,- Kč) 40,- až 200,- Kč / web / den x 20 = 800,- Kč - 4000,- Kč / den.
Za rok by tedy náklady na tyto návštěvníky, kdybychom je získavali pomocí PPC, byly 288 000,- až 1 400 000,- Kč.
Samotného mě tyto částky zarazily, ale myslím, že uvažuji správně. Myslím, že se jedná o vhodnější reklamu s dlouhodobějším efektem než PPC, bannerová reklama a jiné.
Pro krátkodobou propagaci existují samozřejmě jiné možnosti.
Nemal som na mysli PPC reklamu na microsites, ale na samotny eshop... cize tam by boli naklady povedzme tych 40 - 200 Kc / den a to je za mesiac cca 1200 - 6000 Kc... Ale v podstate z dlhodobeho hladiska microsites maju zmysel...
24. 6. 2008 17:34:30
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86388
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
26. 6. 2008 20:04:21
Napsal lam1t0;75182
Nemal som na mysli PPC reklamu na microsites, ale na samotny eshop... cize tam by boli naklady povedzme tych 40 - 200 Kc / den a to je za mesiac cca 1200 - 6000 Kc... Ale v podstate z dlhodobeho hladiska microsites maju zmysel...
microsites neslouzi jen pro "zpětné odkazy" ale i pro informování potencionálních zákazníků o zboží, jeho využití jinak řečeno popisy na ještě větší úrovni než jsou popisky na eshopu jako takovém. ... no :)
26. 6. 2008 20:04:21
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86387
Michello
verified
rating uzivatele
(10 hodnocení)
27. 6. 2008 12:33:41
Napsal Master;75171
Ešte by som dodal, že ak chcete eštš ušetriť, tak je dobré si zaobstarať 2-3 písmenkovú doménu a vytvárať subdomény >>> dá sa ušetriť na hostingu ;)
Coder v návodu píše, že je dobrý si koupit hosting pro víc domén, takže tím že to dáš na subdomény ušetříš akorát na doménách. :nono:
27. 6. 2008 12:33:41
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86386
Moc pěkný návod, Codere. Přišpendlil jsem ho.
27. 6. 2008 13:00:32
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86385
Mirek
verified
rating uzivatele
(61 hodnocení)
27. 6. 2008 13:35:29
Microsites maji mimo jine vyhodu v tom, ze se na nich da pomoci ruznych anket ci jinych reseni zjistovat poptavka po zbozi co zakaznici hledaji.
27. 6. 2008 13:35:29
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86384
toulecv
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
27. 6. 2008 13:49:05
Pekny, diky za shrnuti ;)
27. 6. 2008 13:49:05
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86383
Hlavně nesmím zapomenout něco dobrého a lákavého prodávat v tom eShopu, jinak mi jsou všechny možné microsites na dvě věci. Málokro si uvědomuje, že základ je mít dobré zboží a ceny a hlavě se trochu odlišovat od těch stovek dalších eShopů. Pak se můžou dělat nějaké taškařice s vyhledávači :-)
27. 6. 2008 14:12:30
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86382
corncrace
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
27. 6. 2008 14:21:00
no tak už vím co mě čeká práce;)
to abych dal v práci výpověd
dobrá osnova:smoking:
27. 6. 2008 14:21:00
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86381
ejdamd
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
2. 3. 2009 11:17:48
Díky moc za pěkné shrnutí.
2. 3. 2009 11:17:48
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86380
m.mujgos
verified
rating uzivatele
(9 hodnocení)
6. 7. 2009 08:59:35
:thumbup:
6. 7. 2009 08:59:35
https://webtrh.cz/diskuse/navod-postup-pro-vytvareni-microsites-s-malymi-naklady/#reply86379
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit